بازدید 3902

کانون آنفلوآنزای حاد پرندگان در سرخس مهار شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان سرخس با اقدامات دامپزشکی استان مهار شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳ 20 February 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر جواد اعلمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با مشاهده یک کانون ابتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در یکی از روستاهای خانگیران شهرستان سرخس، اقدامات پیشگیرانه و مهاری توسط دامپزشکی آغاز شد.

وی اضافه کرد: ۱۰ پرنده در این روستا به آنفلوآنزای حاد پرندگان مبتلا شده بودند و کارشناسان دامپزشکی در راستای اقدامات پیشگیرانه ۸۰۰ قطعه طیور این روستا را معدوم کردند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه اکنون خطری از بابت گسترش این بیماری به روستاهای اطراف در سرخس وجود ندارد ولی اقدامات پیشگیرانه به جد دنبال خواهد شد.

دادستانی شهرستان سرخس هم امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برابر ابلاغیه رسیده در خصوص شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در یکی از روستاهای بخش خانگیران سرخس از عموم شهروندان و اهالی روستاهای اطراف تقاضا می‌شود، نسبت به رعایت تمامی پروتکل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در این خصوص اقدام کنند.

در این گزارش آمده است: صاحبان واحدهای پرورش طیور تا اطلاع ثانوی از نقل و انتقال آنها در سطح شهرستان و خارج از شهرستان جلوگیری کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به مراجع انتظامی اطلاع رسانی نمایند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع، خسارت فراوانی به صنعت مرغداری وارد می‌کند.

هم اکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها مانند ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری شایع است و تالاب‌های ایران نیز با مهاجرت پرندگان از این بابت تهدید می‌شوند.

این بیماری در سال ۱۳۹۶ در ۶۵ کشور جهان و ۲۵ استان ایران گزارش شد و در حال حاضر بروز آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در چند استان کشور گزارش شده است.

هم اکنون هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۶۵ واحد مرغ تخم‌گذار در خراسان رضوی فعالیت دارند و این استان از نظر تولید گوشت سفید و تخم ‌مرغ رتبه‌های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان