بازدید 8037

صداوسیما میلیون‏ها یورو برای خرید امتیاز پخش جام‏جهانی فوتبال هزینه کرد

پورمحمدي گفت: اينكه مطرح مي‌شود ايران يكي از آخرين كشورهايي است كه حق پخش بازي‌هاي جام جهاني را خريداري مي‌كند، حرف درستي است و اصولا نيز اين مساله به سياست صداو سيما برمي‌گردد كه نمي‌خواهد در آشفته بازار تجارت نابرابر موجود به هر پيشنهاد قيمتي تن داده و پول بيت‌المال را حيف و ميل كند.
کد خبر: ۱۰۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲ 10 June 2010
در شرايطي كه شمارش معكوس براي آغاز نوزدهمين دوره رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال در آفريقاي جنوبي به ساعات پاياني خود رسيده و مردم در اقصي نقاط كشور براي ديدن مستقيم اين بازي‌ها شور و شعف ويژه‌اي دارند، صدا و سيما امسال با تمهيدات لازم علاوه بر پاسخگويي مثبت به انتظار هواداران اين رشته جذاب، شرايطي را فراهم آورده است تا ميليون‌ها ببيننده تلويزيوني از طريق جعبه‌جادويي، بازي‌ها را مستقيم نگاه كرده و از بحث‌ها و نقطه نظرات كارشناسان داخلي كشور در اين ارتباط لذت ببرند.

علي‌اصغر پورمحمدي مدير شبكه‌3 سيما در گفتگو با جام‌جم با اشاره به اين‌كه تمامي بازي‌هاي جام‌جهاني 2010 آفريقاي جنوبي از روز جمعه 21 خرداد تا روز پاياني رقابت‌ها در 20 تير ماه، از شبكه 3 سيما و به صورت مستقيم روي آنتن خواهد رفت، به تشريح جزييات چگونگي حق پخش اين بازي‌ها پرداخت.

پورمحمدي از فوتبال به‌عنوان پديده‌اي جذاب، فرح‌بخش و مورد توجه مردم با كاركردهاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي نام برد و گفت: علاوه بر تمام اين كاركردها، نقش اقتصادي فوتبال طي اين سال‌ها بسيار پر رنگ‌تر از پيش شده است و به‌صورت بنگاهي اقتصادي و سود آور براي بسياري از كشورها و شركت‌ها عمل مي‌كند.

وي با اشاره به توجه ويژه صدا و سيما به پخش مستقيم همه مسابقات و بازي‌هاي مهم همچون بازي‌هاي المپيك و بازي‌هاي آسيايي و همين‌طور جام جهاني فوتبال، گفت: در اولين دوره‌اي كه حق پخش بازي‌هاي جام جهاني خريداري شد -كه مربوط به جام جهاني 2002 مي‌شود- ما با مبلغ 7‌/‌1‌ميليون دلار صاحب حق پخش شديم اما در ارتباط با جام جهاني 2006 آلمان و با توجه به اين‌كه يك شركت عربستاني حق پخش رقابت‌هاي جام جهاني در خاورميانه را براي 3 دوره 2006، 2010 و 2014 خريداري كرده بود، با نمايندگان اين شركت براي خريد حق پخش مسابقات وارد مذاكره شديم.

به گفته پورمحمدي، در دوره قبل و با هماهنگي رياست سازمان صدا و سيما و رئيس‌جمهور قرار بر‌اين شد كه صدا و سيما مبلغ 5 ميليون دلار را به خريد حق پخش بازي‌ها اختصاص دهد اما در آن زمان شركت فروشنده حق پخش، مبلغ 10 ميليون يورو (7‌/‌13‌ميليون دلار) را از صدا و سيما طلب مي‌كرد كه به‌طور طبيعي با بودجه سازمان تطابق لازم را نداشت، به همين دليل با دعوت از نمايندگان مختلف و شنيدن پيشنهادهاي قيمتي آنان، در نهايت با 7‌/‌4 ميليون دلار در آخرين روزها حق پخش بازي‌هاي جام جهاني 2006 آلمان را خريداري كرديم.

مدير شبكه 3 سيما با اشاره به روند خريد حق پخش بازي‌هاي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي گفت: اتفاقي كه در اين دوره افتاد اين است كه شركت عربستاني مورد اشاره كه در امور نفت و كشتيراني فعاليت داشته و در عين حال صاحب چندين شبكه تلويزيوني است، چند شبكه خود را به همراه حق پخش بازي‌هاي جام جهاني به شبكه الجزيره قطر و با رقمي بيش از 2 ميليارد دلار واگذار كرده و ما نيز جهت برخورداري از حق پخش مستقيم بازي‌ها مذاكراتي با نمايندگان شبكه الجزيره داشته‌ايم.

وي افزود: توافقات اوليه با نمايندگان شركت الجزيره در تهران انجام شده است و براساس آن، همه 56 مسابقه جام جهاني به صورت مستقيم از شبكه 3 پخش خواهد شد.

پورمحمدي گفت: اينكه مطرح مي‌شود ايران يكي از آخرين كشورهايي است كه حق پخش بازي‌هاي جام جهاني را خريداري مي‌كند، حرف درستي است و اصولا نيز اين مساله به سياست صداو سيما برمي‌گردد كه نمي‌خواهد در آشفته بازار تجارت نابرابر موجود به هر پيشنهاد قيمتي تن داده و پول بيت‌المال را حيف و ميل كند.

مدير شبكه 3 با انتقاد از شيوه انحصاري فروش حق پخش بازي‌هاي جام جهاني فوتبال از سوي فيفا، تصريح كرد: متاسفانه عده‌اي سودجو تنها در اين زمينه به منافع خويش نظر دارند و با درخواست پول‌هاي گزاف و غيرواقع، بسياري از كشورها را از ديدن رقابت‌هاي جام جهاني محروم مي‌كنند.

وي در عين حال گفت: براي گرفتن حق پخش بازي‌هاي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي درخواست مشخص ما افزوده شدن 20 درصد قرارداد دوره قبل بازي‌ها بوده است.

پورمحمدي همچنين با تاكيد بر اين‌كه حق همه مردم جهان است تا مسابقات مهم ورزشي و بويژه بازي‌هاي جام جهاني فوتبال را به صورت مستقيم از تلويزيون نگاه كنند، تصريح كرد: بي‌شك فدراسيون جهاني فوتبال بايستي در اين زمينه مثل كميته بين‌المللي المپيك عمل كند و در زمينه حق پخش بازي‌ها با اتحاديه راديو و تلـــويـزيون‌هاي آسيايي ( ABU ) وارد گفت و گو و مذاكره شود تا از سوي اين اتحاديه و براساس شاخص‌هاي موجود، سهم هر كشورآسيايي براي پرداخت حق پخش مسابقات مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی