بازدید 20986
۳

زنگ خطربازگشت تدریجی ترامپیسم و افراطگرایی در آمریکا

حسین محمدی فومنی
کد خبر: ۱۰۳۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰ 14 February 2021

رای نمایندگان سنای آمریکا درطرح دوم استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «تحریک به شورش» با کسب کمتر از دوسوم آرای نمایندگان مجلس سنای آمریکا شکست خورد. ترامپ در طول ۴ سال ریاست جمهوری خود، آمریکا را با چالش‌های زیادی روبرو کرد و با شعار «فقط آمریکا»، افول جهانی این باصطلاح ابر قدرت را رقم زد دونالد ترامپ با رسیدن به قدرت، با پوپولیسم، مخالفت با ماشین سیاسی و هیات حاکم و دو قطبی کردن جامعه آمریکا، اصطلاح "ترامپیسم" را وارد لغتنامه سیاسی کرد که سوال اصلی آن، چگونگی تداوم آن در سپهر سیاسی ایالات متحده است. برخی از طرفداران ترامپ درباره ساختن "ترامپیسم بدون ترامپ" ، و ساختن یک ایدئولوژی ترامپستی جدا از شخصیت خودآزارنده و کینه توزانه ترامپ، هستند.

ترامپیسم هرگز فلسفه حاکم نخواهد شد بلکه یک گرایش خشونت گرا و ضد نژاد پرستی خواهد شد رئیس جمهوراسبق افراط گرا آمریکا دونالد ترامپ فضای جدید و روندی خطر ناک برای جهانیان و کشور آمریکا را رقم خواهد زداستیضاح ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش از این لحاظ دارای حائز اهمیت بود که می‌توانست مانع نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی شوداما نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها خواستار خروج نهایی ترامپ از صحنه سیاست هستند.این نظرسنجی توسط شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی انجام شده که بر اساس آن 54 درصد از نظرخواهی شدگان خواستار خروج نهایی ترامپ از صحنه سیاست شده‌اند.در عین حال، 74 درصد از پاسخ دهندگان جمهوری خواه امیدوارند که ترامپ به مشارکت فعالانه خود در زندگی سیاسی آمریکا ادامه دهد و 48 درصد از طرفداران حزب جمهوری خواه دوست دارند ترامپ "رئیس این حزب بماند".اکثر شهروندان ایالات متحده اعتقاد ندارند که آمریکا پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ "دوباره بزرگ" شده باشد. 57 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در طول چهار سال گذشته، ترامپ شعار اصلی مبارزات انتخاباتی خود -"آمریکا را بزرگ بساز" را برآورده نکرده است. در عین حال، تنها 39 درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی گفتند که او موفق به دستیابی به این هدف شده است. بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از تبرئه ترامپ در سناگفت: (این فصل غمبار از تاریخ به ما یادآوری کرد که دموکراسی شکننده است. اینکه همواره باید از آن دفاع کرد. اینکه ما همیشه باید هوشیار باشیم. آن خشونت و افراطگرایی هیچ جایگاهی در آمریکا ندارد. و اینکه هر کدام از ما به عنوان آمریکایی یک وظیفه و مسوولیت بر دوشمان داریم و به ویژه به عنوان رهبر باید از حقیقت دفاع کنیم و دروغ‌ها را شکست دهیم. اینگونه است که ما به این جنگ غیرمدنی پایان می‌دهیم و روح کشورمان را التیام می‌بخشیم. )


ترامپ قصد تشکیل یک حزب جدید را با عنوان جنبش تاریخی، میهنی "حزب میهن پرست"منطبق با شعار "اول آمریکا" برای بزرگ جلوه دادن آمریکا را دارد به لحاظ تعدادطرفداران جمهوری خواه و توان مالی ترامپ قدرت آن را دارد که دست به تاسیس حزب جدید در آمریکا بزند زیرا فرهنگ قالب آمریکی ها فرهنگ سلطه و خود برتر بینی نسبت به سایر مردم جهان است واین نوع تفکر براحتی می تواند با بکار گیری رسانه جدید ترامپی درجذب مردم تاثیر گزار و سبب جذب درحزب ترامپ ناسیونالیست و افراگرا شوند اگر حتی او نتواند یا اجازه ندهند که حزب خود را تشکیل دهد، دو گزینه دیگر وجود دارد، یا احزاب کوچک‌تر که تاکنون سهم ناچیزی از قدرت به آنها رسیده دست به ائتلاف و تشکیل یک حزب قوی خواهند زد، یا فردی دیگر به نیابت از ترامپ حزب تشکیل خواهد داد که البته باید توجه داشت «ترامپیسم» در آمریکا هوادارانی دارد چرا که بیش از ۷۴ میلیون رای دهنده را برای خود به ثبت رسانده است.تشکیل چنین حزبی از سوی ترامپ یا هر فردی که به او وابستگی دارد، چالشی برای آمریکا خواهد بود که می‌تواند در سال‌های بعدی با قدرتمندتر شدن در این کشور یک رقیب جدی برای انحصار طلبی و زیاده خواهی‌های دموکرات‌ها باشد.بایدن هم اکنون مشغول سبک سنگین کردن شرایط و اوضاع حاکم در آمریکاست و در حال لغو مصوبات و دستوراتی است که ترامپ در ۴ سال ریاست جمهوری خود، آنها را وضع کرده بود.اما پس از پایان مراسم لغو امضا‌های رییس جمهور پیشین، چالش‌های حاکم بر آمریکا که درصد زیادی از آنها داخلی است، فشار‌های زیادی بر دولت بایدن وارد خواهد کرد.کاملا هریس، معاون بایدن، گزینه آماده و در آب نمک خوابانده شده دموکرات‌ها برای ۴ سال بعد و حتی دور دوم است.معاون اول بایدن، جوان است و برای ۸ سال ریاست جمهوری از سوی دموکرات‌ها برنامه ریزی شده است.حزب دموکرات قصد دارد حداقل برای ۱۲ سال قدرت را در آمریکا در اختیار داشته باشد. با این حال، ترامپ با تکرار اینکه او "سیاستمدار" نیست، این نکته را در ذهن هواداران خود حک کرد که فساد سیاستمداران باعث شکست او شده است. او مدعی عدم صداقت در سیستم فاسد آمریکا شد و همین کار هم توانسته است محبوبیت ترامپیسم را تا حدی ماندگار کند. درز مان 4 سال ریاست جمهوری ترامپ اقداماتی از جمله :
• برهم زدن نظم در روابط بین الملل .
• خروج از سازمانهای بین المللی .
• رواج نژاد پرستی و مقابله با رنکین پوستان و معترضین در آمریکا.
• ناکار آمدی در مقابله با بحران های داخلی مانند بحران کرونا و نژاد پرستی.
• حمایت از گروههای افراطگرا مانند داعش عراق و سوریه.
• دستور ترورفرماندهان خط اول مبارزه با افراطگرا یی داعش، شهید ان سردار سلیمانی و ابو مهندس و همراهان آنان در عراق.
• غارت منابع نفتی سوریه و حمایت از اقدامات دولت بحرین در سرکوب شیعیان این کشور.
• فروش تسلیهات نظامی به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس.
• همکاری با عربستان و امارات در کشتار مردم مظلوم یمن .
• انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف.
• ناتوانی در مقابله با اقدامات تجاری و سیاسی چین و روسیه.
• تشویق به اسلام هراسی و ایران هراسی.
• تحریم همه جانبه اقتصادی بهداشتی و ...فشار حد اگثری علیه ایران اسلامی.
با تمامی اقدامات انجام شده از سوی ترامپ به طور کلی ۷۰ درصد از مردم حامی حزب جمهوری‌خواه مایل هستند به چنین حزبی ملحق شوند.در مقابل تنها سی درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه گفتند به چنین حزبی نمی‌پیوندند.از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان داد، ۷۱ درصد از جمهوری‌خواهان آمریکا، قانون‌گذاران این حزب را که به استیضاح ترامپ رأی دادند، «خائن» می‌دانند و تنها ۲۱ درصد از این افراد معتقدند ترامپ مشوق حمله به کنگره آمریکا بود. اما این انحصار طلبی خود باعث خواهد شد تا چالش‌های آمریکا افزایش یابد.بحران‌های آمریکا پایان نیافته است بلکه تازه سر برآورده و رو به فزونی است که حتی با برنامه ریزی‌ که برای آینده این کشور انجام شده، چشم انداز روشنی از آینده سیاسی آمریکا متصور نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
با سلام خدمت آقای حسین محمدی فومنی
شما نگران باز گشت ترامپیسم به ]مریکا نباشید امریکا متعلق به مردم آمریکاست
لطفا درخصوص بازگشت طالبان به افغانستان و خطرات آن نظر خودرا اعلام فرمایید.
با سلام خدمت آقای حسین محمدی فومنی
شما نگران باز گشت ترامپیسم به ]مریکا نباشید امریکا متعلق به مردم آمریکاست
لطفا درخصوص بازگشت طالبان به افغانستان و خطرات آن نظر خودرا اعلام فرمایید.
با سلام خدمت آقای حسین محمدی فومنی
شما نگران باز گشت ترامپیسم به ]مریکا نباشید امریکا متعلق به مردم آمریکاست
لطفا درخصوص بازگشت طالبان به افغانستان و خطرات آن نظر خودرا اعلام فرمایید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار