طرح شفافیت آرا در انتظار تصمیم دوباره مجلس

صحبت‌های قالیباف در پاسخ به تذکر محمد جواد نیک بین، نماینده کاشمر بود که به هجمه‌ها علیه رییس مجلس و نمایندگان اشاره کرد و گفت که شفافیت صرفاً در امر قانونگذاری نیست، بلکه باید در اجرا نیز پیاده شود؛ باید رأی به شفافیت، شفاف بوده تا فرق خائن و خادم مشخص شود، مردم با فرد منافق برخورد می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۳۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 14 February 2021

پس از مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، انتقادات و بعضا هجمه‌های بسیاری علیه وکلای ملت مطرح شد. حالا نمایندگان در پاسخ به این انتقادات، وعده بررسی مجدد این طرح را داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۵ بهمن ماه با کلیات طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی موسوم به شفافیت آرای نمایندگان موافقت نکردند و از همان زمان هجمه‌هایی علیه پارلمان شکل گرفت، مبنی بر اینکه چرا نمایندگان انقلابی به وعده خود عمل نکردند؟

همان زمان بسیاری از نمایندگان توضیح دادند که تصویب این طرح، منوط به کسب رای دو سومی از پارلمان بوده و تنها سه رای کم داشته است؛ توضیحاتی که به نظر می‌رسد کافی نبود و به دنبال آن تعدادی از نمایندگان با استناد به ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی مجلس در نامه‌ای به هیات رییسه درخواست کردند که طرح شفافیت آرا، مجددا در دستور کار قرار گیرد؛ طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی «اگر طرحی به تصویب مجلس نرسد، نمی‌تواند تا شش ماه بعد و بدون تغییر اساسی به مجلس پیشنهاد شود، مگر اینکه ۵۰ نماینده تقاضای کتبی داشته باشند.»

اکنون پس از حدود دو هفته، محمد باقر قالیباف رییس مجلس از قرار گرفتن مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور هفته جاری مجلس سخن گفت و توضیح داد: کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب به رای دو سوم نمایندگان نیاز داشت و تنها سه رای کم آورد. اکنون طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه ۵۰ نماینده درخواستی را امضا کردند و براساس آن این می‌تواند در دستور هفته جاری مجلس قرار گیرد.

این صحبت‌های قالیباف در پاسخ به تذکر محمد جواد نیک بین نماینده کاشمر بود که به هجمه‌ها علیه رییس مجلس و نمایندگان اشاره کرد و گفت که شفافیت صرفاً در امر قانونگذاری نیست بلکه باید در اجرا نیز پیاده شود؛ باید رأی به شفافیت، شفاف بوده تا فرق خائن و خادم مشخص شود، مردم با فرد منافق برخورد می‌کنند.

علی بابایی، نماینده ساری نیز توضیح داد که «رای ندادن نمایندگان به طرح شفافیت به معنای مخالفت با شفافیت نیست. برخی از نمایندگان معتقد بودند که باید در این باره کارکارشناسی صورت گیرد.»

علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با این توضیح که مجلس یازدهم اصلاحات را از خود شروع کرد، گفت: «بعد از آن که مجلس طرح شفافیت آرا را با اختلاف سه رای تصویب نکرد، تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار شدند که مجددا این طرح در دستور قرار گیرد، چون مجلس قائل به شفافیت است.»

وی به مردم قول داد که در این مسیر هیچ کوتاهی نشود و در آینده نزدیک با تصویب این طرح شفافیت و اصلاح از مجلس آغاز شود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس نیز در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به طرح شفافیت آرا گفت: «بعضی معتقدند با اجرایی شدن این طرح، برخی مطالبات صنفی در رای نمایندگان تاثیرگذار شده و یا ممکن است این طرح مجلس را گرفتار عوام گرایی کند. این مساله در دراز مدت ماندگار نیست، رفتار‌های هیجانی در کوتاه مدت از بین می‌رود و تاریخ در مورد رای نمایندگان قضاوت می‌کند. ما بالاخره باید از یک جایی برای شفافیت آغاز کنیم.»

او این را هم اضافه کرد که تلاش می‌شود این موضوع مجددا در مجلس مطرح شود و امیدوارم بتوانیم به اجماع برسیم، چون این طرح مخالفان و موافقانی دارد.

علاوه بر این موضوع، نمایندگان مجلس امروز به بررسی ادامه مواد طرح جهش تولید و تامین مسکن پرداخته و برخی از مواد آن را تصویب کردند. به موجب مصوبات امروز پارلمان، وزارت راه و شهرسازی جهت اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله مکلف شد. همچنین شورای عالی شهرسازی، باید تکلیف پرونده‌های تغییر کاربری اراضی در استان‌ها را مشخص کند.

سازمان ملی زمین و مسکن نیز باید زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهر‌های در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آن‌ها به شهر‌ها را فراهم کند. همچنین هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان کلی برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی با ۳۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌شود.

مجلس تصویب کرد که مددجویان، معلولان و ایثارگران با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یک بار معاف هستند.

در جلسه بعدی مجلس در روز سه شنبه (۲۸ بهمن) سایر مواد طرح جهش تولید و تامین مسکن بررسی می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
مجلس در مورد خودشان و کار و عمل شان شفاف نیستند مثل ماجرای عنابستانی و سیلی زدن به سرباز به کجا رسید
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
از سال گذشته تا الان هر جنسی 300 درصد افزایش پیدا کرده اقایون هنوز برای حقوق کارگر تصمیم نگرفتن ...
خودتان را قرار دهید جای یک نماینده که شاید مخالف با نیروهای خودسر، نظر خود را اعلام کند، چه اتفاقی برای این نماینده خواهد افتاد؟؟؟؟
فقط شفافیت آرا نمیاندگان؟کلی چیز دیگه هم باید شفاف شه!!!
از شورای نگهبان که با چه دلیل و مدرکی تایید یا رد صلاحیت میکنه تا قوی مجریه !
ببینیم چه میکنید
به یه نماینده میگن چرا هرچی به تو می گن باید دو بار بگن؟ میگه: ها؟
به مردم اهمیت بدهید این یک قدم مهم در کنار مردم بودن هست
علنی بودن آراء به علت شرایط فعلی زیاد هم خوب نیست زیرا در حال حاضر از نمایندگان هزاران توقع بیجای اشخاص مختلف حقوقی و حقیقی وجود دارد در این شرایط نماینده تحت فشار خواهد بود که به خواسته ی آنها رأی دهد یا آنچه را که حق تشخیص داده برگزیند. هچنین دیدگاه سخت گیرانه و سلیقه ای یی که از شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها احساس می شود نیز مزاحم کار نمایندگان خواهد بود.
اینا که تو گوش مامور قانون میزنن
شفافیت میخواتن چیکار ازین شفاف تر یعنی؟؟؟؟
نماینده اگر از جنس مردم باشد نباید حقوق اشراف گیری و پادشاهی برای مدیران بازنشسته تصویب کند
شفافیت آرا نماینده را بازیچه دست افراد مختلف می کند شاید امروز به نظر یک عده تندرو خوب باشد ولی شاید فردا به ضرر کل کشور شود شاید فردا یک عده خارج از نظام بتوانند اعمال نفوذ کنند ، و این امر باعث تنزل جایگاه و نقش مجلس می شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار