بازدید 11172

نظام صنفی رایانه‌ای کشور نماینده واقعی اعضای صنف یا اقلیت تندرو

نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) به عنوان تشکل فراگیر در حوزه فاوا طی چند ماه گذشته با برگزاری اکثر انتخابات استانی خود برای دوره ششم، اما این بار آنلاین و البته شفاف‌تر از گذشته، چهره‌های تحول آفرین و جدیدی را کنار پیشکسوتان سابقه دار در ترکیب هیات مدیره‌های نصر استانی جای داده است.
کد خبر: ۱۰۳۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 14 February 2021

نظام صنفی رایانه ای کشور نماینده واقعی اعضای صنف یا اقلیت تندرو

اهمیت شفافیت در سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی بر کسی پوشیده نیست، ولی حاشیه نشینی امن و در پرده سخن گفتن و فقط بر دولت‌ها و سایرین تاختن، عادتی است که ترک آن برای برخی اعضای متقدم تشکل‌های بخش خصوصی دشوار است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) که از دیرباز زیرساخت شفافیت را برای کسب و کار‌ها و حتی تشکل‌ها به ارمغان آورده، در دهه اخیر از یک صنعت خاص به موازات سایر صنایع به بخش فعال‌کننده دیگر صنایع تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) به عنوان تشکل فراگیر در حوزه فاوا طی چند ماه گذشته با برگزاری اکثر انتخابات استانی خود برای دوره ششم، اما این بار آنلاین و البته شفاف‌تر از گذشته، چهره‌های تحول آفرین و جدیدی را کنار پیشکسوتان سابقه دار در ترکیب هیات مدیره‌های نصر استانی جای داده است.

اوج این مشارکت و تحول خواهی در نصر استان تهران رقم خورده است. چهره‌های وزینی که مدیریت بخش‌های مهمی از اقتصاد دیجیتال کشور را بر عهده دارند، این بار و بیش از پیش در هیات مدیره نصر تهران و برخی استان‌های مغفول مانده، اما پیشرو حضور پیدا کرده‌اند. هیات مدیره متمایز تهران در حال کار روی اتحاد مستحکم‌تر بین اعضایی است که در انتخابات رقابت جدی بین خودشان رقم زده اند و نیت خود برای ایجاد تحول را با تشکیل سه کارگروه برای "اصلاح و بروز رسانی اساسنامه و زیرساخت‌های قانونی"، "بازچیدمان کمیسیون‌ها" و "بودجه و درآمدزایی" در اولین جلسه هیات مدیره عملی کرده‌اند و امیدوارند در پایان همین سال بتوانند با به نتیجه رساندن همین سه موضوع راهبردی، بستر مناسبی برای تحول در صنف رقم بزنند.


جز تهران و استان‌های پیشتاز قم و البرز، برخی استان‌های تحول‌خواه و پرتوان دیگر، چون آذربایجان غربی، خوزستان و کرمان نیز ـ که با نمایندگی بیش از ۷۰ درصد اعضای صنف، همزمان بیش از ۷۰ درصد بودجه سازمان نصر کشور را تامین می‌کنند ـ کنار هم جمع شده‌اند تا امکان ایجاد تحول و خروج از رخوت را برای شورای مرکزی رقم بزنند و هر لحظه بر تعداد این استان‌های متحد اضافه می‌شود. البته در برخی استان‌ها مانند اصفهان و فارس، طیف‌های سنتی میانه رو و نماد‌های ادوار شورای مرکزی همچنان در راهبری نصر استانی کنار افراد مستقل و تحول خواه حضور دارند، ولی همزمان همراهی‌های لازم را برای ایجاد تحول در صنف البته بدون هیاهو انجام می‌دهند.


طیف تندرو و لابی‌گر سنتی به سرگروهی یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی، اما نماد دوگانه سازی تهران-شهرستانی را با صدای بلند برافراشته و بر خلاف جریان برگزاری انتخابات مترقی آنلاین در استان‌ها به دنبال برگزاری حضوری! جلسه هیات عمومی در دوران کووید ۱۹ و جلوگیری از ایجاد تحول در شورای مرکزی با رای‌های وکالتی و ابهام برانگیز است که در هیچ جای اساسنامه برای هیات عمومی پیش بینی نشده است. نکته مهم اینجاست که ریاست سازمان نصر کشور غیر از بخشی از دوره سوم در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، همواره بر عهده رئیس نصر تهران بوده است. این طیف تندرو و تفرقه افکن ـ که حتما با توجه به سوابقشان در استان نیازمند بررسی صلاحیت توسط نهاد‌های نظارتی هستند ـ با پنهان شدن بین تعداد زیادی از نمایندگان میانه رو و تحول‌خواه که نیازی به طیف تندرو برای پیروزی ندارند، به دنبال حذف نمایندگان تحول‌خواه استان‌ها و برگزیدن گروه سه نفره پیشنهادی برای ریاست نصر کشور بدون داشتن حتی نماینده‌ای متمایز، جوان و تحول‌گرا هستند؛ موضوعی که حتی با احتمال وقوع کم، بعید است منجر به صدور حکم توسط رئیس جمهور محترم شود.


در آستانه قرن چهاردهم و در گذار پانزده ساله از قوانین به وجود آورنده نظام صنفی رایانه ای، نیاز به بازمهندسی قوانین و مقررات و مدل عملیاتی نصر به خوبی احساس می‌شود. در عصر دیجیتال نمی‌توان با مقررات عصر فناوری اطلاعات حکمرانی کرد. در راستای گسترش بازار و خلق ارزش پایدار برای اعضای سازمان، بیش از گذشته نیاز به گزینش نمایندگانی معتقد به تحول، شناخته شده و دارای اعتبار، شجاع، مسئولیت پذیر و آشنا با فناوری‌های نوین و حوزه‌های دیجیتال احساس می‌شود. از این روی، شایسته گزینی و شایسته سالاری بدون نگاه‌های جناحی و قومی، یگانه راه ایجاد تحول در فراگیرترین صنف فاوای کشور است.


تلاش برخی افراد تندرو در برگزاری سریع انتخابات بر خلاف اساسنامه و با آرای غیرشفاف و غیرمستقیم وکالتی و نیز محدود سازی گزینه‌های ریاست به چهره‌های قدیمی ـ که بر خلاف نتایج انتخابات اخیر، تحول خواهی را نمایندگی نمی‌کنند ـ در تقابل جدی با حضور قدرتمندانه جوانان و باسابقه‌های نیکنام در دنیای دیجیتال است که نماد‌های تحول خواهی و نگاه مترقی اعضای سازمان به نصر می‌باشند. این نگاه راهبردی باید مطابق با خواست قاطبه اعضای صنف در تمامی بخش‌های سازمان از جمله شورای مرکزی جاری شود تا با ورود خون تازه به مجاری تصمیم گیر در سازمان، حکمرانی شایسته بر صدر نشیند. بحمدالله اکثر نامزد‌های شورای مرکزی در هر لیستی که باشند یا حتی اگر مستقل شرکت کنند واجد شرایط هستند و نیازی به تایید تندرو‌ها ندارند، اما مشروعیت و مقبولیت پایدار طی یک دوره سه ساله به شرطی حاصل می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق نامزد‌ها با حضور مستقل خود و طرد تندروها، به عملکرد واپسگرایانه و رو به عقب ایشان، اجازه تندروی و خودنمایی ندهند.


اقتصاد دیجیتال نیاز به فرماندهی متحد و منسجم و یکپارچه صنفی دارد و هرگونه تصمیم گیری حذفی مبتنی بر علایق جغرافیایی و دوگانه سازی‌های مبتذل قومی بر خلاف قطب نمای وحدت ملی و اصول گسترش و توسعه بازار‌های محصولات و خدمات فاوا است. نمایندگان تحول‌خواه استان‌ها و همراه با تهران نه تنها از یک سو با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰۰ عضو، نمایندگان اکثریت خانواده نصر می‌باشند بلکه از منظر حجم بازار نیز با اختلاف بزرگترین سهم مصرف را در محصولات فاوا دارند. مشارکت در تصمیم سازی‌های بخش دولتی و اثرگذاری بر قوای سه گانه کشور نیز از مهمترین وظایف لاینفک شورای مرکزی است. از این روی، اقلیتی انحصار طلب و تندرو که عملکرد ایشان در ادوار مختلف روشن است با هیاهو و ترویج جدایی نصر تهران و سایر استان‌های تحول خواه از دامان خانواده نصر کشور، سعی بر برهم زدن این تعاملات سازنده با نهاد‌های قانونی و حاکمیتی را دارند.

یکی بر سر شاخ بود و بن می‌برید. گویی نمی‌دانند میوه بذر نفاق چیزی جز نتایج دوره سوم سازمان و حتی متاسفانه تبعات امنیتی دعوت از فردی مانند نزار زاکا را به ارمغان نمی‌آورد. بحمدالله وزانت تک تک استان‌ها و تحول خواهی ایشان به قدری است که اگر بخشی از سازمان نصر طی سه سال آتی با درخواست‌های مترقی و تحول خواهانه اکثریت اعضای صنف همراهی نکند، نصر‌های استانی مستقل و تحول آفرین، امکان پیشبرد امور و هضم رفتار‌های تند و بر خلاف جریان اصیل صنف را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل