بازدید 16076

انواع تصفیه خانه فاضلاب در ایران و جهان

به مکان هایی که عملیات ها و فرایند های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تصفیه آب صورت می گیرد، تصفیه خانه فاضلاب گفته می شود. این عملیات در سه مرحله تصفیه ی اولیه، ثانویه و تصفیه ی پیشرفته انجام می گیرد که با در نظر گرفتن ویژگی های فاضلاب ورودی، امکان آن وجود دارد که به عملیات پیش تصفیه هم نیاز باشد.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 14 February 2021

انواع تصفیه خانه فاضلاب در ایران و جهان

پکیج های تصفیه فاضلاب مهاب

پکیج تصفیه فاضلاب واحد پیش ساخته ای است که برای تصفیه فاضلاب تولیدی اجتماعات کوچک و یا واحدهای صنعتی، بهداشتی و درمانی استفاده می شود. پکیج تصفیه فاضلاب دارای انواع واحدها و تجهیزات مختلف می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب بر حسب نوع فاضلاب و پساب، به دو دسته کلی صنعتی و بهداشتی تقسیم می شوند. ابعاد و ظرفیت پکیج های تصفیه فاضلاب به میزان و حجم تصفیه بستگی دارد.

در پکیج های تولید شده، همانند تصفیه خانه های بزرگ، انواع تجهیزات و فرآیندهای متنوع تصفیه، براساس میزان غلظت و نوع آلاینده های موجود در فاضلاب، مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم ها امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است که این امر به دلیل وجود مزایای مختلف این پکیج ها بوده و در صنایع مختلف و مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

پکیج تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی

از مهمترین کاربرد های تصفیه فاضلاب بهداشتی مربوط به فاضلاب شهری میشود که شامل تمام فاضلاب های بهداشتی، اداری، انواع موسسات شهری و آب های سطحی مثل آب باران می شود که جهت بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، فاضلاب ها پس از جمع آوری، به تصفیه خانه انتقال داده شده و طی عملیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تصفیه می شوند.

بیش از 80 درصد از آب مصرفی این مراکز به فاضلاب تبدیل می شود اما در این میان درصد کمی ناخالصی جامد در این فاضلاب ها وجود دارد که همین درصد می تواند آلودگی های بسیاری به وجود آورد. به این صورت که  1000 لیتر فاضلاب تصفیه نشده می تواند 40000 تا 60000 لیتر آب را آلوده کند.

همانطور که گفته شد بخش عمده ای از فاضلاب های شهری را آب تشکیل می دهد که با حذف آلاینده های موجود در این آب، می توان آن را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند. با در نظر گرفتن کمبود آب شیرین در جهان، این کار باعث می شود که علاوه بر حفاظت از محیط زیست، یک منبع آب ثابت و مطمئن برای بخش کشاورزی و صنعت ایجاد شود. 

روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب وجود دارد که با در نظر داشتن میزان آلاینده های موجود در فاضلاب، حجم فاضلاب و مواردی که فاضلاب تصفیه شده در آن مورد استفاده قرار می گیرد، مناسب ترین روش تصفیه انجام می شود.

انواع تصفیه خانه فاضلاب در ایران و جهان

پکیج تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

به صورت ساده به فاضلابی که حین تولید و ساخت یک محصول مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان محصول ثانویه از سیستم خارج می شود را فاضلاب صنعتی می گویند که به وسیله پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی باید تصفیه گردد.

در فرآیند تولید تمام محصولات غذایی، پوشاک، نوشیدنی، کاغذ و انواع مواد شیمیایی آب به عنوان بخشی از این فرایند استفاده می شود و این فاضلاب به صورت محصول ثانویه کارخانجات از سیستم خارج می شوند. با توجه به بالا بودن حجم این فاضلاب، نیازمند شناسایی روش‌های مناسب برای مدیریت و تصفیه فاضلاب‌های صنعتی می باشیم که در این راستا اولین قدم شناخت دقیق فاضلاب خروجی کارخانجات است.

فاضلاب صنعتی تفاوت زیادی با فاضلاب شهری دارد و این تفاوت به دلیل وجود مواد اولیه متفاوت در فرایند تولید محصولات کارخانجات می باشد.

مهم ترین تفاوت های فاضلاب صنعتی و بهداشتی 

  • خاصیت خورندگی بیشتر
  • اسیدی یا بازی بودن (میزان ph بالا یا پایین)
  • احتمال وجود مواد شیمیایی مختلف
  • احتمال وجود موجودات زنده و میکروارگانیسم کمتر

انواع فاضلاب های صنعتی تولیدی از یک واحد 

1- فاضلاب فرآیند: به فاضلابی که در خطوط تولید محصول، ایجاد شده و دارای مواد یا محصولات آن می باشد، فاضلاب فرایند گفته می شود. به عنوان مثال در کارخانجات نساجی موادی مانند رنگ، روغن و مواد سفید كننده یا دترجنت ها در فاضلاب خروجی یافت می شود.

2- نوع دیگر فاضلاب های صنعتی، فاضلاب های ناشی از دیگ های بخار، فاضلاب احیای رزین ها و برج خنك كننده دارای نمک های محلول و فلزات می باشند.

3- فاضلاب هایی که در اثر شست و شوی ماشین آلات و دستگاه های کارخانه تولید می شود که عموما هنگام تعمیر یک واحد صنعتی این فاضلاب ها تولید می شوند.

4- فاضلاب هایی که مانند فاضلاب شهری بوده و شامل فاضلاب ناشی از شستشوی كارگران یا استحمام و فاضلاب انسانی می باشد.

حال به بررسی فاضلاب برخی از صنایع می پردازیم:

  • تصفیه خانه فاضلاب صنایع لبنی

صنایع لبنی حجم فاضلاب زیادی تولید کرده که دارای ترکیبات آلی بسیار فسادپذیر بوده و به همین علت تصفیه فاضلاب صنایع لبنی دارای اهمیت خاصی می باشد. این فاضلاب ها از رقیق سازی شیر خام و محصولات مرتبط با آن به وجود آمده و از این رو ترکیبات آلی آن به راحتی در طبیعت تجزیه می شوند. می توان گفت به صورت میانگین در ازای هر لیتر شیر فرآوری شده در کارخانه ، 4 تا 8 لیتر فاضلاب تولید می شود که حجم بیشتر این فاضلاب به شست و شوی دستگاه ها و تجهیزات و سطوح کارخانه مربوط می باشد.

همانطور که گفته شد تصفیه فاضلاب صنایع لبنی از روش های بیولوژیکی صورت می گیرد که این روش ها شامل موارد زیر می شود:

  • هوازی: 

در روش هوازی از باکتری های هوازی برای انجام عملیات تصفیه کمک گرفته می شود. میزان بازدهی این روش از نظر حذف آلودگی ها بین 85 تا 95 درصد می باشد اما باید توجه داشت که میزان لجن تولید شده در این روش زیاد بوده و به علت مشکلات حذف لجن ها و هزینه بالای تولید انرژی فرایند تصفیه، از این روش تنها زمانی استفاده می شود که میزان آلودگی کم باشد.

  • بی هوازی:

برخلاف روش هوازی، عملیات تصفیه در این روش توسط باکتری های بی هوازی انجام می گیرد. باکتری های بی هوازی به تغییرات دما و PH حساس بوده و عملکرد پایین تری نیز نسبت به باکتری های هوازی دارند. راندمان حذف آلودگی در این روش بین 60 تا 70 درصد بوده اما حجم لجن کمتری تولید شده و میزان انرژی کمتری نیز نسبت به روش هوازی مصرف می شود. زمانی که میزان فاضلاب ورودی زیاد باشد از گاز تولید شده در فرایند تصفیه برای تامین انرژی استفاده می کنند.

  • تصفیه خانه فاضلاب صنایع پتروشیمی

تصفیه فاضلاب تولید شده در صنایع پتروشیمی فرایند پیچیده ای داشته و به علت وجود مواد سمی در این فاضلاب ها، چالش های زیست محیطی فراوانی با خود به همراه دارد. تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی شامل چند روش بوده که برای جدا کردن مشتقات نفتی و سایر آلاینده هایی که در آن وجود دارد، صورت می گیرد تا سپس آماده ورود به محیط زیست شود. با توجه به تغییر قوانین زیست محیطی مهیا نمودن الزامات قانونی لازم برای صاحبان صنایع پتروشیمی دارای اهمیت ویژه ای می باشد. به کمک همین قوانین سختگیرانه صاحبان صنایع پتروشیمی و صنایع مشابه دقت بیشتری در نحوه تصفیه و دفع فاضلاب های تولید شده و کسب استانداردهای لازم می کنند.

همانطور که در بالا گفته شد، تصفیه فاضلاب های پتروشیمی شامل روش ها و فرآیندهای مختلفی می شود که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرحله پیش تصفیه؛ تصفیه فیزیکی
  • تصفیه اولیه فاضلاب صنایع پتروشیمی
  • تصفیه ثانویه؛ تصفیه بیولوژیکی فاضلاب پتروشیمی
  • تصفیه تکمیلی فاضلاب پتروشیمی

برای شناور و لخته سازی، روش های جدیدی وجود دارند که تاثیرات مطلوبی را در بهبود و تسریع فرایند تصفیه ایجاد می کنند. از این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ازن زنی: ازن زنی یا روش BAC جهت حذف فنول ها، ABS و همچنین آمینو اسید های موجود در فاضلاب های پتروشیمی استفاده می شود.

انعقاد با روش EC: به کمک الکترودها آهن و آلومینیوم عملیات فرایند انعقاد ذرات باردار انجام می شود.

شناور سازی با روش EF : در این روش فرایند شناور سازی به کمک آند گرافیتی و کاتد از جنس فولاد ضد زنگ انجام می شود.

انواع تصفیه خانه فاضلاب در ایران و جهان

شرکت مهندسین سازه های آبی مهاب در تلاش است با بهره مندی از دانش حوزه آب و فاضلاب بتواند در حوزه تصفیه آب و فاضلاب در راستای اهداف توسعه پایدار نقش موثری ایفا نماید. این شرکت آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان به تمامی صاحبان بنگاه های صنعتی میباشد. جهت طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی و همچنین تماس با مشاورین مهاب با شماره 02186122170 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها