بازدید 29584
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

جهش ۱۰۰ برابری قیمت خیار در یک سال / گزینه بعدی برای بحران تازه در بازار میوه معرفی شد!

این روز‌ها قیمت برخی مایحتاج زندگی مردم سر به فلک کشیده است که از آن جمله می‌توان به قیمت خیار اشاره کرد! قیمت خیار در حالی این روز‌ها به کیلویی ۲۰ هزار تومان هم رسیده که در سال گذشته در چنین روز‌هایی، همین کالا از دست کشاورز کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری می‌شد. اما دلیل گرانی قیمت خیار چیست و کی این قیمت فروکش خواهد کرد؟
کد خبر: ۱۰۳۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ 10 February 2021

خیار

این روزها قیمت ساده ترین مایحتاج زندگی مردم سر به فلک کشیده است و روزی نیست که قیمت یک کالای معمولی از جمله میوه جات و صیفی جات خریداران را شگفت زده نکند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال‌های نه چندان دور به خصوص پس از تحریم‌های آمریکا، قیمت دو کالای کشاورزی ـ عمدتاً آن هم در فصولی خاص ـ افزایش چشمگیری می‌یافت و اصطلاحا به کالا‌های لوکس تبدیل می‌شدند. آن دو قلم کالا، هم سیب زمینی و پیاز بود. یک سال سیب زمینی گران می‌شد و سال بعد قیمت پیاز سر به فلک می‌گذاشت.

عمده دلیل این افزایش قیمت سیب زمینی و پیاز هم به قضیه تار عنکبوتی در اقتصاد بازمی‌گشت. قضیه تار عنکبوتی، قضیه‌ای است که قیمت بعضی تولیدات (به طور کلی تولیدات فاسدشدنی زراعی) در نقطه تعادل استقرار نمی‌یابد، بلکه در اطراف نقطه تعادل نوسان می‌کند. اگر نمودار مسیر قیمت این گونه کالا‌ها ظرف چند سال ترسیم شود، شکل آن به تار عنکبوت می‌ماند. از این روی آن را قضیه یا مساله تار عنکبوتی گویند.

دلیل اصلی رخ دادن قضیه تار عنکبوتی برای محصولات کشاورزی به بحث عرضه و تقاضای این محصولات کشاورزی برمی‌گردد.

در سالی که قیمت در اوج است تولیدکنندگان تصمیم می‌گیرند برای سال زراعی آینده جهت کسب سود بیشتر اقدام به تولید آن محصول بکنند و همین عامل باعث افزایش میزان تولید و عرضه می‌شود و با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا در بازار این محصول، اضافه عرضه ایجاد شده و قیمت می‌شکند و به حدی خواهد رسید که کفاف هزینه‌های تولید را نخواهد داد.

با رخ دادن این موضوع برای سال آینده دیگر کمتر تولیدکننده‌ای به سمت تولید این محصول خواهد رفت و همین کاهش میزان کشت باعث خواهد شد که عرضه کاهش یافته و در نتیجه مازاد تقاضا و افزایش قیمت اتفاق بیفتد.

حالا در این سال ها، اما شاهد افزایش قیمت‌های سرسام آور برای سایر کالا‌های کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، موز و به تازگی خیار هستیم! هنوز مصرف کنندگان، افزایش قیمت‌های چشمگیر گوجه فرنگی و موز را هضم نکرده اند که این روز‌ها نوبت به افزایش قیمت خیار رسیده است!

قیمت هر کیلو خیار چقدر است؟

بر اساس اعلام اتحادیه بارفروشان در روز گذشته، ۲۱ بهمن ۹۹ قیمت هر کیلوگرم موز کارتن کوچک در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، خیار رسمی ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان، خیار گلخانه ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان، نارنگی از ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان و انار از ۱۱ تا ۲۱ هزار تومان است.

همچنین قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی جات در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح جدول زیر بوده است؛

خیار

گفتنی است قیمت خیار در مراکز سطح شهر با حدود ۲ هزار تومان کاهش به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است.

چرا خیار به کالایی لوکس تبدیل شد؟

اما چرا قیمت خیار یکباره سر به فلک کشید و افزایش یافت، به طوری که کم کم از سبد مصرفی خانوار‌ها در این روز‌ها کنار گذاشته شده و یا مصرف آن به شدت کاهش یافته است؟ آیا دلیل این افزایش قیمت خیار باز هم دلالان هستند؟ آیا صادرات موجب کاهش عرضه داخلی و در نتیجه گرانی قیمت خیار شده است؟

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی طی مصاحبه‌ای در ۱۹ بهمن ماه سال جاری در پاسخ به این پرسش که برخی صادرات را علت افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و آیا صادرات در افزایش قیمت خیار تاثیر گذاشته است یا خیر، گفت: تنها یک نوع خیار خاصی که مصرف داخلی ندارد صادر می‌شود. از طرفی صادرات آنقدر مویرگی است که هیچ تاثیری در بازار داخلی ندارد. نورانی در ادامه گفت: گوجه فرنگی محصولی است که بیشتر از خیار صادر می‌شود، اما می‌بینیم که قیمت آن در بازار به شدت کاهش یافته است، زیرا تولید آن انبوه و قیمت آن سیر نزولی به خود گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که پس علت افزایش قیمت خیار چیست، گفت: علت کمبود خیار در سه هفته گذشته و سیر صعودی قیمت آن در بازار سرما و طوفان شدید در منطقه جیرفت کرمان است که به جالیز‌ها و گلخانه‌های خیار آسیب وارد کرده و بوته‌های خیار با سرمازدگی مواجه شده اند.

نورانی ادامه داد: معمولا در زمستان جیرفت کرمان مرکز تولید خیاربوته ای، جالیزی و گلخانه‌ای است که سرما باعث کاهش تولید شد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: در دو هفته آینده شرایط تولید به روال عادی بازمی‌گردد و قیمت خیار نیز کاهش می‌یابد. همچنین خیار گلخانه‌های ورامین نیز وارد بازار خواهند شد.

 

پس از خیار و موز؛ نوبت جهش قیمت پرتقال است؟

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «در چند وقت اخیر هر کیلو پرتقال دو هزار تومان گران و با قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته شد. علت این است که بار پرتقال شمال کشور در دست دلالان است و آنها با بالا بردن قیمت‌ها قصد دارند بحران تازه‌ای را در بازار میوه ایجاد کنند. انبار پرتقال در شمال کشور شناسایی شده است. چنانچه دلالان عرضه پرتقال به تهران را کم کنند، مجبور می‌شویم با تیم تعزیرات دلال‌ها را به دستگاه‌های مسئول معرفی کنیم.»

جهش ۱۰۰ برابری قیمت خیار در یک سال/ گزینه بعدی برای بحران تازه در بازار میوه معرفی شد!

بنابراین با وعده ای که داده شده، احتمالا از دو هفته آینده و با افزایش عرضه خیار در بازار، قیمت این کالای کشاورزی هم می شکند و ارزان تر خواهد شد؛ اما پرسش این است که آیا این آخرین بار خواهد بود که قیمت یک کالای کشاورزی و مایحتاج روزانه مردم این قدر سر به فلک خواهد کشید؟ قطعا پاسخ منفی است، چون در این سال ها دولت و نهادهای ذی ربط هرگز نتوانستند با ایجاد زیرساخت های مناسب نحوه عرضه و قیمت را برای کالاهای کشاورزی کنترل کنند.

همین خیاری که الان قیمت آن به حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی از دست کشاورزان کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری می شد و این قیمت به حدی بود که پلاستیکی که خیار در آن ریخته می شد از قیمت خود خیار گران تر بود! کشاورزان رودباری (جنوب کرمان) در سال گذشته در چنین روزهایی در اعتراض به قیمت خیار مقابل فرمانداری رودبار جنوب تجمع کردند و خیارها را به کف خیابان ریختند تا خودروها از روی آن ها رد شوند. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
چرا راه دور می روید و سال گذشته را مثال می زنید همین چند ماه پیش و بعد از بحران بی سابقه ریزش بورس، ارزش هر تک سهم من از خودروسازها به کمتر از قیمت یک کیلو خیار رسیده بود..خیلی ناراحت بودم حالا فهمیدم این خیار می تواند بعنوان یک عرضه اولیه در بورس وارد شود و طی یک هفته سهامدارش را از کف به عرش برساند....عجب نادانی من بودم که نفهمیدم این چندرغازم را کجا سرمایه گذاری کنم..خیلی خیلی، خیار عزیز ببخشید اگر قبلا ندانسته و جاهلانه جسارتی به شما کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
شمااگرسرمایه ات رابدهی کودگاوی بخری بهترازاینست که باآن درکاری تولیدی مشغول شوی چون هرلحظه ممکنست قانونی تصویب شودکه سرمایه تو ببادبرود ولی درمورد کودگاوی هرگزچنین قانونی تصویب نشده ونخواهدشد خالا خیاروبادمجان وگوجه فرنگی نیازشان بهمین است وقیمتشان به اوج‌میرود
همه این مسخره بازی ها و افزایش افسار گسیخته قیمت میوه و تره بار به خاطر دلال های گردن کلفت این بازار هست که ظاهرا کسی هم نمیتونه حریفشون بشه.
چند وقت پیش بود که تلویزسون میوه های قاچاق خارجی رو تو غرفه رئیس میدان تره بار تهران نشون داده بود و آب از آب تکون نخورد.
تا دلال های گردن کلفت این بازار به مراکز قدرت وصل باشن و هیچ کاری از هیچکس بر نمی آد.
هر روز گرانی و گرانی مردم دیگر خسته و درمانده شده اند ؟
بود و نبود اداره کشاورزی و مدیران آن چه تاثیری در بخش کشاورزی دارد همیشه در بحران
چرا الکی رد گم میکنید سرما زدگی جیرفت چه ربطی به تولید انبوه خیار داره
فقط یه سر به گلخانه های شهر پیشوا و روستاهای اطراف آن بزنید با محصولات تولیدیش که عمدتا خیار گلخانه ای است کل تهران رو میشه خیارشو تامین کرد. حالا جدا از گلخانه های ورامین پاکدشت قرچک و اصفهان و یزد است. فقط صادرات میتونه دلیلش باشه نه چیز دیگه ای چون خیارو نمیشه احتکار کرد. چرا الکی دروغ میگین با گوگل ارث به سر بزنین به این نقاطی که گفتم میبینید چندهزار هکتار گلخانه وجود دارد.
چه ربطی داره؟
ازاین به بعد باید خیار را خشک کرده داخل اجیل بکنیم
ريال كيلويى چند ؟
آدرس این گرانی ها در آمریکاست باور کنید .........باورکنید آقایان مسئول بی تقصیر هستند این امریکاست که باعث گرانی و کمبود خیار در کشور شده است!!!!!!! باور کنید......... باور کنید.........
اگر مردم همت و غیرت کنند دوهفته اجناس گرانتر از نرخ را نخرند گرانفروشان را تحریم کنند همه چیز درست میشود والا کسی از نخور دن خیار و موز برای دوهفته نمی میرد وقتی دستگاه قضایی و تعزیرات در خوابند مردم باید خود همت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
خسته نشی از این حرکت انتحاری
بحران نگوئید پیشرفت و ترقی درگرانی که در اوایل قولش را داده بودند
همین الان که خیار کیلویی ۲۰هزار تومان است از کشاورز به زور ۲هزارتومان خریداری میشه، ما در جنوب ایران این محصول را کشت میکنیم، هر قیمتی به دست مصرف کننده برسه چیزی نصیب کشاورز نمیشه این را مطمن باشید
اقتصاد فئودالی همین است

هر روز یک بدبختی جدید برای مردم

مردم رعیت شدند و خانسالاری و فئودالی احیا شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
اصلاًمعنی فئودال وفئودالی میدونی چیه ؟ هرچیزی معنی میدهد جزواسطه گری
چرا یک کلاغ 40 کلاغ می کنید 10 سال پیش خیار کیلویی 200 تومان نبوده چه برسه به سال گذشته
میزان تسلط و مدیریت مسولان وزارت کشاورزی را می رساند !!! فقط کافی هست یک سامانه ایجاد کنند تا کشاورازن بدانند در سال بعد چه محصولی را تولید کنند که روی دستان نماند و وزارت کشاورزی آنرا مدیریت کند
الان فصل خیار است ؟
کشور اسلامی
واقعا چقدر قشنگ و زیبا حکومت می کنید،؟!!! تازه به ان هم می بالید،....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
پس به این نتیجه میرسیم که بزرگترین مشکل ماخیاراست مارابگوتاحالافکرمیکردیم ماخیاریم !!ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
ناشناس ۹:۱۹بحث خیار نیست بحث شیوه اداره مملکت هست که هر کی به هر کیه
آقایان سرزده برن یک کم خرید کنن ببین چه خبره خصوصا شهرستانها .هرکی به هرکی شده . قیمت ها سر به فلک کشیده .دیگه نمی شود زندگی کرد که هیچی نمیشه زنده موند.
موز و خیار گرون شده شم اقتصادی من میگه میوه های دراز در حال گرون شد نه...بادمجون بخرید گرون میشه
خیارتوسرمون بخوره چندوقت دیگه نون خالی هم نمتونیم بخریم.
این هم ازاتاق فکردولت است برای کسری بودجه ...واینکه خیلی ازمیوها ازسفره مردم به انقراض رفته وهرگزبرنمیگرده.آخه دولتی که قادر به کنترل بازارنیست یانمیخواهد.چطورمیخواهد برجام راحل کند....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
دولت باید کارخانه تولیدخیاردایرکندوگرنه استیضاء
همش تقصیر آمریکاست!!!!!!!!
چند وقت دیگر ... دیرین دیرین ... سلطان خیار دستگیر شد...
درسال اول پیازگران شددرسال دوم گوجه حالاهم خیار!فکرکنم این دولت باسالادشیرازی مشکل داره!!
یک چیزی که دراین سالهاعجیبه اینه که کلم پیچ فراوانی واصلاگرون نمیشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
بخودنیست میگویندازبیغیرتی مثل کلم میمانی چون بیغیرته
دستاوردهای خوبی نصیبمون شد. ممنون
دوتا مطلب : 1- لطفا مدتي خيار نخريم و نخوريم بخدا هيچ بلايي سرمون نمياد . 2- توليد محصول پرتقال طي سال جاري خيلي كم بوده بنابراين طبيعي ست در صورت عدم واردات قيمت ان خيلي بيشتر از الانش بشود .
نبود برنامه زراعی از طرف جهاد کشاورزی سبب این اوضاع شده است.
عزیز قیمت خرید از کشاورز در سال گذشته را با قیمت فروش امسال در مغازه های شمال تهران مقایسه می کنید؟جدا از این نوع شانتاژهای خبری چه هدفی را دنبال می کنید؟بر اساس شاخص های مقایسه ای منطقی،سال قبل خیار در مغازه های شمال تهران چقدر بود؟200 تومان ؟
هر روز با یک بحران جدید مواجه می شویم اینهم خود برنامه ایست
یکی از مشکلات اساسی کشور وجود دلالی سیستماتیک و چند مرحله ای است. اگر کالاها از تولید به مصرف کننده رسیده و واسطه های متعدد حذف شود(که البته خود مسولان میدانند و نمیکنند !!!) خیلی از گرانی ها کنترل خواهد شد.
ماهواره امارات به مدار مریخ رسید ، اونوقت ما نشستیم داریم در مورد سیاست کاهش قیمت خیار و موز و ... جلسه پشت جلسه می زاریم.
سر مردم بدبخت هم یک روز با صف دلار ، یک روز با صف روغن ، یک روز با .... گرم می کنن که صدای اعتراضشون از این همه سوء مدیریت بلند نشه....
هرمیوه ای درفصل خودش ارزان است ودغیرفصل خودش گران میشه اواخربهارخیارمیشه کیلوهزارتومان چندماه نخوردن که اشکالی نداردمعده کمی استراحت میکندوالسلام
پرتقال شده کیلویی 20000تومان در جنوب آنهم در میدان.مگه دارن با دلار حساب می کنند
سلام دوستان چرا نمیگید که قیمت کود مرغ شده تنی یک میلیون و هشتصد نسبت به سال قبل سه برابر بذر خیار از بسته ای 350تومن شده یک میلیون پانصد هزینه سم و کود کشاورز سه برابر یارانه سم هم برداشته شده هزینه سر به فلک کشیده برای کشاورز .نداری نخور خیار ،نظر هم نده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر