بازدید 3736
۴

سايه فناوری‏های پیچیده بر المپیک لندن

اين برج كه برخي آن را ايفل لندن نامگذاري كرده‌اند از نظر شكل ظاهري شبيه به مارپيچي فلزي است كه رو به آسمان سر به فلك مي‌كشد و مي‌تواند ميزبان علاقه‌مندان و افرادي باشد كه در انتظار تماشاي منظره‌هاي منحصر بفرد از شهر لندن بر فراز ابرها هستند. بالابرهاي طراحي شده براي اين بنا در هر ساعت 700 نفر از افراد بازديدكننده كه علاقه‌مند هستند از اين سازه بالا روند را به سمت قسمت انتهايي بالاي برج منتقل مي‌كنند و اين در حالي است كه اين افراد براي پايين آمدن از آن برج بايد از پلكان مارپيچي بيرون سازه استفاده كنند.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹ 09 June 2010
كمتر از 2 سال به برگزاري بزرگ‌ترين رويداد ورزشي كه هر چهار سال يكبار به ميزباني يكي از كشورها در سطح دنيا برگزار مي‌شود، باقي مانده است. همان طور كه مي‌دانيد المپيك 2012،‌ به ميزباني لندن برگزار خواهد شد. از آنجا كه چيني‌ها در المپيك 2008 رقابت‌هاي ورزشي را در قالب فناوري‌هاي نوين به نمايش گذاشته و به اصطلاح گل كاشته بودند، انگليسي‌ها نيز در چشم و هم‌چشمي و رقابت براي هرچه با شكوه‌تر برگزار شدن اين رقابت‌ها در تلاش هستند كه قدرت و توان خود را در عرصه فناوري در المپيك 2012 لندن به معرض ديد عموم گذارند.

به نوشته جام جم؛ يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين رقابت‌ها كه مسابقات قهرماني دنياي امروز را نسبت به گذشته متمايز مي‌سازد راهيابي فناوري‌هاي نوين در عرصه‌هاي مختلف آن است. امروزه از لباس‌هاي ورزشي گرفته تا توپ‌هايي كه در مسابقات رشته‌هاي مختلف ورزشي از آنها استفاده مي‌شود و حتي ورزشگاه‌هاي محل برگزاري رقابت‌هاي مختلف ورزشي، رد پاي فناوري به وضوح قابل مشاهده است. با توجه به اين كه از المپيك 2012 به عنوان بزرگ‌ترين رويداد ورزشي قرن حاضر نام برده شده است انتظار مي‌رود كه بايد بيش از پيش نظاره‌گر جلوه‌هاي نوين فناوري در اين رقابت‌ها باشيم.

علي‌رغم اين‌كه مهم‌ترين بخش المپيك، مسابقات ورزشي رشته‌هاي مختلف است، اما به نظر مي‌رسد كه المپيك 2012 از نظر فناوري در تاريخ رقابت‌هاي المپيك بي‌نظير و منحصر به فرد باشد.


ابرهاي ديجيتالي بر فراز آسمان شهر لندن
يكي از شگفتي‌هاي رقابت‌هاي المپيك 2012 شهر لندن، همكاري محققان M.I.T (موسسه فناوري ماساچوست)‌ و غول اينترنتي گوگل براي پخش تصاوير رقابت‌ها بر فراز آسمان شهر است. براساس اخبار اعلام شده از سوي مسوولان كميته برگزاري مسابقات قرار است گروهي از مهندسان و معماران با تجربه در سطح دنيا يكي از بزرگ‌ترين زيرساخت‌هاي فناوري ديجيتالي جهان را براي المپيك آينده آماده سازند.

اين مجموعه كه تحت عنوان Cloud يا ابر از آن نام برده شده است، در حقيقت مجموعه‌اي از ابرهاي فيزيكي و ديجيتالي است كه اطلاعات مرتبط با زمان برگزاري رقابت‌ها و همچنين تصاوير آنها را روي صفحه‌هاي سه‌بعدي به نمايش درخواهد آورد. جالب است بدانيد كه همزمان با پخش اين تصاوير روي گوي‌هاي سه‌بعدي افرادي كه در شهر حضور دارند مي‌توانند شنونده صداهاي مرتبط با اين تصاوير در سطح زمين باشند.

اين شاهكار فناوري، مجموعه‌اي از گوي‌هاي متورم است كه به كمك برج‌هاي مرتفع سفيد رنگي بر فراز آسمان نگاه داشته خواهند شد. اين ابرهاي ديجيتالي علاوه بر اين‌كه اطلاعات مربوط به رويدادهاي المپيك را به نمايش درمي‌آورند اخبار اتفاقاتي كه در سراسر جهان رخ مي‌دهند و همچنين گزارش هواشناسي را نيز اعلام مي‌كنند. اما از آنجا كه قرار است اين دوره از مسابقات عنوان سبزترين المپيك در تاريخ برگزاري رقابت‌هاي المپيك را از آن خود سازد استفاده از منابع انرژي‌ عاري از هرگونه آلايندگي زيست‌محيطي مورد توجه مقامات برگزاركننده مسابقات قرار گرفته است.

به همين دليل انرژي مورد نياز براي فعاليت اين مجموعه عظيم ابري كه وب‌سايت‌هايي مانند يوتيوب پشتيباني آن را برعهده داشته‌اند، با استفاده از صفحات خورشيدي تامين مي‌شود. افراد علاقه‌مند علاوه بر اين كه مي‌توانند اطلاعات و اخبار جديد را در هر نقطه‌اي از شهر لندن روي اين ابرهاي ديجيتالي مشاهده كنند، مي‌توانند مسير مارپيچي صعود از اين برج را كه به ابرها منتهي مي‌شود، با پاي پياده يا با استفاده از دوچرخه پيموده و از نزديك بيننده اخبار و اطلاعات باشند در حقيقت اين حباب‌ها صفحات سه‌بعدي پوشيده از لامپ‌هاي LED هستند كه نه‌تنها شفاف خواهند بود بلكه به شكل متورم و سه‌بعدي ديده خواهند شد.


مركز رقابت‌هاي آبي
يكي از ديگر شگفتي‌هاي المپيك 2012 ساختمان محل برگزاري بازي‌ها و رقابت‌هاي آبي است. مركز بازي‌هاي آبي از نظر شكل ظاهري شبيه به يك سفره‌ماهي بسيار بزرگ و مجهز به دو بال متحرك است كه به نظر مي‌رسد پس از پايان المپيك به يكي از جاذبه‌هاي توريستي شهر لندن تبديل شود. هزينه برآورد شده براي احداث اين مركز حدود 300 ميليون پوند برآورد شده است كه رقم قابل‌توجهي است.

در ساخت اين بناي شگفت‌انگيز كه 2 قسمت مجزا شامل 2 استخر 50‌متري براي برگزاري مسابقات و يك استخر براي شيرجه طراحي شده است بيش از 3000 تن ميله فولادي به كار رفته است. بال‌هاي متحرك اين بنا براساس شرايط آب و هوايي باز و بسته خواهند شد. بنابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اتمام مراحل ساخت مركز بازي‌هاي آبي تا تابستان 2011 ميلادي به طول خواهد انجاميد.

در اين مركز حدود 17000 صندلي براي تماشاگران مسابقات شنا، واترپلو و شيرجه در جايگاه اختصاصي طراحي شده براي تماشاگران اختصاص داده شده است. اما پس از پايان رقابت‌ها تعداد صندلي‌ها در جايگاه تماشاگران به 2500 صندلي كاهش پيدا خواهد كرد تا فضاي داخل اين بنا به محل برگزاري نشست‌هاي عمومي اختصاص يابد. اين در حالي است كه از استخرهاي اين مركز پس از پايان المپيك به منظور برگزاري مسابقات ملي و قهرماني استفاده خواهد شد.


سيستم‌هاي پيشرفته امنيتي
از آنجايي كه عدم تامين امنيت كاركنان،‌ مسوولان برگزاري مسابقات، گروه‌هاي ورزشي و همچنين تماشاگران رويدادهاي ورزشي در مدت زمان برگزاري مسابقات ورزشي بيش از هر عامل ديگري مي‌تواند در روند برگزاري رقابت‌ها ايجاد اختلال نمايد، مقامات برگزاركننده المپيك لندن از فناوري‌هاي جديدي براي شناسايي و تحت‌نظر قرار دادن افراد استفاده خواهند كرد كه بر اساس اطلاعات بيومتريكي عمل مي‌كند.

براين اساس كليه افرادي كه در مدت زمان برگزاري رقابت‌هاي المپيك، در دهكده المپيك شهر لندن فعاليت خواهند داشت به كمك سيستم‌هاي جديدي كه منطبق با فناوري‌هاي پيشرفته طراحي شده‌اند، اسكن مي‌شوند تا اطلاعات بيومتريكي كامل آنها در بانك اطلاعاتي طراحي شده، جمع‌آوري شود. حسگرهايي در قسمت‌هاي مختلف دهكده المپيك در محل ورودي ورزشگاه‌ها نصب مي‌شوند. اين حسگرها براساس اطلاعات و داده‌هاي به دست آمده از اسكن كف دست و عنبيه چشم افراد هويت آنها را تشخيص مي‌دهند و در صورت لزوم از ورود غيرمجاز افراد ناشناس جلوگيري به عمل مي‌آورند.

همچنين در اين رقابت‌ها بيش از 900 سرور، 100 شبكه امنيتي و اطلاعاتي و 8000 رايانه در محل برگزاري مسابقات نصب خواهد شد. با توجه به اين موضوع پيش‌بيني مي‌شود المپيك 2012 مجهز به نسل جديدي از سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي باشد.اين سيستم امكان رسيدگي به ورزشكاران آسيب‌ديده و مجروح را نيز فراهم مي‌كند، اما سيستم رايانه‌اي طراحي شده براي گزارشگران و مفسران ورزشي اين امكان را در اختيار آنها قرار مي‌دهد تا بتوانند به طور بيسيم و در هر زمان و مكاني به آخرين اخبار و نتايج اعلام شده درباره رقابت‌هاي برگزار شده و ورزشكاران رشته‌هاي مختلف در اين رقابت‌ها دسترسي داشته باشند.


ايفل لندن نماد المپيك 2012
اما نماد المپيك لندن يك سازه عظيم فولادي است كه ساخت آن از اوايل ماه مي سال جاري در پارك المپيك شهر لندن آغاز شده است. اين سازه 115 متري توسط يك هنرمند هندي طراحي شده است و براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده ساخت آن تا نوامبر سال 2011 ميلادي به پايان خواهد رسيد. اين سازه مرتفع كه مدار آرسلورميتال يا (Arcelor Mital abit)‌ نام دارد پس از پايان ساخت بزرگ‌ترين اثر هنري اين شهر خواهد بود. اين در حالي است كه پيش از اين، برج ساعت بيگ‌بن شهر لندن مرتفع‌ترين بناي اين شهر بوده است.

قرار است اين برج عظيم فولادي كه با اقتباس از برج بابل طراحي شده است به رنگ قرمز تيره باشد و جالب است بدانيد كه هزينه ساخت آن را يكي از ثروتمندترين اهالي شهر لندن كه از چهره‌هاي معروف در صنعت فولاد كشور انگليس است، بر عهده دارد.

اين برج كه برخي آن را ايفل لندن نامگذاري كرده‌اند از نظر شكل ظاهري شبيه به مارپيچي فلزي است كه رو به آسمان سر به فلك مي‌كشد و مي‌تواند ميزبان علاقه‌مندان و افرادي باشد كه در انتظار تماشاي منظره‌هاي منحصر بفرد از شهر لندن بر فراز ابرها هستند. بالابرهاي طراحي شده براي اين بنا در هر ساعت 700 نفر از افراد بازديدكننده كه علاقه‌مند هستند از اين سازه بالا روند را به سمت قسمت انتهايي بالاي برج منتقل مي‌كنند و اين در حالي است كه اين افراد براي پايين آمدن از آن برج بايد از پلكان مارپيچي بيرون سازه استفاده كنند.


استاديوم كاسه اي
همچنين استاديوم اصلي محل رقابت‌ها ورزشگاه بزرگي است كه به شكل يك كاسه طراحي شده است. طراحان اين ورزشگاه براي طراحي آن از اصول معماري سنتي بهره گرفته‌اند. ساخت اين ورزشگاه كه در منطقه بزرگي به وسعت بيش از 40000 مترمربع در شرق لندن احداث خواهد شد از اوايل سال 2008 ميلادي آغاز شده است كه براساس برنامه زمان‌بندي شده تا پيش از شروع مسابقات يعني تا اواخر سال 2011 ميلادي پايان خواهد يافت.

ارتفاع اين ورزشگاه در نهايت به حدود 53 متر خواهد رسيد كه پيش‌بيني مي‌شود ظرفيت پذيرش 80 هزار تماشاگر را داشته باشد. براي نخستين بار در سطح دنيا علاوه بر 25000 صندلي ثابت در جايگاه تماشاگران، اين ورزشگاه ظرفيت نصب 55000 صندلي موقت را نيز دارد كه ركوردي بي‌سابقه در ورزشگاه‌هايي است كه تاكنون در كشورهاي مختلف احداث شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
20
20
20
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها