بازدید 2399
تب امنیت در جام جهانی؛

غارت یک گزارشگر، تعطیلی ادارات دولتی و منع آمد و شد در شهرهای میزبان جام جهانی

شب گذشته وقتي پس از مراسم شبيه سازي افتتاحيه راهي هتل محل اقامت خود بوديم بارها توسط نيروهاي امنيتي هشدار جدي دريافت كرديم تا هر چه سريع‌تر و پيش از تاريك شدن هوا به محل اقامت خود بازگرديم. شب گذشته بيش از 7 بار جنگنده‌هاي نظامي آفريقاي جنوبي آسمان ژوهانسبورگ را درنورديدند و مشخص بود تلاش مي‌كردند به نوعي مانور قدرت داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹ 09 June 2010
يكي از گزارشگران ورزشي اعزامي پرتغال به پيكارهاي جام‌جهاني مورد حمله عده‌اي ناشناس و باجگير قرار گرفت.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه اوديارو، آنتونيو سيمائز از سايت اينترنتي او.ان، شب گذشته مورد حمله گروهي مسلح در ماگاليسابورگ واقع شد. اين گزارشگر پس از اين حمله به رسانه‌هاي كشورش گفت: براي يك لحظه فكر كردم جانم گرفته خواهد شد. چند نفر سياهپوست كه صورت خود را پوشيده بودند، در خيابان راه را بر من مسدود كردند و گفتند در صورتي كه پول ندهم، جانم را مي‌گيرند.

وي تاكيد كرد: اين عده با گذاشتن اسلحه روي سرم مرا به مدت دو، سه دقيقه تهديد كردند. من ابتدا توجهي نكردم ولي وقتي تهديدات‌شان جدي‌تر شد مجبور شدم 3500 يورو كه همراه داشتم،‌ به آنها بدهم.
اين گزارشگر ادامه داد: خوشبختانه تلفن همراه، مدارك و كامپيوتر همراه نداشتم در غير اينصورت مجبور مي‌شدم اين وسايل را نيز به آنها بدهم. آنچه الان مهم بوده، اين است كه من هنوز زنده هستم.

وي گفت: سه شبه شب وقتي پس از مراسم شبيه سازي افتتاحيه راهي هتل محل اقامت خود بوديم بارها توسط نيروهاي امنيتي هشدار جدي دريافت كرديم تا هر چه سريع‌تر و پيش از تاريك شدن هوا به محل اقامت خود بازگرديم. شب گذشته بيش از 7 بار جنگنده‌هاي نظامي آفريقاي جنوبي آسمان ژوهانسبورگ را درنورديدند و مشخص بود تلاش مي‌كردند به نوعي مانور قدرت داشته باشند.

او ادامه داد: متاسفانه تمامي گردشگران با كمبود هتل مواجه شده‌اند و به اين ترتيب بسياري از مردم منطقه خانه‌هاي خود را با قيمت‌هاي بالا به گردشگران اجاره مي‌دهند اما اين خانه‌ها تحت كنترل نيروهاي امنيتي نيست. پيكارهاي جام‌جهاني 2010 آفريقاي‌جنوبي از جمعه اين هفته با حضور 32 تيم در8 گروه آغاز خواهد شد.

در پي وقوع حمله به خبرنگار كشور پرتغال در كشور ميزبان جام‌جهاني‌‌، فدراسيون فوتبال اين كشور از فيفا و مقامات محلي خواهان برخورد با خاطيان امر شد. اين سازمان پس از اطلاع از تهديد جاني آنتونيو سيمائز، گزارشگر سايت او.ان و به سرقت رفتن 3500 يورو از پول همراه وي، از كميته سازماندهي مسابقات و پليس كشور ميزبان جام جهاني خواهان تعقيب و پيگيري اين اتفاق شد. سازمان فوق اعتراض خود را به صورت مكتوب در اختيار مسئولان امر قرار داد.


برقراری من آمد و شد پس از ساعت 9 شب
به گفته مقامات امنيتي كشور آفريقاي جنوبي، تهديد القاعده هرگز در حد بازي رسانه‌هاي و شوخي‌هاي قبلي نيست و ارتش اين كشور با جديت كامل مراقب اوضاع است. به اين ترتيب پليس داخلي آفريقاي جنوبي از مردم و همچنين خبرنگاران مستقر در شهرهاي ميزبان آفريقاي جنوبي خواسته هرگز پس از ساعت 9 شب به صورت انفرادي در خيابان‌ها تردد نداشته باشند.

برخي تجربه‌هاي تلخ ميزباني ديگر كشورهاي آفريقايي مانند نيجريه 2009 و آنگولا 2010 نشان مي‌دهد ارتش اين كشورها به تنهايي قادر به كنترل امور نبوده و هر بار حوادث ناگوار براي بازيكنان، خبرنگاران و يا مردم رخ داده است.

به عنوان مثال مي‌شود به حمله تروريستي به كاروان‌ بازيكنان تيم توگو در جام ملت‌هاي 2010 آنگولا و همچنين درگيري‌هاي شديد محلي بين قاچاقچيان نفت و چرم در جام جهاني نوجوانان 2009 نيجريه اشاره كرد.

شب گذشته وقتي پس از مراسم شبيه سازي افتتاحيه راهي هتل محل اقامت خود بوديم بارها توسط نيروهاي امنيتي هشدار جدي دريافت كرديم تا هر چه سريع‌تر و پيش از تاريك شدن هوا به محل اقامت خود بازگرديم. شب گذشته بيش از 7 بار جنگنده‌هاي نظامي آفريقاي جنوبي آسمان ژوهانسبورگ را درنورديدند و مشخص بود تلاش مي‌كردند به نوعي مانور قدرت داشته باشند.

متاسفانه تمامي گردشگران با كمبود هتل مواجه شده‌اند و به اين ترتيب بسياري از مردم منطقه خانه‌هاي خود را با قيمت‌هاي بالا به گردشگران اجاره مي‌دهند اما اين خانه‌ها تحت كنترل نيروهاي امنيتي نيست.


تعطيلي ادارات آفريقاي جنوبي و شعار "بافانا، بافانا"
به دستور مقامات امنيتي و برگزاركننده جام جهاني 2010 كليه ادارات دولتي و بخش خصوصي در كشور آفريقاي جنوبي تعطيل اعلام شد.

هم اكنون خيابان‌هاي اصلي اكثر شهرهاي بزرگ آفريقاي جنوبي مملو از جمعيت است و مردم اين كشور در اقدامي نمادين و از قبل برنامه‌ريزي شده با پيراهن‌هاي متحدالشكل و زرد رنگ به خيابان‌ها ريختند.

امروز تمام ادارات دولتي و بخش خصوصي، كليه مدارس و دانشگاه‌ها در آفريقاي جنوبي تعطيل است و مردم با بر تن كردن پيراهن‌هاي منقش به شعار "بافانا، بافانا "‌ كه كنايه از حمايت همه‌جانبه از آفريقا و كودكان آفريقايي دارد، در خيابان‌ها گرد آمدند.

خيابان اصلي شهر ژوهانسبورگ به نام سنتون درايو توسط پليس راهنمايي و رانندگي بسته شده و مردم از مليت‌هاي مختلف با پيراهن زرد رنگ در آن تجمع كرده‌اند. هدف اصلي مقامات برگزاركننده اين مراسم نيز همين بود تا نشان دهند مردم با مليت‌هاي مختلف به بهانه فوتبال متحد مي‌شوند.

استرس و هراس عجيبي در نگاه مقامات امنيتي آفريقاي جنوبي مشاهده مي‌شود. آنها با مشكلات عديده‌اي براي كنترل امنيت مواجه هستند كه از اين ميان مي‌شود به جمعيت زياد و نبود فرهنگ مناسب براي رعايت نظم و ترتيب اشاره كرد.


تبهكاران آفريقاي‌جنوبي با بالگرد شناسايي مي‌شوند
با نزديك شدن به موعد شروع رقابت‌هاي جام جهاني و افزايش تدريجي جهانگردان و هواداران تيم‌هاي حاضر، بر شمار تبهكاري افراد خاطي كشور ميزبان افزوده شده است.

در اين ارتباط پس از آنكه گزارش شد شب گذشته يكي از گزارشگران اعزامي كشور پرتغال مورد حمله گروهي مسلح قرار گرفته و حتي 3500 يورو وي به دست باجگيران افتاده، پليس اين كشور اعلام كرد تيم‌هايي از بالگرد‌ها را آماده كرده تا با پرواز بر فراز شهرهاي ميزبان جام، اقدام به شناسايي تبهكاران كرده و آنان را تا دستگيري تعقيب كند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی