بازدید 11608
لحظه به لحظه با دهمین روز جشنواره فیلم فجر سی و نهم؛

نمایش دوباره فیلم‌های یدو و بی‌همه چیز / ادعای پیگیری و حذف آرای غیرصحیح در انتخاب «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» / «گیج‌گاه» پرفروش‌ترین فیلم اول شد / جزئیات مراسم اختتامیه

در روز دهم از جشنواره سی و نهم فیلم فجر، فیلم‌های منتخب این دوره که توجه بیشتری به خود جلب کرده‌اند به نمایش درآمد و در همین چارچوب فیلم ساعت 14، فیلم بی همه چیز (محسن قرایی) و ساعت 17 فیلم یدو (مهدی جعفری) برای اهالی رسانه به نمایش درخواهد آمد.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳ 09 February 2021

نمایش دوباره فیلم‌های یدو و بی‌همه چیزدهمین روز از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر با نمایش دو فیلم منتخب از مجموع فیلم‌های به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره پی گرفته شد و در نهایت جزئیات مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی مشخص شد.

به گزارش «تابناک»؛ در روز دهم از جشنواره سی و نهم فیلم فجر، فیلم‌های منتخب این دوره که توجه بیشتری به خود جلب کرده‌اند به نمایش درآمد و در همین چارچوب فیلم ساعت 14، فیلم بی همه چیز (محسن قرایی) و ساعت 17 فیلم یدو (مهدی جعفری) برای اهالی رسانه به نمایش در آمد.

 

یدو

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟

کارگردان: مهدی جعفری
نویسنده: مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح
بازیگران: ستاره پسیانی، میلاد صویلوی، محمدمهدی آ لبوعلی، ریحانه آریامنش، اکبر اودود، رضا نوری، سعید آل بوعبادی، آرمان آسایش
خلاصه داستان: در شرایطی که آبادان محاصره شده است، یکی از خانواده‌های ساکن در شهر، همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

 

بیِ همه چیز

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟
کارگردان: محسن قرایی
نویسنده: محسن قرایی، محمد داودی
تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی،
فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، اسدالله منجزی، امیر شاه علی و محمدمهدی بخشی
خلاصه داستان: روستایی دورافتاده سالهاست که رونقِ پیشین را ندارد. ساکنان یا کوچِ اجباری کرده‌اند، یا اگر مانده‌اند، در فقر و بدبختی به سرمی‌برند. روستا اما مهمانی دارد که خود در همین جا متولد شده و از کوچش ۲۰ سالی می‌گذرد، او متمول است و اهالی در خیالِ اینکه او آمده تا روستا را از این فلاکت نجات دهد، رویاپردازی می‌کنند... . 

 

ادعای پیگیری و حذف آرای غیرصحیح در انتخاب «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران»

روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، درباره پیگیری و حذف آرای غیرصحیح در انتخاب «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» اطلاعیه‌‌ای را صادر کرد. در این اطلاعیه‌ که در پی به پایان رسیدن ثبت آرای مردمی در سایت سمفا صادر شده، آمده است:

سامانه «آرای مردمی» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار طراحی شد و مخاطبان و اهالی سینما را در اقدامی نوین و به شکل لحظه‌ای و برخط در جریان آرای داده شده به 16 فیلم جشنواره قرار می‌داد. در این راستا، سواستفاده‌هایی در مواجهه با این طراحی جدید مبتنی بر شفاف‌سازی، رخ داد که مورد انتقاد اهالی سینما و رسانه قرار گرفت.  بر این اساس، ذکر چند نکته مهم ضروری به نظر می‌رسد:

1- سامانه «آرای مردمی» به‌ گونه‌ای طراحی شده که آرای غیرصحیح را در امتیاز دهی نهایی به‌شمار نمی‌آورد.
2- کنتور موجود در سمفا در طول جشنواره به‌صورت برخط تعداد آرای مأخوذه را صرف‌نظر از صحیح بودن و کیفیت امتیازات نمایش می‌داد و می‌دهد.
3- در طول برگزاری جشنواره حدود 5٪ آرای 3 فیلم، غیرصحیح بودند اما این مقدار در ساعات پایانی به رقم قابل توجهی رسید که در امتیاز نهایی، منظور نخواهند شد.
4- شماره‌تلفن‌ها و آی‌پی‌هایی که در صدد این اختلال بوده‌اند، در اختیار تهیه‌کنندگان ذیربط و مراجع ذیصلاح قرار خواهد گرفت.

 

«گیج‌گاه» پرفروش‌ترین فیلم اولی شد

بنابرادعای روابط عمومی جشنواره، حضور پررنگ کارگردان‌های فیلم اولی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و رقابت این آثار در کنار آثار کارگردان‌های باسابقه از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره بود. از میان فیلم‌ اولی‌ها براساس آمار ارائه شده در سامانه سمفا تا ساعت 20 و 30 دقیقه فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی با هشت هزار و 332 بلیت‌ فروخته شده عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌اولی را به خود اختصاص داده است.

اولین تجربه حمیدرضا آذرنگ در جایگاه کارگردان تحت عنوان «روزی روزگاری آبادان» هفت هزار و 317 بلیت فروخته و عنوان دومین فیلم‌اولی پرفروش را دارد. «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی با ثبت آمار هفت هزار و 298 بلیت فروش‌‌رفته سومین فیلم اولی پرفروش است.

ویژگی متفاوت این دوره که برای اولین‌بار انجام شد، ثبت اینترنتی آرای مردمی و ارائه لحظه‌ای آمار در سامانه سمفا بود. از میان فیلم‌اولی‌هایی که مردم در دوره سی‌ونهم در موردشان اظهارنظر کردند و به آن‌ها رای دادند، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی هزار و 410 رای مردمی ثبت شده در سامانه سمفا دارد و براین اساس عنوان فیلم‌اولی با بیشترین رای مردمی را به خود اختصاص داده است. «گیج‌گاه» اولین تجربه عادل تبریزی در کارگردانی هم با هزار و 245 رای مردمی رتبه دوم را دارد. رتبه سوم در میان فیلم اولی‌هایی که بیشترین رای مردمی را دارند به «روزی روزگاری آبادان» با هزار و 229 رای ثبت شده اختصاص پیدا کرد.

براین اساس «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی پرفروش‌ترین فیلم اولی و «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی بیشترین رای مردمی در میان فیلم‌های اول را دارد.


جزئیات مراسم اختتامیه

مراسم اختتامیه با اجرای «محمد سلوکی» فردا 22 بهمن ماه در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از ساعت 18 در سالن‌ مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.  مدت این برنامه 120 دقیقه است و مراسم تا ساعت 20 به اتمام خواهد رسید. در این مراسم، جوایز در بخش‌های «مسابقه تبلیغات سینمای ایران»، مسابقه «مستند»، «فیلم کوتاه» و «سودای سیمرغ» به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

نجفی با تأکید بر دعوت حداقلی از مهمانان این مراسم گفت: حاضران این مراسم محدود به داوران، نامزدهای بخش‌های مختلف و جمع محدودی از عکاسانی خواهد بود که در هشت روز برگزاری این رویداد، کارت جشنواره در اختیار داشتند.

او همچنین به عدم پذیرش همراهان مدعوین در مراسم اختتامیه اشاره و تأکید کرد: بنا به ملاحظات رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، به جز افراد ذکر شده، اجازه ورود به هیچ فرد دیگری داده نمی‌شود و فقط  نامزدهای حشنواره، هیأت داوران و جمعی از عکاسان (بدون همراه) اجازه ورود به مراسم اختتامیه را خواهند داشت.

مدیر روابط عمومی جشنواره گفت: بخشی از اختتامیه جشنواره سی و نهم به دو نکوداشت زنده‌یاد «پرویز پورحسینی» و زنده‌یاد «چنگیز جلیلوند» اختصاص دارد که کلیپ‌هایی درباره‌ این دو هنرمند فقید به کارگردانی مجید توکلی پخش خواهد شد. ضمن این که یاد «علی انصاریان» بازیگر سینما و ملی‌پوش فقید که در روزهای برپایی جشنواره او را از دست دادیم، گرامی داشته خواهد شد.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پایان گفت: مراسم پایانی جشنواره سی و نهم به صورت زنده از «شبکه نمایش»، «رادیو ایران»، صفحه اینستاگرام جشنواره به آدرس filmfajrofficial و سایت رسمی جشنواره به آدرس www.fajrfilmfestival.com پخش خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل