هشدار مجلس به دولت؛ بورس را ساماندهی کنید

بازار سرمایه پس از گذشت چند ماه، همچنان روند نزولی داشته و این باعث انتقاد نمایندگان از دولت شده است تا جایی که وکلای ملت در هشداری به وزیر اقتصاد، بر لزوم ساماندهی بورس و قطع دست رانت خواران تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 08 February 2021

بازار سرمایه پس از گذشت چند ماه، همچنان روند نزولی داشته و این باعث انتقاد نمایندگان از دولت شده است تا جایی که وکلای ملت در هشداری به وزیر اقتصاد، بر لزوم ساماندهی بورس و قطع دست رانت خواران تاکید کرد.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در غیاب محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد؛ وی روز گذشته برای تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه و دیدار با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی به مسکو سفر کرد.

امروز نمایندگان مجلس در ادامه جلسه روز گذشته پارلمان، سه ماده دیگر طرح «جهش تولید و تامین مسکن» را تصویب کردند که به موجب آن، «صندوق ملی مسکن» جهت ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون تشکیل و منابع این صندوق از محل مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنوات، اجاره زمین‌های ۹۹ ساله، بازگشت یا امهال اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر، اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال، کمک‌های خیرین و سایر منابع پیش بینی شده در اساسنامه این صندوق تامین می‌شود.

این منابع برای یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان‌ کار ساختمان، هزینه‌های تأمین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری‌های غیر انتفاعی اعم از آموزشی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، فرهنگی، ورزشی، تجهیزات شهری مطابق با الگوی شورای عالی مسکن در توسعه شهری ایجاد شده برای پروژه‌های مسکونی مصرف خواهد شد.

همچنین در مصوبه‌ای دیگر، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شدند تا حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی در هر سال مالی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند تا با ارائه‌ی تسهیلات مسکن به رونق این بخش کمک شود. علاوه بر آن، وزارت راه و شهرسازی مکلف به همکاری با وزارت امور اقتصادی برای تاسیس، توسعه و تسهیل صندوق‌های سرمایه گذاری به منظور ساخت مسکن شد.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر، استفساریه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن، نیرو‌های ایثارگر شرکتی، قراردادی یا پیمانی برای تبدیل وضعیت نیاز به آزمون و استفاده از سهمیه ندارند.

همچنین کلای ملت از فرصت بیان تذکر و نطق هایشان برای طرح مهمترین موضوعات کشور استفاده کردند که بخش عمده آن مربوط به وضعیت بورس بود؛ حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس از رییس مجلس خواست که استیضاح وزیر اقتصاد را به خاطر بورس اعلام وصول کند، چون به باور او مردم در مصیبت گرفتار شده‌اند.

اشاره حاجی دلیگانی به طرح استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل تصمیماتش در بورس است که با ۱۰۲ امضا تقدیم هیات رییسه شده، ولی هنوز اعلام وصول نشده است.

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو دیگر هیات رییسه مجلس نیز تاکید کرد که باید مجلس در موضوع بورس قوی وارد میدان شود و از حقوق ملت دفاع کند، چون ۵۰ میلیون نفر از ملت ایران، درگیر مافیای حقوقی‌ها و دولتی‌ها شده اند؛ بنابراین، انتظار به حق مردم از خانه ملت، ورود قاطعانه به بزرگترین بحران اقتصادی سالیان اخیر کشور است.

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز نیز گفت: رئیس دولت شخصا مردم را برای سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد و مردم نیز با اندک سرمایه‌های خود برای رونق تولید وارد بورس شدند، اما سرمایه‌های آن‌ها به نصف تبدیل شده و با ادامه این وضعیت، آن‌ها سرمایه هایشان را بیرون خواهند آورد که این به معنای رونق دوباره دلالی است.

او بورس را ویترین اقتصاد کشور در بحث تولید دانست و خاطرنشان کرد: «بورس به حیاط خلوت وزارت اقتصاد تبدیل شده است تا هر طور که بخواهد با آن دستوری برخورد کند. به وزیر اقتصاد دستور می‌دهیم که بورس را با حساب و کتاب مدیریت کرده و دولت نیز با شفاف سازی دست رانت خواران را در بورس قطع کند.»

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تصریح کرد: «این روز‌ها مردم از ورود به بازار سرمایه متضرر شده اند. شخص رییس جمهور مردم را برای سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد، اما امروز آن‌ها را رها کرده که به هیچ وجه بخشودنی نیست. انتظار می ‍‌رود دولت عزم خود را به کار گرفته و خسارات‌ ایجاد شده برای مردم را جبران کند.»

در پاسخ به این انتقادات، علی نیکزاد، نایب رییس مجلس تاکید کرد: «کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند، باید در برابر دعوت‌شان احساس مسئولیت کنند تا روزی نیاید که مردم را به جا‌هایی دعوت کنیم و آن‌ها دیگر قبول نکنند.»
با توجه به تذکرات متعدد نمایندگان به رییس جمهور و وزیر اقتصاد، انتظار می‌رود، فکر اساسی برای ساماندهی بازار سرمایه و سرمایه‌های از دست رفته مردم بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
نباید به دولت تذکر بدهند خودشان میدانند بورس دست از ما بهتران است که زور دولت به انها نمیرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
بورس را سازماندهی و مهندسی کرده اند که جیب مردم خالی شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
ترشی نخوری یع چیزی میشی بورس موش آزمایشگاهی دولت شده جنابعالی آدرس کوچه علی چپ میدی دوستدار دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
وقتی مجلس ده درصدی هشدار میده حرف میزنن نمی دانم چرا خنده ام میگیره
ساماندهی کنید نه دستکاری به صورت بالاپایین بردن دامنه نوسان وغیره
بدبخت این مردم فلک زده و غارت شده بصورت بظاهر قانونی و نیز غير قانونی و بصورت ظاهری و باطنی و بدون بار و یاور!!!
علی برکت الله
بورس را مجلس با همدستی دولت و مردان پشت پرده کلا به فنا دادند !!!!!!!!!
کنترل دلالی در بازارهای غیر مولد توسط مجلس سبب انتقال پول به بازار سرمایه و تولید کشور می شود
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است

خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی
ملت و فداي بورس كرديد، رئيس جمهور كسي و مجبور نكرده سهام بخرد. ملت طمع كردند. آقايان مجلس شما دلار و كنترل كنيد. گراني ، بيكاري جوانان ، عدم قدرت خريد، مشكل مردم ايناست. نوسان ذات بورسه. هر كه خربزه ميخوره پاي لرزش هم بايد بشينه.
هشدار دولت به مجلس،سرتان به کار خودتان مشغول باشد،تو کار دولت دخالت نکنید
اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را درست کردید،بسه
همه کسانی که مختصری بازار و اتفاقات چند ماه اخیر رو مرور کرده باشند متوجه میشوند که دولت با همکاری مجلس اقدام به دستکاری در بورس شدند!!!
بورس دست دولتی هست که شما تابناکی ها ازش حمایت کردید
اگر توانستید مرده را زنده کنید این بورس هم می توانید زنده کنید،ادم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
اگر ۱ ماه بورس کنرل بشه همه چیز درس میشه
عامل اصلی ریزش بورس اقدامات مجلس هست
دولت با یک علی برکت اله بورس را به اوج برد بعد که تامین نیاز کرد به قهقرا برد
همه میگن کمک کنید باید درست بشه اما کو عمل
وقتی مجلس ده درصدی هشدار میده حرف میزنن نمی دانم چرا خنده ام میگیره
قابل توجه سردبیر سایت انتظار پیگیری فوری دارم.

حدودا بعد از ریزش مردادماه بورس و بخاطر خروج نقدینگی از بانکها افراد زیادی بسمت ارز دیجیتال رفته اند.اما از یکماه پیش بخاطر اوضاع بد بورس روند این ورود خیلی سرعت گرفته و تبلیغات در گروهها و کانالهای بورسی بشدت افزایش یافته و افراد عادی جامعه به طمع سود بیشتر وارد این بازار شده اند بدون آموزش. و حتی 3 سایت در حوزه ارز دیجیتال به 50 سایت پر بازدید کشور تبدیل شده اند که بشدت تعجب انگیز است و احتمال یک بحران اقتصادی دیگر هم برای مردم که متضرر اصلی میشوند و هم حکومت و دولت بخاطر خروج پول از کشور و بحران های اجتماعی احتمالی.
سریعتر در این مورد اطلاع رسانی گسترده صورت نگیرد و عواقب ورود بدون دانش به حوزه بورس ارز دیجیتال را به جوانان یادآوری نکنید شک نکنید میلیونها نفر پولهای کلانی را وارد این حوزه میکنند و متاسفانه دوباره ماجرای حباب ارز دیجیتال و ترکیدن آن و از بین رفتن سرمایه میلیونها خانواده پیش خواهد آمد.
بعلت اطلاع دقیق از حبابی بودن بیت کویین و چند ارز دیجیتال تاکید میکنم سال آینده اتفاقات بدی برای سرمایه مردم پیش می آید.
لطفا اطلاع رسانی گسترده کنید و از طریق صداوسیما و مسئولان پیگیر این موضوع باشید تا سرمایه مردم به باد فنا نرود.
متاسفانه صداوسیما در این موارد خیلی دیر وارد میشود و اطلاع رسانی هایش بعد از ضرر مردم است.
مثل ماجرای پدیده شاندیز و سپرده های موسسات غیر مجاز و دلار و بورس و سال بعد احتمالا نوبت ارز دیجیتال است.
تاکید میکنم نمودار این ارزهای دیجیتال بسمت حباب در حال حرکت است و با ورود گسترده پولهای مردم آماده ترکیدن میباشد.
باتشکر از سایت خوبتان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی