بازدید 11165
لحظه به لحظه با هشتمین روز جشنواره فیلم فجر سی و نهم؛

نمایش «تی تی» و «یدو» / نامزدهای سیمرغ‌های بلورین

یدو به عنوان روایتی متفاوت از حصر آبادان در دوران دفاع مقدس و تی تی با روایتی دیدنی از شکل گیری یک عشق، روز هشتم جشنواره را برای تماشاگران قابل توجه کردند. در نهایت فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره اعلام شد که غیبت برخی چهره‌ها حتی در میان کاندیداهای دریافت سیمرغ چالش برانگیز شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 07 February 2021

نمایش «تی تی» و «یدو»هشتمین روز از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر با نمایش دو فیلم بلند سینمایی پیش رفت و فیلم‌های «یدو» و «تی تی» به نمایش در آمد و در نهایت فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره اعلام شد که غیبت برخی چهره‌ها حتی در میان کاندیداهای دریافت سیمرغ چالش برانگیز شد.

به گزارش «تابناک»؛ سینمای رسانه‌ها در روز هفتم از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر محل نمایش فیلم‌های «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده بود. یدو به عنوان روایتی متفاوت از حصر آبادان در دوران دفاع مقدس و تی تی با روایتی دیدنی از شکل گیری یک عشق، روز هشتم جشنواره را برای تماشاگران قابل توجه کردند.

 

برنامه سینماهای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید

جزئیات تمام فیلم‌های سینمایی را از اینجا می‌توانید ببینید


تی تی

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟
کارگردان: آیدا پناهنده
نویسنده: آیدا پناهنده و ارسلان امیری
تهیه‌کننده: آیدا پناهنده
بازیگران: الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا
خلاصه داستان: ابراهیم، استاد دانشگاه در رشته فیزیک، در آستانه مرگ با زنی آشنا می‌شود و این آشنایی، زندگی و مرگ ابراهیم را از نو معنا می‌کند


فیلمسازی با دغدغه‌های زنانه

آیدا پناهنده متولد شهریور ماه 1358 دارای لیسانس فیلمبرداری سینما و فوق‌لیسانس سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. او که علاقمند به ادبیات بود، اولین داستان کوتاه‌اش به نام «آنا» را در شماره نهم مجله کارنامه در اسفندماه 1378 منتشر کرد. سپس در تیرماه 1382 و در شماره سی و پنجم مجله کارنامه داستان دیگری به نام «آخرین قربانی» را به چاپ رساند. یکی دیگر از داستان‌های کوتاه منتشر شدهٔ پناهنده در ماهنامه ادبی گلستانه مرداد 1384 به نام «زنانی که به سقف نگاه می‌کنند» بوده‌است.

پناهنده در کنار فعالیت ادبی، فعالیت‌های سینمایی خود را همزمان با تحصیل در دانشگاه با ساخت فیلم‌های کوتاه شانزده میلی‌متری آغاز کرد. «قوطی حلبی بازار»،«رمولوس» و «تاکسونومی» از جمله آثار کوتاهی هستند که پناهنده به عنوان اولین تجربیات خود در این عرصه ساخته است. در نهایت او با ساخت فیلم «آن دست‌ها» برندهٔ بهترین فیلم کوتاه در بخش «نگاه نو» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال1384 شد. «روشنایی‌های شهر»، «تاج خروس» برندهٔ بهترین فیلم کوتاه داستانی خانه سینما و «گلدان‌های زمستانی» ازجمله آثاری هستند که در این مدت او ساخت.

آغاز مسیر موفقیت

آیدا پناهنده اولین فیلمنامه بلند داستانی خود را به‌طور مشترک با ارسلان امیری نوشت. این فیلمنامه در قالب یک فیلم بلند تلویزیونی در سال 1386 به نام «گمشده در تاریکی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان ساخته شد. پناهنده سپس شروع به ساخت فیلم‌های بلند تلویزیونی کرد. او اولین فیلم بلند تلویزیونی خود را به نام «قصه داوود و قمری» ساخت. دومین فیلم تلویزیونی پناهنده به نام «آبروی از دست رفته آقای صادقی» ساخته شد و سومین فیلم تلویزیونی پناهنده به نام «از جنوب شرقی» محصول مرکز سیمای استان‌های تلویزیون تولید شد.او همچنین ساخت سه فیلم مستند «ایراندخت»، «خانه قمر خانم» و «برزخ» را در کارنامه خود دارد.

پناهنده ورود به سینمای بلند را با ساخت فیلم «ناهید» در سال 1393 به تهیه کنندگی بیژن امکانیان که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود، آغاز کرد. این فیلم در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» در بخش نوعی نگاه شد و همچنین در سی و سومین جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین فیلمنامه به‌طور مشترک با ارسلان امیری در بخش فیلم‌های اول شد. «ناهید» در زمستان 2015 در کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز (Memento Films) پخش و همزمان در بیش از سی و دو کشور جهان اکران عمومی شد.

او پس از موفقیت‌های بین‌المللی «ناهید»، دومین فیلم سینمایی خود را به نام «اسرافیل» سال 1395 ساخت. فیلمنامه این فیلم هم همچون سایر آثار پناهنده به‌طور مشترک با ارسلان امیری نوشته شد. اولین اکران جهانی این فیلم در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن BFI بود.

پناهنده چهارمین فیلم سینمایی خود را به نام «پاییز نیکایدوها» (The Nikaidos' Fall) در سال 2018 در کشور ژاپن ساخت. این فیلم که محصول مشترک ژاپن و هنگ کنگ است برای نخستین بار در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم نارا در کشور ژاپن به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد و سپس در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ به نمایش درآمد.

تاثیر سینمای رخشان بنی اعتماد

پناهنده در بیشتر آثارش به موضوع زنان پرداخته و بارها درباره تاثیری که از سینمای رخشان بنی اعتماد گرفته، در مصاحبه‌هایش سخن گفته است.

او در گفت‌وگویی در این‌باره توضیح داده است که فعال اجتماعی و فعال حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی نیست، هرچند به این مسائل علاقه‌مند است و اغلب این مسائل به نوعی در آثارش بازتاب داشته‌اند. اما فراتر از اینها، علاقه او به ذهن و جان و درون زنان و مردان است.

پناهنده همچنین به عنوان یک فیلمساز مستقل معتقد است، فیلمساز مستقل اندیشه‌های خودش را دارد؛ جهان خودش را می‌سازد؛ تابع و دنباله‌رو نیست و برای خودش راهی جداگانه می‌سازد و جلو می‌رود. سینمای مستقل وامدار جایی نیست؛ بلندگوی اندیشه‌ای جز خود فیلمساز نیست و دستش هم در جیب خودش است.

 

هدف ما یک ملودی رومنس بود

نشست پرسش و پاسخ فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با حضور کارگردان، ارسلان امیری (فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر)، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده (بازیگر)، علیرضا افکاری (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، حامد خسروی (مجری طرح)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود دلیری (مدیرتولید)، عباس عباسی (چهره‌پرداز) و با اجرای علیرضا غفاری بعدازظهر امروز 19 بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا غفاری به حضور سه فیلمساز زن و سهم بیست درصدی بانوان در این دوره از جشنواره اشاره و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.

پناهنده در ابتدا از اهالی رسانه بابت پوشش خوب اخبار تشکر کرد و گفت: اگر بخواهم درباره پروسه ساخت «تی‌تی» صحبت کنم به درازا می‌کشد، چون پروسه زمان‌بری بود.

ارسلان امیری، درباره همکاری با آیدا پناهنده اظهار کرد: همکاری من با آیدا پناهنده ادامه خواهد داشت.

الناز شاکردوست درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش‌های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن‌ها حضور داشته، بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید. اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد.

پناهنده درباره شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است گفت: کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها.

هوتن شکیبا، درباره حضور در نقش‌های جدی توضیح داد: من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

او درباره شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازی‌های خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به صورت سلامت برقرار باشد و بتوان به راحتی و آرامش کار کرد.

هلیا کردبچه بازیگر خردسال فیلم نیز درباره تجربه بازیگری‌اش بیان کرد: کار کردن با آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای من افتخار بزرگی بود و امیدوارم امکان همکاری مجدد برایم فراهم شود.

سودابه جعفرزاده، دیگر بازیگر فیلم درباره حضور در این پروژه توضیح داد: من افتخار همکاری با آیدا پناهنده را پیش‌تر هم داشتم و کار کردن با او برای من آموزه‌های بسیار دارد و ممنونشان هستم.

علیرضا افکاری، درباره آهنگسازی فیلم «تی‌تی» گفت: تجربه همکاری با آیدا پناهنده برایم جالب بود و جدا از همکاری موسیقایی در هنگام تولید کار به یک درک مشترک رسیدیم که امیدوارم نتیجه‌اش رضایت‌بخش باشد. هدف ما یک ملودی رومنس بود که در زمان کمی به این مهم رسیدیم.

در ادامه عماد خدابخش در خصوص تدوین این فیلم بیان کرد: من کنار آیدا پناهنده و ارسلان امیری در این حرفه بزرگ شدم و به اعتقاد من فیلم از بعد تدوین نیز محصول آیدا پناهنده است.

فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این اثر سینمایی توضیح داد: این فیلم جزو آثار محدودی بود که آن را با جان و دل فیلمبرداری کردم. همکاری با آیدا پناهنده من را دچار تب خلاقانه‌ای کرد که پیشتر کمتر به سراغم آمده بود و من سعی کردم به روح اثر وفادار باشم. در این فیلم ارتباط ویژه‌ای با بازیگر داشتم، برای الناز شاکردوست تصویر بسیار مهم بود و به من انرژی می‌داد. مثلا صحنه‌ای که «تی‌تی» کولی‌وار دل به دریا می‌زد آن‌قدر من را به وجد آورد که که دیگر خجالت کشیدم از ادوات و تجهیزات استفاده کنم برای همین من هم کولی‌وار با دوربین به آب رفتم.

پناهنده درباره رگه‌های مذهبی و عرفانی در فیلم گفت: این موضوع نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.

الناز شاکردوست در پاسخ به اینکه آیا کارکردنش با کارگردان‌های زن عامدانه است، گفت: من به کارگردان‌ها، جنسیتی نگاه نمی‌کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به هر حال زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه کار بسیار شگفت‌انگیز می‌شود.

پناهنده درباره وجود رگه‌های سوررئالیسی و جادوگر بودن شخصیت «تی‌تی» توضیح داد: «تی‌تی» برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من «تی‌تی» یک شبه قدیس بود.

عباس عباسی، در ابتدا با بیان اینکه جای پارسا پیروزفر ردر اینجا خالی است، افزود: باید از آیدا پناهنده تشکر کنم که با این که می‌دانست فیلم در دو بخش اصلی داوری نمی‌شود اما امکان داوری شدن را به ما داد.

آیدا پناهنده درباره اینکه در این فیلم کارگردانی به چشم نمی‌آید، گفت: من یاد گرفتم که در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفتم که آنسوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.

شاکردوست در پاسخ به چرایی حضورش در آثار تجاری توضیح داد: به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم‌های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب‌هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی‌تر می‌آورم.

در ادامه خدابخش درباره تدوین این اثر سینمایی گفت: فیلم «تی‌تی» سادگی دارد که این ماجرا باعث می‌شود تدوین آن هم روان باشد. اما قسمتی که «تی‌تی» در آب می‌رود کمی سخت بود. جدا از این فیلم تدوین «زالاوا» نیز کار سخت و جذابی بود.
امیری که با فیلم «زالاوا» در جشنواره امسال حضور داشت، گفت: می‌خواهم صادقانه اعتراف کنم که من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر می‌کنم.

پناهنده در پایان گفت: امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می‌خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم‌های من را دوست داشته باشید.

شاکردوست با اشاره به سختی ساخت این فیلم افزود: ما در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردیم و دلم می‌خواهد بگویم شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوارم از این کارحمایت کنید.

 


یدو

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟

کارگردان: مهدی جعفری
نویسنده: مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح
بازیگران: ستاره پسیانی، میلاد صویلوی، محمدمهدی آ لبوعلی، ریحانه آریامنش، اکبر اودود، رضا نوری، سعید آل بوعبادی، آرمان آسایش
خلاصه داستان: در شرایطی که آبادان محاصره شده است، یکی از خانواده‌های ساکن در شهر، همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

 

خالق کاراکترهای زنده و ماندگار

مهدی جعفری متولد 1348 فارغ التحصیل رشته سینما از دانشگاه هنر است. او پس از یک دوره کوتاه بازیگری در تئاتر، کار فیلمسازی را از دهه شصت با حضور در انجمن سینمای جوانان نجف آباد آغاز کرد؛ سپس از دهه هفتاد به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی روی آورد و از سال 83 به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار شد.

او پیش‌تر نیز دو فیلم مستند کوتاه «هر کجا برم آسمان مال من است» و «همه روزهای خوب» را با تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته است. حضور یکی از فیلم‌های کوتاه او به نام «کمی بالاتر» در میان ده فیلم بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال 2006 به عنوان یکی از افتخارات فیلم کوتاه ایران به‌شمار می‌رود.

جعفری این روند را ادامه داد تا سال 1395 که نخستین فیلم سینمایی خود را تحت عنوان «ایستگاه اتمسفر» کارگردانی کرد. هرچند این فیلم خیلی مورد توجه واقع نشد، اما فیلم دوم او «بیست و سه نفر» با موفقیت خوبی مواجه شد. فیلمی که با اقتباس از خاطرات 23 نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی ساخته شد که به اسارت نیروهای عراقی در سال 1361 درآمدند. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در شش رشته نامزد شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کند. حالا او در سومین فیلم خود بار دیگر به سراغ موضوعی در دل دفاع مقدس رفته است.

جعفری در گفت‌وگویی درباره تاثیر سینما بر مخاطب نوجوان که تقریبا دو اثر جدیدش به این قشر از مخاطبان اختصاص یافته است، می‌گوید شخصا به هیچ‌وجه به آموزش مستقیم از طریق فیلم اعتقادی ندارم. هر فیلمی که کمی لحن آمرانه، ناهیانه یا خطابه و سخنرانی به خودش بگیرد پرونده‌اش نزد تماشاگر و بخصوص تماشاگران نوجوان بسته است. تأثیر یک فیلم خوب باید همین باشد که تماشاگر بعد از ترک سالن با قهرمانان آن خداحافظی نکند بلکه تا مدت‌ها بتواند با آنها زندگی کند و این زندگی ادامه همان همذات‌پنداری درون فیلم است و رسیدن به این همذات‌پنداری بهترین روش مؤثر برای انتقال محتوای یک فیلم به شمار می‌آید.

 

در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاک‌های آرمانی نیز داشته باشیم

نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» با حضور کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگر)، مرتضی نجفی(مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراح‌گریم)، میثم مولایی (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه) و با اجرای علیرضا غفاری بعداز ظهر امروز یکشنبه 19 بهمن‌ماه در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی جعفری کارگردان، درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می‌شود که در حوزه دفاع‌مقدس کار می‌کنم. روزی ابراهیم ایرج‌زاد داستان «زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامه‌ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.

مصباح نیز پس از تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.

ستاره پسیانی، بازیگر نیز درباره ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، گفت: من پیش‌تر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلم‌نامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.

بازیگر فیلم «یدو» افزود: ما شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.

جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایین‌تر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد. ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفه‌ای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد می‌کرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچه‌های نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.

میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم «یدو» درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف آقای جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.

ریحانه آریامنش بازیگر خردسال این فیلم نیز گفت: من از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم. این فیلم برای من نقطه شروعی در سینما بود و می‌خواهم مسیرم را ادامه دهم.

عباس عباسی، درباره چهره‌پردازی این اثر سینمایی بیان کرد: ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که می‌خواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت ایشان انجام می‌شد و ما از صبر و حوصله‌شان ممنون هستیم.

محمد آلبوعلی دیگر بازیگر کودک فیلم گفت: من فکر نمی‌کردم که فیلم انقدر خوب از آب در آمده باشد. نقشی که من در این فیلم بازی کردم به شخصیت خودم نزدیک بود.

مصباح در ادامه درباره فیلم‌هایی که تهیه آن‌ها را عهده‌دار بوده است، گفت: ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاک‌های آرمانی نیز داشته باشیم. بی‌شک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبه‌های هنری و عقیدتی آثار است. امیدوارم سینما دوباره بازگشایی شود و به فضل الهی فیلم‌ها اکران شوند.

مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «یدو» درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی، گفت: در مرحله‌ای که آقای جعفری فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آن‌ها می‌دانم و با این اثر ادای دینی به آن‌ها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهام‌بخش شد. در زمان فیلمبرداری فشار کار زیادی داشتیم و بسیاری از بچه‌ها از شدت گرما زیر سرم رفتند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که این آخرین جشنواره با ماسک ما باشد.

آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه چهل سال از زمان جنگ می‌گذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک می‌کردیم.

پسیانی درباره گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقش‌های متفاوتش، گفت: تعریف‌هایی که از بازی من می‌کنید به منزله جایزه برای من تلقی می‌شود و گرفتن سیمرغ طبیعتا دست من نیست. من حتما نقش‌های متفاوت را انتخاب نمی‌کنم، بلکه پیشنهادهای این‌گونه به من می‌رسد. ایفای نقش‌های این چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب می‌آید.

میثم مولایی در خصوص تدوین فیلم «یدو» بیان کرد: ما خیلی پیش‌تر از مرحله فیلمبرداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و همفکری می‌کردیم چرا که به دلیل ویژگی‌های این فیلمنامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم.

او افزود: فیلم ضرباهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پست پروداکشن را انجام دادند، تشکر کنم. من در ابتدا مخالف حضور ستاره پسیانی بودم؛ اما با دیدن بازی‌اش نظرم عوض شد.

جعفری در خصوص آهنگسازی فیلم اظهار کرد: انتخاب بامداد افشار برای من ریسک بود به این دایل که این کار با فیلم‌های قبلی که کار کرده بود، تفاوت داشت. من کار آهنگسازی او را قبلا در فیلم «پوست» شنیده بودم و بسیار دوست داشتم. انتخاب این کار برای او هم ریسک بود و این جسارت از جوانی مثل بامداد برمی‌آمد. ما برای رسیدن به این موسیقی آواهای آبادانی را انتخاب کردیم و به عنوان موتیف‌هایی در کار استفاده کردیم که به نظرم نتیجه کار مطلوب شده است.

این کارگردان، همچنین با بیان اینکه کار خود را با بازیگری تئاتر شروع کرده است، افزود: همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده می‌دیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.

او درباره کار با بازیگران گفت: من از بازیگردان برای آثارم استفاده می‌کنم که در انتخاب و آماده‌سازی بچه‌ها به ما کمک کند و این‌گونه کار من برای کنترل بازی‌ها آسان‌تر است.

محمد برادران، درباره جلوه‌های ویژه، فیلم «یدو» توضیح داد: پست پروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود، چراکه حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده می‌کرد.

جعفری با اشاره به اینکه این فیلم با سختی‌های فراوان ساخته شد، افزود: به دلیل شرایط کرونا در اخذ مجوزها و بسیاری از امور با چالش مواجه شدیم. برای ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدس باید بر توانایی خود و گروه حساب کنید، چرا که خیلی نمی‌توان بر کمک نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه حساب کرد.

مصباح نیز در ادامه با بیان اینکه شانس با ما یار نبود و فیلم ما در آخرین روز جشنواره اکران شد، گفت: دوست دارم از اهالی رسانه تشکر کنم که مبلغ فیلم ما بودند و امیدوارم فیلم را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید.

جعفری درباره اقتباس از داستان صمد طاهری توضیح داد: در سینما رسم نیست در اقتباس از داستان، نویسنده کتاب حضور داشته باشد؛ اما من با نویسنده کار تماس گرفتم و از او کسب اجازه کردم. البته کار من اقتباس آزاد بوده است.

او در پایان گفت: دوست دارم از همه همکارانم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم. فیلمسازی بدون کار تیمی، رفاقت و همدلی ممکن نیست.

 

نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

در این دوره از جشنواره، فیلم‌های «بی همه چیز» و «یدو» هر یک در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شدند و در مرحله بعد فیلم «زالاوا» با نامزدی در 10 شاخه و «ابلق» با نامزد شدن در 9 بخش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین فیلم‌های «مصلحت» و «روزی روزگاری آبادان» نیز هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند. فیلم «مامان» با نامزدی در 5 بخش دیگر فیلمی است که مورد توجه داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.

فیلم «بی همه چیز» در شاخه‌های جلوه‌های بصری، طراحی لباس، طراحی صحنه، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، فیلمبرداری، نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی و بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شده است.

«یدو» دیگری فیلم رکورددار جشنواره سی و نهم در 13 شاخه جلوه‌های ویژه میدانی، چهره پردازی، طراحی صحنه، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، فیلمبرداری، نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی و بهترین فیلم شایسته نامزدی شناخته شده است.

در مرحله بعدی فیلم «زالاوا» در 10 شاخه طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری، نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی، بهترین فیلم و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه است.

جایگاه بعدی به فیلم «ابلق» اختصاص دارد که در 9 شاخه جلوه‌های بصری، چهره پردازی، طراحی صحنه، صدابرداری، نقش مکمل زن (برای دو بازیگر زن)، نقش اول زن، کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده است.

دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره فیلم‌های «مصلحت» و «روزی روزگاری آبادان» هستند که هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

«مصلحت» در بخش‌های طراحی لباس، طراحی صحنه، موسیقی، تدوین، نقش مکمل مرد، نقش اول زن و کارگردانی نامزد شده است.

همچنین فیلم «روزی روزگاری آبادان» نیز در بخش‌های طراحی صحنه، صداگذاری، فیلمبرداری، نقش مکمل زن، نقش اول مرد، فیلمنامه اقتباسی و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه است.

فیلم «مامان» نیز در 5 شاخه نقش مکمل مرد، نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه و کارگردانی اول نامزد دریافت جایزه است.

رتبه‌های بعدی به فیلم‌های‌ «شیشلیک» و «روشن» اختصاص دارد که هر یک در 4 بخش نامزد شده‌اند. فیلم‌های «تی تی»، «روشن»، «تک تیرانداز» هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند. همچنانکه فیلم‌های «ستاره بازی»، «خط فرضی»، «گیجگاه»، «رمانتسیم عماد و طوبی» و «منصور» نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده‌اند.



نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری

1- محمد برادران برای فیلم منصور
2- جواد مطوری برای فیلم بی همه چیز
3- فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق


نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
1- آرش آقابیگ برای فیلم روشن
2- ایمان کرمیان برای فیلم تک تیرانداز
3- ایمان کرمیان برای فیلم یدو


نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
1- ایمان امیدواری برای فیلم ابلق
2- شهرام خلج برای فیلم شیشلیک
3- رکسانا صفوی برای فیلم ستاره بازی
4- عباس عباسی برای فیلم یدو


نامزدهای بهترین طراحی لباس
1- بهزاد جعفری طادی و محمدحسین کرمی برای فیلم شیشلیک
2- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
3- مارال جیرانی برای فیلم بی همه چیز
4- محمدحسین کرمی برای فیلم زالاوا


نامزدهای بهترین طراحی صحنه
1- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
2- سهیل دانش اشراقی برای فیلم‌‌های روزی روزگاری آبادان و روشن
3- محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق
4- آیدین ظریف برای فیلم یدو
5- امیرحسین قدسی برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین صدابردار
1- طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق
2- رشید دانشمند برای فیلم‌های زالاوا و یدو
3- هادی ساعد محکم برای فیلم شیشلیک
4- شهرام متولی باشی برای فیلم تک تیرانداز
5- امین میرشکاری برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین صداگذار
1- حسین ابوالصدق برای فیلم تک تیرانداز
2- بهمن بنی‌اردلان برای فیلم روزی روزگاری آبادان
3- علیرضا علویان برای فیلم بی همه چیز
4- امیرحسین قاسمی برای فیلم زالاوا
5- امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی
6- امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو

نامزدهای بهترین موسیقی متن
1- پیام آزادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
2- بامداد افشار برای فیلم یدو
3- علیرضا افکاری برای فیلم تی‌تی
4- حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز
5- فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت


نامزدهای بهترین تدوین
1- عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز
2- عماد خدابخش برای فیلم گیج‌گاه
3- سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت
4- میثم مولایی برای فیلم یدو

نامزدهای بهترین فیلمبرداری
1- محمد رسولی برای فیلم زالاوا
2- مسعود سلامی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
3- فرشاد محمدی برای فیلم تی‌تی
4- مرتضی نجفی برای فیلم‌های روشن و یدو
5- مرتضی هدایی برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
1- عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان
2- پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک
3- پوریا رحیمی‌سام برای فیلم زالاوا
4- وحید رهبانی برای فیلم مصلحت
5- پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
1- آزیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی
2- الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
3- گلاره عباسی برای فیلم ابلق
4- گیتی معینی برای فیلم ابلق


نامزدهای بهترین نقش اول مرد
1- پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز
2- نوید پورفرج برای فیلم زالاوا
3- محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان
4- میلاد صویلوی برای فیلم یدو
5- رضا عطاران برای فیلم روشن
6- امیر نوروزی برای فیلم مامان


نامزدهای بهترین نقش اول زن
1- رویا افشار برای فیلم مامان
2- ستاره پسیانی برای فیلم یدو
3- الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
4- ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی
5- الناز شاکردوست برای فیلم ابلق
6- نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت


نامزدهای بهترین فیلمنامه
1- ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا
2- آرش انیسی برای فیلم مامان
3- آیدا پناهنده، ارسلان امیری برای فیلم تی‌تی


نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی
1- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
2- مهدی جعفری، مهین عباس‌زاده برای فیلم یدو
3- محسن قرایی، محمد داودی برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین کارگردانی
1- نرگس آبیار برای فیلم ابلق
2- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
3- مهدی جعفری برای فیلم یدو
4- محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز


نامزدهای بهترین فیلم
1- ابلق به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی
2- بی همه چیز به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی
3- زالاوا به تهیه‌کنندگی روح‌اله برادری و سمیرا برادری
4- یدو به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

نامزدهای کارگردان اول
1- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
2- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
3- آرش انیسی برای فیلم مامان
4- عادل تبریزی برای فیلم گیج‌گاه
5- حسین دارابی برای فیلم مصلحت
6- سیاوش سرمدی برای فیلم منصور

برنامه اختتامیه ساعت 18 روز 22 بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار و به صورت زنده پخش خواهد شد و میزبان عده‌ای بسیار محدود خواهد بود. بخش نگاه ملی کاندیدا ندارد و این جایزه به همراه جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان و جایزه ویژه هیات داوران در اختتامیه اعلام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار