بازدید 8002

شهادت حاج قاسم و شهیدمطهری، سبب تحول شدند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه همایش گام دوم انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) گفت: شهید قاسم سلیمانی در دفاع مقدس و جبهه مقاومت اثری چشمگیر داشت و در ساختن آینده و گام دوم هم تاثیراتی دارد که چراغ راهنمای جوانان در آینده خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 03 February 2021

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه همایش گام دوم انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) گفت: شهید قاسم سلیمانی در دفاع مقدس و جبهه مقاومت اثری چشمگیر داشت و در ساختن آینده و گام دوم هم تاثیراتی دارد که چراغ راهنمای جوانان در آینده خواهد بود.

به گزارش تابناک بنقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه، در آیین افتتاح دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی که با عنوان «مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز» و با سخنرانی دکتر محسن رضایی و آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت صدیقه کبری (س) و دهه فجر، گفت: از همه پژوهشگرانی که با عشق و علاقه قلم به دست گرفتند و درباره شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان ملی ایران و جهان اسلام مقاله نوشتند، تشکر می کنم.

وی افزود: شهادت برادر عزیزم حاج قاسم سلیمانی در ماه های اولیه گام دوم انقلاب، دارای حکمت معنوی است که توجه به آن بسیار مهم و موثر است. من این حکمت را به شهادت آیت الله مطهری در ماه های اول انقلاب اسلامی تشبیه می کنم. گروه فرقان و تروریست ها دست به جنایت هایی زدند که اولینش شهادت شهید بزرگوار مرتضی مطهری بود. می خواستند مسیر انقلاب را بر اساس اندیشه و تفکر خود رقم بزنند. منافقین، نهضت آزادی، تجزیه طلبان، لیبرال ها و مارکسیست ها می خواستند انقلاب را منحرف کنند. آنجا شهیدی که خونش به عامل هدایت جامعه تبدیل شد، استاد شهید مطهری بود و حضرت امام(ره) در شهادتش فرمود که آثار او را مورد مطالعه قرار دهید. شهادت حاج قاسم سلیمانی مثل شهادت شهید مطهری است و آثار بزرگ و دوران ساز خواهد داشت.

دکتر رضایی که به عنوان رئیس کمیته علمی این همایش در تالار اندیشه دانشگاه امام حسین(ع) سخن می گفت، افزود: شهید قاسم سلیمانی در دفاع مقدس و جبهه مقاومت اثری چشمگیر داشت و در ساختن آینده و گام دوم هم تاثیراتی دارد که چراغ راهنما و پرچم راه جوانان در آینده خواهد بود. به همین دلیل است که در دانشگاه امام حسین (ع) این موضوع را جدی گرفتیم و اعضای هیات علمی همایش تلاش خوبی کردند تا به دور از بحث های کلیشه ای، به موضوع معرفی افکار و اندیشه ها، جهاد و سیروسلوک ایشان در کنار خانواده، همرزمان و مردم بپردازیم. این بسیار مهم است که بتوانیم این شهید بزرگ و شهادت او را تبدیل به چراغ هدایت جوانان گام دوم انقلاب تبدیل کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مکتب حاج قاسم سلیمانی از چند اصل برخوردار است. اول، تفسیر دقیق او از «ولایت و ولایت پذیری» است که در رفتار و گفتار و نوشتار او وجود دارد. ولایت یعنی به هم پیوستن و متحد بودن که مقام معظم رهبری این موضوع را توضیح مفصل داده اند. قاسم سلیمانی هم خودش با رهبری پیوند داشت و هم با افراد متصل، پیوند داشت. او انسان ها را همراه می کرد تا پابه پای رهبری گام بردارند. در برخی از مکاتب مدیریتی، تحکم و امر و نهی های سلسله مراتبی این کار را می کند. در موضوع ولایت، همراهی اعتقادی، عقلانی و عاطفی وجود دارد. هیچ قدرتی نمی تواند این عناصر همراه شده را متلاشی کند و هیچ مانعی برای پیشرفت نخواهد ماند.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) گفت: اصل دوم در مکتب حاج قاسم؛ «مردمی بودن» است. در عراق، لبنان و سوریه با مردم آنجا قیام کرد. آمریکایی ها ۵۰۰ هزار نیرو برای سرنگونی صدام آوردند. در برخی مکاتب، احزاب شخص محور وظیفه مدیریت رویدادها را برعهده دارند. تنقلاب و دفاع مقدس، عنصر مردمی را وارد میدان کرد.

رضایی افزود: موضوع سوم در مکتب شهید سلیمانی، «خلاقیت و نوآوری» بود. او در کنار توکل و ایمان الهی و تبعیت از رهبر انقلاب، انسان خلاق و نوآوری بود. او در تمام عملیات ها، خلاقیت و ابتکار خود را نشان می داد و ثابت می کرد که یک مجاهد پشت هیچ مانعی متوقف نمی شود.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: چگونه مکتب قاسم سلیمانی می تواند در پایه ریزی گام دوم کاربرد پیدا کند؟ رهبر انقلاب جامعه را هدایت می کند، مکتب حاج قاسم هم چراغ راهنمای ما براساس هدایت های رهبر معظم انقلاب است که عمل ما را دقیق می کند. دهه پنجم انقلاب، در برخی موارد شبیه دهه اول انقلاب است و با دهه های دوم و سوم و چهارم متفاوت است. امام راحل فرمود که خون بر شمشیر پیروز است. خون شهید سلیمانی در ابتدای دهه پنجم انقلاب، مقل خون شهید مطهری سبب تحولات بزرگ می شود و به نتیجه خواهد رسید.

نویسنده کتاب ایران آینده افزود: از عموم نویسندگان و پژوهشگران دعوت می کنم، روی میراث مثبت و منفی در این دهه ها مطالعه و کار کنند و نواقص را از دیدگاه شخصیتی مثل قاسم سلیمانی کنکاش کنند و آینده را در قاب نگاه او طراحی کنند. از پژوهشگران اقتصادی می خواهم اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را از منظر و نگاه شهید مقاومت نگاه کنند.

در ابتدای این مراسم، دکتر «محمدرضا حسنی آهنگر» رئیس دانشگاه امام حسین(ع) و رئیس این همایش علمی، گزارشی را از روند برگزاری این همایش که به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود ارائه داد و با اشاره به اهمیت و جایگاه آن گفت: حضور رییس قوه قضاییه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اساتید برجسته و پژوهشگران گرامی در این همایش بین المللی، مایه امیدواری به پیگیری و به نتیجه رساندن موضوع همایش است.

در ادامه، پیام تصویری آیت الله «مکارم شیرازی» از مراجع تقلید، خطاب به دست اتدرکاران و شرکت کنندگان این همایش پخش شد و همچنین آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه، به صورت ارتباط زنده تصویری، با شرکت کنندگان در این همایش گفتگو کرد.

دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، در ده پنل تخصصی با موضوعات «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «نظم نوین انقلابی»، «سبک زندگی»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «اقتصاد مقاومتی»، «عزت ملی و روابط خارجی»، «مدیریت دفاعی»، «استقلال و آزادی» و «مدیریت جهادی» با مشارکت ۴۹ دانشگاه، پژوهشکده و نهاد و مراکز علمی معتبر ملی و بین المللی، در دانشگاه امام حسین(ع) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

در پایان این برنامه با حضور دکتر محسن رضایی، از کتاب های «ذکر سلیمان»، «نطق سلیمان»، «رهبری اخلاص مدار، جوهره مکتب شهید سلیمانی»، «مرد میدان» و «فاتح دلها» رونمایی شد و فیلم، متن و تحلیل ۱۸ سخنرانی شهید حاج قاسم سلیمانی که در بانک اطلاعاتی همایش گردآوری شده است در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر