بازدید 20785

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شد/ بودجه پرحاشیه به کمیسیون تلفیق برمی گردد یا دولت؟

امروز کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ با ۹۹ ‏رای موافق، ۱۴۸ ‏رای مخالف و ۱۲ ‏رای ممتنع از مجموع  ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد شد. مخالفان و موافقان درباره کلیات بودجه چه گفتند و با رد کلیات بودجه در مجلس چه فرآیندی طی خواهد شد؟
کد خبر: ۱۰۳۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 02 February 2021

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شد

در دوازدهم آذرماه سال جاری بود که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد. پیش بینی می‌شد، با توجه به رشد چشمگیر ارقام در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با قانون بودجه سال جاری، کلیات لایحه در مجلس برای سومین بار در دوره سکانداری دولت تدبیر و امید بر قوه مجریه رد شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، پیش بینی‌ها درست نبود و خبر‌های تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط کمیسیون تلفیق رسانه‌ای شد. در همین باره، علی اصغر خانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در ۹ دی ۹۹ طی مصاحبه‌ای گفت: بررسی نامه رئیس جمهور درباره اصلاح لایحه بودجه و رأی‌گیری درباره کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون تلفیق قرار داشت و در نهایت رأی‌گیری درباره کلیات آن انجام شد که با رأی اکثریت به‌ تصویب رسید و از جلسات بعدی اعضای کمیسیون بررسی جزئیات لایحه بودجه را در دستورکار خواهند داشت.

دو دیدگاه در مجلس بر سر کلیات لایحه بودجه

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس نیز که مهمان دوم رادیو اقتصاد بود، با اشاره به کسری بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده، گفت: با نامه‌ای که آقای رئیس جمهور به مجلس ارسال کردند، این ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید! وی افزود: کسی در مجلس موافق این محتوای بودجه نیست. دو دیدگاه در مجلس وجود دارد، اما هر دو دیدگاه معتقدند که کلیات بودجه دارای مشکلات فراوان است. اختلافی که بین دو دیدگاه وجود دارد، این است که یک دیدگاه معتقد است خود مجلس بودجه را در دست بگیرد و به اصطلاح آن را شخم بزند و تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کند و دیدگاه دیگر این که با توجه به آن که با یک لایحه طرف هستیم و اختیارات کلان آن طبق قانون در دست دولت است، نمی‌شود جای دولت کلان بودجه را تغییر داد.

کمیسیون تلفیق دست به کار شد

مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ درباره دلیل تصویب کلیات در کمیسیون و دو سقفی شدن بودجه طی گفتگویی با رادیو اقتصاد در مورخه ۱۰ دی ۹۹ گفت: قبل از نامه آقای روحانی به مجلس مبنی بر اینکه اصل ضرورت اصلاح در ارقام لایحه بودجه را پذیرفته اند، نظر اجماعی کمیسیون تلفیق در این بود که اگر رای گیری برای کلیات بودجه انجام شود، این کلیات رد خواهد شد. بعد از ارسال نامه آقای روحانی، اعضای کمیسیون محتوای لایحه و محتوای نامه اصلاحی را قبول نداشتند و اکثریت این اعتقاد را داشتند که این لایحه بودجه تقدیمی به مجلس به همراه اصلاحیه پیوست آن، نمی‌تواند انتظار‌ها را برآورده کند و در برخی جا‌ها اختلاف و ایرادات محاسباتی دارد. وی با اشاره به اینکه تصمیم کمیسیون تلفیق یک تصمیم راهبردی بود، افزود: این تصمیم به هیچ وجه به معنای موافقت با محتوای لایحه دولت نبود. بدان معنا که کمیسیون تلفیق در دو راهی بازگرداندن لایحه به دولت و یا در دست گرفتن لایحه توسط کمیسیون تلفیق جهت اصلاح قرار داشت. با توجه به شناختی که از دولت داشتیم و عزمی که در آن برای اصلاح دیده نمی‌شد، کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت که خودش اصلاح لایحه را در دست بگیرد و از دروازه کلیات آن وارد شود و مجلس به اصلاح اساسی در محتوای لایحه بودجه ورود کند و آن را به نفع معیشت مردم و اقتصاد کشور اصلاح کند.

تهدید به رد کلیات توسط نمایندگان

جعفر قادری، عضو کمیسیون بودجه مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا باید عرض کنم که بودجه ایرادات و اشکالات بسیاری دارد و مجلس راهی ندارد، جز اینکه بودجه را شخم بزند و تغییرات اساسی در آن ایجاد کند. وی افزود: اگر قرار باشد همین بودجه به تصویب مجلس برسد، سال آینده سال بسیار سختی را خواهیم داشت.

قادری با اشاره به اینکه دولت قطعا با این تصمیمات بودجه ای مجلس مخالفت خواهد کرد، افزود: مجلس که نمی تواند منتظر بماند. نهایتا دعوا به شورای نگهبان و در آخر به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت که در این صورت بلافاصله مجلس بودجه سه دوازدهم را تصویب می کند و در این فاصله هم مجمع مسئله بودجه را تعیین تکلیف خواهد کرد و نظر مجمع ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه که کلیات در کمیسیون تلفیق تایید شده است، افزود: اگر کمیسیون تلفیق اصلاحات اساسی و کلیدی بر روی بودجه نداشته باشد، قطعا در مجلس این کلیات رد خواهد شد. 

همچنین محسن زنگنه، نماینده مجلس نیز طی توئیتی روز گذشته اعلام کرد که کلیات لایحه بودجه را به چند دلیل رد خواهد کرد. وی در این توئیت نوشت: به چند دلیل معتقد به ‎ردکلیات بودجه هستم؛

۱. عدم تحقق اصلاح ساختاری آن در حد انتظار

۲. ناتوانی دولت در تحقق درآمدها و نیز انجام صحیح هزینه ها

۴. تصمیمات اخذ شده در خصوص ارز۴۲۰۰ و یارانه های نقدی

۵. مخالفت و عدم عزم دولت برای اجرا

۶. عدم توجه به ‎اقتصاد سیاسی و پیوست اجتماعی بودجه

به علاوه سیدشمس الدین حسینی، نماینده فعلی و وزیر اقتصاد در دوره احمدی نژاد نیز طی توئیتی اعلام کرد: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با رأیی شکننده و با شرط اصلاحات بنیادین به تصویب کمیسیون تلفیق رسید. اکنون که رییس جمهور می گوید تغییر شاکله لایحه بودجه پذیرفتنی نیست، تصویب کلیات آن در صحن دشوار به نظر می رسد. چه بسا اتفاق سال قبل امروز هم تکرار شود.

کلیات بودجه امروز در مجلس رد شد!

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ ‏رای موافق، ۱۴۸ ‏رای مخالف و ۱۲ ‏رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

رئیس جمهور روحانی، امروز ۱۴ بهمن ۹۹ در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته بود، لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی و برای مدیریت مسیر توسعه تدوین شده است؛ از نظر دولت، تغییر در شاکله و محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.

 

برخی مخالفان و موافقان چه گفتند؟

سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بدین شرح قرائت کرد: اسامی موافقان: ابوالفضل ابوترابی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسن آصفری، سیدکاظم دلخوش اباتری، محمد رشیدی، سیدمحمدرضا میرتاج الدین و احد آزادیخواه.

اسامی مخالفان: علی بابایی کارنامی، کمال علی پور خنکداری، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا پورابراهیمی، روح الله ایزدخواه، محسن زنگنه و سید احسان خاندوزی.

بابایی کارنامی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه با فضای هیجانی وارد مجلس شد. متاسفانه موضوع عدم اتکا به نفت در این بودجه لحاظ نشد. عدم وابستگی و انضباط شرکت‌های دولتی به بدوجه در این بودجه لحاظ نشد. همچنین این بودجه رانت زا است. این نماینده مجلس گفت: رشد اقتصادی، توجه به سلامت و فرهنگ متاسفانه دیده نشده است. بهبود عدالت و اصلاح حقوق و دستمزد را در این بودجه ندیدیم. این بودجه ۳۲۰ میلیارد تومان کسری خواهد داشت و قطعا تورم زا خواهد بود. بنده با این بودجه مخالفم، این بودجه نمی تواند انتظارات مردمی را برطرف کند.

علیپور خنکداری به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن مجلس گفت: ما در گام دوم انقلاب باید بودجه‌ای را مصوب کنیم که حائز شرایطی باشد. وی تاکید کرد: ما در سال آینده با چند رویداد از جمله انتخابات، تورم، کرونا و افزایش مالیات ها مواجهیم بنابراین ما باید بودجه‌ای مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد. این نماینده مجلس با اشاره به تعیین ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق بیان داشت: چه کسی می‌تواند تضمیمن کند، دلار ۱۷ هزارتومانی موجب کاهش قیمت‌ها نخواهد شد. من از زحمات کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم، اما ما سال آینده باید آرامش را به جامعه تزریق کنیم. ما با پاک کردن صورت مسئله شرایطی را فراهم می‌کنیم که سال آینده با تورم بالایی مواجه شویم.

احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن مجلس گفت: قطعا ما با لایحه بودجه دولت موافقیم، اما آنچه ما درباره آن بحث می‌کنیم، گزارش کمیسیون تلفیق است. وی در ادامه گفت: اعضا این کمیسیون در ۴۵ روز گذشته کلیات لایحه دولت را بررسی کرده و وارد جرئیات شدند و بخش عمده‌ای از آن را تغییر دادند. این نماینده مجلس اظهار داشت: بنده اینجا موافق کلیات لایحه دولت صحبت نمی‌کنم، چون این لایحه به هیچ وجه قابل دفاع نیست، آن هم به این دلیل که این بودجه کاملا سیاسی بسته شده بود.

محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن مجلس گفت: کسری بودجه اگر جبران نشود آثار تورمی زیادی در کشور خواهد داشت. وی با بیان اینکه ما نگران این بودجه هستیم، اظهار داشت: ما نباید مالیات ها را در این بودجه افزایش دهیم. صحبت ما این است که حجم فرار مالیاتی امروز اصلی ترین بحث ماست و اما این حکم در کجای گزارش تلفیق آمده است؟ این نماینده مجلس با اشاره به حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق اظهار داشت: ما با حذف ارز ترجیحی در این بودجه، صد درصد موافقیم اما قرار نبود مابه تفاوت این ارز دغدغه ای برای مردم ایجاد کند.

بودجه چه خواهد شد؟/ واکنش دولت چه بود؟

علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: دولت آماده است در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی پیش‌بینی شود انجام دهد.

حالا پرسش این است که چه فرآیندی طی خواهد شد؟

سال گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد و ابهاماتی در ادامه روند اصلاح کلیات بودجه ایجاد شد. در سال ۱۳۹۶ هنگامی که نمایندگان مجلس با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال ۹۷ مخالفت کردند، این لایحه برای اصلاح در فرصتی ۷۲ ساعته به کمیسیون تلفیق بازگشت تا نقاط ضعف لایحه اصلاح گردد؛ اما سال گذشته، بسیاری اعلام کردند که با استناد به تبصره ۳ ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی جدید مجلس لایحه بودجه، باید به دولت جهت اصلاح باز گردانده شود.

مطابق تبصره ۳ ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی جدید مجلس: چنانچه گزارش کمیسیون مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در صحن مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، مراتب به دولت اعلام می‌شود تا دولت حداکثر ظرف مدت دو هفته لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند. پس از آن اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت ۱۵ روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

اما نکته بااهمیت در سال گذشته این بود که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه ۹۹ را تصویب کرده بود، اما این کلیات در صحن علنی مجلس رد شده بود! در این باره قانون سکوت کرده و تکلیفی را مشخص نکرده بود! این اتفاق در سال جاری هم رخ داده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ششم اسفند ۱۳۹۸ در همین باره گفت: طبق تبصره ۳ ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس اگر کمیسیون تلفیق بودجه را رد و در نهایت صحن علنی مجلس هم به آن رای مخالف دهد، لایحه باید به دولت بازگردد؛ اما درباره این حالت که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تصویب اما در جلسه صحن، نمایندگان آن را رد کند آیین نامه داخلی مجلس سکوت دارد؛ لذا در بررسی که در هیات رئیسه مجلس و همچنین صحن مجلس انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که لایحه پس از رد در صحن به کمیسیون تلفیق بازگشته و پس از اصلاح به صحن مجلس ارسال شود.

حالا باید منتظر ماند و دید، آیا اتفاقات سال گذشته با توجه به مشابهت تکرار خواهد شد؟ کلیات بودجه برای اصلاح به دولت ارسال می شود یا به کمیسیون تلفیق بازخواهد گشت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
ارز کشور سرمایه ملی ست .چرا در این چهل سال دولت آن را ارزان فروشی کرده است ؟قیمت بازار هرچه باشد دولت آن را به قیمت روز بفروشد .تا دستش در کمک به مردم باز باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
بودجه ۳/۱۲ برای مدت باقی مانده دولت اختصاص دهند
سازمان برنامه دولت فعلی ظاهرا خیلی ضعیفه و اقای نوبخت
اصلا تحلیلهایش با واقعیتهای اقتصاد فعلی ایران همخوانی ندارد.و میزان فروش نفت سال اینده در بودجه غیرواقعی است
فقط دعوای زرگری و عقده گشایی
نه اینکه بگم لایحه دولت بی عیب و نقص بود اما تابلو بود این کار مجلس ازروی لجبازی با روحانی و دولت انجام شده.
حالا اگه یکی مثل احمدی یا جلیلی هر لایحه ای میدادن با اکثریت تاییدش میکردن.
سطح این مجلس انقلابی حداقلی پیایین بود با اینکارشون پایین ترش هم بردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نه اینکه بگم لایحه دولت بی عیب و نقص بود !!!

اگر مجلس همینطوری مستقیم لایحه بودجه رو تایید می کرد امسال حداقل 60 درصد تورم داشتیم. دست بردارید از بازی های حزبی
باید بودجه رو قالیباف بنویسه چون خیال ریاست جمهوری به سر دارد .
افرين، سلام به دلار پنجاه تومني و سقوط آزاد بورس
هیچی دیگه! دلار رفت به سمت قله سی هزار! همه چیز هم از فردا گرونتر میشه به این بهانه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
مگه انتظار دیگه ای داشتی گلم
بازی بازی با دم شیر بازی؟


این تو بمیری دیگه از اون تو بمیریها نیستا



پس بتاز تا بتازیم
خب بسلامتی جنگ بین قالیباف بر سر زمین زدن دولت و لجن مال کردن اون به قصد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری شروع شد.

ملت بدبخت باید تاوان رقابت بر سر قدرت رو پس بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
برادر من، این جنگ چند ماه است که شروع شده
بنده مدعی اجرای عدالت درج نظرات در سایت شما در بین دوستانم بودم

جدیدا داری ورچین میکنی یا هروقت عشقت میرسه نظرات رو درج میکنی


اصلا وقت طرفدارنت برات مهم هست؟



خواهشا خواهشا اگه ممکنه در ذیل هر خبری اعلام بفرما اگه نظری درج میشه طرفدارانت نظراتشونو اعلام نمایند نه اینکه طرف چند دقیقه وقت شو بگیر انوقت انگار نه انگار


با این همه فضای مجازی و آزاد مگه دیونه ایم که به سایتت مراجعه نمائیم؟



لطفا برای طرفدارنت ارزش قائل شو
با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد،حاکمیت باید هر نوع افزایش دستمزد جبری را چه در بخش کارگری،چه کارمندی و چه بازنشستگی حداقل برای 5 سال ممنوع کند،سن بازنشستگی را 10 سال افزایش دهد،بانکها را دولتی موقت کند ، در هم ادغام کند و در ادامه سود سپرده ها یانکی را تا 2 درصد و تسهیلات را تا 5 درصد کاهش دهد،نیروهای مازاد دولتی و خصولتی هم با پرداخت حقوق پایه تعدیل شوند تا پس از باز ارایی اقتصاد مجدد در شرکت های دولتی که خصوصی شده اند جذب شوند.یارانه انرژی و هر نوع یارانه قیمتی هم به کل قطع شود و جای ان را یارانه نقدی متناسب با سهم مصرف کننده و تولید بگیرد.دلار را هم در نرخ بازار تک نرخی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
این حرف برای وقتی خوب بود که چیپس و نوشابه دو تومانی به 10 و 12 هزار تومان نرسیده بود نه الان که همه چیز 6 برابر و حقوق ها همچنان ثابت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
کاش تو رییس جمهور میشدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
امر دیگه ای باشه؟
دمتتون گرم فقط نشستید برا خالی کردن جیب ملت نقشه میگشید دعوای زرگری راه میندازید بعد تو بازار نوسان میندازید که جیب ملت بیشتر زده بشه
شما یدونه هستید
بیچاره بورس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
بنده خدا معلومه خیلی توی بورس ضرر داشتی ...همیشه گفتن که پولی را وارد بورس کنید که در کوتاه مدت نیازی بهش نداشته باشید .... در بلند مدت به هر حال سود بورس بهتر از بازارهای دیگه نباشه کمتر نیست
مبارکه
لج بازی ها سیاسی و .....

دودش به چشم مردم خواهد رفت مردمی که همه چیز مسئولین از پست و مقام و شوکت گرفته تا ...... مدیون همین مردم خسته و گرفتار کوچه و بازار هستند

مردم مستضعفی که سالهاست از یاد رفته اند
هفت سال است دولت بودجه را با همکاری مجلس تهیه می کردند هیچ مشکلی هم پیش نمی آمد این دوره یک عده صفر کیلومتر آمده اند نمی دانند چکار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
شایدم هفت ساله دولت در بیراهه بوده، هیچ مشکلی هم نبوده هیچ
این بودجه مثل بودجه 98 و 99 تورم زا بود. همون بهتر که رد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
شما از جزییات بودجه خبرداری؟
مالیاتش کمر شکن بود خدا کنه فکری بشه والبته فرار مالیاتی هم زیاده خیلی ها با حقوق بالا با همین مصوبات مجلس مالیات نمیدهند
کار مجلس درست است رانت باید در بودجه حذف و به دست همه ملت ایران و بیمه های درمانی جهت حمایت بیشتر برسد
ما باید از طولانی شدن بودجه استقبال کنیم چون بودجه شتابزده تورم به همراه دارد بودجه سال 1400 باید زیر تیغ جراحی گروهی متخصص و خبره در اقتصاد برود حتی اگر شده است که از مشاور خارجی و وارد استفاده شود و نباید سرنوشت مردم را با خودرایی و تکبر و منم منم و اغراض سیاسی گره زد که گناهی نابخشودنی است ....
از قدیم گفته اند که از کوزه همان تراود که در اوست. قصه مسئولین ما هم همینگونه است آنها به اندازه ظرفیتشان می توانند مشکلات را حل کنند.
لذا از این مسئولین فعلی توقع حل مشکلات را نداشته باشید و کسانی که نمی توانند مشکل ترافیک را با جابجایی ساعات و مقداری دورکاری حل کنند و قصه دلار را که در دست خودشان است را حل کنند و با وعده و وعید آنرا لاپوشانی می کنند توقع حل مشکل تورم و مشکلات بزرگتر را نداشته باشید
از کسانی که یک مسئله ریاضی دو دو تا چهار تا را نمی توانند حل کنند نباید توقع داشته باشید که انتگرال دو بعدی و سه بعدی را حل کنند و به قول شاعر از کوزه همان برون تراود که در اوست
ما مردم باید به جای اینکه دنبال رنگ های بنفش و آبی و سبز و قرمز باشیم باید بفهمیم که ما قرار است که کسی را داشته باشیم که با نطارت ما کارمان را بهبود و سامان ببخشد ...
اگر شاخص بورس به 3 میلیون هم برسد تازه با شرایط فعلی جامعه همگام شده است پس کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند بدون هیچ تردیدی بدانند که اگر همین شرایط ادامه یابد بطور نسبی در کف قیمت ها قرار دارند و اگر باور ندارند نگاهی به قیمت کالاها بیندازند و آنرا با تغییرات شاخص کل بورس مقایسه کنند.
رای ممتنع به بودجه چه معنی میده؟؟؟؟؟؟
من فقط می دانم که اگر گنج قارون هم در دست دولت بود همان تورم و همان کاهش ارزش پول ملی و همان مشکلات را گردن تحریم ها انداختن وجود داشت و این نشان می دهد که یک مشکلات ریشه ای در کشور وجود دارد که بصورت لاینحل هنوز کشف نشده است و اگر آقایان بگزارند توسط افراد هوشمند کشف خواهد شد و شاید هم کشف شده است ولی منافع عده ای نمی گذارد حل شود
.... از اول مشخص بود بودجه ۱۴۰۰ کاملا سیاسی هست ؟آخه با کدوم عقل و منطق هزینه جاری دولت باید ۶۶دزصد رشد کنه ؟ دولت دیگه نمی تونه با بورس ملت رو گول بزنه
هم مجلس و هم دولت، هیچکدام به فکر مشکلات خلق الله نیستند و این جنگ های زرگری صرفا مرتبط با جناح بندی های سیاسی می باشد
واقعا برایم جای سوال است که ملت بدبخت باید تاوان کدام گناه نکرده را باید بدهند.
حقوق کارگران افتضاست .... در ده سال گذشته همیه هزینه ها 500 برایر شده و حقوق کارگر از 500 تومان شده 1800 ایا این انصاف است ... ایا متا هل با مجرد فرقی ندادر .... دردمان را به کی بگیم ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار