بازدید 11649
لحظه به لحظه با دومین روز جشنواره فیلم فجر سی و نهم؛

ستاره بازی در وقت رونمایی از شیشلیک

سینمای رسانه‌ها در روز دوم از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر محل نمایش فیلم‌های «ستاره بازی» و «شیشلیک» بود. در این میان، شلشیک که داستانی درباره شکاف طبقاتی را در قالب یک کمدی سیاه روایت می‌کند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت، چرا که صدور پروانه نمایش برای این فیلم با حواشی فراوانی همراه بود.
کد خبر: ۱۰۳۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 01 February 2021

ستاره بازی در وقت رونمایی از شیشلیکدومین روز از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر با نمایش دو فیلم بلند سینمایی پیش رفت و فیلم‌های «ستازه بازی» و «شیشلیک» به نمایش درآمد که در این میان کمدیِ مهدویان به واسطه حواشی که ممیزی آن در پی داشت، حساسیت و توجه بیشتری را نسبت به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سینمای رسانه‌ها در روز دوم از سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر محل نمایش فیلم‌های «ستاره بازی» و «شیشلیک» بود. در این میان، شلشیک که داستانی درباره شکاف طبقاتی را در قالب یک کمدی سیاه روایت می‌کند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت، چرا که صدور پروانه نمایش برای این فیلم با حواشی فراوانی همراه بود.

برنامه سینماهای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید

جزئیات تمام فیلم‌های سینمایی را از اینجا می‌توانید ببینید

 


ستاره بازی

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟

کارگردان: هاتف علیمردانی
نویسنده: هاتف علیمردانی
تهیه‌کننده: علی سرتیپی
بازیگران: فرهاد اصلانی، علی مصفا، شبنم مقدمی، ملیسا ذاکری، مایکل مدسن و مارشال منش
خلاصه داستان: صبا همراه خانواده‌اش به امید آنکه معجزه‌ای رخ دهد و سرطانش درمان شود، عازم آمریکا می‌شود.

 

از بوم تا پرده

هاتف علیمردانی متولد 1355 در تهران و فارغ التحصیل رشته نقاشی است. علیمردانی با نویسندگی فیلم "راز دشت تاران" وارد عرصه سینما شد و پس از آن فیلمنامه آثاری چون «یک فراری از بگبو»، «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی نام»، «هفت ماهگی»، «آباجان»، «کلمبوس»، «ستاره بازی» نوشت که البته بخشی از آن‌ها را در طی این سال‌ها خود او کارگردانی کرده است.

علیمردانی برای فیلم «کوچه بی نام» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شد و در نهایت تنها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای باران کوثری از آن خود کرد.

در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر علیمردانی با فیلم «آباجان» حضور یافت که در نهایت برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نامزد دریافت سیمرغ شد که تنها در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شایسته تقدیر دانسته شد. علیمردانی حالا در نهمین فیلم خود به سراغ فیلم «ستاره بازی» رفته است.

 

علیمردانی: از نبود فیلم نعمت‌الله در جشنواره فجر غمگینم

فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی در دومین روز جشنواره سی و نهم فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها در برج میلاد نمایش داده شد. در این فیلم فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری بازی کرده بودند و مایکل مدسن، بازیگر آمریکایی هم در آن حضور داشت.

این فیلم قرار بود در جشنواره سال قبل شرکت کند ولی گروه مجبور به فیلمبرداری دوباره چند بخشی شد که به دلیل سرعت در تمام کردن برای جشنواره قبل نیاز به کار مجدد داشت و بعد همزمانی با شیوع کرونا سازندگان را ناچار به دکور زدن در ایران کرد.

کارگردان ستاره بازی بیان کرد: این فیلم در ادامه تجربه‌های من در سینماست و محصول نگاه من به آن‌هاست.

او که سال ۹۶ دلخوری‌هایی را از جشنواره فجر برای دیده نشدن فیلم آباجان و بازی معتمدآریا مطرح کرده بود، گفت: همیشه هر کسی فکر میکند بهترین فیلم را ساخته و به هر حال جشنواره فجر دارای سلایقی است، اما فارغ از همه دلزدگی‌ها این جشنواره تنها چراغی است که داریم و باید آن را حفظ کنیم. گرچه از نبود آقای نعمت الله غمگینم و فکر می‌کنم فیلم‌های دیگری هم می‌توانستند در جشنواره باشند.

ستاره بازی فیلمی است درباره یک دختر جوان که پس از مهاجرت خانواده به کشوری دیگر و گذشت زمان دچار مشکلات زیادی می‌شود و این قصه براساس یک داستان واقعی ساخته شده است.

علیمردانی در این باره توضیح داد: در تمام این سال‌ها دغدغه کار اقتباسی با من بود تا اینکه به صورت اتفاقی این شخصیت که نسبت دوری با او دارم، درگیریها و درد دلهای مادرش با من و صداهایی که از او شنیدم برایم یک اتفاق ویژه شد. غرض من سیاه نمایی نبود چون شهودی فیلم می‌سازم و اگر مثلاً آباجان را ساختم مادربزرگم بود که او را آباجان صدا می‌کردم. مهاجرت یک ترومای بزرگ است و میخواستم بگویم اگر به هر دلیلی قصد مهاجرت داشتیم، بدانیم به کجا مهاجرت می‌کنیم.

وی از سرتیپی تهیه‌کننده فیلمش تشکر کرد که همراهی زیادی در ساخت این فیلم داشته، بویژه آنکه قرارداد با «مایکل مدسن» هم سختی های زیادی داشت.

 


شیشلیک

ترکیب فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر / هیچ کدام از فیلمسازان نسل اول و دوم سینما حضور ندارند! / تنها «قاتل و اهلی» حمید نعمت الله توقیف شد؟

کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: امیرمهدی ژوله
تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری
بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور
خلاصه داستان: گروهی از کارگران یک کارخانه غذایی ساده می‌خورند و در این میان یک پدر تصمیم می‌گیرد برای دختربچه‌اش شیشلیک تهیه کند... .

 

بازگشت کارگردان جوان با کمدی به صحنه سینما

محمد حسین مهدویان که با ساخت فیلم مستند وارد فضای فیلمسازی شد و در ادامه به فیلم‌هایی با مضمون سیاسی و اجتماعی گرایش یافت، حالا با یک فیلم کمدی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. محمد حسین مهدویان متولد 1360 در بابل، مدرک کارشناسی خود را با گرایش کارگردانی از دانشگاه سوره دریافت کرد و در رشته تهیه‌کنندگی از دانشگاه صداوسیما در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد.

مهدویان با ساخت مجموعه مستند «بیم و امید» کار خود را آغاز کرد، سپس با مستندهای «تخت خواب یکنفره»،«ملک الموت»،«پدر»،«کوتاه داستانی مرگ در نیمه تابستان»،«ثنا»،«سه سوی میدان جنگ»،«دیکتاتور بزرگ»،« استخوان لای زخم»،« ترور سرچشمه» این مسیر را ادامه داد.

او در ادامه مستند «آخرین روزهای زمستان» را کار کرد و در نهایت سال 1394 با ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، با پرداختن به زندگی احمد متوسلیان در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور یافت که برای این فیلم در نه بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری به همراه سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کرد.

مهدویان یک سال بعد فیلم «ماجرای نیمروز» را کارگردانی کرد. این فیلم نیز در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در نه بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و از این میان سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس را دریافت کرد.

او سال 1396 فیلم «لاتاری» را ساخت که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجرتنها در بخش جلوه‌های ویژه بصری نامزد شد، اما لقب پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ جشنواره فیلم فجر را ازآن خود کرد.

سال 1397 مهدویان «ماجرای نیمروز؛ ردخون» را کارگردانی کرد و نخستین نمایش این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رقم خورد. این فیلم در 12 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و از این میان تنها تندیس بخش‌های بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد.

او در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از «درخت گردو» رونمایی کرد. فیلمی که به بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد. این فیلم نیز در 12 بخش نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت دو تندیس بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پیمان معادی را دریافت کرد. مهدویان بعد از ساخت پنج فیلم جدی، حالا در ششمین ساخته خود به سراغ ژانر کمدی رفته است تا این فضا را نیز تجربه کند.

 

مهدویان: به همه فیلم‌هایم افتخار می‌کنم / ابراز خرسندی رضا عطاران از یک همکاری

کمدی سیاه «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و جمشید هاشم پور در دومین روز جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمد. این فیلم که به گفته منصوری تهیه‌کننده‌اش در دوران سخت پیک دوم کرونا و در ۳۰ جلسه فشرده ساخته شده، قبل از جشنواره دچار اصلاحاتی شد و منصوری گفت: امیدوارم که این فضای گفتگوی پیش آمده و ظرفیت نقد، ادامه داشته باشد.

در نشست خبری این فیلم که ۱۳ بهمن در برج میلاد برگزار شد، مهدویان که به دلیل سفر از طریق اسکایپ در نشست حضور داشت، درباره تاثیر ممیزی‌ها بر فیلمش با لحنی محتاط آمیز گفت: هر فیلم یک روح و جهانی دارد که حتی الامکان باید حفظ شود و ما در گفتگوی با دوستان شورای پروانه نمایش سعی کردیم ممیزی‌ها در حدی باشد که جهان فیلم لطمه نخورد و فکر می‌کنم این نسخه‌ای که در حال نمایش است آن جهان را دارد. البته هیچ فیلمسازی از سانسور و ممیزی استقبال نمی کند ولی با توجه به مناسبات موجود در کشور و قوانین شورای پروانه به اینجا رسیدیم و امیدوارم همین نسخه هم به اکران عمومی برسد.

او که درباره تغییر ژانرش در فیلمسازی مورد سوال قرار گرفته و انتقادهایی هم مطرح شد مبنی بر اینکه فیلم‌های قبلی‌اش سفارشی بوده، در نهایت درباره تاثیر وجود عوامل بیرونی بر تغییر ژانر توضیح داد: فیلمساز به عوامل بیرونی برای تغییر ژانر نیاز ندارد، چون با توجه به علاقه و حال آن روزها و دغدغه‌هایش تصمیم به ساخت فیلم می‌گیرد. عوامل بیرونی همه آن چیزهایی است که بر هر فیلمسازی ممکن است تأثیر بگذارد.

مهدویان همچنین در واکنش به سفارشی سازی بودنش گفت: فیلم‌های مهمی در این سالها ساخته ‌ام که به همه آنها افتخار می‌کنم اما از این حرف‌ها ناراحت نمی‌شوم، چون تلاش مذبوحانه‌ای برای ناامید کردن من است.

در این نشست امیرمهدی ژوله فیلمنامه نویس هم بیان کرد: همیشه کمدی مورد علاقه من چیزی بوده که با آن یک چشم بخندد و از چشم دیگر آدم اشک بریزد، چون به نظرم هر اتفاقی روی این سکه هستند. من در سال‌هایی که با آقای مهران مدیری کار کرده بودم، چنین تجربه‌ای داشتم مثلا متن دفاعیه «مسعود شصتچی»، بخش‌هایی از «قهوه تلخ» و آیتم‌هایی «شوخی کردم» که در واقع «شیشلیک» یک آیتم وایرال شده و وسیع شده آن دوران است که آقای رادش در کنار پدربزرگ آلبومی را ورق می زد و درباره اینکه گوشت چیست و خنده چیست؟ حرف می‌زدند. بعد از آن هم که آقای عطاران و دوستان دیگر اضافه شدند، ایده‌هایی داشتند که در مجموع آن چیزی شد که روی پرده دیدیم و یکی از خوشایندترین تجربه‌های حرفه‌ای من رقم خورد.

پژمان جمشیدی بازیگر «شیشلیک» هم در سخنانی کوتاه از همه در خواست کرد که مراقب سلامتی خود باشند و برای انصاریان آرزوی سلامتی کرد و افزود: زخمی را که ما خوردیم، هیچ وقت باور نمی کردیم اتفاق بیفتد، به همین دلیل از همه می‌خواهم مراقب خود باشند.

رضا عطاران هم با ابراز خوشحالی از دیده شدن فیلم گفت: من از ابتدا دوست داشتم با محمدحسین مهدویان کار کنم. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، دیدم این کاراکتر جای کار دارد، متن خیلی خوب است و به همین دلیل دوست داشتم بخشی از این کار باشم.

 ژاله صامتی، مه‌لقا باقری عباس جمشیدی‌فر، وحید رهبانی (بازیگر) و حسین کرمی (طراح صحنه و لباس) از دیگر عوامل حاضر در این نشست، بودند که درباره این فیلم لحظاتی صحبت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی