بازدید 29155

سفر به مریخ با موشک فیزیکدان زن ایرانی

دکتر "فاطیما ابراهیمی" فیزیکدان "آزمایشگاه فیزیک پلاسما پرینستون "(PPPL) آمریکا موشک فیوژن جدیدی را اختراع کرده که می‌تواند انسان‌ها را ۱۰ بار سریع‌تر از پیشران‌های فضایی کنونی به مریخ برساند.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 30 January 2021

به گزارش تابناک و به نقل از دیلی‌میل، دکتر فاطیما ابراهیمی یک موشک فیوژن جدید اختراع کرده است که می‌تواند روزی انسان را به مریخ برساند. این دستگاه از میدان‌های مغناطیسی برای شلیک ذرات پلاسما از پشت موشک استفاده می‌کند و فضاپیما را به فضا می‌فرستد.

استفاده از میدان‌های مغناطیسی به دانشمندان امکان می‌دهد تا میزان رانش را برای یک مأموریت خاص تنظیم کنند و فضانوردان هنگام سفر به جهان‌های دور ، مقدار رانش را تغییر دهند.

اختراع این دانشمند ایرانی همچنین می‌تواند فضانوردان را ۱۰ برابر سریع‌تر از پیشران‌های فضایی فعلی که از میدان‌های الکتریکی برای حرکت ذرات استفاده می‌کنند، به سیاره سرخ ببرد.

ابراهیمی گفت: من مدتی است که در حال بررسی این مفهوم هستم. هنگامی که در سال ۲۰۱۷ روی یک صندلی نشسته بودم و به شباهت‌های اگزوز ماشین با ذرات پرسرعت فکر می کردم این ایده به ذهنم آمد. پلاسما حالت داغ و باردار ماده‌ای است که از الکترون‌های آزاد و هسته های اتمی تشکیل شده و ۹۹ درصد از جهان مرئی را نشان می‌دهد و قادر به تولید مقادیر زیادی انرژی است.

دانشمندان به طور شبانه‌روزی در تلاش برای تولید فیوژن در یک آزمایشگاه با امید به استفاده از قدرت آن برای تولید برق برای موشک‌هایی هستند که در اعماق فضا حرکت می‌کنند.

پیشران‌های فعلی پلاسما که از میدان‌های الکتریکی برای حرکت ذرات استفاده می‌کنند فقط می‌توانند یک ضربه خاص کم یا کم سرعت تولید کنند. اما شبیه سازی‌های رایانه‌ای انجام شده بر روی رایانه‌های آزمایشگاه فیزیک پلاسما پرینستون و مرکز ملی محاسبات علمی تحقیقات انرژی ملی آمریکا نشان داد که مفهوم جدید پیشران پلاسما می‌تواند با سرعت صدها کیلومتر در ثانیه، اگزوز تولید کند و ۱۰ برابر سریع‌تر از پیشران‌های دیگر باشد.

ابراهیمی گفت: سفر به راه دور ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد زیرا ضربه خاص موتورهای موشکی شیمیایی بسیار کم است، بنابراین سرعت گرفتن فضاپیما باید مدتی طول بکشد.

اگرچه استفاده از فیوژن برای تأمین انرژی موشک‌ها مفهوم جدیدی نیست، اما پیشران توسعه داده شده توسط ابراهیمی از سه جهت با دستگاه‌های پیشران کنونی تفاوت دارد.

اولین مورد این است که تغییر قدرت میدان‌های مغناطیسی می‌تواند میزان رانش را کم یا زیاد کند، که این امر باعث مانور بهتر در جهان تاریک فضا می‌شود.

ابراهیمی گفت: با استفاده از آهنرباهای الکتریکی بیشتر و میدان‌های مغناطیسی بیشتر ، می‌توانید یک دکمه را بچرخانید تا سرعت را تنظیم کنید. دوم اینکه پیشران جدید با بیرون راندن ذرات پلاسما و حباب‌های مغناطیسی معروف به پلاسموئیدها، حرکت می‌کند. پلاسموئیدها به پیشرانش نیرو می‌دهند.

با این حال، آخرین تفاوت مفهوم ابراهیمی با مفهوم دیگر این است که او از میدان‌های مغناطیسی برای شلیک ذرات پلاسما از پشت موشک استفاده می‌کند اما دستگاه‌های دیگر از میدان‌های الکتریکی برای این امر استفاده می‌کنند.

استفاده از میدان‌های مغناطیسی ممکن است یک تغییر دهنده بازی باشد، زیرا به دانشمندان اجازه می‌دهد تا میزان رانش را برای یک ماموریت خاص تنظیم کنند.

ابراهیمی گفت: در حالی که سایر پیشران‌ها به گاز سنگین ساخته شده از اتم‌هایی مانند زنون احتیاج دارند، اما در این مفهوم می‌توانید از هر نوع گازی که می‌خواهید استفاده کنید. دانشمندان ممکن است در بعضی موارد گاز سبک را ترجیح دهند زیرا اتم‌های کوچکتر می‌توانند با سرعت بیشتری حرکت کنند.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۹
افتخار به کسی که دولت مردان این گونه افراد را ضد انقلاب و غربی می دانند نهایت پررویی است
اگه تو ایران بود چی میشد؟
یه نظر سنجی بزارین
یا در حال بچه داری بود
یا با حفظ شئونات اسلامی کارمند بود
یا به دلیل مبارزه با حجاب اجباری و مسائل حقوق بشری زندان بود
یا نگران قیمت گوشت و مرغ و .... بود
یا مستاجر بود
یا به دلیل مشکلات اقتصادی با شوهرش به مشکل خورده بود و میخواست طلاق بگیره
نظر شما چیست؟
در تابناک خوانده می شوید......
البته بانویی که مسئولان او را به رسمیت نمیشناسند
درودبرایران وایرانی
حیف شد که از ایران رفتی!اگر بودی این تکنولوژی را بر روی موشکهای نظامی عملیاتی می کردی زودتر اسراییل را از صفحه روزگار محو می کردیم!
دکتر "فاطیما ابراهیمی" فیزیکدان
من یک سوال از تابناک دارم چرا میگی ایرانی اون که خارج زندگی میکنه شما براتون چقدر مهمه آقایان علما اینو ببینن میگن حجاب نداره براشون اصلا مهم نیست چه کرده وچه کاری قرار بکنه ویک چیز دیگه که جدیدا درست شده میگن ما از کشورهای کمونیستی از جمله چین کمک میگیریم نیازی به این مریم میرزاخانی هاو براهیمی ها و.... نداریم
قطعا مسرت بخشه که ایشون ایرانیه. ولی قسمت بد داستان اونجاست که ایشان اگر ایران بود به احتمال زیاد جای استخدام نمیشدن و احتمالا اگر ایران بیاد زندگی توام با آرامشی نخواهد داشت
اینها رو دیگه به خودت نچسبون. دیگه ایرانی نیستن. اگر ایرانی بود اینجا این امکانات رو داشت که بره بالا. اگر اینجا بود به خاطر گوشش از همه چی بازش می داشتید. تازه خیلیا توی ایران هم دیگه ایرانی نیستن. چون سالهاست دلشون اونور آبه ولی پای رفتن ندارند/
به ما چه؟؟!
من موندم این حاصل دسترنج ما ایرانی ها نیست که بهش افتخار می کنیم
انگار ایران ساخته
این خانم بزرگ پرورش یافته غرب هست و دستاورد و افتخارش برای اونهاست
افراد زیادی با تخصصهای مختلف و بعضا نادر از این مملکت رفته اند و یا در حال رفتن هستند. ما را ه شده است؟ چرا با دست خود سرمایه های خود را فراری می دهیم؟ تلختر آن است که هیچکدام از آقایان هم از این بابت نگران نیستند.
اگر ایران بود اینقدر مشغله فکری دولت براش درست می کرد که الفبای فیزیک هم یادش می رفت....
حجاب نداره؟
از توليد حلب روغن نباتي چه خبر؟
من که سوارش نمیشم
ایران مونده بود الان نمایندگان زن مجلس حالش رو اساسی گرفته بودن.
باید گریه کرد
خانم دکتر فاطمه ابراهیمی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس فیزیک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران بود)
زنده باد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان