بازدید 19405
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

اهدای شمشیر چرچیل به استالین در تهران / انقلاب ایران از دید آمریکا / حکام عرب چقدر به شاپور بختیار پول دادند؟ / سفر ایرانی‌ها به ژاپن برای کار / در تصادف رانندگی برای انسان چه اتفاقی می‌افتد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ 27 January 2021

اهدای شمشمیر چرچیل به استالین در تهران / انقلاب ایران از دید آمریکا / حکام عرب چقدر به شاپور بختیار پول دادند؟ / سفر ایرانی‌ها به ژاپن برای کار / در تصادف رانندگی برای انسان چه اتفاقی می‌افتد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


اهدای شمشمیر چرچیل به استالین در تهران

«کنفرانس تهران / Tehran Conference» با اسم رمز «یوریکا / Eureka» با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ مصادف با ۲۸ نوامبر تا یک دسامبر ۱۹۴۳ سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد تا سران بریتانیا، آمریکا و شوروی درباره سرنوشت جنگ جهانی دوم تصمیم گیری کنند. این کنفرانس از این جهت سرّی بود که آلمان‌ها در صدد ترور رهبران سه کشورِ درگیر در جبهه مقابل متحدین بودند. هیتلر خود به یک افسر آلمانی به نام سرهنگ کنراد زینر مأموریت ترور را واگذار کرد. این عملیات را هم آلمان‌ها «عملیات پرش بلند» نام نهادند. مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به‌ دست آمد، دربارهٔ گشایش جبهه در غرب اروپا بود. در خلال این کنفرانس، در روز ۲۹ نوامبر، چرچیل به جهت شجاعت و دلاوری نیرو‌های ارتش شوروی در پاسداری از شهر استراتژیکِ استالینگراد، یک شمشیر را که به شمشیر استالینگراد شهرت یافت، به استالین اهدا کرد. تصاویر رنگی نادر از این رویداد را از این کنفرانس که بدون هماهنگی با ایران برگزار شده و محمدرضا پهلوی به عنوان شاه ایران تنها ناظر آن بود، در تابناک می‌بینید.

 


انقلاب ایران از دید آمریکا

در دوران حکومت آخرین شاه پهلوی ایالات متحده آمریکا به واسطه ضعف شاه موفق شده بود نفوذی بیش از پیش در ایران پیدا کند. انقلاب اسلامی ایران با سرنگونی رژیم شاه و قطع دست آمریکا از ایران، نه تنها شاه بلکه متحدان آمریکایی آن را نیز به شدت غافلگیر کرد. در این ویدیو که گزارشی است از شبکه ان‌بی‌سی در سال ۱۹۷۹ اتفاقات از زبان سیاست‌مداران آمریکایی و عوامل سی‌آی‌ای روایت می‌شود. در این گزارش، تحلیل این افراد از دلایل ناکامی آمریکا در ایران را ببینید.

 


حکام عرب چقدر به شاپور بختیار پول دادند؟

منوچهر رزم‌آرا برادر کوچک حاج‌علی رزم‌آرا، پزشک و وزیر بهداشت کابینهٔ شاپور بختیار بود. پس از انقلاب اسلامی ایران و سقوط کابینهٔ شاپور بختیار، او به همراه همسر فرانسوی‌اش به فرانسه گریخت و همراه بختیار و تا زمان مرگ بختیار در کنار او بود. رزم آرا پیش از این تایید کرده بود: «بختیار در مجموع پنج‌بار به عراق سفر و با صدام حسین ملاقات کرد. عراق بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به بختیار کمک کرد و بعد هم هر ماه مستقیم، چیزی حدود دویست هزار دلار تا این سال‌های آخر قبل از ترور بختیار می‌داد.» او در گفت‌وگویی دیگر، جزئیات بیشتری از کمک‌های حکام عرب به بختیار برای ایجاد جنگ داخلی در ایران با اشاره به رقم کمک‌ها را بیان کرده است. رزم‌آرا همچنین فاش کرده که ۱۵ میلیون دلار برای راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران توسط بختیار خریداری شده بوده که به جای ارسال به ایران، سر از افغانستان درآورده است! اظهارات رزم آرا را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 


سفر ایرانی‌ها به ژاپن برای کار

ده‌ها هزار جوان جویای کار در اوایل دهه‌ هفتاد با ویزای سه ماهه توریستی عازم ژاپن و با چشم‌پوشی دولت ژاپن نسبت به اقامت غیرقانونی آنها، جذب واحدهای تولیدی و صنعتی شدند. «پارک یویوگی / Yoyogi kōen» توکیو معروف به تهران کوچک، وعده‌گاه هفتگی این گروه مهاجر بود. تصاویری از این حضور هفتگی را که برای خرید و فروش کالا بود، در تابناک می‌بینید. ژاپن در مواجهه با این وضعیت قوانین صدور ویزا برای شماری از کشورها از جمله ایران را سخت‌تر کرد که به این موج مهاجرت پایان بخشید.

 


در تصادف رانندگی برای انسان چه اتفاقی می‌افتد؟

با اینکه خودروها به شکلی ساخته شده‌اند که هنگام تصادف بیشترین میزان ایمنی را ارائه دهند، بسیاری از این تصادفات منجر به مرگ سرنشینان خودرو می‌شود. بسته به این که خودرو با چه سرعتی و از چه سمتی به چه چیزی اصابت کند، تاثیر این تصادف روی سرنشینان آن متفاوت است؛ اما در تمام تصادفات رانندگی بستن کمربند ایمنی، احتمال آسیب دیدگی را به شدت کاهش می‌دهد. در این ویدیو با جزئیات بیشتری در این مورد آشنا شوید.

 


چه عاملی باعث بروز توهم می‌شود؟

عوامل بسیار مختلفی مانند مواد و داروهای روان‌گردان و اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی می‌توانند منجر به ایجاد توهم و اخلال در درک ما از دنیای بیرونی باشد؛ اما گاهی از دست دادن حواس نیز می‌تواند منجر به بروز توهم در شخص شود. سندرم شارل بونه نام عارضه‌ای است که در آن اشخاصی که دچار نابینایی یا ناشنوایی باشند و توهم دیدن یا شنیدن چیزهایی را پیدا می‌کنند که وجود ندارد. در این ویدیو بیشتر با چرایی بروز این عارضه آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
شدین برادر افغان که برای کارگری به ایران می آیند خود کرده را تدبیر تیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل