بازدید 23972

توضیحی بدتر از اصل ماجرای سیلی

نماینده مجلسی که متهم به سیلی زدن به یک سرباز است، توضیحاتی را از واقعه ارایه داد که ابعاد جدیدی از این ماجرای به ظاهر عادی را پیش روی عموم باز نمود. مساله کنونی فقط این نیست که آیا این توضیحات راست است یا دروغ، زیرا در هر دو صورت می‌توان نتایج مهمی گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 26 January 2021

به گزارش «تابناک»، عباس عبدیعباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر ماجرا همان طور که وی گفته است باشد، این امر بدان معنا است که برای مردم و حتی نیروی نظامی حاضر در صحنه، فرد نماینده مجلس و شاید رفتار او اهمیتی نداشته است، این پدیده بازتاب خشم فروخورده‌ای است که مردم در یک موقعیت خاص آن را بروز داده‌اند و مسأله مهم نه رفتار آن نماینده که این خشم مردم است. خشمی که به علت اطلاع از مسئولیت فردی که می‌خواهد از خط ویژه عبور کرده و زودتر به سفر برود به یک باره فوران کرده و حتی عوامل نیروی انتظامی نیز با آن همراهی می‌کنند.

اگر این واقعه همان طور باشد که آقای نماینده ذکر کرده است، در این صورت نشان می‌دهد که وی درک درستی از برداشتی که خوانندگان شرح او از ماجرا می‌کنند، نداشته است. به عبارت دیگر او آگاهانه یا ناآگاهانه در پی انتقال این مفهوم است که به عنوان یک نماینده مردم (توجه کنید نماینده‌ای که باید مورد احترام مردم باشد زیرا به او رأی داده‌اند) در این جامعه تک و تنها افتاده بود و کسی حاضر نشده، که از او کوچکترین دفاعی کند، حتی به خودروی او حمله کرده و لگد زده و شیشه آن را شکسته‌اند و توهین‌های ریز و درشت را نثار او کرده‌اند.

طبیعی است که مردم او را نمی‌شناختند بلکه موقعیت او را می‌شناختند و اگر یک فرد عادی بود قطعا مردم علیه او کاری نمی‌کردند، هر اقدامی انجام شده است، علیه موقعیت او و موقعیت‌های مشابه بوده است و نه علیه آن فرد بخصوص.

اگر آنچه را که این نماینده ذکر کرده نیز نادرست و قلب واقعیت باشد، در این صورت می‌توان نتیجه گرفت این داستان‌سرایی با هدف عبور دادن فشارها از خود و انتقال آن به حکومت انجام شده و معلوم است که ایشان در انجام این کار خبره و وارد است، که می‌خواهد وضعیت خودش را به وضعیت کل سیستم گره بزند، و به همفکرانش بگوید که، اگر الان جلوی این واقعه نایستید، شما نفرات بعدی هستید. می‌خواهد به آنان بفهماند که من مسأله نیستم تا با حمله به من، خودتان را تبرئه کنید.

می‌خواهد بفهماند که، من یک نشانه هستم، هدف چیز دیگری است. این نشان می‌دهد که انقلابیون رسمی حکومت، به جای آنکه فدایی نظام باشند، می‌کوشند که نظام را تبدیل به سپری برای خود کنند و در سنگر نظام هر کاری که خواستند انجام دهند و به نوعی مصونیت دست یابند. بنابراین ملاحظه می‌شود که در هر دو حالت نتیجه کمابیش یکی است.

باید گفت که مجموعه ساختار در یک دو راهی انتخاب قرار می‌گیرد. اینکه از مرحله اتکا به حامیان محدود و احیاناً مسأله‌دار عبور کند و خود را به دریای بیکران مردم وصل نمایند، یا آنکه تحلیل دیگر را بپذیرد و با حداکثر توان از چنین افرادی حمایت کند. انتخاب راه اول درست ولی سخت است، در حالی که انتخاب راه دوم نادرست ولی ساده است. ضمن اینکه عوارض راه دوم تمام‌شدنی نیست.

اگر دقت کنیم در همین یکی دو ماه گذشته در میان اصولگرایان، انواع و اقسام خطاهای فردی رخ داده که در نهایت هزینه آنها را کلیت نظام پرداخته است، و این به گونه‌ای است که صدای برخی از اصول‌گرایان نیز در آمده و نمی‌پذیرند که خطاها را عده معدودی مرتکب شوند، ولی هزینه‌هایش را کلیت آنان بپردازد. با وجود شبکه‌های مجازی و نیز رواج قاعده؛ «هر انسان یک دوربین و هر دوربین یک اینترنت»، دیگر نمی‌توان به پنهان‌کاری‌های گذشته ادامه داد و هر روز بیش از پیش با این مشکلات مواجه خواهند شد.

متأسفانه به نظر می‌رسد که سنسورها یا حس‌گرهای اخلاقی و سیاسی مجموعه مذکور فاقد حساسیت شده‌اند، و در برابر تحولات و تغییرات بیرونی واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند. این بی‌دقتی حس‌گرهای اجتماعی و سیاسی خطرناک است. جامعه سالم جامعه‌ای است که در برابر کوچک‌ترین مشکلات حساس باشد و واکنش نشان دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۵
شاید بنظر عجیب بیاد ولی این اصلی ترین مشکل ایران هست.
عدم حاکمیت قانون. هر کس برا خودش تبصره و حاکمبت یا رانت داره.
دروغگویی و چاپلوسی هم در کنارش ضربه آخرو وارد میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
اول کار زشت نماینده بعد چرا اینجوری معذرت خواهی کار آدم به یاد وقت تلفی عرب ها توی بازی فوتبال می افتد آقای عبدی.
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
طرف چندین مرتبه دروغ گفته آخر سر که دستش رو شده اونده اعتراف کرده تو فیلن گفته عصبانی بودن ببخشید.
نباید به همین راحتی با یه عذرخواهی همه چیزو حل شده فرض کزد.
یه قاتل هم‌بعد کارش پشیمون میشه ولی کسی نمیگه اشکال نداره عذرخواهی کرد.
قانون رو باید اجرا کنید. این فرد متخلف قانونشکن شایستگی مجلس رو نداره و باید روال قانونی براش دنبال شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
جامعه شناسان سیاسیون را قانع کنند تا کار به جای باریک نرسیده
نظام انتخاب خودش را کرده است. «آفتاب آمد دلیل آفتاب».
چرا اپ سیگنال فیلتر شد؟
آیا امنیتی ها می گویند ارتباط، اتحاد شکل می دهد و اتحاد مردم، یک تهدید است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
سیگنال را نیامده بستندتا مهاجرت ایرانیان به یک شبکه اجتماعی امن تر اتفاق نیافتد ولی
واتس آپ همچنان باز است
درسته. الان مردم هر کدوم از مسئولین رو تو خیابون ببینند و شناسایی کنند ، در جا تکه تکه شون میکنند. فرقی هم نمیکنه در چه سطح و جایگاه و منتسب به کدوم جریان یا نهاد باشند
در این مساله با پررنگ شده سیلی سه مساله -به نظر من- مهم تر تقریبا در سایه قرار گرفته و محو شدند.
البته که زدن سیلی کاری ناپسند است و از نخبگان ناپسندتر، اما واقعیت این است که هر انسانی بسته به شرایط روحی و فضایی که در آن قرار بگیرد ممکن است دچار این خطا شود. هرقدر هم که ناپسند باشد و هر قدر هم نابخشودنی.

1- هر انسانی ممکن است چنان خطایی را مرتکب شود، اما انسان سالم در کوتاه زمانی به خطای خود اعتراف و از آن عذرخواهی می کند. اگر سیلی زدن یک خطای تصادفی باشد، توجیه و فرافکنی و دروغ به جای عذرخواهی یک خطای سیستماتیک است و بسیار ناپسندتر.

2- ورود بدون مجوز به مسیر ویژه آن گونه که از اظهارات بر می آید چه برای این نماینده خاص چه برای دیگر قدرتمندان و مشاهیر جامعه مسبوق به سابقه است. این امر ناپسندتر دو جنبه دارد، یک بی احترامی به قانون از سوی نخبگانی که گاه شان و وظیفه حفاظت از قانون را دارند و دوم تعامل نرم تر برخی ماموران با مشاهیر و قدرتمندان که در این مورد خاص و استثنایی انجام نشده و نماینده را برآشفته است.

3- از اظهارات نماینده چنین بر می آید که ابتدا سرباز نسبت به راننده و نماینده بی ادبی و توهین کرده است. کسی هم این ادعای نماینده را تکذیب نکرده است. هرکدام از ما افراد معمولی جامعه بارها چنین بی ادبی هایی را از ماموران مختلف در ادارات و محاکم و به ویژه معابر دیده ایم. ظاهرا از نظر بسیاری از ماموران اقتدار با احترام در تناقض است و از دید مدیران این ماموران هم حمایت همه جانبه از مامور زیردست ارجح بر حمایت همه جانبه از حقوق شهروندی است. ای کاش سلسله مراتب سرباز مظلوم داستان، در مورد توهین وی به راننده و نماینده هم نظر و برخوردی داشته باشد. می توان هم مودب بود و هم مقتدر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
انصافا نظر متقنی است بالاخص بند 3/ کاش می توانستم تعداد زیادی مثبت بدهم
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
حسین جان کسی که باید ادعای این نماینده را تکذیب کند تریبون ندارد یک سرباز از یک خانواده فقیر در یک شهر غریب هست . مثل نماینده محترم نیست که سایت و تریبون داشته باشد. ایا فهمیدن این سخت بود؟
تحلیل خوب و درستی بود آفرین ............ اما این که با این شتاب هولناک به کجا خواهیم رفت محل تامل و تعمق است خدا به خیر کند
خوب شد این نماینده اشتباه کرد الان همه مشکل کشور فراموش می شود معطل توهین به رییس جمهور و این موضوع می شود، بعدش می خواهین چیکار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
فکر‌نکن چیزیو که شما نمیفهمی مهم نیست
ناشناس
| - |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
چه شد! به نماینده شما توهین شد؟
آقای عبدی الان دیگر مشکل بورس فراموش شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
مشکلات فراتر از بورس هم فراموش شد! این یک ترفند است که همیشه به مردم میزنند. یعنی با یک رویداد، مسائل قبلی را به حاشیه میبرند تا بتوانند کار خودشان را بکنند. مردم هم مانند انعام نمیتوانند اصل ماجرا را بفهمند
آنوقت آقیون مسئولین نگران شرکت نکردن مردم در انتخابات هستند نگران نباشید گلهای من اگر مردم شرکت نکنن اتفاقی نمیوفته یکی مثل این آقا میشه رئیس جمهور.
مجلسی های اصلاح طلب هم همین کارا کردن موضوع حزبی نکنید موضوع این که مسئولین خودشون فرا از قانون میدونن
امروزه 80 درصد ناهنجاريهاي اخلاقي رفتاري اقتصادي سياسي اجتماعي ريشه در خشم فروخورده مردم از دولت بزک کرده اصلاح طلبان يعني همين دولت روحاني دارد. در اين چهار سال به دليل آن يک ليواني که دولتمردان خوردند آفتابي نمي شوند که حداقل با پرتاب گوجه و تخم مرغ دلمومنو خنک کنيم.
مگر اون موقعی که از دیوار رفتید بالا جناب عبدی به قوانین جهانی احترام گذاشتیم که حالا انتظار رعایت قوانین رو دارید !!!!؟؟؟ پایه گذار این اوضاع خودتون هستید !!
قانون گریزی مسئوولین ، خود را ملاک قانون قراردادن مسئوولین و وابستگانشان ، خود را فراتر از ملت دانستن ، در خدمت جناح بودن ، نظارت های غلط و معیارهای نادرست در کشور و... ثمری جز ناتوان کردن نظام ، کشور و ملت ندارد .
پیامد نظارت استصوابی همین است
به جای بیان حقیقت و عذرخواهی از ابتدا رو به دروغ و تزویر آوردن و سوء استفاده از موقعیت کاملا محرز بود و بایستی این نماینده شرمنده این بازی با ملت باشد.
اقای عبدی شما هم از برکه الوده شده ماهیگیری نفرمایید به اصولگرا و اصلاح طلب و غیره چه ربطی دارد وقتی من خطاکارم. پسر نوح بود انوقت بگیم پیامبران خطاکارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوباره عبدی آوردی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار