بازدید 20680
۷

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

ساخته قدرتمند کوین کاستنر که از قضا با نقش آفرینی دیدنی کاستنر اینچنین درخشان شده، روایتی متفاوت را سوای کلیشه‌ها در به تصویر کشیدن نژادها و اقشار مختلف در آمریکای در حال شکل گیری پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد و این روایت آنچنان با زندگی روزمره یک مرد در هم آمیخته که تماشاگر متوجه گذر زمان طولانی این فیلم نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰ 25 January 2021

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

فیلم سینمایی «رقصنده به گرگ‌ها / Dances with the Wolves» ساخته قدرتمند کوین کاستنر که از قضا با نقش آفرینی دیدنی کاستنر اینچنین درخشان شده، روایتی متفاوت را سوای کلیشه‌ها در به تصویر کشیدن نژادها و اقشار مختلف در آمریکای در حال شکل گیری پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد و این روایت آنچنان با زندگی روزمره یک مرد در هم آمیخته که تماشاگر متوجه گذر زمان طولانی این فیلم نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ سرباز نظامی و فرد قبیله نخستین­­ بار همدیگر را در میانه چمن‌زار ملاقات ­­کردند، در حالی که یکدیگر را رسمی و کمی نابخردانه در آغوش گرفتند. بین آنها کمی بی ­­اعتمادی وجود داشت؛ اما همدیگر را زیر نظر داشتند و روشن­­فکرانه عمل می‌­­کردند. آنها زبان یکدیگر را نمی‌­­فهمند.

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

«دانبر» مرد سفیدی که سعی می‌­­کند نقش یک گاو وحشی را بازی کند. یک مبارز خشن، باد در موهایش، به بازی معما نگاه می­­‌کند و می‌گوید: «ذهن او از بین رفته است» اما مرد مقدس فکر می­­‌کند که چیزی را که بیگانه سعی به گفتنش دارد، درک نمی­­‌کند و در پایان لغت «گاو وحشی» را در زبان یکدیگر تغییر دادند. این لغات مکث دار اولیه لحظات بحرانی فیلم «رقصنده با گرگ‌ها» اثر کوین کاستنر هستند و فیلمی درباره مرد سفیدی که تصمیم گرفت با سرخ پوستان زندگی کند و درباره تمدن آنها را یاد بگیرد.

چنین ارتباطاتی در زندگی واقعی به ندرت رخ می­­‌دهد. فرهنگ برجسته امریکایی نزدیک‌بین، خنثی و نژادپرست است. چنین ایده‌هایی تا سال‌های اخیر در جامعه ما ماند. کافی است به فیلم­­‌های غربی دهه ۱۹۴۰ نگاهی بیندازید که می‌توان تصور کرد تا چه حد شرایط صد سال قبل بد بوده است. این فیلم داستانی ساده دارد که به طرز اغراق ­­آمیزی گفته شده است. این فیلم محتوای احساسی و شفافیتی از یک غربی توسط «جان فورد» دارد و اختراع طرحی معمولی را کنار گذاشت، به صورت جزئی راهی که بیگانه‌ها برای شناخت یکدیگر اتخاذ کردند.

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

این فیلم از دیدگاه دانبر «کاستنر» دیده شده؛ ماموری در ارتش اتحادیه که وقتی پایش را قطع کردند از بیمارستان میدانی فرار و تا سرحد مرگ اسب سواری می­­­­‌کند تا جایی که این عمل به خودکشی می­­‌ماند. وقتی او به طور معجزه آسایی جان سالم به در برد، خودش را آراسته کرد و محل ماموریت خودش و ماموریت مرزی را انتخاب کرد به این دلیل که «مایلم قبل از اینکه برود آن را ببینم».

او به یک پایگاه مرزی دورافتاده در داکوتا فرستاده شد؛ جایی که او تنها مرد سفیدپوستی بود که تا فاصله کیلومترها از انجا وجود داشت. او تنهاست اما در ابتدا احساس تنهایی نمی­­‌کرد. او وقایع روزانه را در دفترچه خاطراتش یادداشت می‌­­کند و بعد از اولین ملاقات با سرباز آمریکایی راهی را که آنها به تدریج با هم آشنا می­­‌شوند، پیدا می­­‌کند. دانبر کیفیتی را که او نیاز دارد تا این خندق نژادپرستی را ریشه‌کن کند، داراست. او قادر است مرد دیگری را در چشمانش ببیند و بیش از نگرشش درباره او، آن انسان را ببیند.

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

در ضمن ما بسیاری از اعضای قبیله آن سرباز را می­‌شناسیم که مهمترین آنها عبارتند از: پرنده قوی «گراهام گرین» باد در موهایش «رادنی ای گرانت» و آشپز دانای پیر، ده خرس «فلوید رِد کرو وسترمن». این افراد شخصیت محکمی دارند. این­­ها مردانی هستند که دقیقا می‌دانند چه کسانی‌اند و در نگاه اول بعد از اینکه دانبر در جنگ پشت آنها کشته شد و دریافت که هرگز «جان دانبر» واقعی را نشناخت اما او می­­‌داند چه کسی با گرگ‌­­ها می‌­­رقصد. اکثر فیلم توسط دانبر روایت شده و گفتار او در این قسمت مرکز اصلی فیلم است.

او در­­می‌یابد که جنگ با قبیله دشمن برای اهداف سیاسی نبوده، بلکه جنگ غذا و سرزمین بود و این جنگ برای آنکه از زن‌ها و بچه‌هایی که در میانه میدان جنگ بودند اتفاق ­­افتاده­­ است. حس پوچ و عبثی که او به عنوان یک سرباز اتحادیه در روز خودکشی خود احساس می­­‌کرد، با این بیان شفاف جایگزین شد: او دلیل جنگیدن خود را می‌­­داند و اینکه چرا می­­­‌خواهد خطر کند و زندگی خود را از دست ­­بدهد.

«رقصنده با گرگ‌ها» صحنه قدرت‌نمایی کوین کاستنر

فیلم «رقصنده با گرگ‌ها» دارای نوعی از بینش و جاه‌­­طلبی است که فیلم­­‌های امروزی کمیاب است. این یک فیلم ساختاری نیست بلکه داستانی اندیشمندانه و دقیق است. این وسترن در زمان است، وقتی که گفته می­­‌شود وسترن مرده است. این فیلم تخیل و حس همدردی ما را مورد سوال قرار می‌­­دهد. این یک پیروزی شخصی برای کوین کاستنر، بازیگر جوان و باهوش فیلم «سرزمین رویاها»ست؛ کسی که کارگردان فیلم بود و فرماندهی داستان و ساختار دیداری تکان ­­دهنده را نشان داد.

این فیلم با­­ اطمینان به جلو رفت و چنان خوب بود که باور نکردنی به نظر می‌رسید که این کار نخست کارگردان باشد. کاستنر و فیلمبردار او «دین سملر» به دلیل توصیف چیزها به صورت دیداری مورد احترام قرار گرفتند. بسیاری از مهم‌ترین دیدگاه‌های آنها به وسیله یک نگاه خیره،­­ تصویر نزدیک و تصویربرداری جزئی ساخته شده ­­است.

در سال ۱۹۸۵ قبل از اینکه کاستنر ستاره شود، نقشی برجسته در فیلمی به نام «سیلورادو» بازی کرد، زیرا می‌خواست در غرب باشد. او با ساخت یکی از بهترین فیلم‌­­های غربی که تا حالا دیده‌ام، بار دیگر رویایش را بدست­­ آورد. این فیلم شرایط را برای صد‌ها نژادپرست و غربی‌­­ کوته نگر که قبل از آن رفتند تغییر­­ داد. با اجازه دادن به سرباز آمریکایی که به زبان خودش صحبت کند و با وارد شدن به دهکده آن‌ها و مشاهده رسوم آنجا، آن‌ها را مثل مردم می‌­­داند، نه همچون گروهی از وحشیان فریادکننده در دید تفنگداران ارتش بلکه مثل مردم می­­‌بیند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
Indian رو هندی ترجمه کردی؟!!! اقلاً عکسها رو نگاه میکردی که پر از سرخپوسته.
تابناک چند تا مترجم استخدام کن.
شب روز برای غرب که داروهم نمیده تبلیغ کنید
indian دراین مقاله سرخپوستها بوده نه هندیان. کسی که مقاله رو اینجا گذاشته حتی نمی دونسته که راجب چی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
راجع به.!!قبل ایراد گیری ایرادخودتون رو برطف کنید
این فیلم مربوط به بیش از 30 سال قبل هست !!!!
چطور شده الان به یاد این فیلم افتادید ؟؟؟
این فیلم ، رقصنده با گرگ ، از بهترین فیلم های دنیا و از بهترین کشور دنیا یعنی ایالات متحده امریکا است .

و جای تشکر و قدر دانی از بهترین دوبلر های ایران را داریم ........

از جمله فیلم هاب ناب عبارتند از :

فیلم محمد رسول اله - فیلم عمر مختار - فیلم نبرد استالینگراد - فیلم ارتش سری که به صورت سریال بود ...

و سریالهای قدیمی ایران که در تلویزیون ملی ایران پخش می شد .........
شاهکار ترجمه و بدون ذکر منبع!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر