بازدید 50231
افزایش یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی پس از ده سال کلید خورد

یارانه ۹۱ هزار تومانی برای میلیون‌ها ایرانی/ هشدار؛ پول پاشی به تورم افسار گسیخته منجر نشود/ ویتامین تورم یا افزایش قدرت خرید؟

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، به هر شخصی که در حال حاضر یارانه ۴۵ هزار پانصد تومانی دریافت براساس مصوبه تلفیق در سال آینده ۹۱ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 24 January 2021

ده سال از پرداخت یارانه‌های نقدی می‌گذرد و قرار است، در یازدهمین سال گویا با تصمیمات کمیته مصارف تبصره ۱۴ کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، به نوعی پرداخت یارانه‌ها به شیوه گذشته تغییراتی را داشته باشد. به عنوان مثال، ۲۰ میلیون نفر از مردمی که صرفا در سال جاری یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، قرار است میزان یارانه دریافتی شان سال آینده دو برابر شود و به ۹۱ هزار تومان در ماه برسد.

یارانه ۹۱ هزار تومانی برای میلیون‌ها ایرانی/ هشدار؛ پول پاشی به تورم افسار گسیخته منجر نشود/ ویتامین تورم یا افزایش قدرت خرید؟

ده سال از پرداخت یارانه های نقدی می گذرد و سال آینده قرار است که این یارانه گویا با تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه تغییراتی را داشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، طرحی که از آن به عنوان بزرگترین طرح اقتصادی ایران یاد می شد و قرار بود تحولی عظیم در اقتصاد ایران ایجاد کند و در پنجمین سال اجرای خود به پایان برسد اما همچنان اجرای آن ادامه یافته است و در پاره ای از زمان به زعم مسئولین از آن به قصه پرغصه جمهوری اسلامی و یا از شب پرداخت یارانه ها به شب مصیبت عظمای دولت یاد شده است.

چرا طرح هدفمندی یارانه ها کلید خورد؟

در سال ۱۳۸۷ طبق بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که تقریباً ۷۰ درصد جمعیت کشور؛ تنها حدود ۳۰ درصد از یارانه‌های پرداختی در کالا‌های مختلف را مصرف می‌کردند و ۳۰ درصد باقی مانده جمعیت هم ۷۰ درصد از این یارانه‌ها را مصرف می‌کردند. به همین منظور در دی ماه سال ۱۳۸۷ محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس برد. پس از ماه‌ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد یعنی در دی ماه ۱۳۸۸ مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت ۱۳۸۹ طرح هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی آزمایشی به اجرا درآمد. درست هفت ماه بعد از اجرای آزمایشی، در ۲۸ آذر ماه ۱۳۸۹ این طرح به صورت جامع در کل کشور آغاز شد.

قرار بود یارانه ۱۶ قلم کالا حذف شود

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، باید یارانه ۱۶ قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی ۵ سال (با آغاز از سال ۱۳۸۹) به تدریج حذف و به قیمت‌های جهانی عرضه می‌شد. مقرر شد که ۵۰ درصد از درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی (۴۵۵۰۰ تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، ۲۰ درصد به دولت و ۳۰ درصد به تولید پرداخت شود.

طبق قانون در سال ۱۳۹۴ مهلت اجرای پنج ساله طرح هدفمندی یارانه‌ها به پایان رسید، اما هیچ گاه دولت نتوانست این طرح را متوقف کند.

 

از حذف یارانه ثروتمندان و نوزادان تا اضافه شدن یارانه معیشتی

نکته حائز اهمیت یارانه‌های نقدی این بود که هرگز سهم تولید از این یارانه‌ها آن گونه که باید پرداخت نشد و بیشتر منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به پرداخت‌های نقدی به مشمولین اختصاص یافت.

از سال ۱۳۹۴ به بعد بار‌ها مجلس در قوانین بودجه تصویب کرد که دولت اقدام به حذف یارانه ثروتمندان کند، اما در این سال‌ها دولت به بهانه‌های مختلف از جمله نبود پایگاه‌های داده برای شناسایی ثروتمندان از این کار سر باز زد و از صف یارانه بگیران فقط تعداد اندکی کم شدند.

در عوض در سال ۱۳۹۷ بود که حذف یارانه نوزادان تازه متولد شده سر و صدای بسیاری به پا کرد و دولت سعی کرد از این طریق اندکی از حجم صف یارانه بگیران کم کند که آن هم با فشار‌های بسیار این موضوع به روال عادی خود بازگشت و نوزادان هر چند با تاخیر در فهرست یارانه بگیران قرار گرفتند.

در آبان ماه سال گذشته و با توجه به افزایش نرخ بنزین اصطلاح جدیدی با عنوان یارانه معیشتی وارد ادبیات اقتصادی ایران شد و برخی خانوار‌های ایرانی مشمول دریافت این یارانه شدند.

پس از آن و با شیوع ویروس کرونا یارانه‌های کرونایی یا کمک معیشتی هم به داستان یارانه‌های نقدی افزوده شد و حالا برخی خانوار‌های ایرانی مشمول دریافت چند نوع یارانه شده اند.

تعدد یارانه‌ها گویا کمیسیون تلفیق بودجه را بر آن داشته تا برای سال آینده همه این یارانه‌ها را در یک کاسه قرار دهد.

یارانه سال آینده چه تغییراتی کرد؟

در روز گذشته، چهارم بهمن ۹۹ کمیته مصارف تبصره ۱۴ کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده را مشخص کرد؛ بنابراین، قرار شد مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.

منابع پیش بینی شده برای اجرای این کار، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد که بخشی از آن از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهد شد که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان تسعیر و محاسبه شود.

گفتنی است که دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود. هرچند رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در نشست خبری امروز (یکشنبه، ۵ بهمن ماه) با بیان اینکه دولت مبلغ ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را در لایحه بودجه برای پرداخت یارانه در سال آینده در نظر گرفته بود، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق با افزایش این عدد، ۱۴۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ مصوب کرد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد. وی همچنین امروز اعلام کرد: به هر شخصی که در حال حاضر یارانه ۴۵ هزار پانصد تومانی دریافت، براساس مصوبه تلفیق در سال آینده ۹۱ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

براساس مصوبه کمیته مذکور، ۲۰ میلیون نفر از مردمی که صرفا یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند میزان یارانه دریافتی شان سال آینده دو برابر خواهد شد و به ۹۱ هزار تومان در ماه خواهد رسید. این ۲۰ میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند.

همچنین ۵۸ میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، سال آینده، با ادغام این دو یارانه در مجموع هر نفر ۱۳۶ هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد.

حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار است به مردم اختصاص یابد، بین ۱۰ میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد که البته شیوه نقدی یا غیرنقدی بودن آن هنوز مشخص نیست. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد، این رقم را به یارانه نقدی این افراد اضافه کند، رقم یارانه دریافتی آن‌ها از ۱۳۶ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان در ماه افزایش خواهد یافت.

همان گونه که عنوان شد، کل منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه به مردم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که کل آنچه قرار است به مردم پرداخت شود، ۱۲۶.۵ هزار میلیارد تومان می‌باشد و مابقی آن قرار است در اختیار دولت قرار گیرد تا به روش نقدی یا کالایی بین مردم توزیع کند.

 

جدول دریافت یارانه هر نفر در سال ۱۴۰۰

عنوان

یارانه نقدی-نفر

یارانه معیشتی-نفر

جمع

یارانه جدید هر نفر در سال 1400 (تومان)

20 میلیون نفری که فقط در سال جاری یارانه نقدی می گرفتند

45500

-

45500

91000

48 میلیون نفری که در سال جاری یارانه معیشتی و نقدی می گرفتند

45500

55000

100500

136000

10  میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی

45500

55000

100500

220000

 

چند نکته

به نظر می‌رسد که مجلس در این طرح سعی داشته است تا اولاً از تعدد پرداخت یارانه‌های مختلف بکاهد و همه یارانه‌ها در قالب یک پرداختی به مردم پرداخت شود و ثانیا به نوعی میزان یارانه نقدی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون تغییرات نداشته است را افزایش دهد.

اما نکته مهم‌تر این که اولاً باید به هر طریقی شده است، سهم تولید از یارانه‌ها پرداخت شود و ثانیاً باید مراقب بود که داستان یارانه‌های نقدی و ایجاد تورم دوباره با پول پاشی تکرار نشود. حتما باید میزان هزینه و منابع دقیق مشخص باشد، چون هر گونه کسری موجب استقراض خواهد شد که این خود می‌تواند به چاپ پول و تورم منجر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
آخرش میشه کاغذ پاره چاپ ‌کنند و بدن دست مردم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
آخه این پول ناچیز چیه که اینهمه در بوق و کرنا می کنید
و البته که ما در ایران به هر دلیلی تورم خواهیم داشت
افزایش شندرغازی حقوق ها
تحریم های بین المللی
گرانی طلای جهانی
عدم فروش نفت
و ....
حتی با یک عطسه فلان وزیر امور خارجه در اروپا یا آمریکا با باید بترسیم
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
نهایتش میشه ماهی 4000 میلیارد تومن
اما امان از بی تدبیری که این مبلغ میشه یه غول
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
پخش کردن پول بدست مردم یعنی افزایش کاذب قدرت خرید برای جنسی که در بازار کم است و نتیجه اش گرانی بیشتر است و به ضرر مردم تمام میشود لااقل با چند نفر اقتصاد دان مشورت کنید . بجای پخش پول الکی آن پول را صرف بیمه درمانی مناسب و کامل بکنید که مردم در هنگام نیاز به درمان مفلس نشوند
یارانه ما را با نامردی تمام قطع کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
فقط ما زیادی بودیم که یارانه مونو قطع کردید؟
رای من به کسی است که در اولین فرصت یارانه های معدود افرادی که در این دوره حذف شدند رو دوباره وصل کنه.
کار مردم از نود و یک هزارتومن در همان دوره احمدی نژاد هم گذشته بود فقط تعدیل سیاستهای کلان دوای دردهای مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
ما یارانه و صدقه نمی خواهیم
رابطه سالم و عادی و منطقی و عقلانی را با دنیا برقرار کنید
و از تنش های پر هزینه و خطرناک جلوگیری کنید
و همه مشکلات مردم و کشور حل خواهند شد
باعث بدبختی ما همین صدقه دادن به جای ایجاد اشتغال است. مردم را به تنبلی عادت دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
اخه این مبلغ ناچیز چی هستش که کسی رو به تنبلی عادت بده؟ناشناس 15:26
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
آخه این پولی است که به تنبلی کسی رو عادت بده. نمی تونی ببینی همینقدر هم به هموطن ضعیفت برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
آخه این چه پولی هست که اینطوری میگی شما تازشم همه ملت سهم میبرم ازذخایر کشور نکنه توخودت یکی ازهمون آقازاده هایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
اگه با ۹۰ تومن زندگی میکنی یه تنبلی نه انسان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
ناشناس ۱۶:۴۹ : خیلی خوبه به هموطن کمیته امداد یا بهزیستی برسه اما اینجور پخش پول جز تورم چیزی ندارم.
یارانه ای که آقای احمد ی نژاد توزیع کرد مردم را بدبخت کرد این یارانه هم همینطور مردم را بدبخت می کند نمی دانم نمایندگان تجربه یارانه قبل اگر می خواست وضع مردم خوب کند یارانه قبلی کرده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
جهت اطلاع شما آن یارانه ها باعث شد اختلاف طبقاتی
کمتر شود
تورم افسار گسیخته ؟؟؟ :))))))))))))))
نه اینکه الان افسار نگسیخته است
پاسخ ها
امبد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
زمانیکه می خواهند پول ملت را به خود ملت بدهند همواره می گویند تورم افسار گسیخته ولی زمانیکه خودشان به عناوین مختلف دارایی های ملت را نابود و حیف و میل می کنند از این حرف ها نمی زنند.
چرا وقتی پول می خواهند پول به اقشار ضعیف یارانه پرداخت شود تورم ایجاد می شود ؟
در این سالها که یارانه هیچ تغییر نکرد آیا تورم نداشتیم
....اینجوری کارشناسی اقتصاد کردند که وضعیت ما ابر تورم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
باید فقط قشر ثروتمند بخورن اخه تا تورم ایجاد نشه. این سالها بس که خوردن حالشون بد میشه به بقیه هم چیزی برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
دلیل اون پرداخت دلار 4200 برای کالاهای اساسی هست که از این به بعد همین کالاها با دلار 17500 تومانی خریداری می‌شود یعنی مثلاً شکر را با 4 برابر قیمت خواهید خرید
با سلام با حذف اسمی دلار 4200 ، آیا با 90 هزار تومن دو تا مرغ یا یه شونه تخم مرغ میشه گرفت .
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
همین الان مرغ و تخم مرغ با دلار ۲۴ تومن داره دست من و شما میرسه. دلار ۴۲۰۰ مرد داداش
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
امروز موز کیلویی ۴۲ تومان
تخم مرغ نایاب
اقای جهانگیری در افق دور دارند میبینند اوضاع دارد گل و بلبل میشود.
اگر سالیانه حقوق میلیون ها کارمند و کارگر و مهندس و پزشک رو افزایش ندین، تورم هم افزایش پیدا نمیکنه. ترمز افزایش حقوق رو بگیرید، ترمز تورم هم گرفته میشه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
پنجاه درصد اینه و پنجاه درصد هم سود دو رقمی سپرده های بانکی اگر این دو 2 درصد در سال بشوند،دلار تک نرخی شود و خصوصی سازی هم به منظور کوچک کردن دولت بکنیم، تورم 2 درصد می شود مثل بقیه دنیا
پرداخت یارانه نقدی به بخشی از مردم هیچ کمکی به معیشت نمی کند و با افزایش بیشتر تورم مانند یارانه 45 هزار تومانی بی تاثیر می شود البته اگر نمایندگان واقعا نگران وضعیت اقتصادی هستند باید به دنبال ثبات اقتصادی و افزایش ارزش پول باشند
یارانه ۹۱ تومانی سبب افزایش تورم!!!!!
یارانه ها واقعی اش ۴۵ دلار نه ۹۱ هزار تومان و تازه شما هم تحلیل کنید تورم ایجاد میکند.
مردم را مسخره نکنید.
تاسف تاسف
چرا زمان هاشمی که یاران نبود باز تورم بود چرااااااااااااااااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
چون ۱۰۰۰ میلیارد دلار در جنگ خسارت به کشور وارد شده بود
نزدیک انبخابات است ونشان دادن در باغ سبز این ترفند کهنه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
اون هم با یه مقدار بخور و نمیر خجالت آور
دربهترین حالت پول یک نیم شانه تخم مرغ
خخخخ با نود هزار تومن افسار ها پاره میشه ؟؟ این هزار میلیارد هزار میلیارد اختلاس با گسیختن افسار کاری نداره
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
عدد را ضربدر 80 میلیون نفر کن اینجا قطر 300 هزار نفری نیست.
کارای پوپولیستی تا کی آخه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
راست میگید بیاید واسه مردم صنایع رو به ازای هر ایرانی فعال کنید
این روش یارانه پرداخت کردن دوحالت بیشتر ندارد 1- مسئولان تخصص کافی درامور کشور قانون گذاری ندارند2- بهترین وساده ترین راه حل را پول پاشی دیدند ... بعدشم یارانه 45500یعنی2دلار درماه یارانه 136000تومنی6دلار20سنت درماه عجب مردم مقاومی ...
راستی این پولی را که از گران کردن بنزین قرار بود به مردم برگردانند چطوری حساب کرده اند و چه شد؟
بسلامتی پس بنزین سال دیگه میشه 6 هزار تومن ایشالا؟؟؟
معلومه تورم ایجاد میکنه
با 45 هزار روغن نباتی می خریم 150هزار با 91 هزار سال اینده حتما باید روغن نباتی را 300هزار بخریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
یارانه الان پول یک کیلو موز هم نمیشود
خسته نباشید
اگر جلوی میلیاردها تومانی که بعضی عزیزان می گیرند و اختلاس می کنند و همان پول بین مردم توزیع شود نگران نباش پول پاشی نمی شه با 91 هزار تومان انگار چه رقمی داره داده میشود توی اولین قبض جمعش می کنید
اهای حاجی مجلسیا به جای پخش پول جنس ها رو ارزون کنید.تورم را پایین بیارید نه که صدقه بلدید
میشه پول ی دونه مرغ با ی شونه تخم مرغ!
تازه اگه تورم بیشتر نشه
یه سوپرمارکت دم دستی رفتن میشه 90 هزار تومن
پول ارزشی نداره
کاملا بی ارزشش کردن مسئولان
خب براي اينكه اثار تورمي نداشته باشه يارانه راه داره

ميشه تحت عنوان بن خريد يا كارت هاي بانكي كه فقط ميشه باهاش خريد انجام داد به مردم يارانه رو داد
الزاما كه نبايد پول نقد باشه....................
خب یه دودوتا چهارتای ساده! 10 سال پیش 40 هزار تومن بود وقتی که دلار 1000 تومن بود حدودا. الان دلار شده 23 تومن عینی 23 برابر. در نتیجه یارانه باید بشه 23 برابر که میشه 920 هزار تومن نه 90 هزار تومن که به گدا بدی قهر می کنه الان! علی برکت ال...
چندین سال هست که تورم در ایران به دلیل ناکارآمدی برخی مسوولین افسار پاره کرده است ربطی به یارانه ندارد
چندرغاز پول چیه که اینجوری خبرنگاران مارو نگران کرده اینی که الان باید به هر نفر از ابتدای کار یک میلیون و هشتصد میرسید نه 91 هزار دوشونه تخم مرغ هم نمیشه...
تا کی به این روش های مردم فریب ادامه می دهید؟ به جای این روش ها یکبار و برای همیشه قانونی تصویب کنید که به بیکاران(فقط بیکاران) ماهانه حقوق ثابت داده شود و حمایت بیمه ای از آنها هم به عمل آید؟ این روش کم خرج تر و موثرتر از یارانه دادن به همه حتی تریلیاردرهاست.
وقتی کارمند بودم یارانۀ خانواده ام را قطع کردند همان موقع بعد از قطع یارانۀ من ریس اداره ام هنوز یارانه می گرفت . اکنون که بازنشسته شده ام بازهم جایی نیست که برای برقراری یارانه اقدام کنم . یارانۀ اصلی که قطع شد به دنبال آن بقیۀ یارانه هارا هم ندادند .چرا هر کاری که انجام می دهند توش تبعیض و ظلم هست. لطفا بازنشسته هارا فراموش نکنید.
به موش گفتن ازاین سوراخ نرو داخل از سوراخ مشابه بغلی برو گفت سوراخ سوراخه دراینجا چیزی هست که باید این کاررا انجام دهم ۴۵۵۰۰تومان۹۱۰۰۰هزارتومان میشه اینحا جای سواله به نظرتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاید بلکه واسه خاطر؟؟؟؟؟؟؟؟
قیمتها را چندین برابر کردین حالا یارانه دو برابر؟
مجلس محترم دقیقا در جهت افزایش ارزش پول ملی گام برمیدارد اما ظاهرا برعکس / فقط بدنبال خرج کردن پس انداز دلاری دولت "از احتمال ادامه حکومت ترامپ " هستند / بجای این کارهای فکری برای افزایش ارزش پول ملی بردارید / بنده قطعا با کاهش دلار متضرر میشوم چون در اوج گرانی خانه وماشین خریده ام اما چنانچه این کاهش دلار ادامه دار باشد وارزش پول ملی را تقویت نماید مشکلی با کاهش قیمتها ندارم
خجالت بکشید کجای دنیا به افراد در ماه یک و نیم دلار یارانه میدن!!
رای بی رای
تا کی این اشتباه ادامه خواهد داشت
بجای خرج کرد هزاران میلیارد تومان در ساخت خانه ارزان قیمت ، تامین مایحتاج خانواده های نیازمند، ایجاد شغل و تولید
همش را خورد خورد دادید به مردم که هیچ فایده ای جز تورم نداشت
واقعا جالبه!!!
خیلی ها هستند چند خانه وکالتی دارند. زمین کشاورزی هم دارند. شاغل هم هستند. خودرو هم دارن و درآمدشون بالا هم هست اما بازم یارانه معیشتی می گیرند.
می دونین چرا؟ چون مکانیسمی برای شناسایی مالکان خانه های وکالتی و زمین ها نیست.
و خیلی ها هم که میلونها تومان دارن وام دارند اما چون خانه دارند و شاغلند و یک خودرو دارند، واجد شرایط نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
نمیخوان مکانیسمی باشه. متوجه میشی
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
کی می خواهید از گدا پروری دست بردارید ؟ با این وضع بایستی مردم منتظر یک ابر تورم باشند
دوستان یه خورده فکر کنید اگه دولت منابع کافی نداشته باشه واسه این یارانه کسری بودجه اش شدید تر میشه دوباره تورم افزایش پیدا میکنه دولت پول چاپ میکنه ولی در واقعیت چون منبع درآمدی نداره ارزش پول چاپ شده کم و کم تر میشه و به دنبال اون قیمت اجناس به خاطر تورم و وجود دلال های از خدا خواسته حتی از مقدار پیش بینی شده هم بیشتر میشه
نمی خواهیم نمیخواهیم جز بدبختی چیزی نداره بدین به تولید
دلار 4200 رو میخوان حذف کنن به جاش دلار 17500 به ناف ملت ببندند همه چیز باز چند برابر گران خواهد شد روز از نو روزی از نو .سی هزار تومن به یارانه میخوان اضافه کنن که اگه به گدا بدی ترش میکنه .مملکت به این ثروتمندی چه زندگی ای برای مردم درست کردند...
بالا بردن دلار برای دادن یارانه بیشتر ایجاد تورم افسارگسیخته میکند ...
به جای یارانه و هدر دادن ثروت ملی و تباه کردن زندگی مردم؛ باید این سرمایه هنگفت صرف تولید و کارآفرینی می شد تا مردم شرافتمدانه درآمد کسب می کردند. متاسفانه با دادن یارانه به این روش فقط توهین به مردم می شود.
تو کشوری زندگی میکنیم کسی که شرکت تولیدی داره و ریس یه اورگان تو شهرستان هستش هم یارانه وهم معیشتی و هم معیشتی کرونا میگیره و هم وضیعت مالی در بهترین وضع مالی هستش ولی من کارگر بدبخت برگشته چون از جیب خودم بیمه میریزم کمک معیشتی نمیگیرم خاک تو سر من که به کیا دل خوش کردم
اون دوستی که فرمودند،حقوقها رو زیاد کنین باعث تورمه،بنظرشون دو و پونصد برای یک ماه یه کارگر خیلی زیاده؟شاید شغل شریفشون آزاد هست،و از زندگی با حداقل حقوق بیخبرن،خوش بحالشون که تجربه نکردن
بااین پول فقط نون خالی در ماه میتونیم بخوریم.تومملکت که کارنیست درامدمونم به صفر رسیده ازکرونا تورم صیصد درصدی داشتیم به ولاعدالت نیست رئیس جمهور به کدوم وعدش عمل کرده بعدازاینم به هیچ کس رای نمیدم ...
چه که گران نشده هرچه به ضرردولت باشه گران نمیشه هرچه به نعفه دولت باشه گران میشه ...امیدما فقط خدا
قیمت اجناس و ارزاق و ارز و ... یک شبه 10 برابر بالاتر میرود بدون هیچ بحث و نظری ولی نوبت مردم که که میشود هزار تا دلیل کارشناسی پیدا میکنند که مبادا به مردم فشار بیاد
این پول هیچ تاثیری بر تورم ندارد چون قدرت خرید ان از قبل با تورم کاهش یافته است . پول وقتی تورم ایجاد می کند که تقاضا را زیاد کند. تقریبا قیمت تمام کالاها در یک سال اخیر بیش از سه برابر شده است و این به این معنی است که مثلا اگر با 45 هزار تومان یارانه دو سال قبل می شد شش واحد از کالایی را خرید با 91 هزا ر تومان سال اینده میشود چهار واخد از ان کالا را خرید و قدرت پول برای تقاضای واقعی به دو سوم کاهش یافته است. این مبلغ 91 هزار تومان در مقابل افزایش نقدینگی برای مخارج دولت و پرداخت وامهای کلان به برخی نورچشمی ها چیزی نیست.
باور کنید اگر این پول را به صورت مستقیم به دهها میلیون نفر ندهند صرف کار اساسی در کشور هم نمی شود و به جای چند ده میلیون به چند ده نفر می رسد و انها پول را به خارج ایران می برند در حالی که یارانه ای که به مردم می دهند در این کشور هزینه میشود و حداقل به رونق بازار کمک می کند. کل مبلغ یارانه می شود اختلاس و وام بدون بازگشت چند نورچشمی .
محض رضای خدا این همه پول پاشی نکنید داریم خفه میشیم....امان از این همه پول و خوشی و عشق و حال
سلام واقعا متاسفم... دولار 4 برابر شده یارانه دوبرابر یعنی سال آینده سال 1400 حتی دریغ از نون و پنیر چه برسد به گوشت و مرغ آقایان نماینده شما واقعاً به فکر مردم هستید
ای خدا بسه بخدایت دیگه کمرم زیر بار این همه خرجی خم شده
کل کشور یه سیستم درست و حسابی برای شناسایی افراد کم بضاعت نداره مثلا من نفری رو میشناسم که خودش کار میکنه ، خانمش شاغله ، 3 تا ماشین بنامش هست و سند داره ، سه واحد ساختمان داره و یه ویلا ، ولی یارانه ، کمک معیشتی و .. میگیره انوقت یه بنده خدایی رو میشناسم که به خاطر یک ماشین و یه خورند با یک منبع درآمد ، درخواست کمک معیشتی داده نوشتند که جزء دهک دهم ( 92 درصد ) هستی .
چرا در کشورهای که فقط نفت دارند ملتشان ماهی دومیلیون یارانه میگیرند ولی ایران نفت دارد معدن دارد معدن طلا دارد تولید بنزین دارد پردرامدترین کشور است مردمش در حسرت زندگی میکند چندر گاز دولت میخواخد یارانه را اضافه کند ان هم هزار جور برای مردم خواب دیده مردم صبرشان تمام شده است ...
من اجاره نشینم فقط یه ماشین پژو داریم سرمایه ما همینه شوهرم یه کارت خوان داره دادش بنگاه معاملاتی تاباهاش کارکنه پول بیاد حساب ما،تابتونیم یه وام بگیریم که قسطش برامون کم که بتونیم پرداختش کنیم ، خدا راضیش هست مارو جزءافراد پردرامد حساب کنید یارانه معیشت وبنزین به ما تعلق نگیره بگین حساب در کردش شما بالاست اگه حساب ما بالا بود نیازی به وام نبود
ما نه خونه دارم ن درامد زیاد با هفتا بچه باین گرونی چیکار کنیم قیمیت یه مرغ شده هشتا هزار برنج شده سی صدهزار کرایه خونه شده یک میلیون دبیست هزار بخدا خیلی زلمه یارانه معشیتی هم ب ما ندادن پقت ب پول دارها دادین
چقدر بدبختی زیاد شده مردم مردن از گرونی
با این همه بدبختی مردم چی کارکنند همه چی گرون شده نمیتونی یه مرغ بگیری مرغی ک شده کیلیوی سی دو هزار برنج شده سی صد هزار روغن شده صدوپنجا هزار این یارنه هچی نمیشه یارنه را قط کنید چیزهارا ارزون کنید ما نمیدونیم چتور کرای خونه را بدیم نه معشیتی ب ما دادن یارنه کرونا پقط ب پول دارها دادین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار