آیا مجلس می‌تواند مانع ریزش بازار بورس شود؟

بازار سرمایه بعد از چند روز ریزش قیمت سهام، بالاخره روند صعودی به خود گرفت؛ منتها پیش از آن ریزشی را تجربه کرده بود که نمی‌توان در تاریخ این بازار نظیری برای آن یافت؛ در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی بازار بورس وارد میدان شدند.
کد خبر: ۱۰۲۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 22 January 2021

سرانجام بازار سرمایه بعد از چند روز ریزش قیمت سهام، روند صعودی به خود گرفت؛ منتها پیش از آن ریزشی را تجربه کرده بود که نمی‌توان در تاریخ این بازار نظیری برای آن یافت. در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی بازار بورس وارد میدان شدند.

به گزارش «تابناک»؛ این روز‌ها حال بازار سرمایه خوب نیست و شاخص کل بورس تهران بعد از چند روز ریزش مداوم به هر ضرب و زوری مثبت شد، اما نتوانست رضایت سهامداران را جلب کند. مالباختگانی که برای جلوگیری از ضرر بیشتر به هر اهرمی متوسل شده اند، روزی مقابل ساختمان شرکت بورس تجمع کرده و روزی دیگر به بهارستان می‌روند. در همین ایام علاوه بر تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی وضعیت بازار بورس، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس از مدیریت بازار سرمایه استعفا داد تا فرد دیگری جانشین او شود.

جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به شرایط خاص بازار سرمایه، ریزش شاخص و عدم اخذ تصمیمات مناسب توسط مدیران ارشد بازار با حضور محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس و مدیران ارشد سازمان بورس برگزار شد. در توضیح نتایج این نشست، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی گفت: «با توجه به مشخص بودن ضعف‌های مدیریتی در حوزه بازار سرمایه قرار شد در قالب بسته پیشنهادی، راهکار‌های اجرایی و عملیاتی ساماندهی بازار سرمایه تهیه شده و به رئیس مجلس و رئیس جمهور داده شود.»

در این نشست قالیباف رییس مجلس، دولت، ستاد اقتصادی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بورس را در برابر بازار سرمایه مسئول دانست و اظهار کرد: «۴۰ روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است و باید اصلاح شود، اما این بازار همچنان دچار همان آسیب است. به شورای عالی بورس هر اختیاری که خواستند، دادیم و وزیر اقتصاد هم تمام ابزار‌ها برای مدیریت و اداره بازار بورس را در اختیار دارد؛ پس دلیل شرایط کنونی بورس، تنها از نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت نشات می‌گیرد.»

او تاکید کرد: «باید آرامش را به بازار بورس بازگردانیم؛ درست است که نمی‌توان بورس را با بگیر و ببند سامان داد و مشکلات را حل کرد، اما با توجه به اختیاراتی که به مسئولان بورسی داده شده، عدم برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نیست.»

اما چه کسی مقصر وضعیت فعلی بازار سرمایه است؟ به باور بسیاری از نمایندگان مجلس شرایط فعلی بازار سرمایه محصول دورانی است که بورس، شارپی صعود می‌کرد و کسی به هشدار‌های کارشناسان توجهی نداشت که این وضعیت با واقعیات اقتصادی کشور همخوانی ندارد. در آن دوران دولتمردان از هر فرصتی برای دعوت مردم برای حضور در این بازار استفاده می‌کردند و مردم هم به این پشتوانه سرمایه‌های خرد و کلان خود را وارد این بازار کردند، اما در نهایت سرمایه و اعتمادشان به بورس از بین رفت.

در این باره احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس گفت: «مقصر اصلی شرایط فعلی بازار بورس دولت است و نه مجلس. باید دولت پاسخگوی مردم باشد، چون پیش از این مجلس اعلام کرده بود که وضعیت بورس با روندی که دولت پیش می‌برد به سرانجام خوشی نمی‌رسد.»

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز تاکید داشت، کسانی که مردم را به بورس دعوت کردند باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند و نباید توپ را به زمین مجلس بیندازند؛ موضوعی که کمال حسین پور عضو کمیسیون عمران به شکلی دیگر بیان کرد. او گفت: «آقای رییس جمهور شما میزبان خوبی برای دعوت مردم به بازار سرمایه نبودید؛ حال که کسری بودجه خود را از این بازار تأمین کردید، شایسته نیست سهامداران مال باخته را به حال خود رها کنید.»

در شرایطی که مجلس با برگزاری نشست‌هایی به دنبال پیدا کردن راهکاری برای رفع مشکل بازار سرمایه است، یکباره محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور با لحنی تند خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر در بورس دخالت نکنند. می‌آیند یک جلسه درباره بورس می‌گذارند و یک مصاحبه می‌کنند و به محض اینکه بورس مثبت می‌شود، می‌گویند دولت نتوانست و ما آمدیم مشکل بورس را حل کردیم. اما بورس که منفی می‌شود، می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.»

او این را هم اضافه کرد که «ما نمی‌پسندیم مجلس در کار‌های اجرایی و تصمیم‌گیری‌های دولت دخالت کند. اگر الان هم کمتر صحبت می‌کنیم به خاطر این است که نمی‌خواهیم اختلافی پیش آید، وگرنه همان ادبیات سخیفی که برخی از نمایندگان علیه دولت و وزرا به کار می‌برند، طرف‌های مقابلشان هم می‌توانند به کار برند، اما ما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. پس در مصاحبه‌ها و توییت ‌زدن‌ها اخلاق را رعایت کنیم»؛ صحبت‌هایی که با واکنش تند سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس روبرو شد.
او گفت: «واعظی رئیس دفتر ‫روحانی از متهمان مداخله در بورس است، اما با‫ فرار به جلو از مجلس می‌خواهد در کار بورس دخالت نکند! وی شبیه روحانی، با تحریف نظارت به دخالت، لابد در صدد است تتمه سرمایه بورسی مردم را به نفع نورچشمی‌ها مصادره کرده و کسی هم حرفی نزند! خیر جناب واعظی، مجلس کوتاه نمی‌آید!»

با وجودی که طبق گفته مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی، رییس مجلس برای پیگیری وضعیت بورس در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وعده داده است، به نظر می‌رسد پیش از این باید دولت و مجلس حداقل در موضوع بورس به راهکاری عملی و اجرایی دست پیدا کرده تا پیش از این اموال مردم در بازار سرمایه آب نشود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
بورس یعنی قمار
قمار هم باخت دارد
نمایندگان محترم به خاطر عده ای بورس باز قیمت دلار را اجازه نمی دهند پایین بیاید و دست و پای دولت را می بندد
مگر بقیه مردم نمی خواهند زندگی کنند ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
یه کلام این ها دنبال منفعت جناح و رئیس جمهور شدن دوست خودشونن حالا به قیمت آزار دادن مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
بورس از نظر غیرحرفه ای ها قمار است!
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
از دید مجلس و دولت باید کل اقتصاد ایران تو جهنم تورم خاکستر بشه تا قمارخونۀ بورس سرپا بمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
بورس یعنی قمار ؟ شما یه پتروشیمی خارجی هم مقیاس با مورد مشابه داخلی رو ببین می تونی با این قیمت سهام داخلی بخریش ؟ مگه رشد بورس پایاپای دلار بوده ؟ پارسال این موقع قیمت سهاما بالاتر بود و اون موقع دلار ارزونتر بود. یه مقدار به خودت بیا داداش سواد نداری حتما باید نظر بدی مگه
ناشناس
| Philippines |
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
مجلس و هیچ کس یا گروهی حق ندارد با جلوگیری از سقوط نرخ ارز و ایجاد تورم و گرانی مانع از ریزش بورس شود و زندگی و اینده اکثریت ملت را فدای اقلیتی کند که گول دولت و فریب حرص و طمع خود را خوردند.در کل بورس را شاید چند روز یا هفته دستوری مثبت کنند ولی این بورس مجبور به ریزش وحشتناکی خواهد شد چون بر فرض مثال ابان گذشته دلار ۱۱۵۰۰ بود و در اوج ۳۲ هزار را رد کرد یعنی سه برابر در همان زمان شاخص بورس تقریبا ۳۲۰ هزار بود و در اوج ۲ میلیون را رد کرد یعنی ۶ برابر هم بیشتر در کل بورس با دلار ۶۰ تومانی بسته شده بود یعنی همین الان هم بورس نسبت به دلار ۲۳ تومانی چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد حباب داره در اقتصاد همه چیز به هم ربط داره این که میگن بورس به دلار و طلا ربط نداره چرت میباشد امیدوارم سهامدارها از من ناراحت نشوند ولی باید واقع بین بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
دقیقا این بورس بازها دلار را بالا میبرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
امروز اخروقت روندش دوباره نزولی شد فردا قطعا بازم منفی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
با قوانین اقتصاد نمیشود جنگید بورس رشد حبابی داشت و محکوم به بازگشت به شرایط یکسال پیش است و نه مجلس و نه هیچ جای دیگر نمی‌تواند مانع این روند شود
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
چرا قیمت ملک رو اندازه بورس نمیکشن پایین نزدیک 20 میلیون ادم تو بورس سرمایه وارد کرده پولشونو دولت کرده حلقوم یکی مثل تو وگر نه دولت ورشکسته بود حالا حداقل مردم به پولشون برسن راضین تو ناراضی هستی؟؟ جلب اینجاس چرا ملک 8 برابر شده جیک کسی در نمیاددددد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
دقیقا آدمهایی مثل شما شدن مسئول که حال و روزمون این
شده. کجای دنیا بورس یعنی قمار!!!!!!
قیمت خونه ماشین مایحتاج زندگی مردم رو نگه کن یه ذره فکر بد نیست
اگه هم بورس قمار باشه دولت و همه مسئولین دعوت کردن باید جواب مردم رو بدن گرچه مرم اخرش بزور حقشونو میگیرند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
بورس با تولید مفید ،سرمایه‌گذاری هدفمند و قرارداد کارخانه ها از طرفی سعود میکند، که در کارخان های ما و ترکیب آنها با مراز پولی غارتگر جواب نمی دهد.
از طرف دیکر نوسانات بورسی روزانه است که بورس بازان حرفه ای و سهامداران کلان موجب می شوند و آنرا هم نمیتوان کنترل کرد!
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
جالبه عادت کردیم در مورد هر چیزی که اطلاعی در موردش نداریم نظر بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
از این امامزاده !؟ مجلس فعلی
که فعلا درگیر شکایت از سرباز سیلی خورده است
هیچ انتظاری نداشته باشید
بندگان خدا دیگه چکار کنند ؟
ماشین و خونه و وام مسکن و افزایش حقوق واسه خودشان گرفته اند
دیگر چکار کنند ؟
چقدر ما سخت گیری میکنیم
عذر میخواهیم جناب عنابستانی
دستت درد نکنه و عدر خواهی منو بپذیر
خیر. مجلس نباید در بورس دخالت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
این مجلس فقط دنبال خودنمایی هست و مثلا نشون بده که مشکلاتی که دیگران بوجود آورده میخواد حل کنه در حالی که خودشون از این مدتی که سرکار اومدن یکی از ایجاد کننده های مشکلات بوده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فعلا در حال توزین میزان اورانیوم ۲۰ درصد هستند
خوب کار سختی است
به جای راهکارهای سیاسی و قهرمان سازی برای نجات مردم از باتلاق بورس اجازه دهید بورس با قیمت حقیقی رو به رو شود و رشد بورس نشانه رشد اقتصاد کشور باشد نه نشانه ای برای تورم دیگر.
تنها راه نجات بورس يك چيز است و ان هم برداشتن دامنه نوسان روزانه . با دامنه نوسان ، بورس يا صف خريد است يا صف فروش و سهامدار بين اين دو
مافیا چنان در بورس ریشه دوانده فکر نکنم به همین سادگی باشه، مثل امریکا که همه یکجوری باید بهش باج بدهند.
باید قوه قضاییه ورود کند وگرنه این کل کل کردن دودش به چشم سهامداران می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
شاکی کیه متهم کیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
شاكي سهامداران خرد و متهم دعوت كنندگان به بورس در اوج و حقوقيها يا اشخاص خاص كه در اوج فروختند و بعد حمايت نكردند
اگر ذینفع نباشند ممکن است
ما که سالها است از مجلس خیری ندیدیم جز اینکه اطلاعاتی بدست آورده و سو استفاده کنند . بدیهی است با این نمایندگان رانت خوار و سیری ناپذیر .... هیچ امیدی به
خخخخخ
مجلس اين بلا سر بورس اورده و دولت هم ميخواسته چنگ و دناني نشان دهد که به من فشار بياوريد با 60 ميليون طرفيد گند زد به بورس بابا خلاصه همه شان در تخريب دستشان تو يک کاسه است نهادهاي نظارتي هم نشستند نظاره مي کند البته که دست انها تو همان کاسه است. بدبخت ملت که به کي اعتماد کرد و به بورس وارد شد. در اولين فرصت بايد خارج شد بورس را به مجلس و دولت داد مال خودشان
◽️بزرگترین فساد تاریخ بورس
هامونی و صحرایی چرا سکوت کرده‌اند؟

فعالان بازار سرمایه همگی مبهوت هستند!
پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در اظهار نظری عجیب عنوان کرد: جای تاسف دارد که بخش‌هایی از نرم‌افزارهای نظارتی که برای جلوگیری از تخلفات و دست‌کاری قیمتی و ضرر و زیان مردم راه‌اندازی شده بود، این نرم‌افزارها در طول ماه‌های اخیر کامل اجرایی نشده یا اصلا به شکلی جدا شده و از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده!!

این ادعا اگر صحت داشته باشد شاید اغراق نباشد که آن را بزرگترین فساد سیستماتیک بورس ایران بنامیم!

این سوال جدی وجود دارد که سازمان بورس بدون رئیس قصد پاسخگویی به این اتهام را ندارد؟ آقایان هامونی و صحرایی، مدیرعامل‌های دو شرکت فرابورس و بورس قصد شفاف‌سازی ندارند؟

آیا بازاری که نماد شفافیت در اقتصاد است درگیر دست‌کاری قیمتی سازمان یافته شده‌است؟!
تنها رهايي از فشار رواني از ريزش بورس (که با اين دعواهاي سياسي تمامي نخواهد داشت) اين است که بايد از بورس به هر بهايي خارج شد در اين کشور فقط زد و بند و دلالي و ... ميگيرد والا سرمايه گذاري هيچ جايگاهي ندارد منتهي بورسي ها سرشان کلاه رفت دير فهميدند و گول دولت و ديگران خوردند. البته ريزش هاي مستمر و عامدانه اخير فقط اين موضوع را برجسته کرد.
دولت و مجلس تا به حال هيچ نقش سازنده اي در افزايش ثروت احاد مردم نداشتند بورسي يکي از راههايي است که در توزيع ثروت کشور نقش دارد. دولتها در ايران اصلا به دنبال اين نبودند سه ماهي که بورس رشد پيدا کرد در واقع تله دولت و مجلس و ديگران بود تا .... که نبايد به موجودات اعتماد کنند.
ما که عطايش را به لقايش بخشيدم با ضرر 55 درصدي خارج شديم و همه ما از بزرگ و کوچک و بچه و جوان براي هميشه لعن مسببين اين ضرر ميفرستيم.
به هر حال باید دید چه کسانی مردم را به ورود به بورس تشویق کردند. فقط رییس جمهور نبود
ایران میگه دولت جدید امریکا اول باید کل تحریمهارابرداره وخسارت بده وترورشهیدسلیمانی رومحکوم کنه بعد ما هم برمیگردیم به برجام وکل تعهداتمان را اجرامیکنیم
درمقابل دولت بایدن میگه اول ایران باید به تعهدات برجامی اش برگرده تا ماهم تحریمهارابرمیداریم
حال باید دید کدام طرف سرحرفش میمونه وکدام طرف کوتاه میاد وازشرطش عقب نشینی میکنه !!!!
دولت که سرمایه ما را بالا کشید و همه را به خاک سیاه نشاند مگر مجلس جلوی این تاراج قرن را بگیرد
مجلس اگر جلوي دولت را بگيرد. بورس حتما صعود ميکنه.
جالبه اینه که تابناک هر روز یکی از تیترهاش اینه که مجلس فلان کار فلان گره گشایی رو میخواد انجام بده یا برنامه مجلس برای حل فلان مشکل،دلیل حمایت شما از این نماینده های اقلیت و بدون برنامه چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
تویی که رای ندادی و توهم زیاد پنداری و بیشماری داری بهتری حرف نزنی. زیر همین خور ۱۰ تا نظر گذاشتی جناب پادو!
آقایان دولت و مجلس و سیاسیون بگذارید بورس واقعی بشه با واقعیت اقتصاد و شرکتها شک نکنید با سیاسی کاری امروز یه عده و آینده یه ملت را تو گرانی خواهید برد چرا با هر اعتراضی تصمیم ریشه ای نمی گیرید بورس باید به 600 هزار واحد برسه که فردا ملت بدبخت نشن از اون ور یه فکر درست و حسابی برا مال باخته های بورس بکنید و بعد از اون هرگز اجازه جهش شاخص را بدین شکل و بدین شکل دعوت را ندین آخه مگه میشه تو یه سال شاخص چهار برابر بشه مگه تو شرکتها چه اتفاقی افتاد سیل تورم و قیمت و ارزش کذایی تورمی بود غیر اینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
مگه چه اتفاقی افتاده ملک 8 برابر شده تو فهمت از تورم کمه
یه بنده خدایی می گفت سهام پالایش بخرین و دارا یکم. قیمت پالایش به نصفم رسید و الانم کلی زیر قیمت خریده. نمی دونم محاسبات چه طوره ولی این رسمش نبود
بورس یعنی قمار
گل گفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
بورس ایران=قمار
بورس با این بی اعتباری اش از این مجلس معتبر تر است. بدنبال کمی اعتبار از ته استکان اعتبار بورس اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
خخخ لابد دولت روحانی و اصلاح طلبان در قلوب مردم هستند. نصف دولت الان توی خندان هستند نصف کابینه ی خاتمی هم فراری خارج از کشور خخخخ
مجلس پو پولیست نباشد بگذارد دلار پایین بیاید، معلوم است با کاهش دلار همه کالاها ارزان میشود و ارزش بورس هم کاهش میابد.
اگر مجلس ادعای انقلابی دارد نرخ برابری طلا و ریال را اعلام و از ارزش پل ملی حمایت کند
اگه با بورس کاری نداشته باشید بورس بهتر خواهد شد لطفا بازار بورس را به حال خود واگذارید
متاسفانه اگر مجلس دخالت کند فاتحه بور را باید خواند
وضعیت نابسامان امروز بورس ناشی از تشویق وترغیب مردم به سرمایه گذاری دربورس از طریق مصاحبه ها و پیشبینی های غلو شده وغیر محتمل و انتشار مقالات در روزنامه های مشخص و تبلیغات شبانه روزی در سایتها وصداوسیما هست که نتیجه اش بزرگ و بزرگترشدن حباب بورس و سپس ترکیدن ان ومتضررشدن عده بیشماری از مردم بود
همزمان با شروع کار مجلس جدید از اواخر تیرماه به بعد همانطور که پیشبینی میشد جلوی بورس گرفته شد.علت آن درگیری مجلس وجناح حامیان آن در قدرت ، با دولت بود که زیان آن به مردم بیچاره رسید.هنوز هم همان است.مجلس بیسواد تر از آن است که بازار بورس را بفهمد و آن را قربانی اهدافش میکند.
جناب آقای قالیباف ، رییس محترم مجلس شورای اسلامی .

به داد مردم برسید ، مردم ضعیف و از طبقات پایین جامعه که بیش از 36 میلیون نفر هستند ...........
مجلس باید جلوی دخالت خارجی رو در بورس بگیره نه اینکه خودش دخالت کنه بورس بدون دلیل بالا رفت والان داره به جایگاه اصلی خودش برمی گرده ، به قولی حبابش داره می ترکه
بورس جای سرمایه‌گذاری نیست. طلا و دلار باید میخریدم که متاسفانه خریت کردم.
جراید : در ادامه ماراتن افزایش قیمتها موز کیلویی ۶۰ هزار تومان شد
خوب بسلامتی موز هم مثل بقیه میوه ها و برنج و گوشت و مرغ تن ماهی وپنیر وچیزهای دیگه ازسفره مون حذف شد
البته همه اینها تقصیر اون ترامپ بی همه چیزه !
قبلا می گفتن دلار باعث بالا رفتن قیمتهاست الان می گویند شاخص بورس .بورس در کشور ما وسیله ایست برای رانت خواران و مفسدین جهت خالی کردن جیب مردم و تحمیل تورم و گرانی.
اگه کل مسئولین تشریف ببرند منزل استراحت کنند و پول نفت رو کامل بگیرند و کاری به کار مردم نداشته باشند اوضاع خیلی خوب میشه
اکثریت مردم ایران طمع کردند و بدون اشنایی با حتی مقدمات بورس وارد این قمارخانه شدند...
از صحبتهای بعضی از نماینده ها پیداست هیچی از بورس نمی دونن و فقط برای بهره برداری سیاسی از بورس صحبت میکنن و محکومیت سقوط شاخص.
همین تیتر که زدید و برخی تیترهای دیگه غالبا بار منفی دارد و خیلی ها اصلا متن رو نمیخوانند و با دیدن تیتر دچار دید منفی به بورس میشوند ...
قيمت دلار در گرو ملاحظات بورسي نيست بايد توجه داشته باشيد شعارهاي عوام گراينه و پوپوليستي (همانند ادعاهاي رئيس دولت که قيمت دلار يايي تر از 15 يا 12 تومان است) را بايد با دقت بررسي کرد و روي اينگونه ادعاها تامل کرد وقتي بطور سياسي و مصنوعي قيمت دلار را پايين بکشند قيمتها پايين نميايد چون اهل فن و کسب و کار ميدانند موقتي است لذا دست از قيمت کالاهاي خود بر نميدارند و ارزان نميکنند دوم اينکه بطور پنهاي تا عوام به خود بيايد توسط ادمهاي رانتجو که دور بر دولت زياد است از بازار بطور گسترده با قيمت غيرواقعي جمع اوري ميشود و راهي کشورهاي خارج ميشود در واقع پايين کشيدن مصنوعي قيمت دلار نوعي تاراج بيت المال است تنها دودش به چشم ملت در ميان و درازمدت خواهد رفت. ضمن بورس تورم را کنترل مي کند و بهترين ابزار جذب نقديندگي است و توزيع ثروت را بدنبال دارد و مردم حامي نظام مي کند و مردم در برخورد با حوادث هشيار مي کند چون در سرنوشت کشور خود را سهيم حس مي کند لذا ان اطلاعات برخي عناصري که قبلا تحت عنوان 25 اقتصاد خوانده منتشر شده بيشتر دنبال اغراض و منافعي ديگرند مانند دلار و ملک بازي و امثالهم . بورس قرار نيست همه مسايل کشور را حل کند ولي مهمترين ابزار کنترل نقدينگي کشور در وضع کنوني است بدلايل خيلي زاد...
این مجلس چون ترکیب پادگانی دارد به فرموده عمل می کند و عمرا برای بورس و مردم و کشور کاری نمی کند
این مجلس اگر دست به طلا بزند همان لحظه تبدیل به آهن پاره میشود چه برسد بخواهد وضعیت بورس را درست کند ناگفته پیداست اگر مدعیان این چنینی کاری به کار مسائل بورس واقتصاد وسیاست وقانون کشور نداشته باشند همه چیز به حال عادی برخواهد گشت بگذارید کاراز اینی که هست خرابتر نشود
فعلا ک ی ملتی دارن به اتیش دعوای جناح های سیاسی میسوزن
من از زمان خاتمي در بورس بودم و دوره هاي مختلف اوج و سقوط ها ديدم ولي تا سقوط اخير دولت و مجلس و ساير ارکانهاي مرتبط مستقيما در بورس وارد و مداخله نکردند و اگر حمايت نکردن (مانند احمدي نژاد) حداقل نرم افزار هايش (مانند زمان روحاني) دستکاري نکردند تا برسد بقيه دستکاريها که براي يک دولت شرم اور است. لذا در ان موقع ها ادم قانع ميشد که سقوطي هم بورس داشت ناشي از شرايط بازار است تحمل ميکرديم و منطقي بود. ولي الان دو ارگان مجلس و دولت (بدلايل مهم شدن بورس و اقبال 50 و 60 ميليوني بورس) از بورس بعنوان ابزار گروکشي استفاده مي کنند متاسفانه بابي را اين دو نها ايجاد کردند که تاثيرات اسفناک بلندمدتي خواهد داشت. به همين سبب من بعد من به کسي توصيه ورود به بورس نخواهم کرد و خودم هم ناچار نباشم طرق سرمايه گذاريم به طلا و ارز و ملکتغيير خواهم داد که اين دو نهاد خيلي نميتوانند در انها تغيير ايجاد کنند
مجلس اگه در هيچكاري ورود پيدا نكنه ممنون ميشيم ! خواهشا
اصولا مجلسی ها دنبال مشکل حل کردن نیستند و در واقع یکی از مشکلات این مملکت خود مجلس است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل