چه کسی در بورس دخالت می‌کند؟

در این چند روز اخیر و بعد از اعتراضات سهامداران و استعفای رئیس سازمان بورس از سمت خود، مجلس و دولت دوباره در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و هر یک دیگری را متهم به دخالت در بورس می‌کند. آیا بازار سرمایه نیازمند دخالت، مجلس و دولت است؟ همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 21 January 2021

در ۱۹ مرداد ماه سال جاری بود که شاخص کل به سقف دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. پس از آن یک سلسله اتفاقات موجب ریزش ادامه دار و فرسایشی بازار سرمایه شد.


به گزارش بورس تابناک، در بیستم آبان ماه بود که شاخص کل بعد از برخورد با کف یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و ریزش ۴۲ درصدی دوباره شروع به صعود کرد و به کانال یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد رسید.
پس از چند روز تلاش، شاخص کل نتوانست از سد یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد عبور کند و دوباره ریزش‌ها آغاز شد. این بار سهامداران امیدوار به بازگشت دوباره بورس از کف قبلی، شاهد کف شکنی شاخص کل و رسیدن آن به کانال یک میلیون و ۱۲۹ هزار واحد بودند.
یعنی در یک بازه ۵ ماهه با آغاز از ۱۹ مرداد، تقریبا شاخص کل یک میلیون واحد عقب نشینی کرد. سهامداران عصبانی از اتفاقات بازار مقابل تالار شیشه‌ای سعادت آباد به نشانه اعتراض تجمع کردند و این خشم آن‌ها بهارستان نشینان را به شکل جدی وارد کارزار بورس کرد.


رونمایی از متخلفان در نامه نائب رئیس مجلس به قوه قضائیه
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس سرانجام در ۲۹ دی ۹۹ با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از متخلفان بورسی رونمایی کرد و خواستار پیگیری و برخورد شد.

در بخشی از این نامه آمده بود: پس از دعوت عمومی مسئولین دولتی برای حضور مردم در بازار سرمایه، بی تدبیری تیم اقتصادی دولت از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت و شرکت‌های دولتی یا تحت مدیریت دولت به عنوان بازیگر و قدرت بلامنازع بازار سرمایه، علی‌رغم توصیه مکرر و گسترده کارشناسان امر از جمله اساتید دانشگاه، فعالان مالی و اقتصادی و نیز ریاست وقت سازمان بورس ـ که بدین دلیل مخالفت با حباب سازی شاخص کل با فشار دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورای عالی بورس) برکنار شدـ افزایش غیرواقعی قیمت سهام شرکت‌های شاخص ساز و در نتیجه حبابی شدن شاخص کل را در پی داشت که در اوج امیدواری مردم (در نوزدهم مردادماه سال جاری) در اقدامی هماهنگ و با خروج گسترده نقدینگی از بازار منجر به تباهی دارایی قریب به اتفاق جمعیت چند ده میلیونی خرده سهامداران حاضر در بازار سرمایه گردید.


پس از شروع ریزش بزرگ بازار برخی از مقامات دولتی نظیر رییس دفتر رئیس جمهور، برخی از اعضای شورای عالی و هیأت مدیره بورس، وزیر اقتصاد در رسانه ملی و رسانه‌های گروهی با طرح ادعای حمایت عاجل و مستمر از بازار سرمایه و پایان ریزش، در حالیکه امید بازگشت بازار به روز‌های متعادل را نوید می‌دادند، در فرصت بدست آمده از اعتماد مردم، با عرضه‌های سنگین سهام، سقوط هرچه بیشتر بازار و تشدید سلب اعتماد، سرخوردگی و نارضایتی عمومی را رقم زدند.


هشدار رئیس مجلس: در صورت احراز سوءمدیریت با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برخورد می‌شود!
پس از نامه قاضی زاده هاشمی، نوبت به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس رسید تا در جلسه علنی مورخ ۳۰ دی ۹۹ در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کند: نمی‌شود پشت تریبون‌های رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوء مدیریت در این بازار به اعتماد مردم ضربه بزنند و سرمایه آن‌ها را کم ارزش کند، مجلس نمی‌تواند نسبت به اینگونه ضرر و زیان گسترده مردم در بورس بی تفاوت باشد، بر همین اساس وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و در صورتی که سوء مدیریت آن‌ها برای نمایندگان احراز شود، مجلس با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد کرد، دولت باید هرچه سریعتر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.


قالیباف اصل استعفا داد
بعد از این صحبت‌های رئیس مجلس، حسن قالیباف اصل رئیس وقت سازمان بورس در همان روز ۳۰ دی از سمتش استعفا داد. استعفایی که حواشی در پی داشت.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرم‌افزار‌های نظارتی ثبت تخلفات در بورس، دستکاری شده است!
محمدرضا پورابراهیمی نیز طی مصاحبه‌ای در یکم بهمن ۹۹ گفت: با توجه به اتفاقات هفته‌های اخیر در بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه ورود کرد و جلسات نظارتی از روز گذشته شروع شد.
پورابراهیمی افزود: اولین اشکال عدم اجرای مصوبات قبلی شورای‌عالی بورس در ارتباط با ساماندهی بازار سرمایه بود. وی ادامه داد: جای تأسف دارد که حتی بخش‌هایی از نرم‌افزار‌های نظارتی که از قبل در مجموعه فعالیت‌های بازار سرمایه برای رصد فعالیت‌ها، جلوگیری از تخلفات و ضرر و زیان مردم به‌کار گرفته شده بودند از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: دخالت‌های شخص رئیس جمهوری و دفتر ایشان بورس را به این وضعیت نابسامان کشانده
نصرالله پژمانفر در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه سه گفت: برای ما محرز شده است که دخالت‌های شخص رئیس جمهوری و دفتر ایشان بورس را به این وضعیت نابسامان کشانده است. اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده هم به شخص آقای روحانی درباره دخالت‌ها ارائه شده است.


رئیس دفتر رئیس جمهور پاسخ داد: مجلس در بورس دخالت نکند!
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت روز گذشته یکم بهمن ۹۹ در جمع خبرنگاران گفت: خودتان شاهد بودید که می‌آیند یک جلسه می‌گذارند، مصاحبه می‌کنند به محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند ما مشکل بورس را حل کردیم و دولت نتوانست آن را برطرف کند؛ هنگامی هم که بورس منفی می‌شود، می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. خب این به معنی دخالت شماست، دخالت نکنید.


آیا نیاز به دخالت نهاد‌ها در بورس هست؟
همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در پاسخ به این پرسش گفت: واقعیت این است که در اقتصاد‌های آزاد معمولا دولت‌ها و نهاد‌های حاکمیت حداقل دخالت را در بازار‌ها انجام می‌دهند و بیشتر ناظر هستند. وی افزود: در این اقتصاد‌ها دولت معمولا یک رئیس نظارتی برای بازار‌ها انتخاب می‌کند و دیگر دخالتی نمی‌کند و تمام امور اجرایی را به فعالین بازار واگذار می‌کند. اما در ایران متاسفانه ما شرایط خاصی را داریم، از این نظر که دولتی بسیاری حجیم داریم که ۸۰ درصد اقتصاد ما را تشکیل می‌دهد.

همایون دارابی
این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: شما از هر وجهی که نگاه کنید، این دخالت‌های دولت را شاهد هستید و خیلی اوقات این دخالت‌ها مثبت و خیلی اوقات هم این دخالت‌ها منفی است. به عنوان مثال در همین سه هفته پیش دولت برای قیمت گذاری فولاد اقدام و اعلام کرد که شرکت‌ها باید فولاد را باید با قیمت مشخصی عرضه کنند که این قیمت گذاری دستوری موجب می‌شد تا قیمت فولاد به زیر قیمت قراضه برسد. این یک دخالت مخرب دولت در بورس بود. یا مثلا در مورد قیمت گذاری خودرو که موجب شده است تا در سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منافعی که باید در جیب خودروسازان، قطعه سازان و سرمایه گذاران می‌رفت به جیب دلالان و واسطه‌ها واریز شود. دارابی افزود: البته ممکن است دولت دخالت‌های مثبتی هم داشته باشد مانند معافیت‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و ... .


این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از آنجایی که در حال حاضر بین تفکرات دولت و تفکرات حاکم بر مجلس یک اختلاف جدی وجود دارد و به نوعی دو طرف از فضای متفاوتی هستند، این امر موجب شده است در مواقعی که بازار دچار تنش می‌شود به مانند وضعیت کنونی، این اختلافات بیشتر شود. وی افزود: آن چیزی که الان مشخص است این که مجلس از نقطه نظر نظارتی و مراجعه مردم در حال دخالت در بورس است. به عبارت بهتر نمایندگان عمدتاً به دلیل مراجعه سهامداران سهام عدالت و یا کسانی که در این مدت سهامی خریداری کرده اند و ارزش سهامشان افت کرده است، مجبور به دخالت هستند. نمایندگان هم، چون اقدامی به جز نظارت، سئوال یا دعوت وزیر به کمیسیون نمی‌توانند انجام دهند، مجبورند اظهارنظرات تندتری را نیز داشته باشند.


دارابی گفت: در نقطه مقابل هم به نظر می‌رسد رویکرد دولت به روز‌های چهار سال اول خود بازگشته است و تمام تمرکز خود را گویا بر روی مسائل سیاسی گذاشته است و مقداری به مسائل اقتصادی بی توجهی می‌کند. مثلا الان لایحه بودجه دولت در مجلس در حال بررسی است که دو نهاد دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس به کسری شدید آن تاکید کرده اند، ولی دولت در این فضا اعلام می‌کند که قصد دارد قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان برساند و این به ضرر خود دولت است چرا که هم درآمد دولت کاهش می‌یابد، هم واردات افزایش می‌یابد و هم صادرات ما تضعیف می‌شود.


دارابی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت به این خوشبین است که تا انتخابات بتواند به یک توافق یا تفاهم سیاسی دست یابد تا راه را برای یک کاندیدای هم فکر خودش برای شرکت در انتخابات باز کند. این نوع تضاد‌ها وقتی به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم پررنگ‌تر می‌شود و به هر حال دو طرف بر اساس اهداف سیاسی به دنبال تصمیم گیری برای بازار هستند.


این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: در واقعیت ما به عنوان افرادی که در درون بازار حضور داریم و از دیدگاه بازار سرمایه، خواهان آن هستیم که کسی در بازار دخالتی نداشته باشد و دولت در نقش یک داور و ناظر باشد و کالا‌ها و شرکت‌های بازار سرمایه را از شمول قیمت گذاری آزاد کند و اجازه دهد که حاکمیت و منطق اقتصادی، بازار را رقم بزند نه اینکه با دستور کار‌ها پیش رود.


وی با اشاره به اختلافات چند وقت اخیر در داخل کابینه دولت گفت: ملاحظه گردید که وزیر صمت با وزیر اقتصاد در این چند وقت درگیر بودند یا معاون وزیر صنایع، نماینده بورس را از جلسه اخراج می‌کند. این نشان می‌دهد که علاوه بر اختلاف میان مجلس و دولت، در داخل کابینه دولت هم اختلافاتی وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
سود وزیان در ذات بورس هست و بورس بازهای کل دنیا با اگاهی این حقیقت وبااطلاعات لازم وارد بازارسهام میشوند اما بورس ایران با همه جای دنیا فرق داره
کجای دنیا سراغ دارید سهامداراش وقتی ضررکنن تظاهرات راه بندازن ؟؟؟!!!
بورس بازهای ایرانی تا رمانیکه هرروز بمدت چند ماه سود ۵ درصد میگرفتند صداشون درنمی امد وبورس ایران از نظرشون بهترین بورس دنیا بود اما همینکه ورق برگشت وحباب ترکید تجمعات و اعتراضات شروع شد و ظاهرا جواب هم داره میده چون بعد از برگزاری همین تجمعات دوباره دارن میکشنش بالا خالا دوباره کی بریزه پایین وحضرات بورس باز دوباره جمع بشن خدا میدونه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اگر مراکز امنیتی و اطلاعاتی بخواهند ، میتوانند خیلی راحت لیست افراد حقیقی و حقوقی
را که در اوایل سال ۹۹ با ورود چندین هزار میلیارد تومان به بورس بالاترین سودهای نجومی را بردند
قابل دسترسی و تحقیق و تفحص است
ولی متاسفانه و ظاهرا هیچ اراده ای برای اینکار وجود ندارد
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
آقای کارشناس خودت می دانی وهمه ما هم می دانیم که سود وزیان طبیعت بازار است
ولی دستکاری در قیمت سهم ونوسانگیری فجیع از سهام داران
خرد در هیچ کجای دنیا مثل ایران نیستا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
تو کجای دنیا دیدی در مدت 9ماه دولت با تبانی حقوقی ها70 در صد سهم هارا پایین بکشند وسرمایه میلیونها سهامدار خردرا غارت کنند.وباز درکجای دنیا دیدی هر آدم مغرض .. بر علیه بزرگترین مکان اقتصادی کشور یعنی بورس سم پاشی کنند. بابا سهمی را 8هزار تومان گرفته رسیده به هزار تومان آن موقع هر بیسوادی کارشناس بورس شده
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
شما راست می فرمایید پس چرا رئیس بورس بدون جوابگو بودن استعفا داد؟ خودتونید داد و ستد همه می دانند افت و خیز داره اما نه به این حد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
سود و زيان در ذات بورس هست ولي شما كجاي دنيا سراغ داري كه قوانينش مثل بورس ايران باشه؟ از حجم مبنا تا محدوده نوسان روزانه، تا دو قسمت كردن ساعت معاملات در روند صعودي و بسته بودن طولاني نمادها و...؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
كجاي دنيا سراغ داري مسئولين دعوت همگاني به ورود به بورس كنن ولي بعد در اوج بفروشن و هيچ حمايتي نكنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اون بالا رفتن هم سوء ميدريت بود چون بايد كنترل ميكردند واين پايين آمدن هم همينطور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
تنظیم کتاب آثار و خدمات حسن روحانی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
حاضرم قسم بخورم یک دانه سهم هم نداری ببینی چه اتفاق افتاده یک چیزی شنیدی و داری می گی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
بالا رفتن یهویی قیمت سهاما اشتباه بود، همونموقع هم خیلی از بزرگان دلسوز به دولت هشدار دادن که این بازی الاکلنگی بالاش قشنگه ولی پایینی هم داره که مردم عادی بیشترین ضربه رو ازش می خورن. فکرشو که می کنم بزرگترین لطف دولت این بود که سقف ای تی اف رو 5 میلیون نفری گذاشت و گرنه الان از اعتمادم بیشتر ضربه می خوردم
ریزش بازار سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟
پاسخ مازیار فتحی کارشناس بازار سهام:
روند بازار نزولی خواهد بود و شاخص کل بورس که عملا سهام بزرگ در آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارند همراه با نوسانات شدید، روند ریزشی در پیش خواهد داشت به‌طوری که حتی ممکن است سهامداران شاخص زیر یک میلیون واحد را هم ببینند .
در حالی که از هفته گذشته برخی پیش بینی‌ها از توقف نزول شاخص خبر می‌داد اما این اتفاق نیفتاد و شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم و با توجه به شرایط فعلی بازار این نوسانات می‌تواند برای چند ماه ادامه داشته باشد بر همین اساس حتی ادامه روند ریزشی شاخص کل ممکن است به دولت بعد هم برسد.
واقعیت این است که رئیس‌جمهور بعدی کشور هم که بر سرکار بیاید قطعا سیاست کنترل تورم و مهار قیمت‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد.
از سوی دیگر احتمال اینکه مجلس به دنبال کنترل دستوری قیمت‌ها باشد نیز بیش از قبل قوت گرفته از این رو به نظر می‌رسد ادامه روند کاهشی قیمت سهام بزرگ به دولت بعد هم برسد به‌طوری‌که حتی ممکن است P/ Eسهام با P/ Eنرخ بهره بانکی یکسان شود بر همین اساس بازار سرمایه در افق یکساله، کاهشی پیش بینی می‌شود و قیمت سهام بزرگ بازار با نوسانات بر مدار ریزشی قرار خواهد گرفت.
تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که بازار کم کم متعادل شود اما با توجه به اینکه بعید به نظر می‌رسد اتفاق جدیدی در مذاکرات دو کشور رخ دهد نباید منتظر رونق بازار سهام باشیم.
بازگشت آمریکا به برجام نیز دستاورد مهم اقتصادی در پی نخواهد داشت و از نظر عملیاتی و بنیادی انتخاب بایدن به غیر از جو روانی تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود نخواهد آورد
پاسخ ها
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اگر این کارشناس حقیقی است لطفا بگوید کجا روغن نباتی می دهند 4ماه گیر نمیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
توکه در قیمت بالا فروختی شیره بورس را گرفتید شاخص کاذب در بالا نگهداشته شده با این کارشناسی آبکی دیگر چه میخواهی .بورس دیگر از این پایین نخواهد آمد حالا چه تحریم باشد ویا نباشد ارزش سهم یک شرکت از قیمت یک عدد تخم مرغ پایین آمده است
مشکل مملکت ما این است یکی کار انجام می دهد قبضش می رود در خانه یکی دیگه ولی در موضوع بورس خوشبختانه قبض جای درستی رفت، دولت باید پاسخگو باشد.
آیا کسی جوابگوی ضرر و زیان مردم هست؟ آیا کسی که مقصر است پای میز محاکمه می رود؟ آیا کسی که مقصر است و پای میز محاکمه می رود مجازات هم می شود؟ آیا تا حالا کسی جوابگو بوده؟ مجازات شده؟ مردم منتظرند. علی برکت الله.
متاسفانه بعضی رسانه ها ادعا انقلابی بودن دارند و بعضی ادعا آزادی بیان دارند ولی چندان برای شان مشکل بورس 40 میلیون نفر مهم نیست.
دیگر مهم نیست مقصر چه کسی بوده!
چون انسان چیزی را که لازم ندارد می خواهد به دست آورد. باید خیلی از چیزهای که لازم دارد باید از دست بدهد.
. یعنی اینکه سرمایه عظیمی را که همانا اعتماد مردمی است از دست دادند.
عمه من
با حمایت دولت حقوقی هر وقت خواستند با ایجاد ترس و دستور فروش سنگین قیمت را بالا و پایین بردن.
واقعیت بورس ایران چیست؟ این برای ما مهمتره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
واقعیت اقتصاد ورشکسته است. حالا بفرمایید سرمایه گذاری کنید
چه کسی دخالت میکنه
حسن بسم الله
خیلی سخت نیست. کسری بودجه در سالی که نفتی نتونستیم بفروشیم و با بحران کرونا رو به رو بودیم از چه طریق تامین شد؟
یک مثال ساده میزنم تا متوجه سومدیریت و به احتمال زیاد رانت در بورس بشوید. شرکتی چون پتروشیمی خلیج فارس با ۲۸۷ میلیارد سهم حجم مبنایی فقط به اندازه ۱۲ میلیون سهم دارد به این معنی که فقط با رقمی در حد ۱۲ میلیارد تومن در روز میتوان ارزش این شرکت ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی را ۵ درصد بالا برد به عبارت دیگر تنها با ۱۲ میلیارد تومان میتوان ارزش آن را ۱۵ هزار میلیارد تومان بالا یا پایین برد. این اگر کلاهبرداری و تبانی سیستماتیک در بورس نیست، پس چیست؟ حجم مبنا با چه معیاری اینگونه محاسبه شده که دست عده ای برای نوسانگیری از سرمایه مردم با کمک رانت اطلاعاتی و تبانی باز باشد؟ مدیران بورسی تا الان کجا بودند؟ آقای قالیباف اصل و بقیه مدیران بورس و شرکتهای سهامی عام بیایید پاسخ بدهید؟ چرا سهام شناور شرکتها باید اینقدر محدود باشد تا دست عده ای برای هر تصمیم مفسده آمیزی باز باشد؟
کارخانجات از انواع یارانه و رانت در تولید محصول خود بهره میبرند ولی میخواهند محصول خود را به قیمت جهانی به مردم بفروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
نه که شما پول برق و گاز رو به نرخ جهانی میدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
زندگی فقط برق و گاز نیست
هیچ کارخانه ای در کشور بدون رانت نمیتواند دوام داشته باشد این وضعیت نمیتواند تا ابد ادامه داشته باشد1612
دخالت در بورس در قدرت سهامداران اصلی است ،یعنی بانک های شخص و صاحب شرکت ها!
عمه من.گوش هامون که دراز نیست که نفهمیم کی داره دستکاری میکنه!
اینکه فقط هشدار بدهید و راه کار قابل اجرایی نداشته باشید کسی را اقتصاد دان نمی کنه پزمان فر مجلس اصلا سواد اقتصادی ندارد که حرفهایش را سند می دانید اصلا در کاندیداها هم پیمان و هم فکری با دولت وجود دارد که شائبه سیاسی کاری به دولت میدهید که میخواهد رفیقش را به قدرت برساند انوقت میراث خراب هم برای او برجا میگذارد !!! همه کاندیداها که رفقای خودتونند ضمنا این کارشناس تون هم نگفت که دولت در بورس مداخله کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
هرگونه تشویقی برای سرمایه گذاری در بورس یعنی بهم زدن عرضه و تقاضا در بورس و ایجاد حباب در بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
راهکار این است دولت دست از سر بورس بردارد
با ریختن اب به چاه اب نمیتوان چاه را پر اب کرد
مجلس تا میاد اقتصاد مردمو یکم سامان بده و اختلاس گرها ومفسدینو در بیاره دولت شو رسانه ای راه میدازه میگه : وای مجلس اومد!وای نهاد مستقل است بورس!وای همه کارا رو خراب کردن!وای ما تازه داشتیم بهبود میدادیم!
باید مجلس بدون توجه به هجمه رسانه های موافق دولت در کارها دخالت،و مجرمینو پیدا کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
مجلس اصلا سواد . اطلاعات کافی داره که شما بهش دخیل
می بندی ؟در عرض بیست روز طرح مسکن برای شش سال اینده به تعداد 6 میلیون !!! انوقت پرسیدند زمینش و پولش از کجا تامین بشه یک چمله گفت دولت فراهم کنه !!!
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
حداقل رئیس جمهور در یک انتخابات نیمچه آزاد تعیین شد وجلس که پایه مردمی نداره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
اونا یی که منفی دادن زیادی دولت و دوس دارند؟یعنی تا کجا جناح بازی؟جلوی همه میان از عملکرد دولت انتقاد میکنن بعد وقتی نوبت حمایت عملی از مجلس می رسه که بتونه حقوقشان رو پس بگیره بااینکه میبینن مجلسه که جلوی دولت و گرفته میخواد حساب مردمو بگیره بازم چون مجلس از جناحشان نیست انتقاد میکنن از مجلس
خواص از مابهتران
آقای دارابی چه سمتی دارد؟ ایشوم ایا مشاور کارگزاری نبودند؟ توضیح دهند روش پولدار شدنشون رو
بازار بورس تحت قوانین و شرایط خاص نیاز به اصلاح قانون تجارت و اضافه نمودن سهام خزانه در قانون تجارت دارد
اصلا اگه دو لت و lجلس هر دو منحل میشدند اوضاع همه چیز درست میشد.
کسانی که خود را اولاتر نسبت به مال و جان مردم می دانند.
مجلس در بورس دخالت نکند بگذارید وزراء دخالت کند همانطوریکه نعمت زاده بلایی را بر سر پتروشیمی و غیره آورد و دولت هم نظاره گر بودوگرانی صنایع وابسته به پتروشیمی را برای کشور ومردم به ارمغان آورد وحتی بر ظروف دارود ،نوشابه و شیرخود را نمایان کرد و آخرش جریمه به حساب دولت . نتیجه دادگاه عاملان ریزش بورس سریعآ باید اعلام گردد.
لجبازي هاي جناحي و اتکا دولت به دولتهاي نفتي که کاملا نسيه است در اثر برنده شدن بايدن (که او دشمن تر ترامپ نباشد کمتر نيست) رخ داده است و ديگر اينکه از جيب مردم بدخت و کلابرداري از انها بودجه تامين شده و دولت ديگر نميخواهد روي کار بيايد همه ومه در سقوط ادامه دار سهيم بودن و بورس شايد 8 سال ديگر زيانهايش را جبران کند
تبانی کردند و سرمایه مردم را بالا کشیدند و حالا کی بود کی بود من نبودم راه انداخته اند.بیش از یکسال قبل یک اقتصاددارن در همین سایت خبری مقاله داد و از ورود به بورس بدون اطلاع کافی مردم عادی را بر حزر داشت .او گفته بود که این مقدار سود غیر طبیعی است و مردم نباید فریب آنرا بخورند. فردای همان روز یک مقام مسئول نیرور انتظامی درهمین سایت تابناک اخطار داد که شایعه و صحبت کردن در جهت تضعیف بورس تحت تعقیب قرار خواهد گرفت! حالا بفرمائید این پرتقالها را کی به مردم فروخت؟
اون کسی گفت بهتر از طلا و ارز سرمایه گذاری در بورس است برای اشتغال کشور می کند باعث استقلال میشود ما حمایت می کنیم و ارزش ان مانند پول است و ..... بعد مدتی است حتی حرف نمی زنه باید پولی را که از بورس خارج کرد برگردانه
ایشان نمیدانم در اینده چی میخواهد جواب خدا و زن و بچه مردم را بدهد اما قطعا زندگی خوبی در اینده نخواهد داشت از هر دست بدهی از همان دست می گیری
سلام
این دولت که پول بده نیست حداقل همون مبلغ 16 میلیون که گفتن ارزش سهام عدالت است بریزن به حساب سهامداران و این بازیهای روش مستقیم و غیر مستقیم و سجام و ... را جمع کنند
دولت کسری بودجه داشت واین کسری بودجه را از جیب ما مردم تامین کرد این همه داستان بورس هستش
بورس و دلار هم شده یک اهرم سیاسی بین جناح های مختلف ...
در امد سود بورس در حدهای کلان، لازمه مشمول مالیات مقطوع بشه، کلان گفتم باز به سهامداران جز ء نپردازیدوقتی درامد های کلان مشمول مالیات بشوند خود بخود ابر سرمایه گذاران به خرد کردن معاملات میپردازند که کمک به توزیع عادلانه درامد میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار