بازدید 16730
پیمانه اقتصادی

کاهش قیمت دلار از کانال ۲۵ به کانال ۲۳ هزار تومان/ زمان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس مشخص شد/ بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ۵ درصد کوچک شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسانات بازار سرمایه را نباید از چشم دولت دید، دلار جهانی به عقب رانده شد، از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟ داوجونز و اس‌اندپی سهام غول نفتی چین را حذف می‌کنند، رشد اغلب شاخص‌های سهام آسیا اقیانوسیه، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ و افت قیمت سکه در آخرین روز هفته را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 15 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسانات بازار سرمایه را نباید از چشم دولت دید، دلار جهانی به عقب رانده شد، از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟ داوجونز و اس‌اندپی سهام غول نفتی چین را حذف می‌کنند، رشد اغلب شاخص‌های سهام آسیا اقیانوسیه، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ و افت قیمت سکه در آخرین روز هفته را در بر دارد.
نوسانات بازار سرمایه را نباید از چشم دولت دید

فرهاد دژپسند گفت: دولت همواره قائل به گردش آزاد سرمایه در بازار بورس بوده و از دخالت در این مساله پرهیز کرده است. وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کالا‌ها در بورس بر اساس ضوابط و قوانین شورای عالی بورس انجام می‌شود، تاکید کرد: این مساله منجر به پویایی هرچه بیشتر بازار سرمایه نیز خواهد شد. وزیر اقتصاد و دارایی بر عدم دخالت دولتی در قمیت گذاری کالا‌های بورس اشاره کرد و افزود: البته دولت نقش نظارتی خود بر بازار سرمایه و تمامی بازار‌ها برای جلوگیری از فساد را کنار نخواهد گذاشت. وی در مورد فروش سهام فولادی‌ها و پالایشی نیز گفت: تمامی قیمت گذاری این کالا و محصولات خارج از دخالت دولت انجام شد و نوسانات موجود در بازار را نباید از چشمان دولت دید.

زمان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس مشخص شد

فرهاد دژپسند با بیان اینکه دهه فجر تیم‌های سرخابی در بورس عرضه اولیه خواهند شد، گفت: علت اعلام نکردن برای تعیین زمان عرضه سهام دو باشگاه به بورس، فراهم شدن اطمینان خاطر به خریداران و سهامداران در بورس است. وی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی باید اطمینان حاصل کند که منافع دو باشگاه و سهامداران در عرضه اولیه به بورس حفظ خواهد شد. وزیر اقتصاد و دارایی با بیا اینکه باید قیمت گذاری دو باشگاه کامل و شفاف و اموال و دارایی‌های آن‌ها نیز مشخص شود، افزود: دلایل تأخیر چندساله بورسی نشدن دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس دقت در تشریفات قانونی و ادارای اموال و دارایی‌های دو باشگاه بوده است. دژپسند ابراز امیدواری کرد که ان‌شاالله بتوانیم در دهه مبارکه فجر سال ۹۹ سهام دو باشگاه را در بورس عرضه کنیم. وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: عزم دولت برای واگذاری سهام سرخابی‌ها در بورس جدی است.

دلار جهانی به عقب رانده شد

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۷ دلار اعلام شد (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است).

کاهش قیمت دلار از کانال ۲۵ به کانال ۲۳ هزار تومان

روند بازار ارز در هفته گذشته نشان از افت معنادار شاخص ارزی دارد، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور، در پایان هفته به نرخ ۲۳۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل، ۱۶۰۰ تومان کاهش یافته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، با افت ۲۳۰۰ تومان در طول هفته، به رقم ۲۹۲۵۰ تومان در معاملات روز گذشته رسید.

از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟

روند صعودی ارز‌های دیجیتالی پس از ریزش تند ابتدای این هفته همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که این ارز‌ها در حال آماده شدن برای فتح قله‌های جدیدی هستند.

به گفته بانک جی پی مورگان جریان سرمایه ورودی به بازار ارز‌های دیجیتالی در ماه‌های پایانی سال قبل افزایش کاملا محسوسی داشته است و این مساله بدان معنا خواهد بود که پتانسیل رشد زیادی برای ارز‌های دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ متصور خواهد بود. بزرگ‌ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیتکوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیتکوین ۷۳۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید. سرگی نظروف، بنیان گذار موسسه چین لینک، گفت: هر چه بیشتر می‌گذرد، اطمینان مردم و معامله گران نسبت به ارز‌های دیجیتالی بیشتر می‌شود و فناوری بلاک چین بیشتر و بیشتر وارد زندگی روزمره می‌شود. شاید به نظر برخی‌ها بازار ارز‌های دیجیتالی یک تریلیون دلار ارزش نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که این بازار پتانسیل رسیدن به ارقام بسیار بالاتری را دارد.

بروزرسانی قیمت ارز‌های دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۹ هزار و ۵۸۲.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۲۲۰.۸۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۲.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۸۴ درصد کاهش

۳- لایت کوین

قیمت: ۱۵۳.۷۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۶۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۰۷ درصد کاهش

۴- بیتکوین کش

قیمت: ۵۲۶.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۳۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۵۶ درصد افزایش

۵- مونرو

قیمت: ۱۶۶.۳۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۲۵ درصد افزایش

۶- میکر

قیمت: ۱۶۶۴.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۸۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۰.۹۵ درصد افزایش

۷- دش

قیمت: ۱۳۲.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۸۶ درصد افزایش

۸- زد کش

قیمت: ۱۱۰.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵۳.۸۴ درصد افزایش

داوجونز و اس‌اندپی سهام غول نفتی چین را حذف می‌کنند

شاخص‌های سهام اس‌اندپی و داوجونز آمریکا اعلام کردند به علت تحریم‌های جدید آمریکا سهام و اوراق شرکت ملی نفت دریایی چین، سی‌نوک را حذف خواهند کرد. شاخص‌های اس‌اندپی و داوجونز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند تا قبل از یکم فوریه ۲۰۲۱ سهام و اوراق سی‌نوک را از فهرست سهام قابل معامله خود حذف خواهند کرد.

رشد اغلب شاخص‌های سهام آسیا اقیانوسیه

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات روز پنجشنبه تحت تأثیر گزارش تجاری فراتر از انتظار چین رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن با جهش ۱.۶۰ درصدی روبرو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگ‌های بر خلاف بازار‌های منطقه با افت ۰.۲۹ درصدی روبه رو شد، ولی هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ توانست ۰.۵۰ درصد به ارزش خود بیفزاید. ای‌اس‌اکس استرالیا و کوسپی کره‌جنوبی به ترتیب ۰.۴۹ درصد و ۰.۱۳ درصد رشد کردند.

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا ۵درصد کوچک شد

تحت تاثیر تبعات ناشی از کرونا، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود پنج درصد کوچک شد. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در مجموع دوازد ماه سال ۲۰۲۰ به میزان پنج درصد کوچک شده که این رشد، ۰.۱ درصد بیشتر از برآورد‌های قبلی محسوب می‌شود. هر چند آلمان در ابتدای شیوع کرونا در اروپا آسیب کمتری به نسبت سایر اقتصاد‌های اروپایی نظیر انگلیس فرانسه متحمل شد، اما در هفته‌های اخیر روند شیوع ویروس در این کشور شدت گرفته است. کریستین برژسکی، مدیر بخش اقتصاد کلان در بانک آی ان جی گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی و تداوم قرنطینه‌ها که روی فعالیت کسب و کار‌ها سایه انداخته است احتمالا در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد شرایط دشواری در آلمان خواهیم بود. آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان، وابستگی زیادی به تجارت خارجی دارد و باید بپذیریم که تقاضا برای واردات از آلمان با سطوح قبل از آغاز بحران کرونا فاصله چشمگیری دارد.

دولت آلمان تاکنون برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور ده‌ها میلیارد یورو نقدیندگی به بازار‌ها تزریق کرده و نرخ‌های مالیاتی را نیز کاهش داده است. وادار شدن دولت به افزایش مخارج خود باعث شد کسری بودجه در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۸.۲ میلیارد یورو برسد تا بدین ترتیب، نخستین کسری بودجه این کشور در پانزده سال اخیر رقم بخورد. پیش از این، بانک مرکزی آلمان در گزارشی هشدار داده بود که حتی با وجود حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت، در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران زمان لازم خواهد بود.

افت قیمت سکه در آخرین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه) با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون تومان و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۱۷ هزارتومان رسید. /ایرنا

نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نماد‌های فولاد مبارکه اصفهان، ایران‌خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه، ملی صنایع مس ایران و سایپا در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، محصولات کاغذی، محصولات چوبی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، اطلاعات و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، منسوجات، استخراج زغال سنگ، دستگاه‌های برقی، کانی غیرفلزی، عمده فروشی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سیمان، آهک و گچ، چند رشته‌ای صنعتی، محصولات کامپیوتری، الکتریکی و نوری، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات و خرده فروشی بالاترین درصد بازدهی را داشتند. همچنین نماد خرده فروشی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، لاستیک و پلاستیک، قند و شکر، فنی و مهندسی، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، ماشین‌آلات و تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌ها، پیمانکاری صنعتی، محصولات فلزی، انبوه سازی املاک و مستغلات، سایر حمل و نقل، صنایع کنکی به نهاد‌های مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، رایانه، دارویی، زراعت و خدمات وابسته، استخراج سایر معادن، مخابرات، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و قطعات، استخراج کانه‌های فلزی، وسایل ارتباطی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کاشی و سرامیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات چرمی، چاپ و هتل و رستوران از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
سهامداران عزیز
توصیه یک اقتصاددان راگوش کنید
بورس فردا شنبه ۲۷ دی وارد کانال یک میلیون وصدهزار واحدخواهدشد وتاقبل ازپایان سال به زیر یک میلیون واحد سقوط خواهد کرد
تا اندک خریداری وجود داره سهامتونو بفروشید
جلوی ضرر راهروقت بگیری منفعته !!!!
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کامنت شما بیشتر شبیه تکنیکال کارهاست تا اقتصاد دان، در ضمن از بورس همیشه میشه پول درآورد دوست اقتصاد دان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
چرا آی پی افراد را نمایش نمی دهید تا نویسنده سهام فروش تمام صفحات سایت رو با حرف هاش پر نکنه؟
آفتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
مسئله اینجاست که این اصلا بورس نیست ما داریم .
هرچی قیمت دلار کمتربشه سرعت و شدت سقوط بورس بیشتر میشه
من تیرماه تحت تاثیر فراخوان روحانی و بمباران تبلیغاتی رسانه ها وجراید وتحلیل های مثبت ازروند بورس خانه ای را که برای خریدش ۳۵ سال زحمت کشیده بودم فروختم و توبورس سرمایه گذاری کردم اونموقع شاخص دومیلیون واحد بود و حضرات به اصطلاح کارشناس پیشبینی میکردند ظرف چندماه به ۳ میلیون واحد برسه
حالا همان خانه ۵۰ درصد گرانتر شده و ساخص کل ۵۰ درصد سقوط کرده
بعدازعمری کار سخت مستاجرشدم
ظرف چندماه زندگیم نابود شد چه کسی جواب نابود شدن سرمایه وزندگی منومیده ؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
هیچ کس. ما هم فریب اعتماد به دولت و کارشناسان را خوردیم. ولی زندگی مون را نفروختیم که نابود بشه. چون اعتماد کامل به مسوولین اشتباه محضه. تجربه این چندین سال این را می گوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
جوابش را از طمع کاری و ندانم کاری خودت بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
واقعا چنین کاری کردی؟ !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
حاصل 35 سال تلاش و سقف بالای سرت رو دادی سهام پاره و خانمانسوز ؟!!! واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کدام آدم عاقلی خانه ای را که در آن ساکن است وارد بازار می کند! چه بورس چه هر تجارتی. چرا اشتباهات خود را گردن دیگران می اندازید. سرمایه گذاری تجربه می خواهد با حرف دیگران نمی شود
فقط ادمهای ساده لوح کاهش قیمت مستمر و بلندمدت دلار راباورمیکنند
دلارسال دیگه اینموقع بالای ۴۰ خواهدبود
این خط اینم نشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
دلار زیادی خریدی ؟
از فولاد و پتروشیمی ها و پالایش ها چه خیری دیدیم که این عرضه فوتبالی را هم بخریم تا جیب باشگاه هایشان پر شود و بروند فلان کشور خونه بخرند به ما هم بخندند
شاخص تا یک میلیون واحد سقوط میکنه ولی بعد از عید و اوائل اردیبهشت باز صعودی میشه تا دولت کسری بودجه اش رو باز از بورس تامین کنه!
نقدینگی نسبت به پایان سال 96 حدود 2 برابر شده یعنی اگر اقتصاد ایران الان تحریم نبود نرخ دلار 8 تومن بود ولی چون در اثر تحریم اقتصاد ایران کوچک شده نرخ دلار الان 12 تومن است و هرچقدر قیمت دلار بیشتر از 12 تومن باشه ناشی از فضای روانی جنگ اقتصادی است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان