بازدید 16704

عنکبوت‌هایی که ۸ چشم دارند

عنکبوت‌های جهنده شکارچیان فعالی هستند و شبیه به بعضی از شیر‌های کوچک عمل می‌کنند؛ یعنی شکار خود را کامل دنبال می‌کنند که شکار آن‌ها معمولاً حشرات و زنبور‌ها هستند و برای به دام انداختنشان از هشت چشم استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 13 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، برخی از عنکبوت‌ها شش چشم و برخی دیگر هشت چشم دارند، حقایق بسیار جالبی در رابطه با تعداد زیاد چشمان عنکبوت وجود دارد، اما دلیل چشمان زیاد عنکبوت‌ها چیست؟

حقایق بسیار جالب و جذاب درباره تعداد زیاد چشمان عنکبوت


شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از عنکبوت‌ها شش چشم و بعضی از آن‌ها هشت چشم دارند. پس قطعاً عنکبوت‌ها جزء حیواناتی هستند که از لحاظ بینایی و داشتن چند چشم، با دیگر حیوانات متفاوت می‌باشند.

انسان‌ها دو چشم در جلوی صورت دارند. چشم‌های ما انسان‌ها به خوبی در تشخیص شکل‌ها و رنگ‌ها عمل می‌کند. داشتن دو چشم بزرگ در قسمت جلوی سر، به معنای این است که این چشم‌ها هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا بتوانند دور بودن اجسام را متوجه شوند و در نتیجه بسیاری از حیواناتی که شبیه به انسان دو چشم در جلوی سر خود دارند، راحت‌تر از حیوانات دیگر می‌توانند شکار کنند.

عنکبوت‌هایی که ۸ چشم دارند

عنکبوت‌ها شکارچیانی هستند که نیاز به این چشم‌ها دارند تا بتوانند غذا پیدا کنند. پیش از این در مطالب جالب نمناک خواندید که در حقیقت بیشتر عنکبوت‌ها بینایی خوبی ندارند و از حس لامسه و چشایی برای کشف و اطراف خود استفاده می‌کنند، اما این نوع چشم‌هایی که دارند، کمک بسیاری به آن‌ها در مورد غذایی که می‌خورند و زندگی که در پیش دارند میکنند.

چشم‌های عنکبوت برای زندگی
عنکبوت‌های جهنده شکارچیان فعالی هستند و شبیه به بعضی از شیر‌های کوچک عمل می‌کنند؛ یعنی شکار خود را کامل دنبال می‌کنند که شکار آن‌ها معمولاً حشرات و زنبور‌ها هستند و برای به دام انداختنشان از هشت چشم استفاده می‌کنند.

دو عدد چشم در جلوی صورت آن هاست که بزرگتر از بقیه است و یک دید واضح از رنگ و تصویر و فاصله به آن‌ها می‌دهد و چشم‌های کناری، حرکت موجودات اطراف را شناسایی می‌کنند. این عنکبوت‌ها نیاز به دو عدد چشم بزرگ در جلوی سر خود دارند تا بتوانند حدس بزنند که فاصله شکار با آن‌ها چقدر است.

بعضی از عنکبوت‌ها برای به دام انداختن شکار از تار استفاده می‌کنند. تنیدن تار عنکبوت هم نیاز به بینایی برای تعیین فاصله مناسب دارد. بعضی از آن‌ها در تنیدن تار خبره هستند و علت آن هم چشم‌های مشکی با بینایی تیز است که می‌توانند کاملاً به مستقیم خیره شوند و به آن‌ها عنکبوت‌های دیو چهره می‌گویند. این چشم‌ها باعث می‌شود که عنکبوت بتواند محیط وسعی از اطراف خود را ببیند و به دقت تار عنکبوت را تشکیل دهد تا شکار را به دام بیاندازد.

 

این عنکبوت‌ها از خانواده Deinopis هستند. نقاط کوچکی که شبیه به سوراخ بینی هستند، همان چشم‌های عنکبوت می‌باشند. بعضی از این عنکبوت‌ها در غار‌هایی زندگی می‌کنند که کاملاً تاریک است و چشم‌ها عملاً برایشان هیچ کاربردی ندارد. در چنین مکان‌هایی معمولاً از حس‌های دیگر خود برای پیدا کردن غذا استفاده می‌کنند. آن‌ها برای ذخیره انرژی بدن خود در دوران تخمگذاری، چشم‌ها را از دست می‌دهند و بعضی از آن‌ها هیچ چشمی ندارند.

با وجود همه این تفاسیر چرا اکثر عنکبوت‌ها چشمان زیادی دارند؟
هم چشم انسان و هم چشم عنکبوت به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند در محیط‌های مختلف زنده بمانند. یکی از دلایلی که چشم انسان با چشم عنکبوت متفاوت است، این است که ذهن و بدن آن‌ها به گونه‌ای متفاوت ساخته شده است. به عنوان مثال عنکبوت‌ها گردن ندارند، بنابراین چنانچه در بخش سرگرمی نمناک اشاره شده است نمی‌توانند مانند ما انسان‌ها برای دیدن چیز‌های مختلف، سر خود را بچرخانند. پس داشتن چشم‌های اضافه در اطراف سر، راه کمکی برای عنکبوت است که اطراف خود را بهتر ببیند و سریع‌تر شکار را به دام بیاندازد یا از خطر شکارچی فرار کند؛ و این که چشم‌های بزرگ مرکزی عنکبوت‌های جهنده برای دیدن شکل‌ها عالی عمل می‌کند، اما چشم‌های ساده کناری، برای مشاهده شکارچی‌ها مناسب‌تر هستند بنابراین نه انسان می‌تواند هشت چشم داشته باشد و نه عنکبوت می‌تواند با دو چشم زندگی کند، اما جالب است بدانید که آن‌ها با وجود هشت چشم، دقیقاً عملکرد دو چشم ما را دارند و بینایی آن‌ها از ما قوی‌تر نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان