ریزش دلار می تواند بورس را پرقدرت کند

کارشناس بازار سرمایه درباره علت سبز شدن اکثر سهم‌ها در تالار شیشه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 10 January 2021

 به گزارش بورس تابناک، تالار شیشه‌ای امروز ضیافت خوبی را برای سهامداران برپا کرد و به خوبی از آن‌ها استقبال کرد به طوری که امروز دیگر سهامداران این بازار، با تخم مرغ به جنگ دیوارهای سازمان بورس اوراق بهادار نرفتند. به نظر می‌رسد جلساتی که دیروز در هیئت دولت برگزار شد با حاشیه‌های فراوانی که داشت، خبرهای خوبی را هم در پی داشت چراکه امروز سهامداران حقوقی بازار تصمیم به حمایت از بازار گروه‌ها و سهم‌های بنیادی بازار گرفتند و از همان ابتدای معاملات با رشد سهم‌هایی از جمله «فولاد»، «شستا» و خودرویی‌ها، شاخص کل رشد خود را آغاز کرد و امروز کمترین میزان افت را پشت سر گذاشت.

روز گذشته در جلسه‌ای که هیئت دولت داشت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران در بورس پیشنهاد داد که ضرایت تعیین قیمت پایه در بورس کالا به دستور وزارت صمت از ۸۰ به ۷۰ درصد کاهش پیدا نکند و خبر از این می‌رسد که فردا هم قیمت‌ها در بورس کالا با ضریب ۸۰ درصد قیمت‌های جهانی منطقه CIS محاسبه خواهند شد، اما وزارت صمت اعلام کرده است که این تغییر ضرایب به عهده خود شرکت‌ها است و هرکدام تمایل دارند، ضریب قیمتی را ۷۰ درصد در نظر بگیرند.

به هر حال، امروز شاخص کل با رشد ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحدی به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۱۴ واحد رسید تا فعلا مرز ۱.۳ میلیون واحدی را رد کرده باشد و تا روزهای بعد مشخص شود که قرار است چقدر رشد یا کاهش داشته باشد. به این ترتیب، دولت و سهامداران حقوقی حمایت خود را از بازار سرمایه آغاز کردند. به هر حال برای جمع‌آوری اطلاعات بازار به سراغ  یک کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا بیشتر از روند معاملات باخبر شویم.

محمدبختیار نصرآبادی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با رشد سهم‌های بنیادی بازار در معاملات روز جاری اظهار کرد: بازار سرمایه زودتر به استقبال اتفاقات می‌رود و چند عامل در این چند روز روی بازار اثرگذار بوده است که یکی از آن‌ها سایه جنگ مطرح شده بود که در حد شایعه ناشی از آخرین روزهای تحویل قدرت در ایالات متحده به وجود آمده بود و مقداری معامله‌گران بازار را محتاط کرده بود.

وی در ادامه گفت: دلیل بعدی که باعث شد بازار در دو هفته اخیر دچار ریزش‌های شدید شود، قیمت‌گذاری دستوری فولاد بود که اثر قابل توجهی روی یک صنعت و کلیت بازار داشت، اما مسئله دیگر این بود که سهامداران به صورت هیجانی سهام خود را به فروش می‌گذاشتند که همه این مسائل دست به دست هم دادند تا بورس در این چند روز میزبان خوبی برای سرمایه سهامداران و بازگرداندن نقدینگی آن‌ها نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید قبول کرد در برخی از سهم‌ها بازار ارزشمند نیست، تصریح کرد: شاید امروز بازار روی خوش‌تری را به دلیل جلسه دیروز فعالان اقتصادی با هیئت دولت، به سهامداران نشان داد و بحث دیگر در رابطه با رشد امروز بازار لغو قیمت‌گذاری دستوری برای قیمت فولاد بود که باعث شد حجم معاملات خوبی را برای بورس رقم زد، اما باز هم نگرانی برای بازار سرمایه ادامه‌دار است.

نصرآبادی افزود: با توجه به مورد استقبال قرار گرفتن سهم‌ها در بازار نمی‌توان این امید را داشت که وضعیت بازار بهتر شده است.

وی درباره روزهای پیش رو برای بازار سرمایه عنوان کرد: پیش‌بینی یک روزه وضعیت بازار سرمایه کار جادوگران است چراکه هیچکس نمی‌تواند هزاران اتفاق در روز را پیش‌بینی کند، اما کلیت بازار به گونه‌ای است که حداقل در برخی از سهم‌های فعال در بعضی از صنایع احتمالاً بازار خوبی را با توجه به کاهش قیمت دلار نخواهیم داشت.

این تحلیلگر بورس تأکید کرد: با اخبار احتمالی شروع مذاکرات و توافق‌ها با آمریکا ممکن است روی برخی از صنایع و سهم‌ها در بازار سرمایه اثر مثبت بگذارد، ولی به نظر می‌رسد تا زمان مشخص شدن بودجه ۱۴۰۰ و قوانین و مقررات فعالیت بنگاه‌ها در بازار سرمایه جهت سرمایه مردم در بازار سرمایه مشخص نمی‌شود.

نصرآبادی گفت: وضع مالیات دولت روی خودرو و مسکن ممکن است سرمایه‌ها را به سمت شبکه بانکی و پولی کشور و شبکه بازار سرمایه سوق دهد و اگر بازار پول بتواند پذیرای این میزان از سرمایه باشد، این پول‌ها به بازار پول منتقل خواهند شد و در مجموع، روزهای آینده ممکن است بازار سرمایه در جهت مثبت حرکت کند اما هنوز فشار فروش روی سهم‌های بزرگ وجود دارد و احتمال ریزش بازار زیاد است.

 

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر