بازدید 21879
پیمانه اقتصادی

همتی: دلار ۴۲۰۰ تومانی را از نظر تخصصی قبول ندارم/ شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ بازگشت/ جزئیات واردات ۱۴ هزار خودرو در ۱۴۰۰

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیات مدیره شرکت‌ها فقط از راهکار‌های بورسی پیروی کنند، رئیس جمهور: بورس بستر معاملاتی شفاف است، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بازار متعادل در معاملات سکه، آیا قیمت طلا سقوط می‌کند؟، استخراج ارزرمز شرکت چینی- ایرانی در کرمان مجاز است و تغییر قیمت دلار در دو نیمه امروز را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 10 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیات مدیره شرکت‌ها فقط از راهکار‌های بورسی پیروی کنند، رئیس جمهور: بورس بستر معاملاتی شفاف است، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بازار متعادل در معاملات سکه، آیا قیمت طلا سقوط می‌کند؟، استخراج ارزرمز شرکت چینی- ایرانی در کرمان مجاز است و تغییر قیمت دلار در دو نیمه امروز را در بر دارد.

شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ بازگشت

شاخص کل با ۲۰۸۲۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۱۴ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۵۴۴۰ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به ۳۴۱ هزار و ۴۴۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۸۴۲ واحد افزایش معادل ۱.۴۹ درصد به ۴۶۶ هزار و ۶۵۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۴۷۸ واحد افزایش معادل ۱.۴۹ درصد به ۳۰۵ هزار و ۴۰۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۸۸۶۷ واحد افزایش معادل ۱.۵۸ درصد به یک میلیون و ۸۶۰ هزار و ۹۸۴ واحد، شاخص بازار اول با ۱۹۳۳۹ واحد افزایش معادل ۲.۱۰ درصد به ۹۴۰ هزار و ۱۷۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۷۷۵۶ واحد افزایش معادل ۱.۰۴ درصد به ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۶۶۳ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹/ آشتی بزرگان بازار با صف خرید

بورس امروز یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹/ آشتی بزرگان بازار با صف خرید

هیات مدیره شرکت‌ها، فقط از راهکارهای بورسی پیروی کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اخیراً، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتاً، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تأکید کرد: هیات مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

رئیس جمهور: بورس بستر معاملاتی شفاف است

دکتر روحانی گفت: بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار سرمایه بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده مندی و رعایت قانون در آن می داند. روحانی با بیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، تاکید کرد: سیاست گذاری های آن نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بازار سرمایه باید پرهیز شود. وی افزود: رسالت این بازار، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمت گذاری کالاها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مسئله در نهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف کننده واقعی است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

ارزش پورتفوی بورسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۱۳۵ هزار و ۱۰۳ تومان افزایش یافت و به ۸ میلیون ۵۵۲ هزار و ۷۲۳ تومان رسید. در معاملات دیروز ارزش این سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۶۲۰ تومان رسیده بود، اما رشد امروز بازار سرمایه موجب شد که سهام موجود در سبد بورسی سهام عدالت ۱.۶ درصد افزایش یابد. بر این اساس، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد شده نیز به ۵ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۳۳ تومان رشد کرد.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۱ دی ماه ۹۹

تغییر قیمت دلار در دو نیمه امروز

در پایان معاملات امروز، در حالی که نرخ دلار و یورو روند کاهشی را تا پیش از ظهر ثبت کرده بودند، در نهایت با افزایش قیمت مواجه شدند. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 23950 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 24850 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 29470 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 30370 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد.

بازار متعادل در معاملات سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با افزایش ۱۰هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون  و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۷۵ هزارتومان رسید.

آیا قیمت طلا سقوط می کند؟

بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار کامکس آمریکا روز جمعه بیش از ۸۰ دلار معادل ۴.۱ درصد سقوط کرد و در ۱۸۳۵ دلار و ۴۰ سنت بسته شد. همزمان بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالای ۱.۱ درصد صعود کرد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، در حال حاضر رشد بازده اوراق خزانه، تقاضا برای دلار را تقویت کرده و باعث فروش گسترده در بازار طلا شده است. علاقه زیادی در میان سرمایه گذاران موسسه ای برای فاصله گرفتن از طلا وجود دارد و همچنین این ترس بزرگ وجود دارد که موجودی صندوقهای  ETF با موفقیت بشتر جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در مهار پاندمی کووید ۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد. طلا شاهد فروش فنی شدیدی است. ادوارد مویا با اشاره به این که بازار طلا ممکن است در روزهای آینده شاهد نوسان ۱۰۰ دلاری قیمتها باشد، به سرمایه گذاران توصیه کرد به دلار آمریکا توجه داشته باشند. وی ادامه داد: در وال استریت این دیدگاه وجود داشت که با خودداری بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخهای بهره به این زودی، ضعف ارزش دلار عمیقتر خواهد شد اما آنچه که مشاهده کردیم، بهبود ارزش دلار بود که معاملات طلا را متاثر کرد. دورنمای اقتصادی بسیار مبهم مانده و در بحبوحه قرنطینه های سخت گیرانه و آمار بالای قربانیان کووید ۱۹، آمریکا کاهش ۱۴۰ هزار شغل در دسامبر را گزارش کرد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار کرد: در حال حاضر دو عامل موثر در ریزش قیمت طلا وجود داشته که شامل رشد بازده اوراق قرضه و مصائب اقتصاد است. این امر باعث فروش و فرار به سمت نقدینگی شده است. آمار اشتغال روز جمعه نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. واکنش معمول بازار به اخبار اقتصادی بد، حرکت به سمت نقدینگی است. پول از بازار طلا خارج شد و به سمت بازارهای سهام یا اوراق قرضه رفت. همچنین عرضه واکسن ضعیفتر از انتظارات قبلی بوده و به جای بهبود، بدتر شده است.

همتی: دلار ۴۲۰۰ تومانی را از نظر تخصصی قبول ندارم

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست امروز کمیسیون اصل نودم مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خانه ملت، مبنی بر اینکه ارز 4200 تومانی تاکنون با ایجاد زمینه رانت به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و نظر شما نسبت به حذف این ارز یارانه‌ای در لایحه بودجه سال آینده چیست؟ گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه هر مصوبه‌ای داشته باشد، ما اجرا خواهیم کرد، پیش از این هم اعلام کرده‌ام از نظر تخصصی ارز 4200 تومانی را قبول ندارم. دولت در شرایطی که کشور دچار افزایش جدی نرخ ارز به دلیل تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای شده بود، چاره‌ای جز تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی و داروی مردم و کنترل قیمت‌ها نداشت، تخصیص ارز 4200 تومانی در یک مقاطعی بسیار خوب عمل کرد.

همتی تاکید کرد: معتقدم اگر همین ارزی که به خوبی اجرا و توزیع نشده را مجلس بخواهد، تغییر دهند حتما در قیمت کالاها تاثیر خواهد گذاشت و باید به نوعی حذف ارز یارانه‌ای جبران شود. بنابراین این موضوع یک تصمیم دو گانه است زیرا ارز 4200 تومانی از یک طرف کمک به مردم بوده و از سوی دیگر با اجرای نادرست رانت هایی را بوجود آورده است. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با همفکری دولت و مجلس بتوانیم معضل پیش آمده در زمینه ارز یارانه‌ای را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که ارز تک نرخی شود، من معتقد به ارز چند نرخی نیستم اما اکنون باید مراقب شک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه باشیم و با تدبیر اقدامات لازم را انجام دهیم تا اتفاقی نیفتد. /خانه ملت

جزئیات واردات ۱۴ هزار خودرو در ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به این‌که ورود خودرو از مناطق آزاد پیشنهاد نمایندگان بود نه دولت، اظهار کرد: بر این اساس جهت تنظیم بازار خودرو این مجوز صادر شده که امکان واردات خودروهای وارداتی غیر آمریکایی مستقر در مناطق آزاد که فقط امکان تردد در محدوده اطراف آن را دارند با پرداخت حقوق ورودی و تعویض پلاک به سرزمین اصلی فراهم شود. وی افزود: اما طبق مصوبه تلفیق همچنان واردات خودرو به مناطق آزاد است. به نقل از ایسنا؛ خانلو در مورد تعداد و منابع پیش بینی شده درآمدی از محل ورود خودرو از مناطق آزاد توضیح داد: در رابطه با تعداد پیش بینی دقیقی ارائه نشده است، اما به هرحال مناطق آزاد نیاز به خودرو دارند و قرار نیست حجم غیرمتعارفی از این مناطق به سرزمین اصلی وارد شود، با این حال پیش بینی که در مجلس صورت گرفته این است که از این محل در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه، با توجه به تعدادی که قابلیت ورود از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را دارند به نظر نمی‌رسد این ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد، این در حالی است که احتمالا حدود ۱۴ هزار دستگاه امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشد که در این حالت به نظر می رسد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شود. وی این را هم  گفت که طبق پیش بینی صورت گرفته برای ورود خودرو از مناطق آزاد باید ثبت سفارش انجام شد، از این جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سامانه ثبت سفارش به سمت سرزمین اصلی را باز کند.

استخراج ارزرمز شرکت چینی- ایرانی در کرمان مجاز است

سخنگوی صنعت برق گفت: فعالیت شرکت چینی-ایرانی کاملا قانونی بوده وبرای استفاده از برق مورد نیاز تجهیزات خود مجوزهای لازم را از شرکت توانیر را دریافت کرده است و مطابق شیوه نامه تعرفه می پردازد. /مهر

صادرات گاز روسیه به ترکیه و اروپا از طریق خط لوله ترک استریم دو برابر شد

شرکت بزرگ گازپروم روسیه اعلام کرد: با گذشت یک سال از راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا موسوم به ترک استریم، میزان گاز صادراتی از این خط لوله به ترکیه و اروپا دو برابر شده است. الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم گفته که این روزها سالگرد بهره‌برداری از این پروژه است و این خط لوله از روز 8 ژانویه سال 2020 عملیاتی شده و گازپروم میزان صادرات گاز از طریق این خط لوله را 2.2 برابر کرده است. این خط لوله 930 کیلومتری با عبور از دریای سیاه، گاز روسیه را به ترکیه و سپس برخی کشورهای اروپایی نظیر یونان، مقدونیه، بلغارستان، رومانی، صربستان و بوسنی و هرزه‌گوین منتقل می‌کند.

میلر می‌گوید: طی سال گذشته ترکیه، یونان و مقدونیه واردات گاز از روسیه را افزایش دادند. صربستان آخرین کشوری است که واردات گاز از روسیه به وسیله خط لوله ترک‌استریم را آغاز کرده است.  شیوع ویروس کرونا تقاضای انرژی در بازار جهانی را به شدت کاهش داده و صادرات گاز روسیه به کشورهای غیر از اعضای سابق شوروی در سال 2020 نسبت به سال 2019، 10 درصد کاهش داشته است. البته برخی کشورهای اروپایی همچنان در فکر افزایش خرید گاز از روسیه هستند. میلر می‌گوید: 9 کشور  اروپایی در سال 2020 خرید گاز از روسیه را افزایش داده به گونه‌ای که هلند و اسلواکی در سالی که گذشت رکورد جدیدی را در خرید گاز روسیه به ثبت رساندند.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
یک روز مثبت خورده یعنی برگشت
همه از تحریم های ایران سود میبرند الا خود مردم ایران. مهمتر از همه چین و روسیه. چین اینجا بیت کوین فارم میزنه و با برق ارزان بیت کوین درو میکنه. اگر راست‌میگن چرا تو کشور خودشون نزدند و مردم ایران باید پول برق وحشتناکی بپردازند تا اونا بتونند کوین استخراج کنند. اونم از روسیه که ما تحریم هستیم اون جانشین گاز ما شده و هر روز صادراتش را بیشتر میکند. چطوره اون که تحریم هست و دشمن شماره یک امریکا همه چیز میفروشه ولی ما نمیتونیم. نشون میده که پشت پرده تمام بدبختیهای ایران و مردمش همین دو دوست مکار هستند که دارند نفع خود میبرند ک زحمت ما میدارند. این هم از رئیس بانک مرکزی... خدایا خودت ما را نجات بده یا بکش راحتمون بکن
بعد از اینهمه مشکلات و پول به جیب سرمایه دار ریختن حالا میگویید قبول ندارید ، عجب مسئولان آزمون و خطایی هستید !!
فعلا دولت سیاست مرگ را در پیش گرفته است تا مردم به تب راضی شوند وگرنه دلار 4200 تومانی هم بالا است و آقای همتی دلار 4200 تومانی را پائین می داند و نمی گوید دلار 25 هزار تومانی وحشتناک بالا است. شما کدام کشور را سراغ دارید که دلار دو نرخی باشد و فاصله آن 6 برابر باشد؟؟!! حتی در بدترین کشورها هم چنین چیزی وجود ندارد و معلوم نیست چه نوع اقتصادی در این کشور حاکم است که باید جنین فاصله ای وجود داشته باشد.
دفاع از ارز 4200 یا عدم بازگشت میلیاردها دلار ؟!!!
آقای همتی قبول دارین.نمی تونیین مدیریتش کنین.
خخ .دلار بردین چسباندید به 25000.نباید هم قبول داشته باشین
جراید : اف ای تی اف بازهم رای نمی اورد
بیچاره بورس !!!
واردات خودرو با تعرفه کم و متعارف باید آزاد شود...... سرمایه گذاران آمریکایی هم باید وارد ایران شوند. گره خوردن اقتصادها به یکدیگر مانع تحریم و جنگ شده و منافع همه را تامین می کند!
برق مصرف نکنید.کم داریم...طرف از اونور ونیا اومدی مفتی برق میبره برا بیت کوین .عراق هم که پول بده نیست....واس چی هی میگی برق نداریم
برخی افراد تصور می کنند که هر کس وارد بورس می شود باید حرفه باشد و برخی افراد از دولت بخاطر اینکه مردم را تشویق به بورس کردند و به آنها ضرر زدند شاکی هستند و باعث شده است در این زمینه تناقضاتی بوجود آید
به نظر من باید به بورس با دو نگاه توجه کرد نگاه اول اینکه دولت وقتی سهامی را به مردم با تخفیف 30 درصد ارائه می دهد و یا جزء سهام های عدالت است باید این تخفیف واقعی و بر مبنای ارزش واقعی سهام باشد نه در حالت ماکزیمم بازار تا کسانی که وارد بورس می شوند و اطلاعاتی از آن ندارند دچار ضرر نشوند و دولت نسبت به این موضوع مسئول و باید پاسخگو باشد اما در نگاه دوم کسانی که وارد بورس شدند و سهام هایی را خریده اند که دولت در آن دخالتی نداشته است و با توجه به طبیعت بازار بالا رفته است مسئولیتی ندارد و این سهامدار است که مسئول ضرر خودش است و دولت فقط مسئول کلیت بازار است
همتی: دلار ۴۲۰۰ تومانی را از نظر تخصصی قبول ندارم:
آقای همتی مُشک آن است که خود ببُوید ؛ نه اینکه عطار بگوید...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان