بازدید 148895

هزینه ساخت واحد ۷۵متری طرح ملی مسکن چقدر؟

در حالی ثبت‌نام مرحله جدید طرح ملی مسکن از دیروز آغاز شده است که تورم مصالح ساختمانی یک چالش اساسی برای متقاضیان طرح مذکور خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 08 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، مرحله جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن در ۲۲ استان از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شده و تا یکماه ادامه خواهد داشت. طرح ملی مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال برنامه‌ریزی شده که البته در خوشبینانه‌ترین حالت با یکسال تاخیر نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی به اتمام خواهد رسید.

زمین مورد نیاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تامین است و در این بخش مانع چندانی پیش روی طرح ملی مسکن نیست. اما هزینه ساخت واحد‌های این طرح مسئله‌ای بوده که به خصوص طی ماه‌های اخیر به چالشی مهم برای زمان اتمام آن تبدیل خواهد شد.

آذرماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود: متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهر‌های استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پر تراکم با مساحت ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهر‌های استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحد‌های مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحد‌های مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحد‌های این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

همانگونه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده، به دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحد‌های طرح مذکور با قیمت‌های دیروز وجود ندارد.

*انتقاد سازندگان از افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی

به گزارش تسنیم، طی یکسال اخیر به ویژه در ماه‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی در کشور به شدت افزایش یافته و باعث نگرانی عمیق سازندگان شده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به تازگی در گفتگو با تسنیم با انتقاد از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی گفته است: مدت‌هاست بازار فولاد درگیر رانت، فساد، سوداگری، دلال بازی و سفته‌بازی است و از بدماجرا هم این است که کسی هم جلوی این نابسامانی را نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه نه فولاد ۹۰۰۰ تومانی به بازار آمد و نه خبری از کارت مصالح ساختمانی شد، افزود:بحث کارت مصالح ساختمانی فقط در حد صحبت‌های رسانه‌ای مسئولان باقی مانده است، مانند سایر شعار‌ها در حوزه مسکن.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که طی روز‌های گذشته اعلام کرده‌اند مسکن در حال ارزان شدن است، افزود: این در حالی است که مصالح اصلی ساخت و ساز‌ها گران شده؛ به‌عنوان مثال قیمت بتن طی ۳ ماه اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و فولاد نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵۰ درصد گران شده است.

پورحاجت با بیان " با این وضعیت باید در خواب، رویای ارزان شدن قیمت مسکن را ببینیم"، اضافه کرد: واقعیت کف بازار چیز دیگری را می‌گوید.

وی چالش اصلی بازار مسکن و ساخت‌وساز‌ها در این بخش را نوسانات شدید قیمت فولاد عنوان کرد و گفت: این داستان تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد، چرا فولاد در بورس عرضه نمی‌شود. نقش وزارت صنعت در این قضیه چیست؟

 افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه امسال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آن‌ها اصابت می‌کند.

هزینه ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود ۳ میلیون تومان نزدیک شده است بدون احتساب تعدیل‌های مدنظر خانم مدیرکل.

در زمان حاضر به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن، هزینه هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده و به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معلومی مانند واحد‌های طرح ملی مسکن است. با فرض خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مذکور افزایش نمی‌یابد و مردم شاهد رها کردن امور توسط دولت طی ۷ سال گذشته نخواهند بود. با توجه به این مسئله هزینه ساخت یک واحد ۷۵ مترمربعی طرح ملی مسکن حدود ۳۷۵ میلیون تومان است. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته) حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از ۵۰۰ میلیون تومان عبور خواهد کرد.

در طرح مذکور قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید ۳۵۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود ۱۷۵ میلیون تومان برای بازه زمانی ۱۰ ساله خواهد شد، یک واحد ۷۵ متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن ۶۷۵ میلیون تومان با قیمت امروز تمام خواهد شد.

ضمن این‌که قسط ماهانه وام ۱۵۰ میلیون تومان طرح ملی مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن از توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو قشر کم‌درآمد هستند، برآید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۶۱
ثبت نام های پارسال هنوز تحویل نشده دنبال ثبت نام های جدید هستید ؟ یعنی بازی با روح و روان مردم تا کجا ؟؟؟
مملکت با این همه منابع و ثروت ولی سهم مردم باید آلونک ۷۵ متری و ماشین از رده خارج بی کیفیت و حسرت و نداری و فقر باشه.
لطفا وام مسکن هم زیاد کنید
پاسخ ها
علی‌کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اقساط وام ۱۵۰میلیونی حدودا ۲.۸۰۰میلیون است حالا اگر وام را دو برابر کنند اقساط آن میشودبیش از۵.۶۰۰میلیون تومان که هیچ حقوق‌بگیری از عهده آنبرنمی‌آید مردم سرکاری هستند واین دولت طی دو دوره ریاست جمهوری حتی یک واحد آپارتمان برای مردم نساخته و مسکن مهر را هم نیمه کاره رها کرده و مردم هنوز سرگردان هستند و آپارتمان ثپت نامی در دولت قبلی را تحویل نگرفته‌اند.بیچاره مردم که رای خود را به این دولت حامی مرفعان بی‌درد دادند و مملکت را به قهقراء بردند......
سلام پس کاش از اول بگید که مردم بیچاره اونها که ندارن ثبت نام نکنن ما که نداریم چکار کنیم کجا بفکر ضعیفا بودید ٱخه دارو نداره من پول پیشه کم من و حقوق کم چطور بگیرم از امساله من زیادن کاش بفکر ما بودین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
خدا ازشون نگذره فقط حرف اضافه فقط دروغ دروغ
فقیر همیشه واژگون است
میخواهد پول مردم را به جیب بزنند
آخه یک کارگر ۱۵۰ میلیون بابت پیش پرداخت و ماهانه اقساط بلند مدت دو میلیون هفتصد بدهد ، چگونه با این حقوق و کجا زندگی کند ،، تازه معلوم نیست چه الونکی و کجا تحویل بگیرد ..
دولت پول نداره این پولو میگیره برای خودس به بهنه مسکن
مسله مسکن بهانه است
ثبت نام های قبلی رو چرا شروع به ساخت نمی کنند؟مثلا در ارومیه مدتی قبل مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت زمین طرح اقدام ملی مسکن تامین و مشخص شده.با راه و شهرسازی استان که تماس میگیریم میگن محلش فعلا مشخص نیست.حداقل محلشو به متقاضی ها اطلاع رسانی بکنند.
منم ثبت نام کردم ولی جوابگو این قسط و این پرداخت نیستم لطفا مسئولین دلسوز یک فکری بحال ما کنند
تو هنوز یه کیلو سیمان توزمینی نریختی فقط بلدید ثبت نام کنید .....برم فقط کافی نتی بزنم
والا خیلی هامیگن از تین پولا نداریم
بما گفتن در دو مرحله 40 میلیون واریز خواهید کرد، که یک مرحله رو واریز کریدم.
یک بار هم ده میلیون بابت عرصه گرفتن.
یک وام 100 میلیلونی هم صحبت شده که بعد از تحویل واحد خواهد بود.

صحبت 300 میلیون و اینا نبوده!

اصلا اگر 300 داشتم هیمن الان در شهر جدید سهند تبریز، واحد 75 متری به همین قیمت موجود هست!
من تنها دارایی ام ۴۰ تومنه که دست صاحبخونه هست زن خود سرپرستم شغل هم ندارم با یه بچه چه جوری پول بدم بشما
از اولل معلوم بوداین خانه ها مال مردم عادی وکارگران نیست فقط برای کارمندان ونورچشمی های خودشونه خانه دارشدن واسه کارگریک رویای خام بیش نیست فکرنکنم حتی قبرواسه مردنشون هم باشه
مردم پول رهن خانه ندارن از کجا پول بیارن پنجاه میلیون آورده هم براشان سنگینه به هوای جیب خودشان دارن حرف میزنن
ما اگه درآمدمون این قدر بود که بتونیم ماهی 2700000 هزار تومان قصد بدیم خودمون برا خودمون یه خونه می خریدم نیاز به زحمت دولت نبودیم
دولت که شش ماه دیگه عوض میشه تازه یاد مسکن افتاد
یکسال از ثبت نام میگذره هنوز هیچی نکردن . فقط میگن مصالح داره گرون میشه . خوب جان بکننین بسازین تا مصالح گرونتر نشده
خدا بیامرره پدر احمدی نژاد را که همه را خونه دار و ماشین دار کرد. این رئیس جمهور هم یکی فقط ثبت نام الکی . مردم کم در آمد که ندارن چیکار کنند؟؟؟؟
این بنده خدا(اقای پورحاجت)که داره حرف حق میزنه، حرفاش تماما درسته ،،وواضحه که این طرح اصلابه دردقشرمتوسط وپایینتر،نمیخوره،،بااین اوضاع اخرعاقبت طرح اصلا معلوم نیست
بابا کمی هم بفکر مردم بیچاره و بی خانمان لبنان و سوریه و یمن و ... باشید مسئولین عزیز!!! ...ماها ، حالا حالاها هستیم... !!!
اگر شما فکر مردم بودید فقط در مسکن مهر شهر رشت نزدیک به یکصد هزار واحد نیمه کاره هست که رها شده حالا در سطح مسکن مهر های کشور ببین چقدر میشه
بعد شما که چند ماهی بیشتر از وقت دولت نمونده جان همه تون میخواین مسکن ملی بسازید دروغ برگ علامت نزدنه خودتونید.اششک
چطدر تو لبنان وفلسطین مجانی میسازن ولی اینجا تو ناکجا اباد یه خونه ۷۵ متری رو ۶۵۰ میلیون میدن خوب این پولو که هرکی داشته باشه اطراف تهران میتونه خونه بخره نیازی هم به شما نداره که
سلام خدمت مسئولین محترم خواهش میکنم یه طرح دیگری بزارین که چند تا فقیر مثل ما بتونن ثبت نام کنن..به نظر شما کدوم فقیر الان ۴۰ میلیون پول نقد داره؟؟بیچاره شدیم با چند تا بچه
این طرح اجرا نشده ، محکوم به لغو است ؛ در کشوری که خط فقر زیر 10 میلیون تومان تعریف شده است و همه ی ما ها گرفتار انواع فقر (مالی /معنوی /غذایی /پروتئینی و رفاهی و ......هستیم چه کسی توان اورده این جور مسکن و اورده به درک پرداخت اقساط 2 و نیم میلیون تومانی دارد.
شما که به مسکن مهرها مسخره می کردین یک میلیون اورده و در نهایت 22 میلیون وام قرض الحسنه تعداد زیادی در سراسر کشور صاحب خونه شدند .
حالا ان طرح ملی بود یا این طرح مسخره شما کدام ؟
کاربران نظر دهند؟
چنانچه قیمت دلار کاهش یابد به تبع آن قیمت‌ها هم باید پایین بیاید
خداوند متعال خودش کمک کنه
من از بشر امروز کلا قطع امید کردام
راهی برای افراد کم درآمد وبی در آمده جامعه نیست نخواهد بود
آدمهای بی بزاعت هر روز در حال مرگ زنده مانی میکنن
اجاره خانه ها هم زیاد شده دیگه حتی خونه هم نمیشه اجاره کرد
چرا این حرفو از اول نمیگید خدا...
سلام خوب شما گفتین ۳۰ الی ۴۰ میلیون پول برای ثبت نام اولیه اگر قراره بیشترش کنه قسط بندی کنید تا تحویل قسط ادانه دار بشه بتونیم اسممون دراومد برداریم تحول این خونه ها کی هستش ؟
اخه ما جوان ها2500درامد داریم که بتونیم این همه قسط بدیم
مردم با ماهی 2700 هزارتومان می‌توانند قسط پرداخت کنند آخه کدام مردم جز نمایندگان مجلس توان ثبت نام این طرح را دارند چرا مثل آدم اعلام نمی‌کنید این طرح شامل حال کارگران نمی‌شود حدعقل کسی ثبت نام نکند هزینه بیخود پرداخت کند خدایا می شود روزی بتوانیم به حقمان برسیم
لطفا یکم بفکر این مردم باشید . این قشر مردم از کجا میتونن این پولها را تامین کنند یکم تسهیلات ببرید بالا . بابت این الونک اینقد به مردم فشار نیارین
بله ما که نداریم باید بریم بمیریم این خانه ها هم برای پول دارهاست پول دارو نداریم بعد باید برج فلان قدر بدیم مملکت که مال خودمون است باید پول بدیم
چرا برای شهر دورود نذاشتین یعنی دورود ار ازنا کم جمعیت تره؟ اخه چرا
سر مردم لبنان و فلسطين و عراق و سودان و يمن و ... سلامت.....
با سلام از مسئولین محترم خواهشمندیم ۴۰ میلیون مسکن ملی رو چند روز برا واریز تمدید کنید ممنون شماییم
اگه قرارباشه به این مبلغ خونه ارائه بشه چه نیاز به طرحه
متری یک میلیون تومان ...75 میلیون
با این طرح ها شون و قیمتهای نجومی اجناس.
این طرح بعد محو شدن این دولت چنان دچار شلم شوربا شود بیا و ببین ....
ای بابا اینقد چرتکه نندازین عرضه داشته باشید بسازید دیگه
گزارشت ن بسیار پر نقص وکلی غلط دستوری بود. لطفا ی آدم با سواد بزارید برای نوشتن گزارش
آخه یک جوانی که تازه ازدواج کرده و شغل و درآمد 2 میلیونی داره چطوری میتونه یک واحد اجاره کنه تا اینکه بیاد بخره آخه این قشرضعیف را پس کی بایستی حمایت کنه ؟؟؟
یاد کارتون پینوکیو درخت پول میندازه منو
خدایا ما چکارکنیم که آورده نداریم؟ آقا50متر زمین بدید تا با خشت یه اطاق توش بسازیم
چه ظوری میخاین جواب خدارو بدین حق مابیشتر ازین چیزاست حق همه ما رفاه واسایش هست که از ما گرفتید .....
سلام کجا ی زن که سرپرست خانواده س وخودش هم مستاجر از کجا بیاره لطفا به فکر باشید و برای آتها لاق تمام قسط باشه با درصد پایین لطفا به فکر کم درآمدها باشید همین این مردم کم درآمد بودن که انقلاب کردن لطفا حق و ناحق نکنید باندبازی نکنین
پس اینا واسه چی از اول نمیگن چقدر پول میخاد و که مام الکی دلمون خوش نباشه ما اگه میتونستیم ۳۰۰ تومن پول جور کنیم بدیم به این خونخارا خودمون خونه تو یه کوره دهاتی میخریدیم که اینجوری رو هوا نباشیم.بعدشم مگه ۲۷۰۰ قسط ماهانه شوخیه.یه کارگر اگه حقوقش یه هزاری هم خرج نکنه باز ۲۷۰۰ نداره........
همونجوری که دولت خائن سهام پالایش یکم را با قیمت 10هزار تومان به مردم انداخت و الان این سهم 6500تومان هست، مسکن آشغال ملی رو هم میندازه تا خرخره به ملت
سلام ما در استان چهارمحال و بختیاری... شهرکرد هستیم بعد گفتن که 200 متر هست زمین... پس الان چی میگین شما
الان مثلا به فکر مردم هستید که با وام 18 درصد اونم از کجا بیاریم این همه پولو؟
اول اول که طرح مسکن ملی داده شد گفتند آورده متقاضی بین 75 تا 100 ملیون تومانه . الان باید بالای 300 ملیون آورده بیاریم. چرا با روح و روان مردم بازی میکنید.
تبلیغات انتخاباتی!
هفت سال و نیم کاری برای مسکن نردم که نکردید ، هیچ . باعث افزایش قیمت زمین و مسکن و اجاره مسکن هم شدید. یهو آخر کاری به فکر ثبت نام افتادید؟ که چی ؟ مردم بهتون رای بدن که تو دوره بعد براشون بسازید؟
خیلی جالبه. تو کشوری که این همه نهاد نظارتی داخلش هست این جور ولنگاری قیمت مصالح و هزینه ساخت مسکن تعجب آوره؟؟؟ مردم ایران چیکار کردن با خودشون یا این انتخابشون
اهای مملکلت لطفا بگوش باشید
اینها فقط میخاهند جیب مردم را خالی کنند
میخاند کسری بودجه امسال را از جیب من و تو دربیارند.!!!!!
سوال اگه من پونصد تومان پول داشته باشم خوب خودم
بدبخت مردم دولت پول کم اورده به پول فقرا هم رحم نمیکنن خدا بدادمون برسه با همین پولی که نوشته شده من تا اخر عمرمم نمیتونم صاحب واحدی بشم کاش ما هم لبنان یا سوریه ای بودیم
خسته نباشید اخیرا یک خانم کارشناسی درمورد قیمت اپارتمانها در جاهای مختلف تهران نطر کارشناسی میدن با قیمتهای نجومی و توهم زا منطورشون ازاین کار چیست که قیمتهای مسکن ملی را ببرند بالا
تازه زمین هم باشه باج خواهی پروانه شهرداری خودش قیمت یک خونه است
خدا برس بدادمان
من ۶ ماهه ۴۰ تومان واریز کرده ام هنوز هم بلاتکلیفم از سال ۹۸ هم ثبتنام کرده ام
اگه انصرافی داشته باشد میخام انصراف بدم
چون من ۴۰۰ توما نقد داشته بودم برای خودم خونه میخریدم چرا مسکن نا ملی ثبتنام میکردم
بس ما قشر ضعیفیم این هزینه ای که شما میفرماید نداریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار