بازدید 12861
جزئیاتی از جام جهانی 2010؛

در افتتاحیه جام جهانی فوتبال چه می‏گذرد؟

اوضاع اما در آفريقاي جنوبي متفاوت است. همه چيز تحت كنترل اروپا است، ساخت ورزشگاه‌ها، مراسم افتتاحيه، خوانندگان مراسم، موسيقي انتخاب شده، تبليغات روي بليت و حتي انتخاب برنامه‌هاي توريستي براي گردشگران خارجي، همه و همه در اختيار اروپايي‌ها است. در چنين شرايطي مشخص است مراسم افتتاحيه چندان هم نمي‌تواند معرف آفريقاي جنوبي، آپارتايد، مشكلات نژادپرستي، قاره سياه و غيره باشد.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹ 06 June 2010
 بسياري از مردم آفريقاي جنوبي در مورد نوع مراسم افتتاحيه به مقامات برگزار كننده اعتراض دارند.

به گزارش فارس و به نقل از سايت رسمي فيفا، اتحاديه هنرمندان آفريقاي جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد: كنسرت مراسم افتتاحيه جام جهاني فوتبال را تحريم مي‌كنيم چون معتقديم اين مراسم آفريقايي نيست و تنها به يك مراسم معولي براي شروع جام جهاني شباهت دارد.

دليل اين تحريم اعتراض به حضور گسترده هنرمندان بين‌المللي در اجراي مراسم و حضور كم هنرمندان بومي كشور آفريقاي جنوبي توصيف شده است.

خبرنگاران كشورهايي كه خوانندگان يا چهره‌هاي برتر كشورشان در اين مراسم حضور دارند از انتشار اين خبر خودداري كرده‌اند اما منابع منصف خبري بر اين باورند كه در مورد مراسم افتتاحيه و اختتاميه هيچ توجهي به فرهنگ آفريقا و شعارهاي ضد نژادپرستي نشده است.


در مراسم افتتاحيه چه مي‌گذرد؟
يكي از ويژگي‌هاي هر جام جهاني مراسم افتتاحيه آن است كه هر 4 سال يك بار با كلي حرف و حديث همراه مي‌شود.

به گزارش سايت آبولاي پرتغال، معمولا روزنامه‌هاي كشورهايي كه تيمشان به جام جهاني راه نيافته تا جايي كه در توانشان باشد از مراسم افتتاحيه انتقاد مي‌كنند. در اين انتقاد‌ات، نويسنده حتي از يك اشتباه كوچك از سوي يكي از هزار عضو برگزار كننده مراسم نيز نمي‌گذرد و آن را نشانه ضعف ميزبان و البته فيفا مي‌داند.

در هر حال اين يك حقيقت است كه كشور ميزبان جام جهاني بايد در مراسم افتتاحيه قدرت، فرهنگ، تاريخ، هويت، فوتبال و تمام داشته‌هاي خود را در ابعاد گوناگون يك جا و در كمتر از 4 ساعت به نمايش بگذارد.

از اين نظر كشور سوئيس كه در مراسم افتتاحيه يورو 2008 مسئوليت اين مراسم را بر عهده گرفته بود از ديد مردم سراسر جهان نمره 100 از 100 گرفت و جالب اين كه براي چنين مراسمي هزينه بسيار كمي را در نظر گرفته بود. سوئيس در آن مراسم، با سرعتي منطقي، تاريخ، هويت، قدرت اقتصادي و مردم شناسي خود را به نمايش گذاشت و تنها در مدت زمان 2 ساعت سوئيس را به همه جهان شناساند.

اوضاع اما در آفريقاي جنوبي متفاوت است. همه چيز تحت كنترل اروپا است، ساخت ورزشگاه‌ها، مراسم افتتاحيه، خوانندگان مراسم، موسيقي انتخاب شده، تبليغات روي بليت و حتي انتخاب برنامه‌هاي توريستي براي گردشگران خارجي، همه و همه در اختيار اروپايي‌ها است. در چنين شرايطي مشخص است مراسم افتتاحيه چندان هم نمي‌تواند معرف آفريقاي جنوبي، آپارتايد، مشكلات نژادپرستي، قاره سياه و غيره باشد.

اين مراسم 10 ژوئن، يعني پنج شنبه همين هفته و يك روز قبل از بازي افتتاحيه و در ساعت 21:30 به وقت تهران برگزار مي‌شود. در زمان دقيق برگزاري اين مراسم البته همچنان بين فيفا و مقامات امنيتي آفريقاي جنوبي مشكلاتي وجود دارد كه ممكن است باعث تغيير جزئي زمان آن شود. مكان اين مراسم احتمالا ديدني، منطقه سووتو، شهر ژوهانسبورگ و ورزشگاه اورلاندو است.

4 خواننده غير آفريقايي در مراسم افتتاحيه جام جهاني آفريقاي جنوبي برابر روساي جمهور كشورهاي مختلف دنيا، وليعهدان كشورهاي پادشاهي، شخص ماندلا و البته مردم هنرنمايي مي‌كنند. قرار است مراسم افتتاحيه حدود 3 ساعت طول بكشد.

كوين وال، كارگردان مراسم جايزه بزرگ امي، كنترل مراسم و برگزاري آن را عهده‌دار هستند.
150 هنرمند از 7 كشور جهان موظفند تلفيق فوتبال و موسيقي را به نمايش بگذارند.
اين هنرمندان بيش از 4 ماه است به صورت شبانه‌روزي تمرين كرده و گويا براي آن روز كاملا آماده هستند.


بزرگ‏ترين جشنواره فرهنگي دنيا
فوتبال بخش كوچكي از جام جهاني است و اين گردهمايي چندين بعدي جهاني در مدت زمان 30 روز به دنبال اموري فراتر از ورزش است.

حداقل 32 كشور جهان، در مدت حدود يك ماه در خاك آفريقاي جنوبي ( از 21 خرداد تا 20 تير)، محصولات اقتصادي، فرهنگي، مذهبي، سياسي و البته ورزشي خود را به نمايش مي‌گذارند. در اين مورد مي‌شود به چند مثال مستند و با برنامه اشاره كرد:

* كشور آلمان در 25 روز جام جهاني بدون توجه به اين كه تيم ملي فوتبالش تا فينال بازي‌ها صعود كند يا خير، 24 كنسرت، 4 نمايشگاه صنعتي، 3 كاروان فرهنگي خياباني، 4 تئاتر تاريخي و 2 نمايشگاه ورزشي برگزار مي‌‌كند.

* كشور ايتاليا در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي، نمايشگاه موسوم به "كاتوليك و واتيكان " را برگزار مي‌كند.

* كشور هلند پيش بيني كرده در مدت زمان 25 روز جام جهاني حداقل تا مرز 5 درصد به رشد صنعت گردشگري خود كمك كند. بيش از 800 جوان آموزش ديده و داراي مدرك راهنماي گردشگي از هلند در اين مدت به شهرهاي مختلف سر زده و با پخش تراكت‌هايي به تبليغ مناطق ديدني كشورشان، هلند اقدام مي‌كنند.

* كشور آمريكا در جريان جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي تلاش مي‌كند با فروش محصولات ورزشي، غذايي، و برگزاري 3 نمايشگاه اختصاصي و بزرگ صنعتي سود سرشاري را به جيب بزند.

در كنار اين فعاليت‌ها، آن چه كه انكارش غير ممكن است، اين است كه جام جهاني فوتبال، بدون شك بزرگترين جشنواره فرهنگي جهان است و مردم سراسر دنيا فارغ از تخصص گرايي‌هاي دست وپا گير هاليوود يا كن، با فرهنگ مردم جهان آشنا مي‌شوند.


ميزبان نگران گسترش بيماري ايدز
سازمان‌هاي بهداشتي كشور ميزبان جام‌جهاني فوتبال نگران گسترش و افزايش شمار بيماران مبتلا به ويروس HIV (ايدز) در جريان برگزاري اين مسابقات هستند.

به نوشته روزنامه ديلي ميل، وزار،ت بهداشت آفريقا‌ي‌جنوبي براي مبارزه با اين بيماري اقدام به برپايي ايستگاه‌هاي در شهرهاي كشور ميزبان در جريان برگزاري پيكارها كرده است.

براين اساس دولت اين كشور كه مسئوليت خطير ميزباني مسابقات را دارد، با توجه به حضور جهانگرد‌هاي بي‌شمار از سراسر جهان براي تماشاي مسابقات و نيز آشنايي با فرهنگ و رسوم اين كشور، پايگاه‌هاي بهداشتي در چندين شهر از جمله ژوهانسبورگ داير كرده است.

در اين شهر 34 مركز در اين زمينه فعال شده تا در كنار مراكز ديگر به كساني كه در اين مدت وارد خاك آفريقاي‌جنوبي مي‌شوند،‌ با ارائه بروشور و اطلاعات هشدارهاي لازم را دهند.

پيكارهاي جام جهاني 2010 آفريقاي‌جنوبي از تاريخ 21 خرداد با حضور 32 تيم در 8 گروه آغاز خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
..........حیف که تلوزیون ایران نمیذاره چون ممکن است ...........
تلویزیون ایران این چیزا رو به زور نشون میده!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی