خط قرمز مجلس روی ارز ۴۲۰۰ تومانی

با تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه، بودجه ۱۴۰۰ محاسبات منابع دولت در سال آینده بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود و مبنای دخل و خرج دولت نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ مصوبه‌ای که مجلس آن را شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید می‌داند.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 06 January 2021

با تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ محاسبات منابع دولت در سال آینده بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود و مبنای دخل و خرج دولت نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ مصوبه‌ای که مجلس آن را شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید می‌داند.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع تعیین قیمت ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان به بیستم فرودین سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت برای تک نرخی کردن ارز برای کلیه مصارف را اعلام کرد؛ مصوبه‌ای که در مرداد همان سال تغییر کرد و دولت تصمیم گرفت این ارز را صرفا بابت واردات کالا‌های اساسی تخصیص دهد. بعد از گذشت حدود دو سال و نیم، دولت علی رغم تمامی انتقادات، باز هم این نرخ ارز را در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کرد؛ با این تفاوت که سه قیمت دیگر را هم گنجاند.

طبق توضیحات رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت برای بودجه سال آینده چهار نرخ ارز را پیش بینی کرده که شامل ارز ۴۲۰۰، ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌شود. این موارد در قالب احکام تبصره‌های ۱ و ۴ آمده و در کنارش دولت به دنبال مجوز از مجلس است تا چهارمین نرخ ارز را از طریق فروش در سامانه‌ای تی اس یعنی نرخ ارز در بازار تعیین کند.

این تصمیم دولت در حالی گرفته شده که پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مراکز پژوهشی نسبت به تبعات منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند و رییس مجلس نیز تاکیداتی در خصوص عوارض اختصاص ارز با این نرخ داشت. موضوعی که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز به آن اشاره کرد و ریشه بسیاری از مشکلات کشور را دو نرخی بودن ارز دانست؛ او حتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته بود که یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی کردن ارز بگیرند.

در چنین شرایطی کمیسیون تلفیق در بررسی مواد مربوط به منابع دولت در سال آینده، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد. بدان معنا که نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه مبنای محاسبات خواهد بود و مابه التفاوت آن با نرخ ۴۲۰۰ مستقیم به حوزه‌های اشتغال و سلامت اختصاص پیدا می‌کند.

در این باره رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح این مصوبه توضیح داد: «ما در مجلس نرخ ارز اضافه نکردیم فقط محاسبات ما بر اساس نرخ ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. مردم بدانند مابه التفاوت ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و مابقی قیمت‌ها به حوزه‌های اشتغال معیشت و سلامت اختصاص می‌یابد؛ پس اینکه می‌گویند قرار است اجناس گران شود درست نیست. ما بر اساس محاسبات دولت و برای کمک به دولت این کار را انجام دادیم.»

او این نکته را هم اضافه کرد که «ارز رانتی و چند نرخی فسادزا بوده و آن عده‌ای ناراضی می‌شوند که از این ارز بهره‌های چند ده هزار میلیارد تومانی می‌بردند و دست‌شان برای سال آینده کوتاه می‌شود؛ تصمیم مجلس شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود. با این مصوبه جلوی ارز رانتی گرفته می‌شود.»

البته زارع این توضیح تکمیلی را هم داد که ممکن است در بخش هزینه‌ای، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و کالا‌های اساسی در نظر گرفته شود که این هم منوط به تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق خواهد بود، در این مرحله یعنی در بخش درآمدی، محاسبات ارز با نرخ ١٧ هزار و ۵٠٠ تومان انجام می‌شود.»

اما بعد از این مصوبه تلفیق در مورد تغییر نرخ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت با توجه به شرایط موجود؛ رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به صلاح اقتصاد نیست و بهتر است تلاش مجموعه نظام بر صادرات بیشتر نفت باشد که حق مردم ایران به شمار می‌آید.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز اظهار کرد: «ممکن است در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد، ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی نمی‌توان تاثیر آن را در نقدینگی نادیده گرفت.»

با وجودی که برخی کارشناسان اقتصادی پیش از این حذف نرخ دولتی را تایید کرده بودند، با آغاز عملیاتی شدن این اتفاق به طرح برخی نکات پرداختند که از جمله آن لزوم داشتن برنامه تدریجی رشد تولید جایگزین واردات برای حذف ارز ۴۲۰۰ است تا بتوان از شوک تورمی حاصل از این اقدام جلوگیری کرد.

از طرف دیگر این سوال هم درباره تصمیم کمیسیون تلفیق مطرح است که جایگزینی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه خواهد بود. در این باره مجتبی توانگر عضو کمیسیون تلفیق گفت: «باید در کنار حذف ارز ترجیحی از خانوار‌ها جهت تهیه کالا‌های اساسی حمایت کرد و برنامه حمایتی برای تأمین حداقل کالا در نظر گرفته شود.»

به هر حال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده مصوبه کمیسیون تلفیق بوده و نهایی شدن آن منوط به موافقت سایر نمایندگان یعنی تصویب در صحن علنی و بعد از آن تایید شورای نگهبان است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد مجلس باید قبل از نهایی شدنش ابهامات آن را برطرف کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
برا ما کارمندان شرکت های دولتی وبانک ها این تصمیم خوبه.احتمالا سال آینده حقوقمون چهار برابر اینی که هست می شه.یعنی 150 میلیون در ماه
حذف ارز 4200 حتما منجبر به گرانی مواد غذایی می شود و حتی حرف آن نیز اثر خود را گذاشته و وعده پرداخت یارانه نقدی به جای ارز ارزان همان فریبی است که دولت احمدی نژاد ان را اجرا کرد،
یارانه نقدی نرخ ثابتی دارد ولی تورم هر روز منجر به گرانیهای مضاعف شده و استخوان مردم با این مصوبه خرد خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
کاملا حق با شما است متاسفانه یارانه نقدی سرابی است برای مردم، اما در نهایت با چنان تورمی روبرو می شوند که با چند برابر این یارانه ها هم قابل جبران نیست
همیشه تاوان رانت و قاچاق و .... را مردم با افزایش قیمت ها باید پرداخت کنند
تخم مرغ شانه ای ۴۸ تومان را رد کرد
اقای روحانی: مردم اصلا حذف ارز ۴۲۰۰ مواد غذایی دا متوجه نشدند!!!!!!!
حذف ان توسط مجلس حتی اگر شورای نگهبان رد کند یعنی نابودی اصولگرایی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
این مجلس چه کار مثبتی انجام داده است؟
دولت که از اول بی عرضه بود، اما این مجلس جدید هم هیچ کاری نکرد بجز تحمیل گرانی به قشر مستضعف جامعه
این بودجه خودش نماد ویرانی کامل اقتصاد و مردمه
علاوه بر اینکه باید از همین الان فاتحه ی بورس رو خوند منتظر گرانی شدید هم باید بود
مجلس دقیقا در راستای بی ارزش کردن پول ملی و تیر خلاص به ارزش ریال عمل میکند و نشان میدهد تنها فشار آمریکا موجب بی ارزش شدن پول ملی نبوده.
یعنی مردم در سال آینده نان باید دانه‌هایی حداقل هشت هزار تومان بخرند چون پذیرش دلار ۱۷۵۰۰ تومانی یعنی همه چیز حداقل چهار برابر بشه هرچند خیلی از کالاها ومایحتاج تا سال آینده صبر نکرده و هم اکنون چهار برابر شده‌اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
گندم هم به ارز ۴۲۰۰ وابسته شد؟؟؟
اقای روحانی که امروز گفتند ارز ۴۲۰۰ موادغذایی حذف شده؟
ارز ۴۲۰۰ باعث فساد است
این تصمیم کاملا غلط است و به ضرر ملت!
جالب هست هر کسی چیزی را گران میکند وقتی از او دلیل ش را بخواهید در جواب میگوید با اینکار قصد کمک به مردم را دارند و سود این کار به جیب مردم میرود با اشتغال و تولید و سلامت اووووو
اما وقتی عملیاتی میشود تنها چیزی که باید ملت میشود
مصیبت و فقر بیشتر و گرفتاری های بیشتر
مانند گران کردن آب و برق و گاز در دوره احمدی نژاد به بهانه ی مدیریت کردن آن با دادن یارانه ای ناچیزی
یا گران کردن بنزین در دولت روحانی به بهانه واریز شود آن به تولید در جهت رفاه مردم
و اکنون طرح مجلس که دیگر از شاهکارهای دیدنی و شنیدنی ها است
خدا ریشه ظلم ظالم دروغگو را هرچه زودتر بدست امام زمان بکند الهی امین یا الله
زمانی که قرار بود به مردم یارانه بدهید هم گفتید اجناس گران نخواهد شد اما بعد از هدفمندی یارانه ها قیمت اجناس چه شد؟ بعد گفتند هدفمندی یارانه ها خوب بود اما درست اجرا نشد خب چرا درس نمیگیرید و یا اینکه دانش آنرا ندارید و اقتصاد ایران در حال فروپاشیست . از آن طرف فساد مسولان و مدیران دستگاههای اجرایی و اختلاس ها کمر ملت و مردم را شکسته است
سهامداران عزیز
بورس وحشتناک داره میریزه
امروز هم (چهارشنبه ۱۷ دی) ۳ درصد دیگه سقوط کرد
تابیشترازاین ضرر نکردید و سرمایه تون کاملا دود نشده سهامتونو بفروشید
این بورس دیگه بورس بشو نیست
ما گفتیم ارز 4200 رو بردارین بجاش یارانه کالایی یا نقدی به مردم بدین. آقای روحانی با افتخار میگن که ما ارز 4200 رو برداشتیم و کسی نفهمید! قیمت کالاها انقدر گرون شده هیچکس نفهمیده؟
خوب‌ تصمیم‌ انقلابی‌ بگیرن‌ برای‌ قیمت‌ پایین‌ تر!
چرا‌ بالا‌ میبرن‌ ! بکشن‌پایین!
بد بختی مردم از روز شروع خصوصی سازی اغاز شد هر چند وقت یکبار ارز را چند نرخی میکنید و بعد همین داستان را سر هم میکنید که فساد زاست و ما میخواهیم مابه اتفاوت را بدیم به فلان و بمان و بعد زدن زیرش.خوب افای دولت مجبوری ارز را بدی به کسانی که فلان و بمان میکنن.خودت جنس وارد کن.
ارز ۱۷۵۰۰ تدبیر خوبیست
ومعنای آن اینستکه آنها که دستشان بدهانشان میرسد از یارانه ی پنهان استفاده نکنند ...
اما آنهاییکه با این اقدام
شدیدا و از باب معیشت
با مشکل مواجه می شوند را چگونه در خواهند یافت .
مهم قضیه همین است که باید بدقت اینها را شناسایی کرد و این یارانه ی پنهان دو برابر به آنها رساند .
این اقدام ارزشش بمراتب بیش از افزایش قیمت سوخت است .
دهک های در آمدی را باید
دسته بندی درآمدی نمایند
تا به طیف مستحق یارانه برسند از جمله
حقوق بگیران شاغل
بازنشستکان..
افرادی که دارای پروانه ی فعالیت اند .
تحت پوشش کمیته امداد
تحت پوشش بهزیستی ..
کسانی که تحت پوشش صنودوق های امدادی محلی و سنتی هستند
مثل صندوق های ذخیره
قائم و غیره ...
حقوق بگیران قانون کار
بازنشستگان قانون کار ..
روش دادن یارانه مهمتر از میزان آنست به این معنا که به بینند شاخص هزینه ی شهری در مناطق
مختلف شهری و روستایی چقدر است و با شناسایی
آن مجلس به طیف های دقیق شناخته شده آنچنان کمکی نماید که بتواند مدعی شود تا به
چه نسبت این طیف ها را
و با شاخص گفته شده نزدیک نموده است .
همه مشمولین را تا به ۳۰ درصد این شاخص میرسانیم .
در میان همه ی این دسته بندیها ممکنه باشند که باید به این ۳۰ درصد
رسانده شوند .
بااین طرح ممکنه به یک نفر ۱۰۰ هزارتومان باید
داده شود به یک نفر یک
میلیون .
با این روش است که با ادعای لفظ رسیدگی به
معیشت این اقدام منطبق و با معنا و با صدای بلند
خواهند گفت که چگونه به معیشت رسیده اند ..
هر سربزست باید یک کارت حساب که روی آن نوشته شده حساب یارانه ای و نفرات تحت سر پرستش در آن قید شده افتتاح و از طریق بانک به وزارت رفاه ارسال شود
وافتتاح‌این کارت را فراخان دهند .
شیوه ی اجرا میتواند
به انواع طرق تصمیم گیری شود که در اینجت امکان طرح آن میسر نیست .
پاسخ ها
ارز
| Canada |
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ارز ۱۷۵۰۰ خیلی زود شبیه ۴۲۰۰ تومانی می شود. یعنی نرخ آزاد به مرتب بیشتر از آن می شودو عده ای رانتخواررا بهره مند می کند. ارز بایدآزاد باشد و بانکهاآنرا به نرخ روز دراختیار همه متقاضیان قراردهند . آنگاه به حد بالاییش نزدیک می شود و حقوق کارگران و کارمندان بر اساس آن تعدیل شود و بازار هم تکلیف کار خود دریابد
سال اینده سال مرگ ومیر مردم بخاطر نبود مالاهای اساسی وگرانی بیش ازحد مرغ وتخم مرغ وگوشت ولوازم خانیگ ولوازم یدکی و..........
سال اینده به لطف نمایندگان جهادی وانقلابی یک یارانه دیگری درراه هست یارانه ارزی به کی میدهیم به سهمیه بگیران واوناییکه زمستون سرما تابستون گرما میایند میگویند حمایت حمایت ...
با سلام می شه الان یه نفر بگه اجناس گرون تر می شن باز یا ارزون تر من واقعا متوجه نشدم
من با این عقل ناقصم این خبر را که دیدم این نتیجه را میگیرم که در سال آینده همه چیز اعم از قبوض اب برق گاز و تلفن و خدمات دولتی از هر نوعش و مواد غذایی اعم از اصلی و فرعی کلا تمام مواردی که با ارز چهار هزار تومانی در کشور پخش میشد خیلی راحت و یک شبه چهار تکرار میکنم چهار برابر خواهد شد.............آیا واقعا مردمی که همین حالا زیر بار گرانی کمر خم کرده اند توانایی تحمل ورویایی با این شوک قیمتی را دارند؟من نگران هستم خیلی نگران عاقبت این تصمیم خانه خراب کن هستم.
مبنای محاسبه ۱۷۵۰۰ یعنی گرانی ارز
امیدی نیست
باز هم این حداقلی ها واسه رای دادن صف بکشند . خود کرده را تدبیر نیست . سکوت در برابر این طرح ( دلار ۱۷۵۰۰ تومانی )که فشار مضاعف اندر مضاعف به اقشار ضعیف جامعه وارد می کند ، جایز نمی باشد . آیا وقت شکستن سکوت خفته فرا نرسیده است ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار