بازدید 16371
به بهانه افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس جهش یافته

چرا کرونا، «این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود»؟!

به رغم شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها، احتمال ریشه کنی ویروس کرونا حالا کمرنگ‌تر از قبل شده است. شرایطی که یکی از دلایل رقم خوردنش، تلاش‌های پراکنده و نامنسجم بشر برای رهایی از این بلای مهیب است.
کد خبر: ۱۰۲۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 06 January 2021
تابناک اجتماعیبه رغم شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها، احتمال ریشه کنی ویروس کرونا حالا کمرنگ‌تر از قبل شده است. شرایطی که یکی از دلایل رقم خوردنش، تلاش‌های پراکنده و نامنسجم بشر برای رهایی از این بلای مهیب است.

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه یک سالگی ورود ویروس کرونا به کشورمان، وزیر بهداشت روز گذشته در مقابل دوربین های تلویزیونی حضور یافت تا خبری مهم را مخابره کند؛ شناسایی نخستین مورد مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشورمان. مسافری که اخیرا از انگلستان به کشورمان بازگشته و در یک بیمارستان خصوصی بستری و در آنجا آزمایش شده است.

اینکه این مسافر چقدر بدحال بوده که نیازمند بستری در بیمارستان شده را نمی دانیم و تنها اینقدر می دانیم که سعید نمکی گفته «این فرد با تست پی سی آر مثبت به ایران آمده(؟) و چون از روز نخست آگاه و هوشیار بود، خود را ایزوله کرده و کسی از اطرافیان او به این ویروس مبتلا نشده است؛ با غربالگری که از نزدیکان این بیمار انجام شد، هیچ موردی از این ویروس در فرد دیگری در کشور پیدا نشد.»

صرف نظر از اینکه چگونه فردی با تست مثبت کرونا توانسته خودش را از غربی ترین نقطه قاره اروپا به ایران برساند و از آن مهم تر، فارغ از آنکه چگونه چنین فردی بعد از توقف پروازها از مبدا انگلیس به کشورمان و شروع طرح وزارت بهداشت برای شناسایی مسافرانی که از این مبدا به ایران سفر کرده بودند، شناسایی نشده و بعد از بستری در بیمارستان شناسایی شده، حالا می‌دانیم که راه ورود گونه خطرناک تر ویروس کرونا به کشورمان باز بوده است.

این را می شود به وضوح از روایت وزیر از شناسایی کرونای جهش یافته در انگلیس در کشورمان دریافت. سویه ای از ویروس که مسری تر است و با جهشی که در خارهای روی پوسته داشته، چسبندگی بیشتری به سلول دارد و در نتیجه بیماری زاتر از نسخه های قبلی است؛ هرچند هنوز هیچ گزارشی که تایید کند بیماری ناشی از این سویه شدیدتر از بیماری ناشی از سویه های قبلی است، منتشر نشده و لذا نمی توان گفت ویروس جهش یافته مرگبارتر هم هست.
 
چرا کرونا، «این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود»؟!

البته این پایان ماجرا نیست، چون برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که نسخه جدید ویروس کرونا آنقدر متفاوت از نسخه‌های قبلی است که احتمال دارد افرادی که قبلا به کووید ۱۹ مبتلا شده اند را هم درگیر کرده و بار دیگر آنان را به این بیماری مبتلا نماید؛ گزاره‌ای که بررسی آن در دستور کار پژوهشگران قرار دارد و در صورت تایید، باید اثرگذاری بسیاری از واکسن‌های فعلی را به دست فراموشی سپرد و چشم انتظار نسخه‌های جدیدی از واکسن کرونا بود که بر اساس سویه جدید ساخته شده اند.

نکته قابل تامل در این میان، ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی و انتظار برای مشخص شدن نتیجه پژوهش‌ها پیرامون ویروس جهش یافته اخیر است. ضرورت درک این نکته کلیدی که ممکن است واکسن‌ها کارایی مورد انتظار را نداشته باشند؛ همان واکسن‌هایی که با همراهی سازمان بهداشت جهانی و چشم پوشی مسئولان بهداشت و درمان در کشور‌های مختلف بر روند‌های استاندارد ساخت واکسن و تاکید بر تسریع امور، یکی پس از دیگری خلق می‌شوند، مراحل آزمون را پشت سر می‌گذارند و بسیاری در مراحل نهایی آزمون مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرند.

این در حالی است که به رغم تسریع امور مربوط به ساخت و تایید واکسن در جهان، شاهدیم که راه دستیابی به این نوشدارو برای امثال کشورمان مسدود یا به شدت دشوار و سخت است تا جایی که واریز وجه برای خرید واکسن از پروژه‌ای که رهبری آن بر عهده سازمان بهداشت جهانی است هم با موانعی پرشمار مواجه می‌شود. مسیری که در پایانش قرار است میزان محدودی واکسن در اختیار کشورمان قرار گیرد تا به گروه‌های اولویت دار تزریق شود و برای واکسیناسیون عمومی به هیچ عنوان کافی نیست.

اینجاست که بار دیگر یک موضوع کلیدی پیرامون کرونا خودنمایی می‌کند؛ اینکه ریشه کنی کرونا ممکن نیست، مگر آنکه اقدامی مشترک در سراسر جهان آغاز شود که بر اساس آن همه مردم کره خاکی واکسیناسیون شوند؛ چه آن‌هایی که در کشور‌های فقیر مانند برخی کشور‌های آفریقایی ساکن هستند و چه امثال ایرانیان که تحریم‌های ظالمانه حتی مانع از خرید واکسن برایشان شده است. مسیری که تا طی نشود، ویروسی که با ابتلای یک نفر در ووهان شروع به تکثیر در جهان کرد، قادر به ادامه تکثیر خود در همه کشور‌های محروم از واکسن خواهد بود و به همه جای جهان سرایت خواهد کرد.

*«این درد مشترک، هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود»، پاره‌ای از سرود «رزم مشترک» معروف به «همراه شو عزیز» است که به رغم شهرت زیادی که در کشورمان دارد، شاعرش مشخص نیست و پشت اسم مستعار «برزین آذرمهر» و برخی ادعاها پنهان مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
چون مسوولین ما فقط فکر میز خودشونن نه دنبال ریشه کنی کرونا. با وعده و شعار و حرف و تبلیغات، کرونا از بین نمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
تابناک کمتر عوامانه حرف بزن ..می خواهی مردم ایران واکسنی را تزریق کنند که در مرحله تست است؟!! حال اگر تبعاتش گریبانگیر ده نفر هم شود تو خودت صدای اعتراضت جلوتر از باقی بلند خواهد شد که مگر مردم موش آزمایشگاهی بودند که چنین تصمیمی گرفتید...مثل عوام بی جهت فشار نیاور
کروناتاموقعی که واکسن همه گیرنشده فقط با جلوگیری ازازدحام ‌و رعایت فاصله اجتماعی کنترل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
واقعا؟!!!!!
ناشناس
| Japan |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
البته نصف نظرم سانسورشده!!
استاد گزیدن چندباره از یک سوراخ هستیم! دفعه پیش هم که کرونا همه جای جهان شیوع پیدا کرد ما همچنان هم مرزهامون باز بود هم پروازهامون برقرار! الان هم که ویروس جدید شیوع پیدا کرده همچنان هم مرزهامون بازه هم پروازها به همه جا برقرار!
کرونا تا ۵ سال آینده مهمان بشر است

خدا لعنت کنه سازنده آن را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
میهمان بشر در ایران فقط! بقیه دنیا تا پایان سال 2021 واکسناسیون را تموم میکنن و از حالت همه گیری خارج می شوند
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
سازنده ویروس کرونایی که


کلا دو ماه نشد تمامشو جمع کرد


براستی موضوع چیه که من و شمای هموطن از اون بی اطلاعیم؟
درد مشترک مردم از جنس دیگریست.
به همون دلیل که تو، تابناک، اراده‌یی از خودت برای زمان انتشار کامنت‌های ساده مردم رو هم نداری
این درد مشترک در کشور ما مال افراد پایین دست جامعه میباشد که قدرت سیر کردم شکم خود را ندارند دیر.وز شهرستان خوی تخم مرغ 50هزار تومان خریدم
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
حرفهای عوامانه نزن. یکی از آشناهای ما بالای صد میلیارد تومان تو حسابش بود اما بر اثر کرونا تو همین بیمارستان مسیح دانشوری فوت کرد. خیلی از نماینده های کنونی و سابق مجلس هم فوت کردن. کرونا فقیر و غنی نمیشناسه
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
دوست من بنده خدا من حرفم تنها کرونا نبود بلکه منظورم این بود که به غیر از کرونا هم خطر فقر بعضی ها را ازپا درمیاورد
خوشمزه شدی تابناک
درد ازین بزرگتر زیاده
یک پزشک قمی : درمورد کرونای اول به همه ما ثابت شده اوضاع وخیم بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها در اثر ورود داروهای خارجی سازمان بهداشت جهانی است بدون شک این کرونای انگلیسی هم در اثر ساخت دارویی جدید و کشنده ترو پس از ورود آن دارو به ایران قرار است بعد از مراجعه مردم به بیمارستان ها به آنها تزریق یا خورانده شود در این صورت هرروز با 2 آمار کرونا معمولی و کرونای انگلیس مواجه میشویم و ترس و وحشت مردم بیشتر خواهد شد ناگفته نماند همه این پروژه ها برای جلوگیری از شکست طب غربی و برای پر کردن جیب پزشکان اسراییلی و اروپایی و همچنین پزشکان غربگرای خودمان است ذ
علت عدم امکان درمان کرونا در ایران، پروازهای خائنانه ماهان به چین و همچنین عدم قرنطینه قم در روزهای ابتدایی بود ..... فقط همین ، و لذا لطفا لاپوشانی نفرمایید
چین جز بدبختی هیچی برا ما نداشت
کرونایی در کار نیست. مسئله چیزی دیگری است. اگر واقعا ویروسی به نام کرونا هست که از بین بردنش اینقدر سخت هست، چطور در چین خبری نیست؟ چرا هیچ رسانه ای به این نمی پردازد؟؟؟؟
اگر چین قادر شده است آن را از بین ببرد، چطور بقیه نمی توانند؟ چرا چین به دیگران کمک نمی کند. فرض کنیم چین عمدا کمک نمی کند. چرا رسانه ها به این نمی پردازند؟
در اول شیوع کرونا از چین فیلم هایی می دیدم که افراد در هنگام کار یا راه رفتن یه دفعه به زمین می افتادند و دست و پا می زدند و همان جا جان می دادند. اگر تاثیر کرونا به آن صورت بود، چطور ما در ایران و بخش های دیگر جهان آن را به صورتی دیگر دیدیم؟ و در ضمن من فکر می کنم نصف قربانیان این پدیده نه از کرونا که از ترس و استرسی حاکم بر جوامع انسانی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
شما کلا فیلم زیاد می بینی و زیادی مخت در فضای مجازی سیر می کند
این شعره که مال یه درد بزرگتره
مرگ بر چین کمونیست مغول صفت
تابناک تو که همه چی رو سانسور میکنی بخش نظرات رو حذف کن
شبا که حال نداری نظرات رو درج کنی روزا هم که یکیشو درج میکنی ده تاشو سانسور میکنی یک بار هم از مخاطبت به خاطر این رفتارت عذر خواهی نکردی
آمریکا کلی علیه چین تبلیغ کرد که چرا چند هفته شناسایی این ویروس رو پنهان کرده بود! اما حالا که یک ساله این ویروس اومده چه کار کرد؟ انگلیس تونست ویروس جهش یافته رو کنترل کنه؟
شی جین پینگ رهبر چین سال ۲۰۲۰ را سال پیروزی بزرگ برای حزب کمونیست و مردم چین خواند. او آرزو کرد که سال ۲۰۲۱ نیز تحت رهبری حزب کمونیست، سال خوبی برای چین باشد!

▪️ چین با گسترش ویروس کرونا در جهان باعث شد تا تنها در یک سال، ثروت سرمایه‌داران وابسته به چین کمونیستی بیش از ۲۷٪ افزایش پیدا کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس