حدضرر و حد سود را در بورس فعال کنید

کارشناس بازار سرمایه هیجان کاذب و شایعات را دلیل افت شدید بازار دانست و توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 02 January 2021

به گزارش بورس تابناک، بازار سرمایه امروز پس از گذر کردن از هفته گذشته که به شاخص کل هم‌وزن به عنوان بهترین شاخص بازار معرفی شد و سهم‌های کوچک را در بازار جلو انداخت، دوباره به یک روند سقوطی رسید چراکه امروز شاخص کل مانند روزهای کابوس‌بار سرمایه‌گذاران خود فقط به قعر قرمز سهم‌ها کشیده می‌شد و در نهایت هم شاخص کل در حالی که دستش را به مچ پای شاخص هم‌‍‌وزن انداخته بود، به قهقرا رفت. این شاخص پس از بسته شدن معاملات امروز افت ۴۳ هزار و ۶۷۵ واحدی را تجربه کرد و در نهایت روی یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۱۱ واحد توقف کرد و باز هم بازار به سهم‌های بنیادی پشت کرد.

با این حال، انتظار می‌رود که بهترین بازار حال حاضر برای سرمایه‌گذاری محصولات چوبی باشد چراکه امروز تنها شاخصی که در بورس رنگ سبز چمنی به تن کرد، این شاخص بود و در نهایت، هیچکدام از صنایع با وجود این که شنیده می‌شد، سهم‌هایشان تا آخر امروز، وارد صف خرید خواهند شد، به منطقه سبز وارد نشدند و وضعیتشان همچنان قرمز باقی ماند تا همراه با تیم سرخ پایتخت فعلا به پایین‌ترین نقاط پا بگذارد. دو گروهی هم که امروز به شدت دچار اصلاحات شد، دو گروه فلزات اساسی و خودرو بود که گفته می‌شود فرمول‌های قیمت‌گذاری محصولات این دو گروه همچنان تأثیر منفی روی آن‌ها گذاشته است.

۸۰ درصد سهم ها در صف فروش بودند
محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل این بازار اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که اگر یک بازار عادی را دنبال کنیم، این امکان وجود ندارد که همه سهم‌ها با هم رشد یا افت داشته باشند و جابجا شدن پاندول بازار نشان می‌دهد که این بازار در حال جابجایی با یک هیجان خاص است.

وی در ادامه گفت: هممانطور که دیده شد، امروز ۸۰ سهام در صف فروش قرار داشتند و همین حالت در اول سال هم وجود داشت و برای بازار توجیهی وجود نداشت که همه سهم‌ها در صف خرید قرار گیرند ولی چون در آن زمان همه سود می‌کردند، کسی اعتراضی نمی‌کرد اما حالا هم این عدم تعادل در بازار دیده می‌شود اما دلیلی ندارد که همه سهم‌ها را در صف فروش گذاشت و فروخت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته دلایلی هم وجود دارد و نمی‌توان همه مسائل را به هیجان در بورس مربوط دانست. البته، بازار در این چند وقت اخیر تورم انتظاری و رشد بی سابقه نرخ ارز را تجربه کرد ولی همه ما می‌دانیم که عواملی مانند نرخ بهره، نرخ‌های جهانی و سودآوری شرکت‌ها روی بورس اثر می‌گذارد.

بازار در کوتاه مدت ممکن است که اشتباه داشته باشد اما در بلندمدت این اشتباه‌ها جبران می‌شوند و باید گفت در این نوع بازار ابتدا باید به حد ضررها و ریسک معاملات خود توجه داشت و اگر سرمایه‌گذاران در این بازار سرمایه خود را از دست دهند، دیگر نمی‌توانند کاری را پیش ببرند و معامله‌گران باید به ارزش سهام مورد خریداری خود دقت کنند تا اگر سهامدران در کوتاه مدت ضرر کردند، بدانند که در بلندمدت این ضرر جبران می‌شود

شفیعی ناطق در رابطه با عوامل مؤثر بازار مطرح کرد: بازار ما در این چند وقت به این عوامل اهمیت نمی‌داد و بر اساس نرخ ارز رشد می‌کرد ولی حالا که بحث توافقات با دولت آمریکا با روی کار آمدن بایدن پیش آمده، انتظار تورمی کاهش پیدا کرده است و نرخ ارز کمتر روی بازار اثرگذار است اما تا زمانی که سایه ارز بالای سر بازار است، ترس در سرمایه‌گذاری دیده می‌شود و همه سهامداران از ترس مرگ خودکشی می‌کنند.

وی افزود: بازار ما در حال حاضر ریسک گریز شده است و ترسیده است که به همین دلیل، بسیاری از عوامل تأثیرگذار بازار در بازار لحاظ نمی‌شود و سهامداران به دنبال بهانه‌ای برای فروش هستند و بر همین اساس شایعه‌هایی مانند جنگ  به وجود می‌آید و بسیاری از این فروش‌ها به دلیل همین ترس‌های موجود در بازار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار قبل از مرداد ماه آنقدر ریسک‌پذیر بود که اتفاقات منفی هم برای آن بازار هیچ ترسی به وجود نمی‌آورد اما به سختی به خبرهای مثبت توجه می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بازار هنوز باید به دنبال راهی باشد تا عوامل تأثیرگذار روی بورس را جدا کند و برای پول جدید، منطق جدید در بازار به وجود آورد اما هنوز نشانی از این تغییر دیده نمی‌شود.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه در حال حاضر باید روانشناسی رفتاری سهامداران را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، افزود: این روزها بیشتر فروش از ترس در بازار حاکم است و تا مادامی که فروشندگان در بازار موفق هستند، جریان فشار روی بازار ادامه دارد تا زمانی که خریداران با خرید سهام و ایجاد کف برای سهم‌ها، فروشندگان را پشیمان کنند.

بازار هنوز باید به دنبال راهی باشد تا عوامل تأثیرگذار روی بورس را جدا کند و برای پول جدید، منطق جدید در بازار به وجود آورد اما هنوز نشانی از این تغییر دیده نمی‌شود

زنگ هشدار در بورس به صدا درآمد
وی مطرح کرد: ارزش معاملات بازار امروز در محور ۱۱ همتی بود و با توجه به این مسئله، زنگ هشدار به صدا در آمده است که می‌توان گفت، بازار وارد یک سیکل نزولی شده است و هنوز مشخص نیست که این سیکل اصلاحی تا کجا ادامه خواهد داشت و انتظار این هم می‌رود که بازار تا زیر یک میلیون واحد هم پایین بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بازار در کوتاه مدت ممکن است که اشتباه داشته باشد اما در بلندمدت این اشتباه‌ها جبران می‌شوند و باید گفت در این نوع بازار ابتدا باید به حد ضررها و ریسک معاملات خود توجه داشت و اگر سرمایه‌گذاران در این بازار سرمایه خود را از دست دهند، دیگر نمی‌توانند کاری را پیش ببرند و معامله‌گران باید به ارزش سهام مورد خریداری خود دقت کنند تا اگر سهامدران در کوتاه مدت ضرر کردند، بدانند که در بلندمدت این ضرر جبران می‌شود.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: احتمال دارد که در روزهای آتی هم چنین فشار فروشی در بازار ادامه داشته باشد اما به نظر می‌رسد که سهم‌های کوچک با خالی شدن هیجان بازار خود را از این فشار جدا کنند اما مشخص نیست که آیا بازار می‌تواند این مسئله را قبول کند یا خیر.

 

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کشورهای دنیا به فکر رفاه ملتشون هستند.
اون وقت در کشور ما پالایش یکم را عده ای بدبخت بیچاره خریدند ۵ میلیون بعد چند ماه شده کمتر از ۴ میلیون....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر