بازدید 15814
۶

زور آلودگی هوا به کرونا خواهد رسید؟!

«تعطیلی» در نیمه دوم سال که «وارونگی جوی» به مدد غول آلودگی می‌آید و تعداد روز‌های آلوده بیشتر می‌شود، بیشتر در دستور کار قرار می‌گرفت، اما امسال که شرایط کرونایی است، اوضاع فرق کرده است؛ جوری که آلودگی اوج گرفته، نفس‌های شهروندان را به شماره انداخته، ولی خبری از تعطیلی نیست.
کد خبر: ۱۰۲۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵ 31 December 2020
تابناک اجتماعیمصیبت‌های ناشی از کرونا این روز‌ها بیش از هر زمانی بر زندگی بسیاری از ایرانیان سایه افکنده تا جایی که مجالی برای دیدن برخی مصیبت‌های دیگر دست نداده است.

به گزارش «تابناک»؛ به رغم آنکه آلودگی هوا در تهران، اصفهان و چند کلانشهر دیگر اوج گرفته، خبری از تعطیلی نیست؛ همان اقدام دم دستی که هر ساله با اوج گیری آلودگی هوا در دستور کار قرار می‌گیرد و به مددش ترافیک کاهش داده می‌شود، شدت آلودگی می‌شکند و شرایط برای ادامه زندگی روزمره فراهم می‌گردد.

این اتفاق در نیمه دوم سال در فصول سرما که وارونگی جوی به مدد غول آلودگی می‌آید و تعداد روز‌های آلوده بیشتر می‌شود، بیشتر در دستور کار قرار می‌گرفت، اما امسال که شرایط کرونایی است، اوضاع فرق کرده است، جوری که آلودگی اوج گرفته، نفس های شهروندان را به شماره انداخته، اما خبری از تعطیلی نیست.

البته نسخه متفاوتی از تعطیلی از چهل روز پیش در دستور کار قرار گرفته و دایره شمول آن هم شهر‌های آلوده نیست؛ تعطیلی کرونایی که شامل کاهش ساعت کاری کسب و کار‌ها و منع تردد برون و درون شهری است و تاکنون چند نوبت تمدید و حتی تشدید شده است؛ تصمیمی که یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا در این ایام است.

این یکی از بلا‌هایی است که کرونا نصیبمان کرده است. ترویج استفاده از خودرو‌های شخصی و تردد تک سرنشین‌ها در سطح شهر که یکی از نتایجش افزایش آلودگی هواست. نقطه مقابل تدابیری که برای فرار از آلودگی هوا در دستور کار قرار می‌گیرد و یکی از ملاحظات مسئولان در آن، اعلام تعطیلی برای ترغیب مردم به سفر است.
 
زور آلودگی هوا به کرونا خواهد رسید؟!

همین یادآوری کافی است تا بدانیم چرا این روز‌ها که آلودگی هوا در هفت هشت کلانشهر کشورمان اوج گرفته و هر رهگذری با چند دقیقه تردد در سطح شهر، به وخامت اوضاع پی می‌برد، خبری از تعطیل کردن شهر و اقداماتی مانند زوج و فرد کردن تردد خودرو‌ها از در منازل نیست.

بی تفاوتی به گزاره‌ای بیماری زا که زیر سایه کرونا گیر افتاده و قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد. چشم پوشی بر آفتی که حالا اوج گرفته تا جایی که استاندار تهران از تعطیلی احتمالی برای روز‌های آتی خبر می‌دهد، اما بهتر از هر کسی می‌داند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی، این تعطیلی اقدام کارآمدی نیست و تنها به حبس کردن شهروندان بیشتری در منازلشان منجر می‌شود.

وضعیتی سرگیجه آور که وزارت بهداشت ساز و کار متفاوتی برای خلاصی از آن ارائه کرده و خواستار توقف مصرف مازوت شده و شهردار تهران پیشنهاد متفاوتی مطرح و تاکید کرده با کاهش اندک دمای منازل می‌توان از مصرف گاز کاست و به بهبود کیفیت هوای تهران که «فقط طی ۷۲ ساعت اخیر ۴۰ درصد بدتر شده و به شرایط قرمز رسیده» کمک بسزایی کرد.

پیشنهادهایی که بعید است راه به جایی ببرند، در حالی که پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از سکون هوا در بسیاری از مناطق کشورمان دارد که معنای آن، تشدید آلودگی هواست. وخیم شدن شرایطی که شاید بهترین راه برای خلاصی از آن، کاهش محدودیت‌های کرونایی از جمله منع تردد بین شهری باشد که می‌تواند زمینه ساز شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا باشد!

وضعیتی عجیب و غریب که باید دید به بحث و بررسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد انجامید یا خیر؛ هر چند بعید است آلودگی هوا قدرت و توان پس زدن محدودیت‌های کرونایی را داشته باشد، به ویژه زمانی که می‌دانیم نسخه‌های مسری تری از ویروس در جهان در حال پراکنش هستند و هنوز خبری از واکسن کرونا هم در کشورمان نیست.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
منع تردد بین شهری فقط برای خودروهای شخصی است و تردد بین شهری مردم با ظرفیت بالا توسط حمل و نقل عمومی انجام می شود در واقع ممنوع بودن تردد با خودرو شخصی فقط برای جریمه و درآمد است و هیچ نقشی در کاهش بیماری ندارد
دشمن از این آلودگی دلشاد است
تابناک عزیز
رسالت اطلاع رسانی در عین تعهد و تخصص کار شماست
چرا صورت مسئله رو پاک میکنید
در حالیکه منع رفت و آمد وجود دارد مدارس تعطیله دانشگاه تعطیل اماکن ورزش تعطیل تجمعات تعطیل ووووو
حالامیفرمایید هوا آلوده است چرا تهران رو تعطیل نمیکنند؟؟؟!!!!! عجب
آقا این خیر رو تصحیح کن:این آلودگی از کجاست و این قدر غیر واقع و معمول داره مردم رو میکشه و آموزش رو در کنار انار کرونا تحلیل کن
در دنیا، خودروهای تک سرنشین فراوانی حرکت میکنند، آلایندگیهای شهری، در هر منطقه به فراخور مناسبات جغرافیایی تفاوت میکند، ولی اگر تابع قوانین بین المللی پیشگیری از آلاینده ها باشیم، تکرار جمله خودروهای دودزا و تک سرنشین را کنار میذاریم و راهکار منطقی و درست را اجرایی میکنیم، قصه های تکراری را کنار بگذارید، فکری به حال نفس مردم و طبیعت بکنید. افراد زیادی هستند که میتوانند راهکارهای متطقی ارائه دهند، فقط باید گوش دهید و اجرایشان کنید
خودروهای غیر استاندارد کارخانجات ونیروگاههای خارج از رده والوده کننده هیچ کاری درزمان خود انجام نگرفته حالامشکلان روی هم تلنبار شده اند
...
این یکی از بلا‌هایی است که کرونا نصیب مان کرده است. ترویج استفاده از خودرو‌های شخصی و تردد تک سرنشین‌ها در سطح شهر که یکی از نتایجش افزایش آلودگی هواست.......

نویسنده این خبر در روز روشن دروغ گفته است سال گذشته که به خاطر کرونا تهران کلا تعطیل بود و کسی هم نه با خودرو نه بی خودرو بیرون نمی رفت هوا به شدت آلوده بود دلیلش هم مازوت سوزی در اطراف تهران هست که کار مسولینهه اما طبق معمول می خوان مردم را مقصر مشکلات معرفی کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی