بازدید 12566
۲

عجایب و ترین‌های سال میلادی ۲۰۲۰

عمر عجیب‌و‌غریب‌ترین سال میلادی، امشب به پایان می‌رسد و فردا، سال نو میلادی آغاز خواهد شد. در آخرین روز‌های سال، همه مردم دوست دارند که مروری بر رویداد‌های خاص آن سال داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 31 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، بدون شک نام سال ۲۰۲۰ برای همیشه تاریخ با ویروس کرونا گره خواهد خورد، سالی که مهمان ناخوانده‌ای به نام کووید ۱۹ با به کام مرگ بردن انسان‌های زیادی در سراسر جهان، هر روز چالش‌های بیشتری را برای مردم ایجاد کرد. ویروس کرونا ورای گرفتن جان انسان‌ها، تغییرات عمده‌ای در نحوه کار، روابط اجتماعی، غذا خوردن، صرف پول، مسافرت و ... را هم با خود به همراه داشت. اما جدای از این بیماری همه‌گیر و حواشی آن که سرخط خبر‌ها را به خود اختصاص دادند، اتفاقات عجیب کوچک و بزرگ دیگری هم در طول سال ۲۰۲۰ رخ دادند که تحت‌تاثیر خبر‌های کرونایی قرار گرفتند و شاید از دید بسیاری پنهان مانده باشند. ما در پرونده امروز زندگی سلام به اعداد و ارقام قابل‌توجه سال ۲۰۲۰، ترین‌هایش در حوزه مختلف فرهنگی، اجتماعی، حوادث و ... اشاره خواهیم کرد.

پر جست‌و‌جوترین واژه
حدس‌تان کاملا درست است، مردم جهان در سال جاری میلادی درباره هیچ کلمه‌ای بیشتر از «کرونا» سرچ نزده‌اند. در آغاز سال نو میلادی، ویروسی خطرناک و جدید در کلان‌شهر ووهان چین منتشر شد و پس از مدت زمانی بسیار کوتاه، مرگ‌های کرونایی نه تنها در چین، بلکه در سراسر کشور‌های جهان رایج شد و همین امر، دنیا را در وضعیت قرنطینه قرار داد.

از دیگر واژه‌های پرجست‌وجو در سال ۲۰۲۰ میلادی باید به انفجار بیروت، انتخابات آمریکا و جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی که در زمان دستگیری توسط پلیس این کشور کشته شد، اشاره کرد.

مرموزترین وسیله
مونولیت یا ستون‌های فلزی مرموزی در یوتا، رومانی، کالیفرنیا و حتی تهران گذاشته و سپس برداشته شده بودند. اما چه کسی مسئول گذاشتن و برداشتن آن‌ها بود؟ این همان چیزی است که مقامات هنوز در تلاش برای کشف آن هستند.

اولین ستون فلزی در ۲۳ نوامبر درمیان صخره‌های سرخ صحرای یوتا ظاهر شد. این شی ء در حالی پیدا شد که ماموران محیط‌زیست با بالگرد، گوسفندان آن منطقه را سرشماری می‌کردند. چند روز بعد، این ستون فلزی به سرعت ناپدید شد. اندکی پس از آن، این ستون‌ها یکی پس از دیگری در جا‌های مختلف دنیا گذاشته و به سرعت برداشته می‌شدند. هنوز ماجرای پشت پرده این اتفاق مشخص نشده است.

بیشترین افزایش ثروت
سال ۲۰۲۰ شاید برای بسیاری از مشاغل، پردردسر بود و باعث بیکاری افراد زیادی شد، اما برای میلیاردر‌های دنیا، یک سال رویایی محسوب می‌شود. طبق جدیدترین گزارش مجله اقتصادی فوربس، بیش از ۶۰ درصد ۲۲۰۰ فرد میلیاردر دنیا در سال ۲۰۲۰ ثروتمندتر شدند و فقط ۳۶ درصد آن‌ها از ثروت‌شان کم شد. ۵ میلیاردر اول دنیا، به تن‌هایی درمجموع ۳۱۰ میلیارد دلار ثروتمندتر شدند. در این بین، سال ۲۰۲۰ برای هیچ‌کدام از میلیاردر‌های دنیا به اندازه ایلان ماسک، خوب نبود و او بیشترین افزایش ثروت را در طول یک سال ثبت کرد.

مدیر‌عامل شرکت تسلا، سال ۲۰۲۰ را با ثروت خالص ۶/ ۲۶ میلیارد دلار آغاز کرد و ارزش سهامش در یک دوره یک ساله، بیش از ۷ برابر افزایش یافت و ثروت ماسک را به ۹/ ۱۳۶ میلیارد دلار رساند! نفر بعدی جف بزوس است که در طول یک سال، ۵/ ۶۷ میلیارد دلار ثروت بیشتری به‌دست آورد و کل ثروت خالص او به ۲/ ۱۸۲ میلیارد دلار رسید. دلیل این افزایش ثروت هم قرنطینه‌های خانگی و روی آوردن بیشتر مردم به خرید اینترنتی کالا‌های ضروری در دوران پاندمی بود که قیمت سهام آمازون را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

انبوه‌ترین تولید
سال ۲۰۲۰ به دلایل زیادی از جمله ضرورت حضور بیشتر در خانه‌ها، آموزش‌های آنلاین و ... باعث شد تا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند موفق به ثبت رکورد‌هایی خارق‌العاده در افزایش تولید بشوند. البته این اتفاق برای اپل نیفتاده است. این شرکت که همیشه در صدر پرفروش‌ترین‌ها در جهان جا داشت، در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ با فروش ۴۰ میلیون دستگاه آیفون و کاهش ۰/۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته، حالا در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین برند‌های گوشی هوشمند قرار دارد.

سامسونگ با رشد ۲/۲ درصدی و فروش ۸۱ میلیون دستگاه گوشی هوشمند توانسته است ۲۲ در صد از سهم بازار جهانی را تصاحب کند، اما شیائومی با یک جهش ۳۵ درصدی توانسته بیش از ۴۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند روانه بازار کند. شیائومی برای اولین بار ۱۲ درصد از سهم بازار را تصاحب کرده و با عملکرد درخشان، جایگاه سوم اپل را به خود اختصاص داده است.

پربیننده‌ترین فیلم‌سینمایی
در فهرست محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم سینمایی سال ۲۰۲۰، Parasite در صدر قرار دارد به حدی که شاید بتوان انگل یا پاراسایت را تاریخ‌سازترین فیلم سینمای شرق دانست. انگل، داستان اختلاف طبقاتی است که به بهترین شکل و با فرمی جهان شمول روایت می‌شود تا تمام مخاطبان و منتقدان جهان، زبان به تحسین آن بگشایند.

انگل در سال ۲۰۱۹ اکران و در مراسم اسکار ۲۰۲۰ در چهار بخش برگزیده شد. انگل اولین فیلم غیرانگلیسی زبان بود که جایزه بهترین فیلم اسکار را به دست آورد. در ادامه این فهرست، نام فیلم‌های ۱۹۱۷، پلنگ سیاه، شیوع و انگاشته به چشم می‌خورد.

خبرسازترین درگذشت چهره‌ها
نابغه دنیای فوتبال که زندگی پر فرازونشیبی داشت، یکی از خبرسازترین مرگ‌ها را در سال ۲۰۲۰ رقم زد. مرگی که بعد از زمان کوتاهی، هنوز درباره آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد و به عنوان آخرین نمونه، پزشک دیه‌گو آرماندو مارادونا ادعا کرده که او خودکشی کرده است.

بعد از این اسطوره دنیای فوتبال، مرگ کوبی بین‌برایانت، بازیکن بسکتبال آمریکایی که تمام ۲۰ سال دوران بازی‌اش عضو تیم لس‌آنجلس لیکرز بود، خبر ساز شد. او در حالی که با دختر ۱۳ ساله‌اش در حال مسافرت با یک هلیکوپتر خصوصی بودند، سقوط کردند و در شعله‌های آتش سوختند. مرگ «نایا ماریه ریو را»، بازیگر آمریکایی هم در این سال خبرساز بود.

خبرسازترین فروش
سرانجام در سال ۲۰۲۰ مزرعه نورلند مایکل‌جکسون به فروش رسید. ران بورکل سرمایه گذار میلیاردر، این ملک را که در شهر سانتاباربارا در ایالت کالیفرنیا واقع شده، خریداری کرده است. مایکل جکسون این مزرعه ۱۱۰۰ هکتاری را ۵/۱۹ میلیون دلار خریده بود.

نام این مزرعه از سرزمین خیالی در داستان پیترپن نوشته جیمزبری گرفته شده است. او از سال ۱۹۸۷، زمانی که در شهرت بود، تا زمان مرگ در ژوئن ۲۰۰۹ در آن جا زندگی می‌کرد. او این مزرعه را به مجموعه تفریحی تبدیل کرد که شامل باغ‌وحش و محلی برای بازی کودکان و خانواده‌هایشان بود، اما امسال، به یک میلیاردر فروخته شد.

پردرآمدترین فوتبالیست
نابغه آرژانتینی امسال هم موفق شده تا با اختلاف پردرآمدترین فوتبالیست جهان شود. از نکات قابل توجه، فعالیت بیشتر لیونل مسی در عرصه تبلیغات در مقایسه با سال گذشته است. درآمد او با ۳۳ سال سن، ۱۲۶ میلیون دلار (۹۲ میلیون دستمزد باشگاه و ۳۴ میلیون درآمد تبلیغاتی) اعلام شده است.

نفر بعدی این فهرست هم که نیازی به معرفی ندارد، کریستیانو رونالدو است. درآمد او هم ۱۱۷ میلیون دلار (۷۰ میلیون دستمزد باشگاه و ۴۷ میلیون درآمد تبلیغاتی) اعلام شده است. نیمار با ۹۶ میلیون دلار، امپابه با ۴۲ میلیون دلار و محمد صلاح با ۳۷ میلیون دلار در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند. نکته جالب این‌که «رابرت لواندوفسکی» که به عنوان مرد سال فوتبال جهان انتخاب شد، با ۲۸ میلیون دلار درآمد در رده دهم پردرآمدترین فوتبالیست‌های دنیا قرار دارد.

گرم‌ترین سال تاریخ
پری تالاس، رئیس سازمان جهانی هواشناسی به تازگی گفته که متاسفانه سال ۲۰۲۰ یکی دیگر از عجیب‌ترین سال‌های تاریخ بشر از لحاظ وضعیت گرمایش زمین بوده و گفته شده که دمای میانگین سیاره در سال ۲۰۲۰ به اندازه ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش یافته و خبر داده بود به احتمال قوی، امسال در میان گرم‌ترین سال‌های تاریخ، رتبه اول یا دوم را کسب خواهد کرد. البته دانشمندان انتظار داشتند که به واسطه وقوع همه‌گیری اخیر، میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در جهان بین ۴.۲ تا ۷.۵ درصد کاهش یابد. با این حال، متاسفانه گاز مد نظر برای قرن‌ها در اتمسفر باقی می‌ماند و می‌توان گفت که تاثیر پاندمی کرونا روی تبدیل نشدن ۲۰۲۰ به یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ تقریبا ناچیز است.

تصادفی‌ترین حمله نظامی
به لطف وقایع جنگ‌های جهانی اول و دوم، شما نمی‌توانید مردم را بابت شنیدن خبر‌های عجیب و غریب درباره جنگ شوکه کنید، اما این‌که در سال ۲۰۲۰، لهستان به طور تصادفی به جمهوری چک حمله کرد، باورکردنی نیست! با این حال در ماه می‌در یک سوءتفاهم جزئی، ارتش لهستان به خاک جمهوری چک حمله کردو مدت کوتاهی آن را اشغال و مردم آن منطقه را از ورود به کلیسایی در کشور خود متوقف کرد. سوءتفاهم به سرعت برطرف شد و ارتش لهستان عقب نشینی کرد.

هیجان‌انگیزترین رویداد نجومی
چه چیزی هیجان‌انگیزتر از نگاه کردن به آسمان و مشاهده چیزی که تقریباً در ۸۰۰ سال گذشته دیده نشده است؟ چند ماه پیش بود که ستاره‌شناسان اظهار کردند که دو سیاره مشتری و زحل در ۲۱ دسامبر، در یک خط مداری قرار خواهند گرفت و یک سیاره مضاعف به نظر می‌رسند. رویداد نجومی که اتفاق افتاد، اما به دلیل هوای ابری، در بیشتر مناطق دنیا قابل رویت نبود. گفتنی است که پرونده‌ای در همین باره در زندگی‌سلام هم چاپ شد.

خاص‌ترین حیوان متولد شده
در مزرعه یک کشاورز ایتالیایی، تولد سگی به رنگ سبز تعجب همگان را برانگیخت. این توله یکی از پنج توله متولد شده در مزرعه این کشاورز ایتالیایی بود. تولد سگ به رنگ سبز اتفاقی نادر است.

گفته می‌شود دلیل این رنگ عجیب و نادر توله سگ رسوخ رنگدانه صفراوی سبزرنگ بیلی وردین به رحم مادر است که از پوسیده شدن و از بین رفتن هموگلوبین‌ها ناشی می‌شود.

باورنکردنی‌ترین اتفاق
اتفاق عجیب دیگر سال ۲۰۲۰ این بود که تعدادی از آبشار‌ها در استرالیا به صورت معکوس حرکت کردند! واقعیت این بود که آبشار‌ها به صورت معکوس حرکت نمی‌کردند بلکه قدرت باد باعث می‌شد مقداری از آب آن‌ها به سمت بالا بازگردد. سرعت این باد‌ها که ۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده، برای به عقب بازگرداندن آب این آبشار‌ها کافی بوده است.

باورنکردنی‌ترین مقصد برای سفر
در اکتبر گذشته، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا در اقدامی بی‌سابقه شروع به فروش بلیت‌هایی بدون مقصد کرد! این سفر هوایی که هیچ مقصدی نداشت تنها یک ماجراجویی بی‌هدف بود که ۷ ساعت مسافران را در آسمان می‌چرخاند و به مبدأ خود باز می‌گرداند! هواپیما از فرودگاه سیدنی به پرواز درآمد و ۷ ساعت در آسمان‌های کوئینزلند، گلد کوست، نیو ساوت ولز و در دل کویر‌های دورافتاده استرالیا گشت و بار دیگر در فرودگاه سیدنی فرود آمد. به گفته مسئولان این شرکت هواپیمایی تمامی بلیت‌های این سفر در مدت ۱۰ دقیقه به فروش رفت که سریع‌ترین فروش بلیت در تاریخ این ایرلاین به شمار می‌رود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
یکی دیگر از عجایب، ناکامی دولت و کابینه اش در تعیین قیمت و تهیه مرغ و تخم مرغ و روغن نباتی و پوشک و غیره برای ملت خود است
پاسخ ها
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اونیکه منفی داده حتما آقازاده هست و انبارشان پر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر