بازدید 49205

احتمال حذف شیوه قرعه کشی

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: شورای رقابت هنوز جزئیاتی از مصوبه خود اعلام نکرده اما حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار و تشویق خودروسازان به افزایش تیراژ تولید دو اتفاق مهم در مصوبه شورا بوده است.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 31 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مازیار بیگلو در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه وزارت صمت طرح خودرویی خود را هفته گذشته به سران قوا ارسال کرد، آیا با مصوبه جدید شورای رقابت در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو، دیگر نیازی به مصوبه سران قوا وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: فعلاً شورای رقابت فقط متنی را به عنوان فرمول جدید قیمت گذاری اعلام کرده است و آن بحث آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها و دستوری ماندن ۵۵ درصد خودروها و کل شیوه نامه فروش در طرحی است که وزارت صمت به سران قوا فرستاده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: احتمال دارد سران قوا همین مصوبه شورای رقابت را مکفی اعلام کنند اما موضوعی که وجود دارد این است که در طرح وزارت صمت همانطور که گفته شد در مورد شیوه فروش هم صحبت شده است؛ بنابراین ممکن است سران قوا در مورد حذف قرعه کشی خودرو تصمیماتی بگیرند.

فرمول شورای رقابت بالانس ایجاد می کند

وی در مورد فرمول شورای رقابت نیز گفت: هنوز خود فرمول منتشر نشده است اما بر اساس صحبت های رئیس شورای رقابت می توان گفت که دو اتفاق مهم افتاده است؛ یکی بحث حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار است زیرا این موضوع همیشه محل اختلاف بود و دیگری نیز بحث افزایش تیراژ تولید است زیرا این موضوع مشوقی برای خودروساز محسوب می شود.

بیگلو ادامه داد: شورای رقابت در فرمول خود گفته است که هر چه تیراژ بالاتر برود به خودروساز مجوز افزایش قیمت می دهیم اما از آن طرف با توجه به اینکه یکی از ملاک های قیمت گذاری تمرکز بر بازار است و چون طبق اصل اقتصاد هر چه عرضه بیشتر شود قیمت بازار کاهش می یابد لذا قیمت گذاری خودرو حالت الاکلنگی پیدا می کند؛ تیراژ بالا می رود قیمت افزایش می یابد اما همان تیراژ که بالا می رود باعث می شود حاشیه بازار قیمت را پایین می آورد و چون قیمت پایین تر می آید فرمول هم قیمت را پایین تر محاسبه می کند. در واقع حالت بالانس ایجاد شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: با توجه به اینکه شورای رقابت به صورت جزئی مصوبه خود را تشریح نکرده و سران قوا هم هنوز در مورد طرح وزارت صمت تصمیمی نگرفته اند، باید منتظر بمانیم ببینیم طی روزهای آتی چه اتفاقی می افتد.

قیمت مواد اولیه باید دستوری تعیین شود

وی در ادامه در خصوص نرخ مواد اولیه نیز تصریح کرد: البته کلاً ما با هر طرحی که باعث افزایش قیمت خودروسازی شود مخالفیم؛ بحث ما همواره این بوده که چرا وقتی می توانیم با کنترل قیمت مواد اولیه خودرو و قطعه، قیمت خودرو را کاهش دهیم چرا باید به سراغ طرحی برویم که با حاشیه بازار، قیمت را کنترل کنیم.

به گفته این مقام مسئول، قیمت مواد اولیه مثل مس، آهن، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی زیر نظر شورای رقابت بروند و قیمت گذاری دستوری شوند، قیمت خودرو درب کارخانه تا ۳۰ درصد قابل کاهش است. در این صورت قیمت در بازار هم افت شدیدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: قیمت مواد اولیه در بورس تعیین می شود پس خودرو هم باید در بورس وارد شود که در این صورت قیمت افزایش می یابد؛ بحث ما این است که مگر حقوق مردم در بورس تعیین می شود؟ وقتی نرخ مواد اولیه در بورس به صورت آزاد تعیین شود نتیجه همین می شود که محصولاتی مثل خودرو گران می شوند.

دولت موافق انحصار بازار خودرو است

بیگلو در مورد انحصاری بودن بازار، گفت: از نظر شورای رقابت انحصاری است زیرا ۵۰ درصد بازار در اختیار یک یا دو خودروساز است اما از نظر ما انحصاری نیست زیرا غیر از این دو خودروساز، خودروسازان دیگری هم داریم اما اینکه چرا این خودروسازان نمی توانند به درستی فعالیت کنند باید به رگولاتوری دولت نگاه کنیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: به نظر می رسد خود دولت هم موافق این انحصار است زیرا به راحتی می تواند با کمک به آن خودروسازان بخش خصوصی، آنها را فعال کند و بازار را از انحصار خارج کند اما دولت نوعی قانون گذاری می کند که فقط به بخش خصوصی ضرر می زند.

وی ادامه داد: دولت نه در تعرفه ها فرمولی را گذاشته که خودروسازان خصوصی از این طریق بتوانند کار کنند و نه در بخش حمایت از زنجیره تامین این شرکت ها کاری کرده است. خودروسازانی که داریم را باید مورد حمایت قرار دهیم تا همین شرکت ها فعال شوند و بازار را از انحصار خارج کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۵
می گیم نره میگن بدوش! برادر! مردم فقیر اند اگه می تونی صادر کن. دیگه هیچ مویی رو کله کچل ملت نیست می فهمی؟
حداقل به خاطر آبرو خودتون یک فکری به حال مشکل خودرو بکنید
اصلا بهتون بر نمی خوره تا این درجه بی عرضه گی؟
فکر نمی کنم حتی کشور های کم برخوردار آفریقایی هم این همه مرارت بکشن برای خرید یک خودرو به درد نخور که تازه پولش هم قراره نقد پرداخت بشه
فقط دنبال منافع خودتون هستید خودرو تحویل فوری یکماهه بدید واردات راهم آزاد کنید همه چیز درست میشه.اینجوری ملت را ...هیچکس خرید نمیکند...
بهترین خودرو سازان دنیا تو این وضعیت اقتصادی جهان کرونایی محصولاتشون را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت با تسهیلات و اقساطی به مشتری میدن تا بلکه بتوانند محصولاتشون رو بفروشند اونوقت تو ایران محصولات بیکیفیت و نا ایمن رو به چند برابر قیمت و با نام نویسی و با قرعه کشی اونم تحویل سال دیگه بدون سود سپرده با قیمت همون موقع تحویل اونم اگه تحویل بدن اونم اگه همون ماشین رو تحویلت بدن مبفروشند.به کجا وصله این مافیای فرغون سازی که هیچ قدرتی در ایران نمیتونه انحصارشون رو بشکنه
تقصیر خودتونه مردم .نخرید نخرید نخرید.‌‌..‌.......‌
دیگه هیچکس تو قرعه کشی تحویل یکساله با قیمت غیر قطعی شرکت نمیکنه هر کسی هم قبلا برنده شده انصراف داده
شورای رقابت قراره از دو خودروساز خواهش کنه تیراژ رو افزایش بدن، ممنون از این حجم کارآیی شورای رقابت.
دولت موافق انحصار بازار خودرو است
خواست مردم هم که کشک!
بردارید این خفت گمرک رو!
خدایا خودت به دادمون برس
دولت سود میبره از این موضوع چشماش بسته اینوخودروسازها خون مردم میک بزنند
اخه کجای دنیا تبراژو میبرن بالا قیمتم میبرن بالا؟ این چه جور مشتری مداریه؟ معنی رقابت اینه؟
بابا تاکی ازدست شما مسوولان بنالیم یکاری کنین خب
مافیا و کارتل بزرگ خودروسازی در ایران در مکیدن خون ملت نگون بخت ایران تا ابد سیری ناپذیر است!
خرید خودرو صفر تحریم شد...... دیگر نخواهیم خرید
کمپین نه به خرید خودرو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان