بازدید 19622

بنای 300 میلیونی در پایتخت و چند سوال

به گزارش "تابناک"، عاقبت پس از چندين ماه چشم انتظاري ساکنان منطقه جنت آباد در غرب تهران، در سال جديد، حصار آبي رنگ ميدان چهار باغ جنت برچيده شد و حاصل ماه ها زحمت مسئولان و دست اندركاران ساخت اين ميدان در معرض ديد شهروندان تهراني قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۵ 05 June 2010
بنایی که قرار بوده در میدان چهارباغ جنت آباد تهران مبین تخت جمشید باشد با وجود هزینه و تلاش مجریان، بسیار غیر کارشناسی و ناشایست از کار در آمده است.

به گزارش "تابناک"، عاقبت پس از چندين ماه چشم انتظاري ساکنان منطقه جنت آباد در غرب تهران، در سال جديد، حصار آبي رنگ ميدان چهار باغ جنت برچيده شد و حاصل ماه ها زحمت مسئولان و دست اندركاران ساخت اين ميدان در معرض ديد شهروندان تهراني قرار گرفت.

این اقدام و فعالیت شهرداری تهران در ایجاد زمینه های بصری و به ویژه با استفاده از فرهنگ و هنر ایرانی اگر چه جای تحسین دارد اما نحوه اجرا و جزییات آن به گونه ای است که سوالات متعددی را برای آگاهان و متخصصان هنرهای تجسمی در پی داشته است.

یکی از این هنرمندان در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن تقدیر از به وجود آورندگان این نوع تفکرات در تهران، تصریح کرد: پرداختن به آثار معماري و هنر سنگ تراشي به جاي مانده از ايران باستان در چند دهه گذشته كمتر مورد توجه مسئولان بوده و پر واضح است كه اين بي توجهي نتيجه اي جزاين نداشته كه بيگانگاني كه با اين ملت كهن عناد مي ورزند و يا اقوامي كه ريشه اي در تاريخ ندارند به خود اين جرات را داده اند كه به اشكال گوناگون سيل تهمت و افترا را روانه تاريخ پر افتخارمان كنند، آنگونه كه در فيلم سيصد ديديم يا ميراث كهن ايرانيان را به يغما ببرند و خزاين موزه هايشان را انباشته كنند از آنچه كه متعلق به ماست و يا با بي شرمي تمام دست به جعل تاريخ جغرافيايي ايران بزنند، نمونه اش همين تلاش اخير براي تغيير نام خليج فارس.

 وی در این باره ادامه داد: از همه اينها كه بگذريم با اولين نگاه به اين اثر بي بديل سوالاتي چند در ذهن نگارنده اين سطور نقش بست كه اميد دارم شهردار محترم تهران، يا منطقه مربوطه، يا رياست محترم سازمان زيباسازي شهر تهران و يا هر شخص دلسوزي كه داعيه پاسخ گوئي به يك شهروند تهراني را دارد پاسخي به آن دهد. این سوالات عبارتند از این که:

ـ آيا انتخاب اين طرح از ميان چندين طرح بوده و به عبارت ديگر اين بهترين انتخاب شماست؟

ـ آيا انتخاب اين طرح توسط هنرمندان پيكره سازي یا استاداني زبده صورت گرفته يا مسئولان شهرداری به تنهائي و يا به اتفاق معاونان این كوه مصالح  انتخاب شده است؟

این طراح و کارشناس هنرهای تجسمی در ادامه سوالاتش، افزود:

ـ با اتكا به قواعد كدام سبك هنري ابعاد و اندازه هاي آثار هنرمندان باستاني ايران را كه خصوصياتش بيانگر اوج قدرت و عظمت تاريخ كهن ايران است ناديده گرفته شده و سرستون هايی بسیار كوچك و متاسفانه همچون مثل يك كاريكاتور، بر روي ستون هاي نصفه و نيمه قرار داده ايد؟

ـ دیگر این که افرادی که در بالای این بنا به عنوان نگهبان طزاحی و ساخته شده اند، لي لي پوتي ها هستند يا كوپيدون هاي يوناني كه لباس سربازان هخامنشي را به تن كرده اند؟
  
وی با بیان این که  با پرس و جو از دست اندرکاران ساخت این بنا كه در آن میدان مستقر هستند و همچنان زير ابروي اين غول هاي بي شاخ و دم را بر مي دارند، متوجه شده كه ساخت این بنا در ميدان چهار باغ جنت آباد تهران بالغ بر سي صد ميليون تومان هزينه داشته است، اظهار داشت: فقط لحظه اي فكرش را بكنيد كه اگر قريب چند هزار سال پيش، حجاران و هنرمندان سنگ تراش ايراني كه جز تيشه و قلم ابزاري نداشتند، به پول رايج آن زمان رقمي معادل آنچه را در بالا آمد دريافت مي كردند، با همان امكانات و ابزار ساده، چه اثري را خلق مي كردند، آن هم  به گونه ای که امروز علاقه مندان از آن الهام بگیرند و البته نماد فرهنگ ایرانی شود؟

وی خطاب به شهردار تهران گفت: قرن ها پيش حكام اين سرزمين براي نشان دادن عظمت و اقتدار ايران با گرد آوري بهترين مواد و مصالح و به پشتوانه هنر هنرمندان ايراني، تركيبي شگفت آور از هنر و معماري را در پايتخت آن زمان ايران ايجاد كردند كه همچنان تا به امروز چند و چونش حیرت و سئوال برانگيز است و دست مايه تحقيقات دانشمندان ايران و جهان و افتخار آفرين براي ملت ايران شده است، اما آيا امروز و با وجود در اختيار داشتن هنرمندان صاحب سبك ايراني و امكانات فني كافي، استفاده از مواد و مصالحی که به این کار نمی آید و اگر هم بشود کاری کرد، حتما به این شکل نامناسب در نخواهد آمد، ساخت این چنین بناهایی در شأن ميداني هر چند كوچك اما در پايتخت امروز ايران هست؟

همچنین باید پرسید آيا مفهوم آب نما اين است كه فقط محل خروج آب به نمايش درآيد، يا سطح آب را هم بايد ديد؟ اگر بايد ديد، آن بالا را چگونه ببينيم؟ حداقل عكس هاي هوائي ميدان را كه در اختيار عموم مردم مي گذاريد؟ آيا به واقع آنچه كه در ميدان چهارباغ ساخته ايد در جهت ارزش گذاري به هنر و تاريخ هنر ايران است يا در جهت تخريب و تمسخر آن؟

آيا در زمانه اي كه هنرمندان برجسته ايراني مجبور به فروش آثارشان در كشورهاي عربي شده اند بهتر نبود كه به جاي ريختن پول مردم به پاي يك حوض ساز، سفارش ساخت اين آب نما را به يكي از اين عزيزان مي داديد؟ آيا امكان آن هست كه ليستي از كارشناسان و هنرمندان دست اندركار اين عمل خلاقانه را همراه با سوابق هنريشان منتشر كنيد؟

آيا چند صد مليون تومان پول مردم ارزش آن را نداشت كه به جاي اين حوض مطبق!، اثري، هرچند كوچك اما فاخر خلق شود كه هم به ابعاد ميدان بخورد، هم اگر خداي ناكرده روزي مترو از آنجا رد شد و يا مديري جديد آمد و خواست عمارتي نو بسازد، به راحتي نتواند دستور تخريب اين پول هدر رفته ملت را بدهد؟

وی در پایان تصریح کرد: جاي شكرش باقي است كه عمليات ساخت اين ميدان قبل از به سرقت رفتن مجسمه هاي مشاهير به اتمام رسيد والا ظن و بد بيني امثال بنده، که با صرف سرمایه های عمومی کشور از کارشناسان این هنر در کشور شده ایم، نسبت به سليقه مسئولان شهرداري به كجا مي كشيد؟     
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
ای بابا دلت خوشه سیصد میلیون که رقمی نیست تو ریخت و پاشهای آقایون
ايكاش كه اين گزارش مربوط به زمان ما وپس از اختراع دوربين عكسرداري بود٠و حيف از يك عكس كه ميتوانست زينت بخش اين نوشته ونوازشگر چشم و روان ما باشد٠
مطلب مهمي نبود كه نام هنر مند را عنوان نكرديد. حداقل انتظار اين است كه خبررساني كامل باشد تا بهتر بتوان از آن استفاده كرد و در صورت لزوم پاسخ داد.
عكسش رو هم بذاريد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر