بازدید 28302
بسته ویدیویی «تابناک»

آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم / در کنفرانس یالتا چه گذشت؟ / تفکرات رهبر ارتش جمهوری خواه ایرلند / جبهه شوروی پس از پیروزی استالینگراد / روایت روسی از ثروت حاج حسین ملک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 30 December 2020

آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم / در کنفرانس یالتا چه گذشت؟ / تفکرات رهبر ارتش جمهوری خواه ایرلند / جبهه شوروی پس از پیروزی استالینگراد / روایت روسی از ثروت حاج حسین ملک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم

پس از گذشت چندین دهه از پایان جنگ جهانی دوم و کمرنگ شدن کدورت‌های این جنگ همچنین به دنیا آمدن نسل‌های جدیدی که تجربه سختی‌های آن را از نزدیک ندیده‌اند، فرصتی پیش آمده که نگاهی شفاف‌تر به رویدادهای حین و پس از آن انداخته شود و از این طریق جزئیات و رویدادهایی که زیر سایه هیتلر و ارتش نازی گم شده بودند بیشتر به چشم بیایند. در این ویدیو که حاوی تصاویری از آلمان اشغال شده توسط متفقین تهیه شده، شرایط بد آلمان و آلمانی‌ها پس از جنگ نمایش داده می‌شود. این ویدیو با کلیپ پروپاگاندای متفقین شروع شده و با صحنه دادگاه‌های جنایات جنگی افسران و فرماندهان آلمانی پایان می‌‌یابد. آنچه بین این دو خواهید دید، روایتی است از آنچه در آلمان پس از جنگ گذشت.

 


در کنفرانس یالتا چه گذشت؟

چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم، رهبران سه قدرت متفقین، هشت روز در کاخ تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه دور هم جمع شدند تا در مورد سرنوشت کشورهای اروپایی با هم بحث کنند. هر کدام از کشورها درخواست‌های خود را داشتند؛ روزولت قصد داشت شوروی را متقاعد کند که با ژاپن وارد جنگ شود، چرچیل خواستار برگزاری انتخابات آزاد در کشورهای اشغال شده بود و استالین می‌خواست به منظور افزایش امنیت شوروی، نفوذ سیاسی‌اش در کشورهای شرق اروپا بیشتر شود.


روایت روسی از ثروت حاج حسین ملک

پس از خروج از ایستگاه مترو امام خمینی تهران که تقاطع خط‌های یک و دو مترو در آن واقع شده و با گذر از خیابان امام خمینی به سمت غرب، سردر باغ ملی مشاهده می‌گردد و پس از ورود به آن به میدان مشق و موزه ملک می‌رسیم. موزه ملی ملک از سوی حاج حسین آقا ملک، وقف بر آستان قدس رضوی شده و یکی از موسسات تابع آن است. این موزه تا سال ۱۳۷۵ در خانه ملک برپا بود؛ اما بنای ساختمان جدید از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۷۵ در میدان مشق تهران ساخته شد،ولی حاج حسین آقا ملک کیست؟ بخش فارسی اسپوتنیک روسیه یک گزارش در این زمینه منتشر کرده است. این گزارش را در «تابناک» می‌بینید.

 


تفکرات رهبر ارتش جمهوری خواه ایرلند

آی‌‌آر‌ای، مخفف ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و نامی است که به جنبش‌های مختلفی در ایرلند در قرن بیست و بیست و یکم داده می‌شود که باور دارند، کل ایرلند باید یک جمهوری مستقل باشد و استفاده از خشونت سیاسی برای رسیدن به این هدف، الزامی است. تاریخچه ارتش جمهوری‌خواه ایرلند بسیار پر فراز و نشیب و پر از چند دستگی‌ها و اختلاف نظرهای داخلی و سرکوب خارجی است و هر چند سال یک بار با اضافه کردن کلمه دیگری به آن خط فکرهای مختلف از هم جدا و گاه دوباره به هم پیوسته‌اند. در این ویدیو کوتاه از مصاحبه‌ای با رهبر ارتش موقت جمهوریخواه ایرلند «مک استیوفان / Sean Mac Stiofain»نظر او در مورد مرگ دو سرباز بریتانایی پرسیده می‌شود.

 


نشست امضاِی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

سازمان پیمان دفاعی ـ نظامی آتلانتیک شمالی / North Atlantic Treaty Organization» که در اختصار ناتو خوانده می‌شود، در ۴ آوریل سال ۱۹۴۹ از سوی آمریکا و هم پیمانان آن برای مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در اروپای شرقی و سایر نقاط اروپا تاسیس و راه اندازی شد. این پیمان در ۲۴ آگوست ۱۹۴۹، پس از تسلیم اسناد تصویب تمامی دولت‌های امضا کننده لازم الاجرا شد. در مقابل اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۲ پیمان ورشو به وجود آمد تا با اقدامات ناتو برابری نماید. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پیمان ورشو منحل و برچیده شد. اما پیمان نظامی ناتو همچنان در حوزه‌های استراتژیک و راهبردی به بسط و گسترش خود با تمامی قوا ادامه می‌دهد. نگاه راهبردی ناتو به شرق فقط در گزینه نظامی خلاصه نمی‌شود بلکه شامل موضوعات و رویکرد‌های جدیدی مانند: سیاست، امنیت، اقتصاد و فرهنگ را نیز در بر می‌گیرد. البته اروپایی‌ها در سال‌های گذشته و هم اکنون تلاش زیادی برای جایگزین کردن پیمان دفاعی ـ نظامی ناتو کرده اند، اما تاکنون نتوانسته‌اند در این خصوص موفق شوند. بدین وسیله آمریکا توانسته است کشور‌های اروپای مدعی استقلال نظامی و سیاسی را مدیریت کند. حضور نظامی ناتو در جمهوری چک به بهانه مبارزه با تروریسم جملگی، حکایت از این ادعاست. هم اکنون ۲۸ کشور در ناتو عضویت دارند، به طوری که تعدادی از کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز ـ افغانستان و ترکیه را نیز شامل می‌شود.

 


جبهه شوروی پس از پیروزی استالینگراد

ویدیویی از شرایط جنگ جهانی دوم پس از پیروزی شوروی در استالین‌گراد که صحنه‌هایی از بازسازی استالین‌گراد و ضد حمله نیروهای شوروری را نشان می‌دهد؛ اما شاید جالب‌ترین قسمت این ویدیو شرح ساخت و نمایش شمشیر استالین‌گراد باشد، شمشیری نمادین که شاه ادوارد ششم از بریتانیا به مردم استالینگراد به خاطر شهامتی که در نبرد نشان دادند هدیه داده شد. این شمشیر که در زمان خود جز آخرین شاهکارهای شمشیرسازی دوران مدرن به شمار می‌رفت اکنون در موزه نبرد استالین‌گراد در شهر ولگوگراد (نام جدید شهر استالین‌گراد) به نمایش گذاشته شده است. این شمشیر در کنفرانس تهران در حضور رزولت توسط چرچیل به استالین داده شد. تصاویر اهدای این شمشیر به استالین را می توانید در بخش ویدیو تابناک تماشا کنید. نکته جالب دیگر تحسین ارتش سرخ و استالین در این ویدیو است، که پس از پایان جنگ تبدیل به بزرگترین دشمن غرب شد.

 


سخنرانی مشهور آخرین پادشاه بریتانیا

شاه جرج ششم، آخرین پادشاه بریتانیا پیش از دختر خود ملکه الیزابت دوم، حکمران فعلی بریتانیا بود که پس از کناره‌گیری مفتضحانه برادر خود ادوارد هشتم بر تخت سلطنت نشست. برادر وی که عشق را بر حکومت ترجیح داد، برای ازدواج با زنی مطلقه در اثر فشار کلیسا و سیاسیون بریتانیایی از حکومت کناره گیری کرد تا با زن مورد علاقه خود ازدواج کند. پس از او آلبرت فردریک آرتور جرج، برادر کوچکتر وی بر تخت پادشاهی بریتانیا نشست که پس از رسیدن به تاج و تخت جرج ششم نام گرفت. جرج ششم به لکنت زبان دچار بود و از ابتدا به عنوان گزینه‌ای برای پادشاهی در نظر گرفته نشده بود؛ اما کناره‌گیری غیرمنتظره ادوارد هشتم او را در یکی از سخت‌ترین دوران امپراتوری بریتانیا به سلطنت رساند. جنگ جهانی دوم در زمان حکومت او رخ داد و او آخرین پادشاهی بود که لقب امپراتور هند را داشت با استقلال هندوستان از بریتانیا این عنوان از او کسر شد. فیلمی با محوریت لکنت زبان او به نام سخنرانی پادشاه در سال ۲۰۱۰ ساخته شد که با دیدن این سخنرانی کاملا مشخص است که این لکنت زبان چه قدر در انجام وظایف او به عنوان پادشاه و الهام بخش مردم بریتانیا در یکی از سخت‌ترین دوران این کشور کار را برای او سخت می‌کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان