بازدید 7281

جهان درها را به روی انگلیس بست

در پی انتشار دو گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس افزون بر ۵۰ کشور جهان در حالی از ترس شیوع این بیماری مرزهای خود را به روی انگلیس بسته‌اند که هنوز دورنمای روشنی از بازگشت به روال عادی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷ 25 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه به طور کلی ورود شهروندان انگلیسی که مبدا آنها انگلیس باشد را ممنوع کرده اند مگر اینکه اقامت دائم یا شهروندی مقصد را داشته باشند. در مورد ترکیه، حتی شهروندان ترک که از انگلیس حرکت کرده اند باید در فرودگاه آزمایش موسوم به PRC انجام داده، یک هفته قرنطینه خانگی را رعایت کرده و در پایان هفته همان آزمایش را تکرار کنند.

ورود همه شهروندان انگلیسی که از مبدا آنها انگلیس است به خاک چین نیز ممنوع است. چین کنسولگری های خود در شهرهای انگلیس را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده و به صدور ویزا پایان داده است. در مواردی که مسافران اجازه ورود به چین را دارند از آنها نتیجه دو نوع آزمایش «اسید نوکلئیک» و «پادتن» خواسته خواهد شد که حداکثر ۴۸ ساعت قبل از ورود تهیه کرده باشند.

برخی از خطوط هوایی نیز مستقل از مقررات کشورهای مبدا و مقصد اکنون از مسافران تقاضای نتیجه آزمایش کووید ۱۹می کنند. هزینه این آزمایشها به طور متوسط ۱۰۰ دلار است.

درگیری راننده های کامیون با پلیس

در پی گسترش «انفجار گونه» نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس بسیاری از کشورها از جمله ایران همه پروازها از مقصد انگلیس را متوقف کردند. فرانسه به عنوان تنها راه تجاری انگلیس به خشکی، بلافصله پس از اینکه بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی از وجود این ویروس جدید پرده برداشت، مرزهای خود به روی انگلیس را بست.

این مساله موجب ایجاد یک صف چند کیلومتری از کامیونها در مرز بین دو کشور شد. در شب سوم، رانندگان مستاصل که بدون آب و غذا و دسترسی به سرویس های بهداشتی در این منطقه گیر افتاده بودند با پلیس انگلیس درگیر شدند.

به نوشته روزنامههای محلی برخی از آنها دولت انگلیس را به بی کفایتی متهم کردند که حتی یک سرویس بهداشتی عمومی را هم برای آنها باز نکرده بود. اگرچه در نهایت دولت فرانسه پذیرفت که به رانندگانی با نتیجه آزمایش کرونای منفی اجازه عبور بدهد، با این حال این رانندگان فرصت تعطیلات کریسمس و حضور در کنار خانواده را از دست خواهند داد.

تنش‌های موجود به دلیل برگزیت در روابط بین اتحادیه اروپا و انگلیس به وخامت این موضوع افزوده است. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در یک پیام ویدئویی تلاش کرد با گفتن اینکه فقط ۲۰ درصد نیازهای کشور از طریق این مرز تامین می شود، موضوع را کم اهمیت جلوه دهد. دشوار می توان تصور کرد که دولت انگلیس توان لجستیکی آزمایش افزون بر ۱۰ هزار کامیون گرفتار شده در این وضعیت را داشته باشد.

ویروس جهش یافته سه ماه پیش شناسایی شده بود

روز ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر)، بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اولین بار به طور عمومی وجود چنین ویروسی را تایید کرد. پیشتر «مت هنکاک» وزیر بهداشت خبر شناسایی این ویروس جدید را به پارلمان ارائه کرده بود.

گفته می شود این ویروس جهش یافته که برای اولین بار در منطقه «کنت» شناسایی شده ۷۰ درصد مسری تر از ویروس اصلی است و می تواند کودکان را به همان اندازه بزرگسالان آلوده و بیمار کند.

تعداد افراد آلوده به ویروس جدید در لندن از ۱۸ درصد در میانه نوامبر به ۶۲ درصد در میانه دسامبر رسیده است. این ویروس به گفته کارشناسان NERVTAG کمیته مشورتی دولت در زمینه بیماری های مسری تنفسی، ۲۱ سپتامبر برای اولین بار دیده شده است.

اما آنها تا ۸ دسامبر نسبت به جدی بودن تهدید آن مطمئن نبوده اند. سرانجام ۱۱ دسامبر از وجود آن «ابراز نگرانی» کرده اند. نهایتاً مت هنکاک در ۱۴ دسامبر این موضوع را با پارلمان در میان گذاشته و ۱۹ دسامبر بوریس جانسون آن را به طور علنی اعلام کرد.

بدین ترتیب دولت انگلیس حداقل سه ماه وجود این ویروس جهش یافته را مخفی کرده است. گفته می شود دانشمندان تا زمان اعلام خطر هنوز توان تفکیک بین علت و معلول را نداشته اند. یعنی نمی دانسته اند شیوع انفجار گونه در مناطقی از لندن و کنت و ویروس جدید رابطه علت و معلولی دارند.

انگلیس پس از دوره نسبتاً آرامی که از اوایل سپتامبر آغاز شده بود در ماه اکتبر وارد قرنطینه عمومی در سطح کل کشور شد. بوریس جانسون به مردم امیدواری داده بود که تا تعطیلات کریسمس اوضاع کمی بهبود خواهد یافت تا جایی که مردم بتوانند بازدیدهای خود را انجام دهند.

با این حال پس از قرنطینه ملی ماه اکتبر کشور وارد قرنطینه محلی بر اساس سیستم درجه بندی از ۱ تا ۳ شد. در این سیستم رده ۱ به معنی منطقه با خطر متوسط ، ۲ وخیم و ۳ بسیار وخیم بود. ۱۹ دسامبر در حالی که مردم توقع شنیدن خبر کاهش حساسیت قرنطینه ها و امکان دید و بازدید سال نو را داشتند، بوریس جانسون برای اولین بار رده ۴ را معرفی کرده و لندن و بخش بزرگی از جنوب شرقی انگلیس را در این منطقه قرار داد.

وی عامل این تغییر سیاست را شناسایی نوع جهش یافته ای از ویروس کرونا معرفی کرد. در نتیجه مقررات جدید، نزدیک به ۱۸ میلیون شهروندان گرفتار شده در منطقه ۴ امکان خروج از این منطقه را ندارند. هیچکس اکنون مجاز به ورود یا خروج از منطقه ۴ نیست.

فردای اعلام بوریس جانسون، روز ۲۰ دسامبر از ساعت ۱۰ شب، فرانسه مرز خود به روی انگلیس را بست که موجب شکل گیری یک صف طولانی از کامیونهای باری در جاده های منتهی به بندر «دووِر» شد.

براساس مقررات رده ۴، تمام کسب های غیرضروی تعطیل خواهند بود. سفر به خارج از کشور فقط در موارد ضروری مجاز خواهد بود، البته مشروط به اینکه کشور مقصد مرزهای خود را به روی انگلیس نبسته باشد. همچنین کسی حق ورود و خروج به مناطق رده ۴ را نخواهد داشت. افراد می توانند فقط یک نفر خارج از حباب خانواده خود را ملاقات کنند. با این حال مراکز عبادت جمعی باز خواهند بود.

ویروس جدید ممکن است در برابر واکسن‌های موجود مقاوم باشد

کارشناسان انگلیسی ابراز امیدواری می کنند که ویروس جدید خطرناک تر نبوده و به واکسن موجود پاسخ دهد. اما همه اینها در حد امیدواری است و تا کنون شواهد علمی برای آن ارائه نشده است.

با این حال نگرانی جدی وجود دارد که ویروس جدید نسبت به واکسنهای موجود مقاوم باشد. این نگرانی زمانی قوت می گیرد که بدانیم جهش مزبور موجب تغییر شکل پروتئینی که شکل تاج ویروس را تعیین می کند شده است. بخش تاجی شکل بخشی است که آن را به سلول متصل کرده و بنابراین در انتقال آن به سلول نقش کلیدی دارد.

روز ۲۳ دسامبر، چهارشنبه، انگلیس آمار ۴۶ هزار مبتلا و ۷۴۴ مبتلا را اعلام کرد. این بیشترین میزان از ماه آوریل ۲۰۲۰ تا کنون است. مجموع کشته های انگلیس اکنون بالغ بر ۶۸ هزار نفر است.

در ادامه کشف این ویروس جدید، افزون بر ۵۰ کشور مرزهای خود را به روی شهروندان انگلیسی بسته و بسیاری از پروازها لغو شد. قطار یورو استار و تونل مانش که تنها راه انگلیس به خشکی است از ساعت ۱۰ شب ۲۰ دسامبر به روی ترافیک از سوی انگلیس بسته شد. روز ۲۰ دسامبر اتحادیه اروپا جلسه فوئق العاده ای برای بررسی وضعیت موجود با شرکت همه ۲۷ عضو تشکیل داد.

به گزارش WHO سازمان بهداشت جهانی تا کنون در خارج از انگلیس فقط ۹ مورد در دانمارک، یک مورد در هلند و یک مورد در اتریش از ابتلا به ویروس جدید مشاهده شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر