رئیس فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک

شناسنامه جامع توسعه مناطق محروم در حال تدوین است/ نیاز به نهضتی ملی برای توانمندسازی شهرهای محروم داریم

توسعه متوازن و لزوم توجه کافی به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم در کشور، یکی از اولویت‌هایی است که تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های قانونگذاری کشور باید اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱ 24 December 2020

شناسنامه جامع توسعه مناطق محروم در حال تدوین است/ نیاز به نهضتی ملی برای توانمندسازی شهرهای محروم داریم

توسعه متوازن و لزوم توجه کافی به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم در کشور، یکی از اولویت‌هایی است که تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های قانونگذاری کشور باید اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، از آغاز به کار مجلس دوازدهم، توجه به مناطق محروم نیز در اولویت برخی نمایندگان قرار گرفت و پس از مدتی فراکسیون مناطق محروم و شهر‌های در حال توسعه با عضویت ۱۲۰ نماینده شکل گرفت؛ فراکسیونی که اکثریت نمایندگان آن متعلق به مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته هستند و اکنون یکی از بزرگترین فراکسیون‌های مجلس دوازدهم به شمار می‌رود.

در همین راستا، سید علی موسوی، نماینده ملکان و رئیس فراکسیون مناطق محروم و شهر‌های در حال توسعه که تلاش زیادی برای شکل گیری آن انجام داد، در گفت‌وگو با تابناک، به اهداف تشکیل این فراکسیون پرداخت و اظهار داشت: فراکسیون‌های زیادی در مجلس شکل گرفته که هر یک اهداف و کارکرد‌هایی دارند؛ فراکسیون‌هایی که اکثرا رویکرد و دغدغه سیاسی دارند. با این حال، بنده به همراه برخی از نمایندگان مجلس ـ که شهر‌ها و حوزه‌های انتخابیه مان وضعیت خوبی ندارند ـ تصمیم گرفتیم فراکسیون مناطق محروم و شهر‌های در حال توسعه را تاسیس کنیم که هدف اصلی آن نه سیاسی بلکه رسیدگی به عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌های شهر‌های در حال توسعه است. در واقع، آنچه ما و همکارانمان در این فراکسیون دنبال می‌کنیم، رسیدگی به عقب ماندگی‌های اقتصادی و رفاهی است که متاسفانه روز به روز در حال گسترش است.

بال اقتصاد و معیشت باید مانند بال امنیت قوی شود

این نماینده مجلس افزود: به رغم خدمات زیادی که در ۴۰ سال پس از انقلاب پربرکت انقلاب اسلامی به مردم و مناطق محروم ارائه شد، همچنان حجم محرومیت‌ها و تعداد شهر‌ها و مناطق محروم قابل توجه و تامل است و با آنکه در حوزه‌های دفاعی و نظامی، اکنون دست برتر را در منطقه داریم، در اقتصاد و اشتغال و معیشت مردم دولت‌ها نتوانستند خوب عمل کنند. در واقع، اگر کشور را به پرنده‌ای تشبیه کنیم، این پرنده دو بال دارد: بال امنیت و دفاع که قوی و سرافراز است و بال اقتصاد و معیشت که ضعیف مانده و همانطور که بار‌ها مقام معظم رهبری تاکید کردند، باید این بال تقویت شود. این همان چیزی است که در سند چشم انداز بیست ساله کشور نیز پیش بینی شده بود، اما تاکنون از اهداف تعریف شده در این سند در حوزه اقتصادی عقب مانده و نتوانسته ایم به مانند حوزه دفاع و امنیت خوب عمل کنیم. به همین جهت در فراکسیون مناطق محروم و شهر‌های در حال توسعه به دنبال سوق دادن توجهات به مناطق محروم و تمرکز بر پیشبرد امر توسعه و سرمایه گذاری در این مناطق هستیم.

در حال تهیه شناسنامه جامع توسعه مناطق محروم هستیم

رئیس فراکسیون مناطق محروم در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌ها و برنامه‌هایی برای رفع عقب ماندگی‌های مناطق محروم دارید، عنوان کرد: ما در ابتدا باید شناسنامه جامع و کامل این مناطق را تهیه کنیم؛ یعنی هر نماینده‌ای که تمایل دارد، مناطق محروم حوزه انتخابیه خود را شناسایی می‌کند و براساس سه آیتم و مولفه این شناسنامه را به کمیسیون ارائه خواهد داد.

موسوی ادامه داد: سه مولفه مورد نظر برای تهیه شناسنامه جامع هر منطقه عبارتند از: نوع و میزان محرومیت، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه محیطی و انسانی برای توسعه و نقاط قوت اصلی هر منطقه. هر نماینده عضو فراکسیون با تهیه این شناسنامه می‌تواند اولویت‌ها و مسائل اصلی حوزه انتخابیه خود را شناسایی و برای رفع مشکلات اقدام کند.

به یک نهضت ملی برای محرومیت زدایی نیاز داریم

رئیس فراکسیون مناطق محروم افزود: ما نیاز به نهضتی بزرگ و ملی برای محرومیت زدایی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور داریم که هدف اصلی آن نه توسعه گدا پروری و فقر پروری بلکه توانمندسازی مردم است. توانمند سازی مردم به‌ معنای آن است که به جای ماهی دادن، ماهی گرفتن را به مردم یاد بدهیم. مردم باید خودشان پای کار بیایند و ما نیز در فراکسیون مناطق محروم، علاوه بر بهره گیری از اختیارات خود در مجلس، از ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی نیز استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز با هدف رفع محرومیت شهر‌های کمتر توسعه یافته، پیگیر جذب و افزایش بودجه‌های عمرانی، زیرساختی و اقتصادی خواهیم بود و امیدواریم تمامی نمایندگان و به ویژه نمایندگان مناطق محروم در این زمینه به مانند ماه‌های گذشته موثر و فعال وارد عمل شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
اینها شعاری بیش نیست
بشنو باور مکن
یکی از راههای توسعه مناطق روستایی و محروم و کاهش حاشیه نشینی اینه که دولت کاری کنه که کشاورزی و دامداری سود خوبی داشته باشه. راهش هم اینه که دولت نگذاره قیمت محصولات کشاورزی پایین بیاد و کشاورز ضرر کنه. در عوضش به مردم یارانه کالایی بده. یعنی هر ماه مقداری کالا با قیمت ارزان مردم خرید کنند اما قیمت خرید دولتی و بازار آزاد بیشتر باشه تا کشاورزان ضرر نکنند.
شما لازم نیست به مردم ماهی گیری یاد دهید مردم خوب بلدند ماهی بگیرند شما فقط سنگ زیر پای آنها نیندازید و ماهی که گرفتند را از دستشان نگیرید کافی است!!! اتفاقا مناطق محروم هم از لحاظ ثروت های خدادادی و هم از لحاظ نیروی انسانی بسیار سرتر از مناطق توسعه یافته هستند. ولی انتقال ثروت های آنها به استان های مرکزی و عدم سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی مثل راه و جاده و مراکز آموزشی و دانش بنیان و کارخانجات مادر در این استان ها باعث فرار و مهاجرت نیروی انسانی مجرب به سایر استان ها می شود. متاسفانه تمام استان های مرزی مثل سیستان و بلوچستان، کردستان، استانهای آذربایجان، خوزستان و ... چنین وضعیتی دارند! دادن اختیاران کافی به استان ها و عدم تمرکزگرایی موجبات رشد آنها را در پی خواهد داشت.
یکی از اصلی ترین محرومیت های مناطق محروم زیرساخت راه و آزادراه است.
برای کاری ضروری عازم شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری شدیم که متاسفانه بعلت ضعف راه مواصلاتی در محور زرین شهر به شهرکرد و در حین سبقت از تریلی از جاده بیرون افتادیم و بعلت نبود گاردریل و خاکی بودن کنترل ماشین را از دست دادیم و به پایه و گاردریل باند مخالف خوردیم و ... . در این حادثه که پسرم بیرون افتاد و چندجای سرش شکست و ماشین هم که کلا داغون شد خوشبختانه از لحاظ تلفات جانی به خیر گذشت ولی بعد از مراجعه به پارکینگ برای جابجایی ماشین، سیل ماشین های تصادفی را دیدم که در این محور ترانزیتی بین استانی تصادف کرده بودند وقتی پیگیر شدم همه گفتند بعلت مشکل بودجه این جاده 3 بانده نمی شود و نگهداری و ایمن سازی آن هم به سختی انجام می شود و همیشه کلی تلفات در آن داریم!
آیا این رواست در جاده ای که اندازه تردد تهران کرج بار ترافیکی دارد انداره یک آزاد راه یا اتوبان 3 بانده وسعت ندارد و باعث تلفات می شود در حالی که 3 تا اتوبان 3 تا 4 بانده مابین تهران کرج هم جوابگو نیست!
نتیجه اینکه الان که بعلت کرونا بیمارستان ها درگیر هستن با این ضعف راهها فقط به افزایش تلفات و بار مضاعف کادر درمان میرسیم و چه خوب که این فراکسیون با پیگیری در همین برحه که جاده ها بار کمتری دارد به فکر تقویت آنها باشد.
15 ساله از مرکز استان به شهرستانی مرزی اومدم داوطلبانه . حجم کار دو ویا سه برابر . مشتریان بیسواد وکم سواد . امکانات محدود . حقوق ومزایا مانند مرکز شهرستان . اگر میخواهین بواقع شهرستهای محروم توانایی جذب افراد را داشته باشد حد اقل دوازده ماه خدمت در این مکانها را 15 ماه خدمت محاسبه کنید
من این نماینده را از نزدیک میشناسم، همه حرفهاش مفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
مثل بقیه 286 نماینده
مناطق محروم! مگه داریم؟
با سلام
یکی از راههای توسعه مناطق محروم ساخت زیرساخت های مناسب برای این مناطق نظیر تامین اب و غیره است. ایجاد زیرساخت نیازمتد تامین منابع مالی است. من در این مناطق بوده ام متاسفانه بیشتر منابع مالی کشور صرف شهر های بزرگ نظیر تهران میشود وبه این مناطق پولی نمی رسد. از طرفی اگر تحریم ها لغو نشود دولت بدلیل اینکه نمی تواند نفت بفروشد پولی ندارد که بدهد. پس اقای نماینده اول تلاش کن با گفتگو و بازگشت به برجام امریکا راه را برای رفع تحریم باز کنی. وگرنه این صحبت ها شعاری بیش نیست.
شناسنامه محروم دردی دوا نمی کند.
تنها راه محرومیت زدایی درایران افزایش مراکز استان هاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار