حلقه کاندیداتوری برای حضور انتخابات ریاست جمهوری تنگ‌تر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعیین معیار‌ها و شاخصه‌هایی برای احراز رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، عملا دایره متقاضیان شرکت در این انتخابات را تنگ‌تر کردند.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 23 December 2020

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تعیین معیار‌ها و شاخصه‌هایی برای احراز رجل سیاسی و مذهبی بودن کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، عملا دایره متقاضیان شرکت در این انتخابات را تنگ‌تر کردند.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس امروز هم مثل جلسات گذشته، به بررسی جزییات طرح دوازده ماده‌ای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و دو ماده دیگر آن را تصویب کردند.

پیش از این، ماده یک این طرح مربوط به تعیین شرایط دهگانه برای ثبت نام کاندیدا‌ها تصویب شده بود. این موارد شامل شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان ریاست جمهوری است و از جمله آن می‌توان به نداشتن تابعیت بیگانه در گذشته و حال، داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ‏ارشد یا معادل آن و حداقل ۴۰ سال تمام و حداکثر ۷۰ سال تمام در هنگام ثبت نام اشاره کرد. همچنین نامزد‌ها باید حداقل ۴ سال سابقه تصدی مسئولیت‌های عالی رتبه را داشته باشند.

امروز نیز ماده دیگری از این طرح به تصویب رسید که در آن معیار ایرانی الاصل بودن کاندیدا‌ها مشخص شد؛ بدان معنا که داوطلبان باید از پدر و مادر ایرانی با تابعیت اصلی ایرانی متولد شده باشند. همچنین اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را در گذشته داشته و یا افرادی که تابعیت ایران را به تازگی کسب کرده‌اند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.

مصوبه دیگر مجلس درباره تعیین معیار‌های رجل سیاسی و مذهبی در قانون انتخابات ریاست جمهوری است که بررسی آن بسیار بحث برانگیز بود. طبق معیار‌های ذکر شده در این ماده، رجال مذهبی کسی است که ضمن داشتن اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، ثبات و استواری در اعتقاد و التزام به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله انجام واجبات و تقید به ترک محرمات و اشتهار به آن داشته باشد. همچنین از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع بهره‌مند بوده و نسبت به امور دینی مردم و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه از جمله اعتقاد قلبی، اشتهار و التزام عملی به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت شعائر دینی احساس مسئولیت داشته باشد؛ صداقت در گفتار و عدالت در رفتار با بررسی سوابق از جمله در گزارش‌های مرتبط با سمت‌ها و مسئولیت‌ها و ارائه آمار‌های مرتبط نیز از دیگر معیار‌های تشخیص رجال مذهبی است.

همچنین افرادی معیار‌های رجال سیاسی را دارند که ضمن بهره مندی از اطلاعات لازم و قدرت تحلیل در خصوص مبانی شکل‌گیری نهضت امام خمینی (ره) و نظام اسلامی و استمرار آن، تعهد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی و قانون ‏اساسی و همچنین درک و آشنایی نسبت به اصول این قانون و حدود صلاحیت‌ها و جایگاه قوای سه‌گانه و سایر نهاد‌های اساسی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، شورا‌ها و نیرو‌های مسلح داشته باشند.

داشتن مواضع روشن و عملکرد شفاف راجع به جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی، شناخت و آگاهی عمیق نسبت به امور داخلی، منطقه‌ای و بین المللی و نیز قدرت تحلیل مسائل جاری و آتی مبتنی بر مبانی و معیار‌های انقلابی از قبیل حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، عدم تعهد و گرایش به قدرت‌های سلطه‌گر، حمایت از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین و دفاع از حقوق همه مسلمانان و سابقه تلاش همه‌جانبه در تأمین و حفظ حقوق شهروندی و آزادی‌های قانونی و مشروع، وحدت ملی و تقویت آن، مصالح نظام اسلامی، منافع ملی و ترجیح آن بر منافع شخصی، گروهی، قومی و حزبی از دیگر معیار‌های تشخیص رجال سیاسی است.

مضاف بر اینکه در تبصره این ماده تاکید شده «اخذ یا داشتن تابعیت و یا اقامت دائم از کشور‌های بیگانه توسط داوطلب، والدین، همسر و فرزندان از مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.»

در جریان بررسی این ماده، پیشنهادهای اصلاحی زیادی مطرح شد؛ در وهله اول محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه، تعیین معیار‌های رجال سیاسی و مذهبی کاندیدا‌ها را مصداق دخالت در کار شورای نگهبان دانست که در پاسخ به آن علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شورا‌ها تاکید داشت که این ماده ارتباطی به دخالت در کار این نهاد نظارتی ندارد و تنها هدف، تعیین مصادیق و معیارهاست. در نهایت نیز نمایندگان با حذف آن مخالفت کردند.

پیشنهادهای دیگری همچون حذف تعیین نحوه‌ی اعتقاد کاندیدا‌ها به ولایت فقیه، حذف لزوم اشتهار به استقامت فکری و حذف تعریف ایرانی الاصل بودن کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح شد که نمایندگان با آن‌ها نیز مخالفت کردند.

با توجه به اهمیت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات مهم نمایندگان برای بررسی بند به بند آن به نظر می‌رسد که رسیدگی به جزییات این طرح مقداری طولانی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
کلا 3 نفر را اعلام کنید و بگویید همین 3 نفر باید رئیس جمهور بشوند. تنگ کردن حلقه افرادی که می توانند کاندید شوند خیانت به کشور هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
چرا سه نفر ،یکن۴ر هم کافیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
چرا 3 نفر. همون 1 نفر کفایت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
لطفا این که مو بور هم باشه را ،جز الزامات بزازین
این بیشتر شبیه انشاء نویسی است تا قانون نویسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
فقط مانده که اسم رئیس جمهور را هم بگویند که مثلا اولش باید حرف ( ق ) داشته باشد !!؟
درود بر مجلس و دکتر قالیباف زنده باد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
آخی دکتر قالیباف ایشون کاش همون قالیبافی می‌کردن بیشتر به اقتصاد کشور خدمت میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
دکتر قالیباف اول اجازه بدهد تو پرونده املاک نجومی و پولهای گم شده نجومی در شهرداری تهران
مورد تحقیق و تفحص جدی و واقعی قرار گیرد
رای بی رای
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
جناب رای بی رای
در خود کشور نامتبوعت آمریکا غیر از ترامپ و بایدن چند نفر کاندید ریاست جمهوری بودند؟
تنگ تر نشد ، فقط اصول گرایان افراطی می توانند شرکت کنند
نماینده ای که با رای ۲۰.۰۰۰ وارد مجلس شده بیشتر از اینم انتظار نباید داشت
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
شما در همان تایلند کیف و حالت را کن
بیخیال مسائل سیاسی باش که حالت بد میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
شما اول ایرانی بودنت رو ثابت کن بعد حرف از رای بزن ... با آی پی تایلند اومدی دم از رای میزنی خائن ؟
رای بی رای
تابناک دلبندم! حلقه نیست مداره! مدار. همونی که فروغی گفت.
و مردم در این تنگنا دارند خفه می شن
سلام کره شمالی
مگر فقط مسلمان شیعه ایرانی محسوب میشود؟ایران برای همه ایرانیان است نه یک عده خاص که حتی دادگاه های خود را از عموم مردم جدا کرده اند
در همه دنیا رئیس دولت نباید تابعیت داشته باشه چرا نمی فهمید این قانون خوب هست چرا بخاطر مسائل حزبی هیچ وقت نمی فهمید چرا درک ندارید چرا هرچی حزبتون برقور میکنه را سریع بدون هیچ فکرری قبول میکنید
باید منتظر اعلان نظر شورای نگهبان ماند .
ظاهرا‌‌نمایندگان‌محترم‌‌بجای‌تعیین‌شاخصه‌های‌رجل‌سیاسی
‌برای‌مشخص‌کردن‌فردی‌که‌قرار‌است‌بالاترین‌مقام‌اجرائی‌کشور‌
را‌بعهده‌گیرد‌‌ونسبت‌‌به‌رفع‌نگناهائی‌که‌کشور‌در‌این‌سالها‌با‌آن‌‌
مواجه‌بوده،دنبال‌کسی‌هستند‌که‌بتواند‌امر‌به‌معرف‌ونهی‌از
منکر‌نماید‌.
وزیر ارتباطات درست می گفت مونده فقط اسم رییس جمهور رو هم تصویب کنند
همچین میگن شرایط جدید، انگار که قبلا کسایی که انتخاب می شدن خارج از این مصوبه بودن
دوستان میشه بگید با کدوم بند مشکل دارید و چرا؟
اسمشو نگفتن مشهدی باشه موهاش یور باشه وخلبانم باشه احیانا قالیباف هم باشه
صبر کنید با این انتقادها از دولت و بعد دولت دست منتقدان بیفتد و مردم توقع بالای دارند حواس دون جمع باشد حالا که دولت کشور را با چند میلیارد دلار می چرخاند و هیچ عقب افتادگی هم پیش نیامده است واقعا دارم وحشت می کنم از دولت بعد روحانی
زودتر از اینها میبایست به این اصل مهم رسیدگی میشود تا کشور و اسلام ناب صدمه نبیند
مگر شعار مجلس انقلابی حل معیشت مردم نبود. حالا چرا اینقدر تمرکز کردند بر انتخابات 1400 ؟؟؟؟ اصلا با وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان چه ضرورتی دارد نمایندگان اینقدر وقت مجلس را برای تغییر قانون انتخابات هدر دهند. خب بدون این قانون هم شورای نگهبان هر کسی که مطابق سلیقه اش نباشد رد می کنه. وقتی شخصیتهایی مانند هاشمی رفسنجانی و نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را رد کرده اند و به هیچ کس هم پاسخگو نبوده اند، دیگه چه نیازی است به تنگ کردن حلقه کاندیداها؟؟؟؟؟؟
مواظب باشید حلقه خفتون نکنه
همه این ها به کنار فقط صداقت را در نظر بگیرید, هیچ کدام از مسئولین تشنه خدمت چنین ویژگی ندارند ...
فرض کنید موفق شدید همه مخالفین ود را از صحنه بدر کنید . مردم در انتخابات شرکت نمی کنند . حتی اگر کسی هم را انتصاب کنید مردم دیگر از او و نظام اجرایی تبعیت نخواهند کرد .
مجلس یه دفعه رئیس جمهور بعدی رو اعلام کنه غائله تمام دیگه!!!!بخدا تو رو دربایسی گیر کردن وگرنه اعلام میکردن
همش مال خودتون!!!.انتخابات:)))
به نظرم باید دو شرط دیگر هم اضافه کنند و آن داشتن رای بالای ۵۰ درصد واجدین شرایط شرکت کنندگان در انتخابات است.
یعنی اگر ۶۰ میلیون ایرانی میتوانند رای دهند رئیس جمهور باید حداقل سی میلیون رای بیاورد.
و دیگر اینکه انتخاباتی که ۸۰ درصد مردم شرکت نکنند باطل است.
باید امتحان دیکته فارسی، زبان انگلیسی، جغرافی هم بدهد که معلوم شود مدرک تحصیلی واقعی بوده و از بازار نخریده و البته مدارک تحصیلی دبیرستان و دانشگاه ایشان در سایتی منتشر شود.
قالیباف را همین الان اعلام کنید رئیس جمهور و موضوع را کش ندهید.
تابناک جان مادرت تعداد رای ها را بطور درست نشان بدهید. به عنوان مثال به نظر آقا امید ابتدا که وارد میشوی هیچ رای مثبت و 10 رای منفی مشاهده می کنی . اما وقتی خودت که به این نظر رای منفی می دهی تعداد می شود 109. آیا واقعاً با اینکار به مردم دروغ نمی گوئید. آیا شما هم در شیره مالیدن سر مردم شریک نیستید. آیا واقعاً شما هم به نوعی در بدبختی این مردم سهم بسیار زیادی ندارید؟
رای بی رای
رای بی رای. هنوز ضرب شصت مردم را نخورده آید!!!!
واقعا نمی دونم به حال این مردم باید گریست یا خندید؟؟؟!!!
چقدر زور میزنند ؟
یک کلام بگوئید دستور آمده که قالیباف بشود و خلاص
اصولگرا بودن فراموش شد.
درسته به مذاق خیلی ها خوش نمیاد و حق هم دارن... ولی با رای ندادن فقط میدون رو برای امثال تندروهایی مثل حضرات مجلسی باز میکنیم که فکر و ذکرشون خودشون رو به حق جلوه دادنه و ااونقدر به حواشی خواهند پرداخت که فرصت تعامل با دنیا رو هم از دست بدیم...
وقتی رئیس جمهور حتی با پشتوانه 100 درصدی رای مردمی هم توان اجرایی ندارد و تصمیمات جای دیگری اتخاذ شده و اقتصاد و سیاست جاهای دیگری اداره میشود، اصلا مهم نیست که چه کسی با چه میزان رای امنتخاب شود!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست