بازدید 96614

سرکیسه کردن تأمین اجتماعی با طلاق صوری

اگر تا همین چند وقت پیش خبرهای مرتبط با سوء استفاده مالی از بیمه ها به موضوعاتی نظیر تصادف های ساختگی و یا آتش زدن دارایی های زیر پوشش بیمه محدود بود، اکنون مدتی است که نوع جدیدی از سوء استفاده از بیمه ها رواج یافته است؛ شیوه ای جدید که برخی زنان متأهل به آن تمسک می جویند تا در ازای بهره مندی از مزایای بیمه عمر، عقد قانونی خود با همسرشان را به صیغه 99 ساله تبدیل کنند.
کد خبر: ۱۰۲۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 23 December 2020

سرکیسه کردن تأمین اجتماعی با طلاق صوری و صیغه ۹۹ ساله/ طلاق خانم های متأهل برای رسیدن به حق بیمه پدر

رضا رحیمی: اگر تا همین چند وقت پیش خبرهای مرتبط با سوء استفاده مالی از بیمه ها به موضوعاتی نظیر تصادف های ساختگی و یا آتش زدن دارایی های زیر پوشش بیمه محدود بود، اکنون مدتی است که نوع جدیدی از سوء استفاده از بیمه ها رواج یافته است؛ شیوه ای جدید که برخی زنان متأهل به آن تمسک می جویند تا در ازای بهره مندی از مزایای بیمه عمر، عقد قانونی خود با همسرشان را به صیغه 99 ساله تبدیل کنند.

به گزارش «تابناک»، در این روش که با طلاق صوری محقق می شود، بانوانی که پدرشان فوت کرده است از همسر خود طلاق می گیرند تا ضمن بهره مندی از مزایای بیمه پدر مثل حقوق ماهانه  دوباره به شکل صیغه به عقد همسر سابق خود درآیند. غافل از اینکه با این اقدام همه حمایت های قانونی موجود برای یک زن متأهل را از خود سلب می کنند و در معرض انواع آسیب ها قرار می گیرند.  این خطر زمانی جدی تر احساس می شود که بدانیم آمار داوطلبان چنین طلاق هایی رو به افزایش است و قانون گذاران و مسئولان اجرایی نیز به جای اقدام پیشگیرانه صحیح، سکوت و یا فرار از پاسخگویی را در دستور کار قرار داده اند.

آنچه این روزها تحت عنوان طلاق صوری رواج یافته و بر سر زبان ها افتاده است، حربه ای است زیرکانه که برخی شهروندان ایرانی برای بهره مندی از مزایای بیمه ای از آن استفاده می کنند. این موضوع در بستر قانونی قابلیت اجرا دارد که در ماده 86 قانون استخدام کشوری گنجانده شده و دوم دی ماه 1363 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

قانونی که به آن اشاره شد، زنی که پدر یا شوهرش را از دست داده باشد مشمول مستمری می‌داند، ‏حتی دخترانی که تحت کفالت پدربزرگ یا مادربزرگشان هستند هم می‌توانند پس از درگذشت آنها، مشمول دریافت ‏مستمری بازماندگان شوند.

 اگرچه این قانون به ظاهر عیب و ایرادی ندارد و صد البته برای دختران و زنان بی سرپرستی که از قضا منبع درآمد مشخصی هم ندارند به عنوان یک مأمن دریافتی حداقلی عمل خواهد کرد، اما مشکل درست جایی ایجاد می شود که برخی افراد بدون اینکه صلاحیت های لازم برای بهره مندی از این قانون را داشته باشند، به گونه ای رفتار و عمل می کنند که مشمول قانون مورد اشاره شوند.

 بررسی ها نشان می دهد این قانون چند سالی است که دردسرهای بزرگی برای نهادهای بیمه گر به ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی به‌وجود آورده و طلاق صوری حربه ای شده برای ‏داشتن منبع درآمد برای زنانی که از همسران‌شان جدا می‌شوند و بعد در قالب صیغه ٩٩ساله به زندگی مشترک‌شان برمی‌گردند.

حقوق بیمه در صورت طلاق فرزند دختر به چه کسی می رسد؟

رویه ای که حالا برای بسیاری از داوطلبان این نوع طلاق و صیغه این سئوال را پیش آورده است که حقوق بیمه در صورت طلاق فرزند دختر به چه کسی می رسد؟ سئوالی که در پاسخ به آن باید گفت بر اساس قانون کنونی حق بیمه پدر فوت شده در صورت طلاق دختر میان مادر (در صورت در قید حیات بودن) و دختران مجرد اعم از مطلقه یا ازدواج نکرده میان آنها به صورت مساوی تقسیم می شود. 

عده‌ای مبادرت به طلاق صوری‌ می‌کنند تا بتوانند از مستمری پدر استفاده کنند

ناهید حیدری مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران، پانزدهم خردادماه سال گذشته و طی یک گفت و گوی جنجالی با رسانه ها موضوع طلاق صوری را مطرح کرد و از نبود قوانین منسجم برای مقابله با این پدیده خطرناک پرده برداشت. حیدری در همین باره گفت: فرزندان اناث بیمه شده متوفی به شرط تجرد و نداشتن شغل و فرزندان ذکور متوفی پس از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، منحصراً در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این میان افرادی از قانون سوءاستفاده می‌کنند. بیمه کارگران ساختمانی نیز همین گونه است و به علت جذابیت‌هایی که دارد و حق بیمه افراد آن هفت درصدی است، عده‌ای به فکر استفاده از آن می‌افتند. در سال‌های گذشته افرادی کارگرنما و حتی یقه سفید شناسایی شدند که به صورت غیرقانونی خود را مشمول بیمه کارگران ساختمانی کرده بودند.

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران با اشاره به اینکه درباره مستمری اناث فرد متوفی نیز ماجرا همین است و تخلفاتی را در این بخش شاهدیم گفت: در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود. به همین علت، عده‌ای مبادرت به طلاق صوری‌ می‌کنند تا بتوانند از این مستمری استفاده کنند، در حالی که حق بیمه تأمین اجتماعی و مستمری آن، حق بیمه شدگان و حق الناس است و بار معنوی دارد. به لحاظ وجدانی هم صحیح نیست حق بیمه‌ای که متعلق به فرد دیگری است را به صورت صوری استفاده کنند.

در همان زمان و درباره دردسر جدید سازمان تأمین اجتماعی، پس از گفته های مدیر کل تأمین اجتماعی غرب تهران، این بار محمدعلی جنانی، مدیرکل مستمری‌های‎ سازمان ‏تامین‌اجتماعی لب به انتقاد گشود و‎ ‎با اشاره به سوءاستفاده بعضی از زوجین از قانون مستمری‌های تأمین اجتماعی گفت: در ‏حال حاضر، امور مستمری‌ها در حال بررسی‌های کارشناسانه است تا به واسطه آن جلوی سوءاستفاده از این ‏قانون گرفته شود؛ امیدوارم این قانون به‌نحوی طراحی شود که سره از ناسره جدا شود.

جنانی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد طلاق صوری گزارش شده یا آنها را کشف کرده‌اید، گفت: در حال حاضر من آماری در این زمینه نداریم اما به نقل از شخصی که نمی‌توانم مستقلا آن را تایید یا رد کنم، تا سال ۹۴، ۶ هزار طلاق صوری به سازمان تامین اجتماعی گزارش شده است.

 به گفته مدیرکل امور ‏فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی تمامی این اقدامات به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت ‏از زنان فاقد شغل و شوهر است و اجرای این مهم مطابق قانون در صندوق‌های بیمه‌ای ازجمله سازمان ‏تأمین‌اجتماعی انجام می‌گیرد، اما در گذر زمان گاهی شاهد مواردی هستیم که فرزندان اناث به‌رغم وجود ‏کانون گرم خانواده برای برخورداری از مستمری والدین، صرف‌نظر از آثار مخرب اجتماعی از همسر خود طلاق ‏گرفته و سپس با عقد موقت به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند و این همان چیزی است که به‌عنوان ‏طلاق صوری از آن یاد می‌شود.

مدیر کل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۸ در این باره به «ایرنا» گفت: پس از پیگیری و بازرسی های انجام شده مشخص شد که تعدادی از افرادی که پس از طلاق برای دریافت مستمری به تامین اجتماعی مراجعه کرده اند، طلاق‌های صوری داشته اند به همین دلیل مستمری آن ها قطع شده است.

 حدود ۶ هزار طلاق صوری تا سال ۱۳۹۴

به گفته وی براساس آمارها تا سال ۱۳۹۴ حدود ۶ هزار طلاق صوری در کشور گزارش شده است که این رقم بسیار بالایی است. اگر خودمان هم باعث می شویم که این رقم را افزایش دهیم حتی از نظر اقتصادی با مشکلات جدی مواجه می شویم.

پیش از این گفته ها ناصر ملک‌نژاد، عضو هیأت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران نیز بر وجود این سوءاستفاده صحه گذاشته و در گفت‌وگو با رسانه ها از سازمان تأمین اجتماعی خواسته بود تا قبل ‏از آن‌که مستمری پدر فوت‌شده را به دخترش بدهد به درستی و با دقت تحقیق کند و دراین‌باره راهکاری هم ‏ارایه داده بود مبنی بر این‌که سازمان بازرسان ویژه برای طلاق انتخاب کند و کسانی که طلاق می‌گیرند ‏‏ همه‌ساله مورد تحقیق قرار بگیرند و چنانچه مشخص شود طلاق صوری است مستمری قطع شده و در ادامه ‏مبلغ دریافتی به صندوق تأمین اجتماعی بازگردانده شود و جریمه‌ای برای متخلفان در نظر گرفته شود.

علی رغم اینکه برخی مدیران و صاحب نظران این حوزه راه حل هایی هر چند ابتدایی برای مقابله با این مسئله مطرح می کنند، اما بررسی های دقیق تر حکایت از آن دارد که اساساً در سازمان تأمین اجتماعی و مدیریت کلان آن، عزم و اراده ای جدی برای برخورد با این پدیده دیده نمی شود و آنها در برابر این سوء استفاده قانون تسلیم محض هستند.

در همین رابطه یکی از کارمندان با سابقه سازمان تأمین اجتماعی با خبرنگار ما نکاتی را مطرح کرد که قابل تأمل است.

این کارمند با سابقه سازمان در رابطه با پدیده طلاق صوری گفت: مسئله سوء استفاده از قوانین حمایتی تأمین اجتماعی چیز جدیدی نیست. اما در سال و ماه های اخیر ما شاهد افزایش چشمگیر متقاضیان طلاق صوری و برقرار کردن بیمه پدر فوت شده هستیم.

او ادامه داد: شخصاً در سازمان با سه خواهری رو به رو شدم که یکی از آنها با هماهنگی همسر اقدام به طلاق صوری کرده بود و بیمه پدرش را برای خود فعال کرده است. حالا دو خواهر دیگرش به سازمان مراجعه می کنند و ضمن تأیید بازگشت خواهرشان به زندگی با همسر سابق، از ما می خواهند حق بیمه پرداختی به خواهرشان را بین آنها تقسیم کنیم.

این کارمند سازمان با اشاره به اینکه رواج پدیده طلاق صوری آرام آرام به یک مشکل کلیدی برای بیمه های کشور تبدیل خواهد شد افزود: وقوع مشکلات اقتصادی و تشدید آن نیز به این مسئله دامن زده است. این موضوع سبب شده برخی خانواده ها نه از روی طمع و دلخوشی بلکه از روی ناچار به این حربه برای سوء استفاده از قانون دست بزنند.

قانون گذار برای مقابله با این آسیب راه حلی مشخص نکرده است

وی با اشاره به اینکه اساساً قانون گذار برای مقابله با این آسیب راه حلی مشخص نکرده است، ادامه داد: چند روز پیش ما در اداره با خانمی رو به رو شدیم که مدعی بود شوهرش پس از راضی کردن او به طلاق صوری برای بر قرار کردن بیمه پدر و خواندن صیغه 99 ساله، اقدام به ازدواج مجدد کرده است و او بخاطر انجام طلاق توافقی دیگر دستاویزی برای احقاق حقوق از دست رفته اش ندارد.

طلاق صوری برای دریافت مستمری پدر فوت شده

این کارمند سازمان تأمین اجتماعی با ذکر مورد اخیر اضافه کرد: متأسفانه شهروندان به ویژه خانم هایی که با طمع دریافت مستمری پدر فوت شده اقدام به طلاق می کنند، از تبعات طلاق و صیغه 99 ساله اطلاع ندارند و این در حالی است که ازدواج مجدد و آزادانه همسر، محرومیت آنها از ارث، اشکالات شرعی این وجوه دریافتی، اختلاف با اعضای خانواده پدری و... تنها بخشی از تبعات این اقدام برای آنها است.

او در پایان با انتقاد از سکوت قانون گذار در برابر این خلأ قانونی اضافه کرد: اگرچه اکنون و با شرایط کنونی تأمین اجتماعی ابزار حقوقی برای جلوگیری از این سوء استفاده را ندارد، اما بدون شک بررسی های قانونی و اصلاح قانون در دولت و مجلس شورای اسلامی می تواند زمینه های وقوع این سوء استفاده را به مراتب کاهش دهد.

جدا از آنچه از درون بدنه سازمان تأمین اجتماعی و دیگر نهادهای بیمه گر در مورد این خلأ قانونی مشاهده می شود، کارشناسان و صاحب نظران در رابطه با ریشه های وقوع این پدیده و رواج آن در جامعه دلایل مختلفی را مطرح می کنند. برای مثال مینا جعفری، وکیل خانواده دراین‌باره به رسانه ها گفته است: در گام نخست باید ‏این مسأله را مطرح کرد که آیا طلاق صوری برای گرفتن مستمری یک تخلف است یا نشانه‌ای از جامعه‌ای ‏بیمار؟ به نظرم پدیده طلاق صوری مسأله‌ای است که جامعه‌شناسان و روانشناسان با دقت بالایی در مورد ‏آن تحقیق کنند و در مراحل بالاتر این دولت است که باید به چاره‌اندیشی در مورد آن بپردازد.

این وکیل خانواده که حمایت از زنان را یکی از وظایف مهم و اساسی جامعه می‌داند، در همین باره معتقد است: در گفتن از حمایت از زنان ‏ما مهریه را داریم که با مسائل حاشیه‌ای آن‌که همگی بر آن واقفیم کارکرد خود را از دست داده، اگرچه به شخصه همیشه بر این باور بوده‌ام که مهریه به درد زنان نمی‌خورد و می‌شود مانند سایر جوامع بیمه شهروندی ‏داشت- هم برای زنان و مردان- تا مسائل مالی و اقتصادی عاملی تأثیرگذار در ازدواج زوجین و به‌وجود آمدن پدیده‌های نوظهور اجتماعی نباشند.

 با این همه مینا جعفری، وکیل خانواده طلاق‌صوری را قابل پیگرد نمی‌داند و می‌گوید: «این مسأله نمی‌تواند ‏پیگرد قانونی داشته باشد چون ظاهراً شکل قانونی رعایت شده. در واقع درست است محتوا قانونی نیست، اما ‏ظاهر رعایت شده و به همین منظور نمی‌توان پیگرد کرد. در گفتن از طلاق صوری باورهای عموم مردم این است که این هزینه از جیب دولت است و اگر روزی منبع صندوق بازنشستگی به صفر برسد این دولت است که موظف به تأمین آن است.» این وکیل خانواده در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با آئین‌نامه یا تبصره‌ای ‏شاهد کاهش این پدیده شد، می‌گوید: «بعید می‌دانم چون این مسأله به شکل قانونی صورت می‌گیرد. چون ‏ازدواج دوباره آنها هیچ ممنوعیت قانونی، اخلاقی و شرعی ندارد. نکته‌ای را هم که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت این است که اگر فرض را بر این بگذاریم که ٩٩درصد این مسأله برای بهره‌مندی از مستمری باشد، ‏اما نمی‌شود یک‌درصد باقی مانده را نادیده گرفت.

جدا از اظهار نظرهای کارشناسان و  اظهار نظر مسئولان پیگیری های میدانی نشان می دهد که رواج این پدیده برای بسیاری از خانواده ها مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. از آنجا که اگر یک خانواده پس از فوت پدر چندین دختر و نیز همسر در قید حیات داشته باشد، مستمری او بین بازماندگان به صورت مساوی تقسیم می شود، اقدام یکی از دختران خانواده برای طلاق صوری و برقراری مستمری پدر نه تنها او را از حقوق قانونی زناشویی همانند ارث و مهریه محروم می کند، بلکه برای او در خانواده پدری نیز در مواجه با سایر خواهران و نیز مادر در قید حیات مشکلات فراوانی ایجاد می کند. چرا که این اقدام او از سویی مستمری مادر را به نصف کاهش می دهد و سایر خواهران را نیز به فکر بهره مندی از این مستمری می اندازد.

همانطور که اشاره شد، این نوع از سوء استفاده از قوانین مرتبط با بیمه بر خلاف دیگر انواع سوء استفاده مثل تصادف های ساختگی، آتش زدن دارایی ها و یا بیمه کارگران ساختمانی به مراتب خطرناک تر و خسارت بار تر است. علت مشخص آن نیز این است که افراد سوء استفاده کننده از این قانون با اقدام به این کار خود و خانواده خود را در معرض فرو پاشی همیشگی قرار می دهند و زندگی مادی و معنوی خود را آلوده به درآمدی می کنند که به صورت شرعی متعلق به آنها نیست. جدا از اشکالات شرعی نکته قابل تأمل ماجرا آنجایی است که بدانیم این پرداختی ها نه از محل اعتبارات دولتی و حاکمیتی بلکه از محل اعتبارات مردمی و بیمه شدگانی پرداخت می شود که مصداق بارز حق الناس است.

به این موارد  باید اضافه کرد که شرایط اقتصادی آشفته و مشکلات پیش آمده از این محل که بسیاری از خانواده ها را اسیر خود کرده است، بسیاری از خانم های متأهل را نه از روی علاقه و اختیار بلکه از روی اجبار به این مسیر کشانده است؛ واقعیتی که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و متولان امر قرار بگیرد و برای حمایت از معیشت خانواده ها برنامه های جدی تری را در دستور کار قرار دهند.

 

 

کلیات این گزارش ابتدا در مجله سرنخ منتشر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۷۶
آب رو بریزید جایی که میسوزه !!!! فکر کردید فقط باید نورچشمی ها اموال تامین اجتماعی رو غارت کنند ؟هزاران میلیارد رو نمی بینید اما 500هزار تومان مستمری رو چها چشمی رصد می کنید !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تازه حق بازنشستگی ش هم قبلا پرداخت شده و مال وارث هست ولی فقط این طوری می تونه احیاش کنه
سلطان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
این طلاقهای صوری فقط برای گرفتن مستمری نیست، بلکه برای معاف کردن پسران از رفتن به سربازی است. چون اگه مادر طلاق گرفته باشه ، پسرش از سربازی معاف میشه.
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
آنها از خودشان هستند ولی اینهایی که حقشان را اینطوری می گیرند دزد به حساب می آیند. آنجا بیت المال و حق الناس مال خودشان است اینجا بیت المال و حق الناس مال اینهایی که به خاطر چندر غاز که خودشان هم خوب می دانند زیاد دردی از درد مردم را دوا نمی کند مجبور به طلاق صوری می شوند را نباید حیف و میل شود. الله و اکبر. علی برکت الله.
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
واقعا شرم آوره، هزاران میلیارد اموال بیمه شوندگان رو در محافل خصوصی بده بستان میکنند اونوقت یک قانون درست که تامین کننده حداقلی وراث بیمه شونده هست رو برای چند نفر که اون هم از سرناچاری تو این اوضاع فوق خراب اقتصادی از استفاده میکنند زیر سئوال می برند. نویسنده عزیز به جای خط دادن به تامین اجتماعی به دنبال حقوق نادیده بیمه شوندگان به عنوان سرمایه گذاران اصلی این نهاد باشید. لطفا
ریشه تمام این مشکلات فقر است
مردم را فقیر کرده اید
والله این تامین اجتماعی چنان مردم را می چزاند که اگر با این قبیل کارها پولی از تامین اجتماعی مردم بگیرند حقشان است. تامین اجتماعی برای ما جریمه نوشته چون اسم کسی که پیش ما کار نمی کرد را در لیست نیاورده ایم بعد از چند سال آن شخص را پیدا کردیم گفت من اصلاً شما را نمی شناسم و به تامین اجتماعی اعلام کرده ام که من آنجا کار نکرده ام و از سوابق من بیرون آوردن اند وقتی رفتم به شعبه و اعلام کردم رییس بخش مالی گفت دنبال این موضوع را نگیر برایتان گران تمام می شود!!!!!!!!!!!! بعد از یکی دو سال کارمندان به من اطلاع دادند که آن شخص عوض شده و کس دیگری آمده بیشش برو کارت را راه می اندازد. رفتم و موضوع را دوباره مطرح کردم به من گفت ما به حرف بازرسانمان بیشتر اعتماد داریم تا به حرف شما!!!!!!!!!!!!!! شاید شما دارید برای بیمه پاپوش می دوزید!!!!!!!!!!!!!!!! بعد از چند وقتی راهم به میدان فاطمی افتاد رفتم حراست و اعلام کردم گفتند این مسایل به ما مربوط نمی شود (مگر این خود فساد نیست که از ما حق بیمه یک سال یک نفر را گرفته اند با جریمه اش ولی به سوابق آن فرد نرفته و به ما عودت داده نشده است؟) مرا فرستادند به قسمت دیگری و آنجا به من گفتند بله این موضوع خیلی عجیب است شما باید بروید دیوان عدالت ادارری شکایت کنید تا بررسی و رسیدگی کنند!!!!!!!!!!!!! یعنی اگر دزدی و فساد را افشا کنی باید عین سگ بدوی تا شاید به نتیجه برسی. علی برکت الله.
حق الناس است و بار معنوی دارد!
حق الناس حقوقای چند صد میلیونی و اختلاس هایی که می کنید هست..
دزد که به دزد بزنه شاه دزد است
سازمان تامین اجتماعی هم کم دزدی نمی‌کنه
بنده پس از دادن تست PCR به علت بیماری کرونا 14 روز در منزل قرنطینه بودم پس از یکماه رفتم از بیمه پول دوران استعلاجی را بگیرم 11 روز از 14 روز را گفتند می‌دهند وقتی هم اعتراض کردم بر اساس کدام قانون و بخشنامه این کار را میکنید گفتند بخشنامه داخلی است و شما نمی توانید آن را ببینید.
این را میگویند دزدی در روز روشن توی این هردمبیلی اوضاع
به این سئوالات هم جواب بدید بد نیست
چرا اکثریت (تقریبا همه) روسا و مدیران تامین اجتماعی خانم هستند؟ چرا تامین اجتماعی اینقدر مردم رو هنگام مراجعه اذیت می کنه؟ چرا رفتارشون اینقدر زشت و زننده است؟
یک نفر درست کار نگذاشتید بماند
این حق مردم است که از حقوق پدرشان استفاده کنند
کیسه تامین اجتماعی را قبلا غارت کرده اند و چیزی باقی نمونده
هرچند کار بد را هر کسی انجام دهد بد است ولی این تامین اجتماعی سالهاست که مردم را سر کیسه کرده است و هنوز هم ادامه می دهد
یک واقعیت غیر قابل انکاره و اون اینه که اکثر خامهایی که طلاق میگیرند و صیغه 99 ساله همسر سابق خود میشوند به همسرشون خیلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بیشتر از مسئولان اعتماد و اعتقاد دارند،.....
تنها تامین اجتماعی با این معضل طلاق صوری
مواجه نیست
دختر دایی بنده طلاق صوری چند ساله گرفته برای مستمری پدرش و صیغه ۹۹ ساله شده با شوهر مفت خورش پدرشم بازنشسته سازمان برنامه و بودجه خدا بیامرز بودند البته دختر خواندشم هست ولی پدرش نامش و وارد شناسنامه کرده بود
اوه اوه اوه!!!! مثلن چه حمایتی از زنان متاهل دارید میکنید نه بی بهره بشن از این حمایت هااا؟!
ضمن عرض سلام خدمت نویسنده،
داداش برو ببین مشکل چیه!
حالا این بحث هایی که بعضی ها در نظرها مطرح کردند به کنار .
این رسیدن مستمری به دختران یه مشکل دیگه هم ایجاد کرده که دیده نمیشه . بی میل شدن دختران به ازدواج. دخترانی که پشتشان به این مستمری گرمه در انتخاب همسر سختگیر و وسواسی میشوند و در نهایت عده قابل توجهی مجرد می مانند . خودم دیدم که میگم .
مردم را از كسب نون حلال انداختيد و سفره شان را خالي كرديد و هم از دين و ايمان بيزار كرديد لعنت خدا برشما
یک زمانی مردم اعتقادات دینیشان محکم بود وبه حلال وحرام اعتقاد داشتند از ان روزیکه ایمان مردم سست شد واعتقادات دینی به تملق وچاپلوسی وطاهر انسانها تقلیل پیدا کرد دزدی مقدم شد به صداقت .
وای بر ما
دولت هم مردم رو به بهانه های واهی سرکیسه میکنه- خونه مردم رو تو کرمانشاه و شیراز و سیستان خراب میکنه و.....
حالا بعضی ها به خاطر نیاز یه مبلغی ناچیز از تامین اجتماعی بگیرن- نوش جونشون- این پولا رو دولت باید به همه نیازمندان بدون منت و دردسر میداد
تکلیف اون مرده ای که از بیمه اش در این دنیا سواستفاده می کنند؛در ان دنیا چی می شود؟آیا اگر در بهشت باشد بیرون می اندازنش؟اگر در جهنم باشد به عذابش اضافه می شود؟
مگر چند نفر حاظرن اینکارو انجام بدن دولتهای دزد که همیشه از جیب تامین اجتماعیها خوردن بزارید یکمی هم مردم بخورن که درواقع حقشونه تامین اجتماعی اگر درست حقوق بده اینجور چیزام پیش نمیاد
آره چن نفرو میشناسم
اول طلاق گرفتن بعد که خانومه رفت حقوق پدر مرحومش رو گرفت با هم صیغه ای ازدواج کردن
با سلام
اخه همه قوانین بر علیه متاهلین شده و ظاهرا مجرد بودن بهتر است و به کسی جواب گو نیستند بایستی برای ازدواج و متاهلین اسان بگیرند و مهریه را برچینند تا از ازدواج کسی وحشت نکند
یه سازمان یا اداره ای معرفی کنید که فساد اداری نداشته باشد......همه به این فکرند که چه جوری از مردم پول بگیرند وپوست انها را بکنند....تامین اجتماعی یکی از اینهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
نه شما مثل اینکه هنوز برخورد نداشتی با این اعجوبه ها
من با اطمینان میگم هیچ سازمانی مثل تامین اجتماعی نیست فاجعه به تمام معناست بعد از مدتی به این نتیجه میرسی کارمنداش یا واقعا قصد اذیت کردنت رو دارند یا تا منتها علیه ممکن کودن هستند
تامین اجتماعی یک سازمان ظالم هست بنده به علت کرونا یک ماه استعلاجی بودم نه اداره داد و نه تامین اجتماعی گفت چون اداره اسم شما را برای بیمه رد کرده به شما تعلق نمیگیرد
تنها خبری که در طول عمر من را خوشحال کرد اینکه از حق بیمه من نه تنها دزدان و فاسدان میخورند چند زن بدبخت هم استفاده میکنند که باعث حوشحالی من شد
بچه ها به پدر ومادرشون میرن مردم هم به مسئولان هرچه اونها دزدی کنند مردم از اونا بدتر میشن همین خودتونو درست کنید مردم هم حود به خود درست میسن
بیمه کار خودش و انجام بده به طلاق صوری یا غیر صوری چیکار دارین پولی که سالها از خود طرف گرفتین الان دوقرون دارین پس میدینم میخواین یجوری سرببرین...
کامنتها رو که میخونم میبینم این سازمان چقدر ظالمه یک نفر حتی یکنفر مثبت درموردش ننوشته
بله تو مملکتی که مرد خونواده بیست و چهار ساعت میدوه و واسه نون شبش لنگه مجبورن به هر روزنه امیدی چنگ بندازن.
در ضمن به قول همین دوستمون که بالا کامنت گذاشتع کل دریافتی این به اصطلاح شش هزار نفر یه هزارم دزدی اقازاده ها نمیشه اونم تازه دزدی نیس.
شما اون حقوقو به خونواده بیمه شده باید بدین حالا اینکه به یه نفر برسه یا دونفر،فک نکنم برا شما فرقی بکنه مگه اینکه کسی باشه که وارثی برا حقوق نداشته باشه.
در کل نوش جونشون.
تا اونجا که به شخص من مربوط میشه نوش جونش،چون اون نخوره هزار تا دزد گردن کلفت میخوره.
سوال : اگر کسی نیازمنو و فقیر نباشد ایا بازهم دست به همچنین کاری خواهد زد ؟ پس مسئولین باید بدانند که این رویه نتیجه ضعف عملک انهاست
چیزی از تامین اجتماعی کم میشه من بیست و چهار سال سابقه دارم وام ازدواج که نمیدونستم نگرفتم پاموعمل کردم چندرغازکم کرده رفتم برااسنادپزشکی هزینه لوازم میگه بیمه خوکمک کرده پول استعلاجی حقوقمودوماه گذشته میگه بروبیست روزدیگه مااداریمونم سخت و زیان اوررفتن حالا به مامیگن سخت و زیان اورنیست البته ماکارگری هستیم همه همکارام هزارتادردگرفتن اعصاب پارکینسون دیسک کمر بابا سنش بالاست بچه هاش بزرگ شدن خانونش فوت کرده بعدازسی سال پول ریختن خودش دوماهم حقوق نگرفت اینارونمیبینید خداروخوش نمیاد
میری تامین اجتماعی حقوق استعلاجی بگیری کارمنده میگه برودوماه بعد،بعددوماه میری میگه بیست روز دیگه میریزیم جوری رفتار میکنه انگاررفتیم دزدی،یاازجیبش میخوادبدع یا اگه حقوق بدن بیکارمیشن تامین اجتماعی شده یه باجگیر پولوراحت میگیرن وقتی میخوام بدن جونشون میادبالا
در بیمارستان بستری بودم هم تختیم رابچه هایش برای گر فتن بیمه حوادث گردنش را شکسته بودند پیرمرد بیچاره قطع نخاع شده بود تف بر دنیا
زن بابای من سه چهارم و من یک چهارم حقوق میگیرم این کجاش عادلانست
تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بانشستگی مگر از جیب پدرشان میدهند این سپرده از جانب پدر که بنرخ روز حساب شود همان سود آن به بازماندگان پرداخت نمی‌شود .که آن به وارث تعلق دارد .وارث معدل حدود ۱۵ سال از بهره آن استفاده کرده واصل سرمایه بنفع آنها ذبط میشود .واینهمه تهمت و افترا چرا میزنند .کسی نیست این مجرمان راماخذه کند .که استفاده قانونی وبحق قانونی را .اتهام دزدی وسرفت وبرچسب های نارواواز .از طرفی با آبرووحیثیت مردم بازی می‌کنند .راه می‌افتند توی کوچه و خیابان از مردم
میپرسند فلانی طلاق گرفته.این نوعی حرکت جرم وتجاوز به حریم خصوصی مردمه . از جهت دیگر
قبول نداشتن قانون که مراحل آن طی شده واز هفت خان رستم گذشته و همچنین از فیلتر‌های اداری وقضائی گذشته.چرا آبروی مردم را میریزین اینو کجا ببرن این یعنی رای دادگاه مجموعه قضائی هیچ وپوچ که هرکسی هر کار که خواست میکند.
که به هیچ عقل و منطقی جور درنمیاد
.
سلام
وقت بخیر
تورو خدا شرع و معنوی را بگذارید کنار،دزد خود تامین اجتماعی هست.

توجه کنید

چرا تامین اجتماعی مثل بیمه گذارهای عمر پولی که یک عمر ۳۰ سال از شخص دریافت کرده همان پول حق بیمه واریز کرده بعد از فوت طرف تعین نمی کنه که به وارث برسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این پول کجا میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانیا :کسی که اقدام به چنین کاری میکنه آقایان تورو خدا بفهمید که از روی درد هست نه دلخوشی
منابع کم میارید با نام شرع ملت گول نزنید
خدا رو شکر ملت آگاه شدند


آقای قانون گذار خلا قانونی همون جاست که یک فرد یک عمر پول حق بیمه داده ،تامین اجتماعی حاضر نیست که این پول رو با توجه به تورم روز و با توجه به سرمایه گذاری وهلدینگهای بزرگ سودی که برده اشخاص رو بهره مند کنه.
به این میگند دزدی
تامین اجتماعی خودش رئیس دزدها است کسی اون را سرکیسه نمیکنه.مگر نه اینکه الان ماهیانه30درصد حقوق یه کارگر را میگیره در ازای هیچ خدمتی که ارائه نمیکنه.خب شما 30سال این مبلغ را پس انداز کن تو یه بانک و پایان سی سال سود دولت را بگیر ببین بیش از این که این سازمان شیاد میده نمیشه تازه آخر سر اصل دولت را هم داری که این سازمان اون را هم بالا می‌کشه.
اینا هم بیکارن حق طرفه چرندیات چیه دیگه هرجا یه خطایی پیش میاد اینم یه مشکل کوچک که اصلا ارزش گفتن نداره به اندازه کافی تامین اجتماعی میخوره و سرکیسه میکنه مردم رو
با سلام وخسته نباشید وقتی با خوندن یه خطبه به راحتی میشد طلاق گرفت و جایی هم ثبت نشه معلومه آمار طلاق برای برقراری بیمه پدر و مادر زیاد میشه اگه طلاق جایی ثبت میشد از طریق محلی که شخص بیمه میگیره میشه پیگیری کردو بازرسی های سالانه از ثبت و محل زندگی شخص قابل پیگیری میشد
اقای ریس تامین اجتماعی چیز که عوض دارد گله ندارد وقتی این همه تو کشور که شماهم یکی از اون همه هستید دزدی می کنید چرا شکایت می کنید شما اگه درست سیستمی بودید ریشه ودلیل این کار پیدا میکردید نه این که محکوم کنیددر سایر کشورها یارانه می دهند(نه این یارانه که ما میگیربم چون تشابه اسمی فقط دارند) کلی خدمات رایگان مخصوصا به افراد بی بضاعت می دونی چرا برای اینکه مردمشون دزد نشوند ومجبور به کار خلاف قانون نشوند
حالا شما بجز کشیدند وگرفتن وخالی کردن دست مردم کاری کرده اید لطفا نگویید ربطی ندارد که خوب ربط دارد شما یکی از انهایی هستید که اهرم فشار در ستتون وحیف اسمی که روی شماهست شما اسمتون نباید تامین رفاه اجتماعی باشد باید اسمتون بزارند سرکیسه ودق دادن اجتماعی بزارندچون خودتو پشت دولت مخفی میکنید به بهانه اینکه طلب تون نمی دهند حق ما را ضایع میکنید در صورتی که چرا بابد کاری بکنید که نتونید پسش بر بیاید می دونی چرا چون دستت تویه کاسه است اینا مال شما نیست امانت از کارگران که یه عمر کار کردند زحمت کشیدند دست شماست تازه این یکی از اون هزاران نامردی که در حق این قشر روا داشتید پس اگر می خواهید مردمتون دزد نشند مثل خودتون بیشتر بفهمید شون ومشکلاتشون ریشه یابی کنید
تامین اجتماعی دزده که بعد پرداخت هرماه پول بیمه یه دکتر میری میگه بخشنامه داریم دارو کم بدیم
با سرما خوردگی و گلو دردحاد یه بسته سرما خوردگی فقط!!!!!!
خوب خودمون از داروخانه اینم می‌خریم چه کاریه بریم اینقد تو نوبت
مسئولان چه کردن با مردم،که به این کارها هم روی می اورند؟؟؟
اصلا اراده ای برای کشف خلاف وجود ندارد و قوانین قانونگریز متاسفانه وجود دارد.مٹل همین طلاقهای صوری که قبح آن از بین رفته و بعد مٹلا صیغه 99ساله.یا همین که بعضی افراد خودشان را به جای کارگران جا میزنند و بعضی از حمایتهای بیمه ای کارگران را به ناحق استفاده میکنند .
شما هم با این متن نوشتن .بابا خلاصه مختصر مفید نه تکرار و تکرار و طولانی
به جای اینکه بنشینیداماراین ودربیارین چندتاطلاق صوری بوده بیاییدبگین پولهایی که ازیک مشت کارگربیچاره به عنوان حق بیمه میگیری و...چقدرش اختلاس شده چقدربه در داین کارگرهای رنج دیده و زحمت کش رسیدین...نوش جونشون ماراضی هستیم این پول که بیمه میده به اونهاازحق بیمه ماست.
من نظری ندارم فقط می خواستم یه سوال بپرسم چرا به بازمانده فرزند وام تعلق نمی گیرد رفتم کانون برای وا گفتن به شما وا نمی دیم فقط باز مانده همسر گفتم مادرم فوت شده گفتن دستوره
اولاً برخی قوانین ما، ناخواسته با بی عدالتیها، جامعه را به جان هم از تبعیض ها می اندازد

دوماً، راه حل این مسئله خیلی ساده و روشن و شفاف از طرف خداوند اعلام شده است


دلیل ندارد انقدر تبصره و بند بذاریم و خودمان را هم اذیت کنیم که مستمری فوت شده را به چه کسانی با چه شرایطی بدهیم!

قضیه خیلی علنی است
مستمری فوت شده از نوع "ماترک" و دارایی فوت شده است و بدون هیچ گونه شرط اضافه ای که دخالت در کار خداوند است باید به عنوان ارث باهاش رفتار بشه که به همه ی ورثه، طبق شریعت الهی خیلی راحت تقسیم بشود و دیگر همه سر جایشان می نشینند و از نقشه ورزی و کینه ورزی و طمع برای دیگری خارج می شوند / یا حق تعالی
چیه تا اسم مطالبه مردمی میاد اسمشو‌ میذارید حق الناس؟!!!ببینین با مردم چکار کردین که حاضرند دست به همچین کارایی بزنن و زندگی خودشونو متلاشی کنند خودتون مردمو فقیر کردین چرا اسم حق الناسو میذارید روش خودتون کم می دزدید از مردم سابقه هایی که ریختن و چند سالشو راحت میپیچونین باز هم بگم از دزدی هاتون



نوش جونشون هرکس این کارو میکنه تازه یک مو از خرس کندن غنیمته!!
دزد که به دزد بزنه شاه دزده!!!
خودتون مردمو به این کارا مجبور میکنید
گرسنه دین ندارد از تن فروشی که خیلی بهتره همه چیش قانونی پیش رفته
پول واموال پدرتان که نیست حق و حقوق خودشون هست که سالها حیف و میل شده و بعنوان یک زن ایرانی حق واقعی اونها میباشد اگر احتیاج نداشتند اینکار را نمیکردند
سلام. بد تر و کثیف تر از بیمه تامین اجتماعی در ایران وجود ندارد. چه کارخانه های بزرگی که درشو تخته نکردن خدمات دهی که ندارن شکرخدا هیچی که هیچی مدیر بی لیاقت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
واقعا بدتر از تامین اجتماعی توی ایران نداریم
والا به ما که حقمون هست چندر غاز اضافه کردیذ با این تورم ندادید پس همون بزار اونا سرتون کلاه بزارن بخورن برن طلاق صوری بگیرن نوش جونشون
حالا شما صوریش کردیدن بیشترش درسته امار طلاق و ازدواج مشخصه با شرایطی که بوجود اوردید بیکاری،خونه ،ماشین،لوازم خانگی و...چندبرابر شده برای مردم زندگی سخت شده ،،چیزی که جالبه وجود سن مسئولین کشوره بعد ی جوونوبخاطر مثلن 31سال تو استخدام رد میکنن
کار خیلی بدی هم نیست. اگر مردم تأمین مالی بشن هیچوقت به این سمت و سو کشیده نمیشن. مثلاً این خبر را نوشتند که مردم کار چنین افرادی را تقبیح بکنن. به هیچ وجه. اتفاقاً کار خوبی هم می کنن.
ای همه تامین اجتماعی ملت و سرکیسه کرد. یبارم برعکس... تازه اون کجا و این کجا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دزدکوچولو به شاه دزد زده
بازنشستگی کارمندان با۲۵ سال بیمه راچرااجرانمی کنیدشمافقط بلدیدتاآدم زنده است فقط به شماپول بیمه پرداخت نماید ودیگه بازنشستگی اش واسع اون دنیا خوبه یک کمی انصاف داشته باشید.
این موضوع فقط در تامین اجتماعی نیست پدر من هم ارتشی بودند فوت شدند که مادرم حقوقشان را دریافت میکرد که هم میشد هزینه کرایه خانه اش هم رفتو آمد هفت تا بچه اش و نوه هایش حالا یکی از خواهران ما که نیاز مالی ندارد حقوق مادر بیچاره مارا نصف کرده و گرفته و به هرجا مراجعه میکنیم که مادر هفتادساله ما چگونه با این پول زندکی کند میگویند قانون است و ما کاری نمیتوانیم بکنیم این دردها را به چه کسی باید گفت؟صدای مادر هفتادساله مرا چه کسی باید بشنود؟
من که میگم نوش جونشون،تامین اجتماعی باید به تامین اختصاصی تغییر پیدا کنه چون وسیله ای برای تامین منفعت عده ای خاصه،بنده ماهی ۱۳۰ هزار تومان از حقوق دو میلیون و چهارصدتومانی رو بابت بیمه تکمیلی خود و همسرم می پردازیم بابت سونوگرافی همسرم ۱۵۵ هزار تومان پرداخت کردم بیمه تکمیلی ۸۰ هزار تومنش به من پرداخت کرده وقتی اعتراض کردم میگن طبق تعرفه کار میکنیم،این تعرفه ها بر چه اساسی نوشته شده که هیچوقت به سود ماها نیست؟
صیغه را برای مرد متاهل بردارن هم این مشکل حل میشه ،،هم زندگیه زنان به خاطر خیانت شوهر برای صیغه و زن دوم به لجن کشیده نمیشه که برگرده خونه باباش حق خودش رو بگیره
کارشناسان تامین اجتماعی غیر متعهد وغیر متخصص هستند سراسرش دزدی وخوردن حق الناس است
اینقدر دزدی کردید که خقتون هست. نوش جون این جور افراد که تنها کوچیکترین حقشون رو از دولت میگیرن....
انقدر زندگی رو جهنم کردید برای مردم که اگه این کارم کنن والا حق دارن .مطمئن باشید ادم شکم سیر و بی نیاز حاضر به طلاق سوری نیست .خودتون مردمو بدبخت و نیازمند کردید .بعدشم والا بعد ۳۰ سال بازنشستگی یعنی مردن دیگه فایدش هرچیم باشه فقط برای ورثه ست ‌.اونم اگه امون بدید بهشون
تامين اجتماعي حقشه چون به مستمري بگير يه حقوق ناچيزي ميده اما موقع گرفتن بيمه كلي پول گرفته دلش نمياد پول خودمونو پس بده
یعنی از تامین اجتماعی فاجعه بارتر توی این مملکت پیدا نمیشه.
باید باهاشون برخورد داشته باشید تا بفهمید چه فجایعی هستند اینها
کاملترین کلمات برای توصیف این سازمان
زورگو
غیرپاسخگو
کارشناسانش انگار عمدا میخوان اذیتت کنند و وقتی یه سئوال می پرسی انگار می خوای پدرشون رو بکشی مخصوصا کارمندان خانمش
از تابناک عزیزممنونم که درددل مردمو بازتاب میده خداخیرتون بده
تامین اجتماعی هر ماه 30 درصد حقوق رو میگیره (7درصد کارگر - 23درصد دولت و کارفرما) که در 30 سال میشه 108 برابر حقوق . یعنی اگر نصف این مبلغ برای هزینه های پزشکی رفته باشه 50 برابر حقوق مونده که سود 2 درصد هم هر ماه تا ابد بده باز اصل 50 برابر حقوق مونده .
به نظر من حق کسانی که دارند به زحمت کار میکنند یک عده میخورند با این اوصاف مخصوصا زنهایی که طلاق صوری میگیرند اگه بازنشستگی مناسب را به آدمهای واقعی بدهند بهتر است
مادر پیری که حقوقش نصف شده حق الناس است ...حق اون پیرزن که ی عمر برای شوهرش زحمت کشیده ..پدری که سال ۵۸ همسرش و طلاق داده امروز این زن فداکار که یک عمر دختر همسرش و بزرگ کرده حالا چون پدرو مادرش فوت کرده نصف حقوق و باید بده به اون ...باشوهرش زندگی کنه حقوقم بگیره ....واقعا دیگه اینجا حق الناس
اگر گول بیمه سی سال پرداخت شده مال تمام خانواده و باید مثل ارث تقسیم بشود و فقط طی همان سی سال نه بیشتر این روش با عدالت هماهنگ نیست خانمی که طاق پرفته هم جهاز گرفته هم سیسمونی و هم مهر و نفقه می تونه حقوق پدرش بگیره ولی دختر مسولیت پذیر مجرد که تا آخر با والدین بوده و کار هم می کرده هیچی هم نگرفته نه مهر نه جهاز نه سیسمونی و نفقه حقوق پدر نمی گیره مشکل از قانونگذاری غلط بیمه است اگر این گول بیمه گذار باید مثل ارث تقسیم بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی