بازدید 18718
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به «تابناک»

درجه نظامیان تاثیری در روند حضورشان در انتخابات ندارد / اصلاحات مجلس به انتخابات ۱۴۰۰ برسد، لازم‌الاجراست/ اتخاذ تدابیر ضدکرونایی برای انتخابات ریاست جمهوری / دولت مصوبه رفع تحریم‌ها را اجرا کند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه درجات افراد در روند حضور آنها در انتخابات هیچ تاثیری ندارد، تصریح کرد: اگر اصلاحات قانون انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسد، بدون شک مقدمات اجرایی شدن این روند در انتخابات پیش روی لحاظ خواهد شد و لازم الاجراست، در غیر این صورت امکان استفاده از این مصوبات به دلیل عدم بررسی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 19 December 2020

کدخدایی: اصل قرارداد ۲۵ ساله با چین خوب است/ شورای نگهبان به موضوع  اعتبارنامه‌ها ورود نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه درجه افراد نظامی تاثیری در روند حضور آن‌ها در انتخابات ندارد، گفت: اگر اصلاحات مورد نظظر مجلس یازدهم به انتخابات ۱۴۰۰ برسد، لازم الاجراست، در غیر این صورت بر اساس رویه‌های گذشته اقدام خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ «عباسعلی کدخدایی» در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره پاسخ به سوال خبرنگار «تابناک» درباره اینکه در روند بررسی و اصلاح قانون انتخابات درباره حضور چهره‌های نظامی در انتخابات مواردی همچون دارا بودن درجه سرلشکری قید شده است اظهار کرد: اینکه چهره‌های نظامی قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یا هر انتخابات دیگری را داشته باشند، امر و حقی طبیعی است، اما میزان درجه و رسته آن‌ها در این راستا بدون شک مثمرثمر نیست.

وی افزود: طبق قانون انتخابات چهره‌های نظامی و غیر نظامی که قصد حضور در انتخابات را دارند باید با نهاد‌های خود طبق روال قانونی قطع ارتباط کنند.

درجات افراد در روند حضور آن‌ها در انتخابات هیچ تاثیری ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه درجات افراد در روند حضور آن‌ها در انتخابات هیچ تاثیری ندارد، تصریح کرد: اگر اصلاحات قانون انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برسد، بدون شک مقدمات اجرایی شدن این روند در انتخابات پیش رو لحاظ خواهد شد و لازم الاجراست، در غیر این صورت امکان استفاده از این مصوبات به دلیل عدم بررسی وجود ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه گفت: من قبلا اعلام کردم، امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است، وظیفه دیگری هم داریم و آن هم سلامت مردم است و همه دستگاه‌ها و شورای نگهبان همت می‌کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

تدابیر ضدکرونایی برای انتخابات ریاست جمهوری

وی افزود: کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد؛ البته برخی مطالب که مطرح می‌شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز به قانون نیست را انجام می‌دهیم؛ مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق‌ها داشته باشیم؛ از جمله تدابیری است که انجام می‌شود.

وی افزود: انتخابات الکترونیکی را تا آنجا که زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می‌شود و مراحل پایانی آن انجام می‌گیرد و ما مخالفتی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال آینده گفت: درباره بودجه فعلا نمی‌توانم نکته‌ای بگویم، چون همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رییس مجلس به رییس جمهور نامه‌ای نوشته اند و ما نگرانی‌هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیاز‌های کشور باشد. نواقص بودجه را در سال‌های گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره لایحه «مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» و ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه گفت: هنوز آن را ندیدیم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم، ولی از لحاظ موضوعی کار خوبی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کرده و نگرانی‌های مردم را برطرف کند و اظهارنظر را بعد ازدریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می‌کنم.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به ‌دست‌مان نرسد، نمی توانیم اعلام نظر کنیم، اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است. اگر قرار است رای گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمی دهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.

قانون بودجه ایرادات متعددی دارد

وی یادآور شد: قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بار‌ها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیاز‌های کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افرادی که قبلا رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند و تایید صلاحیت می‌شوند؟ گفت: طبق قانون همه افراد می‌توانند شرکت کنند و اگر صد‌ها بار رد شده باشند می‌توانند شرکت‌کنند، اما اینکه تایید می‌شوند بستگی به شرایط آن‌ها و بررسی شورا دارد.

توضیحاتی درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی و اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

کدخدایی درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی درباره تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم، گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌های مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند، گفت: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

کدخدایی با اشاره به درگذشت آیت الله یزدی گفت: همه ۲۰ سال گذشته با آیت الله یزدی خاطره است. ایشان از مردان بزرگ انقلاب اسلامی ـ چه در پیروزی انقلاب و چه در بعد از موفقیت آن ـ سهم بسزایی داشتند. دو نکته قابل ذکر است: یکی بحث نظم و انضباط ایشان و اولین کسی بود که در جلسات شورا حضور داشتند و تا پایان می‌ماندند و اگر جلسات فوق العاده داشتیم می‌آمدند. دومین مطلب نگاه بلند ایشان به نظام جمهوری اسلامی بود و همه مطالب را در چارچوب اسلامی ارزیابی می‌کردند و این نگاه ارزشمندی بود که در شورا داشتیم و از آن بهره بردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخابات گفت: یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرز‌های آن روشن شود. بر این اساس ما نمی‌توانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. نیازمند قانون است، اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد، اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس درباره سهام عدالت، گفت: در این جهت مصوبه‌ای ارسال نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

واکنش به سخنان دولتی‌ها درباره طرح هسته‌ای مجلس

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هسته‌ای مجلس گفته که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم. با توجه اینکه تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رئیس جمهور وجود دارد که اینگونه تخلف از قانون و بدعت گذاری جدید صورت نگیرد، گفت: امیدواریم که این گونه نشود. دولت هم آشنا به این مباحث حقوقی است و این مطلبی که گفتید امیدواریم محقق نشود. اما به هر حال مجلس شورای اسلامی، از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت می‌تواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری مطرح کردند؛ موضع شورای نگهبان در خصوص این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اید مجاز به بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها خواهید بود، گفت: آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی مجلس و ریاست جمهوری می‌شده که تشخیص کارشناسی مجلس نیز این است اقامت نیز شامل آن می‌شود؛ باید ببینیم در شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسأله خواهند داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمی‌خواهیم به بحث‌های بین دولت و مجلس ورود کنیم. اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی دارد. ما ایرادات قانون بودجه را بار‌ها و بار‌ها در سال‌های گذشته به دولت و مجلس اعلام کردیم.

دولت مصوبه رفع تحریم‌ها را اجرا کند

کدخدایی در ادامه گفت: امیدواریم دولت مصوبه رفع تحریم‌ها را با توجه به اینکه قانون شده، اجرا کند.

وی افزود: برخی نمایندگان مشورت‌هایی را با پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاح قانون بودجه گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: سیاست‌های رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت؛ یکی تعیین شاخص‌های رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبه‌ای در شورا تصویب و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. مصوبه داخلی صرف نیست و قطعا الزام قانونی برای مجلس و نهاد‌های دیگر دارد.

نسبت به اصل ۱۱۳ شورا نظرش را گفته و مرجع تفسیر شوراست و این تفسیر انجام گرفته و دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد، می‌تواند به آن ورود کرده و آن را تفسیر کند.

موافق ورود شورای نگهبان به انتخابات شورا‌ها نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای نگهبان به فرآیند انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: چندین بار مجلس سعی کرد در دوره‌های مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شورا‌ها را به شورای نگهبان واگذار کند، اما اعضای شورای نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت بر انتخابات شورا‌ها در اصل ۹۹ قانون اساسی نیامده است. البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ ـ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح مالیات بر سرمایه گفت: هنوز مصوباتی برای ما نرسیده است و تا زمانی که مصوبه به دست ما نرسد، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، اما قطعاً اگر حکمی صادر شود که وجه شرعی نداشته باشد، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت، چون تعرضی نباید به حقوق مردم شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۵
اگرحکم رای ندادن اعدام هم بشود
حاضرم اعدام بشم ولی رای ندهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
فکر خوبیه ولی بعد هشتک رای بی رای بزنیم یا اعدامم کنید؟
ناشناس
| Canada |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
آقای کدخدایی وقتی مجلس دهم در حال تغییر قانون انتخابات بود همین دوستان اصولگرای شما فریاد واسفا براوردند که با این حجم مشکلات و مضیقه های اقتصادی این چه جای طرح اینطور قوانینی است، مردم را بهانه کردند و قانون اصلاح انتخابات مسکوت ماند، الان اوضاع مردم چه تغییری کرده که مجلس صددرصد اصولگرا در میانه ی این همه بدبختی فکر قانون افتاده. آنهم چه قانون جالبی. برای نماینده کردن رفیعی خودشان قانون می نویسند واقعا ما به کجا می رویم. این از شما که برای همه تعیین تکلیف می کنید آنهم از آن مجلسی های اصولگرای ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
تو پولمو از بورس نگيرم و سود هم نكنم و سود استرس اين چند ماه هم ازش در نيارم راي بي راي تا دلار نشه 11 تومان راي بي راي
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
آقای پرویز هنوز زود است تصمیم بگبری.
خودتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
آقای پرویز حاضری اعدام بشی ولی نگی کدام وزیر و کدام مدیر دولتی که ملت انتخابش کرند بی خیال وظیفه اش شده؟ چرا؟
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
احضار ۵ مقام ارشد دولت برای پاسخگویی درباره تعلیل و بی برنامگی در ترخیص کالاهای اساسی از بنادر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
حال که سیاستمداران ریز و درشت کاری از پیش نبردند آیا وقت آن نرسیده دین مداری را ملاک کار خود سازیم ؟؟؟؟؟/
با سلام
طبق وصیت امام "حضور نظامیان در انتخابات منع شده است" حالا چطور ایشان در شورای نگهبان چنین صحبتی کردن الله اعلم
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
در انتخابات دوره های گذشته افراد با تجربه زیادی به دلیل اینکه جزو رجال سیاسی تشخیص داده نشده اند رد صلاحیت شده اند
منجمله یکی از نمایندگان ادوار مجلس که طبقه آمار فعالترین ترین نماینده بعد از انقلاب بوده و وعلاوه برآن سالها سمت معاونت وزیر داشته و استاد تمام دانشگاه بوده . حال ظاهراً قرار است نظامیانی که حتی یک روز سایقه کار اجرایی ندارند تایید صلاحیت شوند . از همین روزها نتایج انتخابات آینده مشخص شده.
نظامیان قراره تو انتخابات شرکت کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
نه والا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
نگه سیاسی های ما چه گلی به سر مملکت زدن که نظامیان نباشن? اتفاقا الان یه شخص نظامی برای ریاست جمهوری مناسبه. احمدی نژاد هم گزینه خیلی خوبیه البته اگه تایید بشه
وقتی حرف از حنثی سازی تحریم ها باشد بی تدبیری و کم کاری مدیران دولتی بر همگان آشکار می شود ولی وقتی حرف از لغو تحریم باشد کمتر.
مگر قرار نبود نظامی‌ها در امور سیاسی دخالت نکنند و ارتش این مورد را رعایت کرده است
در دوره های قبل که همیشه آقا به نظامیان دستور میدادن که در کارهای انتخاباتی شرکت نکنن و اصلا موضع گیری هم حتی نکنن!! حالا دیدن مردم دیگه نه به راست و نه به چپ رای میدن میخوان یک چیز جدید رو کنن؟!!!
مثل اینکه خیلی جدی گرفتید من شرکت نخواااااااااااااااااااااااااهم کرد تمام این صدای اکثریت مردم است
مثل اینکه خیلی جدی گرفتید من شرکت نخواااااااااااااااااااااااااهم کرد تمام این صدای اکثریت مردم است
اصولگریان فردی را درچنته ندارند که برای ریاست جمهوری کاندید کنند ومیدانند هرکسی را معرفی کنند خیلی خیلی رای بیاورد6/700تا لذا برای بدست اوردن کرسی رفتند سراغ سردارها که اگر چنین باشد باید رهبری مخالفت کند مگر درقانون اساسی نیومده ورود نظامیان به دستجات سیاسی ممنوه هست؟ مگر درکشورقحط الرجال هست که نظامی سکاندار کشورشود؟ شاید فرمانده خوبی باشد ایا دلیل فرمانده خوب بودن باید رئیس جمهور شود؟
مصوبه رفع تحریم یا مصوبه تحریم؟
علی برکت الله
محلس اقلیت
خیلی‌ها بدشان نمی آید کرونا تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه پیدا کند و شرکت نکردن مردم در انتخابات را به کرونا نسبت بدهند
من بعنوان یک استقلالی کهنه کار که 2ستاره واقعی وقهرمانی استقلال رو دیده ام هر چی حساب میکنم دلم نمیاد تیم کشورم وعزیزان هموطنم در مقابل بیگانه شکست بخورد شاید باورنکنید ولی درمقابل کاشیما برای برد پرسپولیس نذرکرده بودم به امید قهرمانی پرسپولیس درآسیا شادی دل ایرانیان ولی لطفا اگر بردید قبول کنید تازه درحد پاس همدان افتخار دارید و50 درصد استقلال درضمن فرمت مرمت نکنید شمادرشرائطی به فینال رسیدید که کرونا الهلال قهرمان دوره قبل رو حذف وبا 3باخت به اینجا رسیدید درهر حال اگه قهرمان آسیا وجهان بشوید باعث افتخار ایرانیان و آسیاست
حالا که مردم شرکت نمیکنن هرکسی رو دلتون خواست بذارید رئیس جمهور تا عذری نداشته باشید
سوال این است که آقای کدخدایی از کجا متوجه ایرادات متعدد قانون بودجه گردیده است. واقعا در این کشور هرکس به خودش اجازه می دهد در هر اموری اظهار نظر کند چه خموضوع را دیده باشد یا نه . این مشکل اساسی در کشور است.
مگه مهمه کی رییس جمهور بشه؟ فرقی به حال مردم نداره
مگر امام خمینی (ره) نفرمودند که نظامیان در سیاست دخالت نکنند، چرا نظامیان کاندید ریاست جمهوری می شوند؟
چی میگن اینا؟؟!!! رای نه منه؟؟!!!!
امیدوارم تیم بابا مسعود هم جام بگیرد شاید که کلاس بین المللی پیدا کردند
ولی سعدی رحمت الله علیه فرمودند : غبار اگر به فلک رود همچنان خسیس
قابل توجه وزیر محترم ورزش ،
لطفاً کتاب های سعدی را حتماً بخوانید
به من که نه ماشین دارم ونه خانه
یارانه معیشتی ندادند
این صدهزارتومان راهم ندادند
عجب عدالتی دراین کشوراست
به من که نه ماشین دارم ونه خانه
یارانه معیشتی ندادند
این صدهزارتومان راهم ندادند
عجب عدالتی دراین کشوراست
بدون تعارف مملکت را باید رسما به سپاه بدهید تا مردم بدانند مسول کیست این به نفع مردم است چون دعواهای اصلاح طلب و اصول گرا هم تمام می شود
باتوجه به قانون اسای وتاکیدامام نظامی هانمیتوانندکاندیدریاست جمهوری بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
هدف وسیله رو توجیه میکنه اخوی
به نظر من باید ریاست جمهوری در دست یکی از اعضای دولت سایه باشد تا حداقل در مقابل عملکردشان پاسخگو باشند
اداره مملکت بطور غیر رسمی دست سپاه است پس آن را رسمی کنید تا تکلیف مردم مشخص شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی