بازدید 18794

متهم ردیف اول گرانی مسکن و املاک میلیاردی کیست؟

استاد اقتصاد دانشگاه تهران به تابناک اقتصادی گفت: «بازار مسکن تهران متاثر از بازار مسکن چند منطقه است. کافی است در این مناطق یک زد و بندهایی برای زمین و مسکن انجام شود آنگاه کل بازار مسکن به هم خواهد ریخت. هدف از این برهم ریختن بازار مسکن چیست؟ هدف برهم ریختن بازار رهن و اجاره و در نهایت آسیب به معاش مردم است.»
کد خبر: ۱۰۲۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 16 December 2020

مشاورین املاک

در دو سال گذشته شاهد تکانه ها و نوسانات بسیاری در بازارها بوده ایم و افزایش قیمت در سایر بازارها موجب شد تا سودهای بانکی بی معنا شده و سرمایه ها جهت کسب سود بیشتر از بانک ها خارج شوند و هر بار این سرمایه ها وارد یک بازار گردند. در نتیجه ورود این سرمایه های سرگردان به بازار مسکن و ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، قیمت مسکن را تا حدی افزایش داد و بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست دادند.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت متوسط هر مترمربع مسکن در شهر تهران طی یک سال گذشته را در نمودار زیر ملاحظه می کنید. داده های این نمودار از گزارش های بانک مرکزی استخراج شده است. همان گونه که ملاحظه می گردد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان ماه 98 حدود 12.4 میلیون تومان بوده است که این قیمت در طی یک سال و با یک روند صعودی با رشد 119 درصدی به 27.1 میلیون تومان افزایش یافته است.

مشاورین املاک

توپ افزایش قیمت در زمین بانک مرکزی  و بانک ها

نکته جالب در مورد افزایش قیمت مسکن این است که روز گذشته (مورخه 25 آذر 99)، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاورین املاک طی گفتگویی توپ این رشد بی رویه قیمت مسکن را در زمین بانک مرکزی و بانک ها انداخت.

وی با بیان این ادعا که بانک ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند گفت: بانک مرکزی خرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. همان موقع ما گفتیم با توجه به رصد بازار چنین رشدی اتفاق نیفتاده و قیمت ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما وقتی عدد ۴۲ درصد را اعلام کردند تاثیرش را در ماه های آینده گذاشت و یواش یواش قیمت ها بالا رفت. بانک ها سودهای غیرمتعارف پرداخت کرده بودند و دچار ورشکستگی بودند. از طرف دیگر املاک و مستغلاتی داشتند که می خواستند با این کار تراز خود را بالا ببرند و موفق شدند.

البته این اولین بار نیست که ادعا می شود که بانک ها در افزایش قیمت مسکن دست داشته اند. در 1 آذرماه 99 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی گفتگویی  با بیان این‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است.

همچنین در 7 مرداد 99 محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: کلیدهای ۱۰۰۰ واحد مسکونی در اختیار یک بانک است. بخشی از سهام این بانک در اختیار دولت و بخشی هم در اختیار بخش خصوصی است.

بنابراین رد پای بانک ها در بازار مسکن به وضوح دیده می شود اما چقدر ادعای آماری رئیس اتحادیه مشاورین املاک صحیح می باشد؟

چقدر این ادعا به لحاظ آماری صحیح است؟

همان گونه که ملاحظه می گردد رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفته است که بانک مرکزی خرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و این در حالی است که این اتحادیه این افزایش را رد کرده و میزان افزایش را 10 تا 15 درصد اعلام کرده است.

بررسی گزارش خرداد ماه بانک مرکزی حداقل صحت صحبت های رئیس اتحادیه مشاورین املاک را تایید می کند. تصویر زیر از گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خردادماه 99 برداشته شده است و همان گونه که ملاحظه می شود بانک مرکزی میزان رشد قیمت مسکن در خرداد 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را 42.5 درصد اعلام کرده است.

مشاورین املاک

همچنین نمودار قیمت هر مترمربع مسکن که در بالا آورده شده بود نشان می دهد که روند افزایش قیمت مسکن دقیقا از خردادماه شیب تندتری را به خود گرفته است.

بنابراین به نظر می رسد حداقل این گونه که آمارها نشان می دهند ادعای رئیس مشاورین املاک صحیح می باشد و حالا باید از بانک مرکزی خواست تا در مورد این ادعا اگر پاسخی دارد آن پاسخ را منتشر کند؟ چقدر بانک ها و بانک مرکزی در افزایش قیمت مسکن جهت تامین منافع خود و تراز کردن ناترازی های خود نقش داشته اند؟

گفتنی است که رهبر انقلاب در دیدار خود با اعضای هیات دولت در شهریورماه 1397 در واکنش به بنگاه داری و خرید املاک توسط بانک ها فرمودند: "بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست".

دکتر محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در خصوص وضعیت بازار مسکن به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: «بازار مسکن ایران متاثر از بازار مسکن تهران است. بازار مسکن تهران هم متاثر از بازار مسکن چند منطقه است. کافی است در این مناطق یک زد و بندهایی برای زمین و مسکن انجام شود آنگاه کل بازار مسکن به هم خواهد ریخت. هدف از این برهم ریختن بازار مسکن چیست؟ هدف برهم ریختن بازار رهن و اجاره و در نهایت آسیب به معاش مردم است.»

سخن پایانی

در مجموع به نظر می رسد در آشفته بازار مسکن، افراد حقیقی و حقوقی متعددی نقش داشته باشند. از یک طرف مردم معتقدند سوداگری و سفته بازی دلالان مسکن که برخی از آن ها نیز به عنوان مشاور املاک در شهرهای مختلف مشغول به کار هستند، باعث گرانی افسارگسیخته قیمت خانه شده است و برخی نیز همچون رئیس اتحادیه مشاورین املاک به نقش بانک مرکزی و بانک ها در رشد بی رویه قیمت مسکن اشاره می کنند. حال قضاوت با مخاطب؛ چه کسانی باعث و بانی گرانی در بازار مسکن هستند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
فرض کنین کاملا مقصر شناخته شد. خب؟ بعدش؟
این که کی مقصره و کی مقصر نیست برای منی که دیگه تا آخر عمر توان خریدِ خونه رو ندارم چه فرقی میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
قبر هم گران شده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
شما که همه چی رو گردن امریکا میندازین اینم روش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
کلا اگر دقت میکردین متوجه میشدین هدف رفع مشکل شما نیست
دولت باید خرید وفروش مسکن را محدود کند یعنی یکبار در سال سند و قولنامه انتقال ندهد تا دلالی و سوادگری را از بین ببرد.اما منافعی که دارد متاسفانه اقدام خاصی انجام نمی دهد
پاسخ ها
اهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
سلام برادر عزیزم. راه های بسیار زیادی برای کنترل و کاهش قیمت مسکن است اما اراده ای برای این کار وجود نداره.بانک مرکزی الان دقیقا حکم دلال رو بازی می کنه و خودش عامل اصلی است
همان هایی که باعث نزول ارزش پول ملی میشوند زیرا اگر ارزش پول ثابت باشد سرمایه گذار به بازار مسکن نمی آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
کاملا حق با شما است مردم برای حفظ ارزش پول افدام به خرید هر کالایی می کنند
دولت و مجلس و بانک مرکزی با چاپ پول بدون پشتوانه و خلق نقدینگی وتصویب واجرای طرحهای تورم زا و پایین نگه داشتن سود بانکی مسبب اصلی گرانی ملک و در ماندگی جوانان و مستاجران هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
با همه گفته های شما موافق نیستم
سود بانکی باعث افزایش نقدینگیه
عامل اصلی گرانیها منجمله گرانی مسکن، سیاستهای دولت است وبس.
اخوندی 6سال مملکت را تعطیل کرد
شرایط حاکم برکشور که ناشی از تحریم هاست وعدم شفافیت اقتصادی
اگر حد معینی از سود و منفعت در معاملات را در نظربگیرند قطعا بازار املاک و سایربازارها قابل کنترل میگردد.
کاهش شدید ارزش پول ملی مقصر اصلی در چنین مواردی است توسعه نابرابر شهر ها باعث ایجاد مناطق خاصی در شهرها می شود که بیشترین قیمت ها را دارند در ضمن هر چه به دلایل مختلف مهاجرت به تهران بیشتر می شود و شهر گسترده تر می شود خریدارن مسکن در مناطق شمالی تهران بیشتر می شوند در شرایطی که دیگر این مناطق قابل گسترش نیستند تقریبا بیشتر زمین ها و خانه های کلنگی تبدیل به آپارتمان شده اند در چنین شرایطی تقاضا بسیار بیشتر از عرضه می شود
مقصر اصلی این وضعیت اسفناک و گرانی افسار گسیخته همه چیز من جمله مسکن و خودرو و غیره فقط یک حقیقت است:

دولت مرفه بی خبر از درد مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
یعنی دولت زمین وخانه ازخارج واردکندمشکل حل میشود؟
در کدام قسمت افزایش افسارگسیخته قیمت ها را نداشته ایم سکه، خودرو، لوازم خانگی، .........
بانک ها همان دلالان بزرگ هستند
بانکها
همه چیز به هم ربط داره نمیشه بنزین گرون بشه کرایه گرون نشه نمیشه مرغ و گوشت گرون بشه ولی سایر قیمتها گرون نشن نمیشه نان گرون بشه ولی سایر هزینه ها ثابت بمونه وقتی حتی یک قلم کالا گرون بشه دومینو وار باعث میشه تمام کالاها گرون بشن چون همه در یک جامعه هستیم و همه به هم محتاج هستیم وقطی بنزین گرون میشه راننده مجبوره کرایه بیشتری بگیره هم برای حمل مسافر هم حمل بار و وقتی حمل بار گرون میشه مجبور میشن قیمت کالا رو ببرن بالا تا کرایه رو جبران کنن و این دور تسلسل ادامه پیدا میکنه برای درست شدن اوضاع باید کالاهای اساسی و مخصوصا سوخت قیمتش ثابت بشه و هیچ تغییری نکنه وقتی خود دولت هر سال مبلغی به قیمتهای انرژی اضافه میکنه باید هم شاهد افزایش قیمت در همه زمینه ها باشیم
چو دانی و پرسی سؤالت خطاست . متهم ردیف اول کل گرانی ها بودجه های کسری دار مستمر دولتها است که منجربه چاپ پول میشود و تورم را به ارمغان می آورد ، هزینه های گزاف و نا کارآمدی و اندازه ی بسیار بزرگ دولت عامل کسری هاست . اما در بخش مسکن متهمان اصلی شهرداری ها ، نظام مهندسی ، تامین اجتماعی ، اوقاف و مسکن و شهرسازی هستند ، هر سازنده ای چه انفرادی و چه انبوه ساز باشد باید مبلغ کلانی ابتدا به ساکن به این دستگاهها بپردازد خیلی از مردم قادر نیستند یک آلونک برای خود بسازند . هزینه ی نا کار آمدی این سازمانها را مردم می پردازند .ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره که تو می روی به ترکستان است .
سودا گری هرگز نمی تواند قیمت ها را اینقدر افزایش دهد اگر دولت لطف کند و پول چاپ نکند .
سیاست های غلط وبه دوراز منافع ملی کشور عامل تمام مشکلات است
اینکه قیمت مصالح هر روز گرون میشه سیمان ومیلگرد فضایی شده قیمتش تقصیر بانکهاست؟
گرانی کاذب مسکن هر دلیلی داشته و یا دارد نمی توان ارزش واقعی مسکن را با قیمتهای فضائی توجیه کرد. این ارزش واقعی مسکن با هزینه ساخت است که می تواند قیمت آنرا توجیه کند ارزش واقعی مسکن هیچ تغییری از چند سال پیش نکرده و بیش از 95% قیمت مسکن در حال حاضر کاذب است که باید کاهش یافته و واقعی شود.
توصیه برای خرید خانه با قیمتهای کنونی فضائی یک جو روانی برای سودجوئی است. این مالکان و سازندگان هستند که باید هر چه زودتر املاک خود را بفروشند تا از دست رفتن سرمایه خود و ضرر سنگین مواجه نشوند!
بعضی سئوالاتی میکنند مضحک مقصرگرانی مسکن همان مقصرگرانی گوشت ومرغ است و مقصرگرانی مسکن همان عامل گرانی همه چیزاست منجمله اتومبیل ، خواروبار وعلاوه برآن گرانی خدمات دولتی وعوارض رنگ ووارنگ شهرداریها ودرواقع عامل تمام گرانیها گرانی دلاروبی ارزشی پولمان است خودمان رابه ناآگاهی نزنیم هنوزقیمت هاترقی واقعی خودرادرمقایسه بابی ارزشی پولمان کسب نکرده اندیعنی مثلادرمورد مسکن ببینیدظرف فقط یکسال گذشته ارزش پولمان ۱۲۰درصدسقوط کرده ولی مسکن نصف اینهم ترقی نکرده ولی لوازم مصرفی وبرقی وغیره بمراتب بیشتراز ۱۲۰ درصد ترقی کرده اندمشکل ازخودمانست که پولمان را این قدربی ارزش کردیم وحالا دنبال مقصر میگردیم که گناهش راگردن دیگری بیاندازیم
عدم توجه به خواست مردم
استاد چرا خودتو اذيت ميكني مقصر اصلي كمبود درآمد ارزي و به تبعش بالا بردن نرخ ارز توسط بانك مركزي و در نتيجه بالا رفتن همه قيمت ها هست. نرخ ارز بياد پايين همه قيمتها از جمله مسكن هم مي آد پايين.
جالبه که همه چیز در کشور ما قیمت مصوب دارد به جز گرانترین کالای مصرفی،
و جالب تر اینکه امروز قیمت مسکن در سراسر کشور بر اساس گرانترین خانه های شمال شهر تهران قیمت گذاری می شوند ،
کافی است که در منطقه یک تهران خانه با متری 100 میلیون فروخته شود تا در مناطق دیگر شهر، با درصدهای مختلفی از این عدد مواجه شویم ، اگر منطقه یک 100 میلیون باشد ، تا منطقه 19 به متری ده میلیون می رسیم ،
شهر های بزرگ کشور هم قیمت با مناطق 5 تا 10 ، شهرهای کوچک هم قیمت جنوب شهر و دیگر مناطق هم قیمت اطراف تهران ،
یعنی شما اگر قیمت گذاری در واحدها ی لوکس تهران را مدریریت کنید ، کل این مشکل در سراسر کشور حل خواهد شد
..هرچیز تتولید شده باید به قیمت تمام شده. با سود 10 درصد ...تعیین قیمت ان توسط کارشناسان ان صنعت . تعیین قیمت مصالح بکار برده شده در ان . انحلال صنف دلالی و بنگاه داری.......ثبت کردن در مراکز اصلی دولت بعد از کارشناسی توسط کارشناس دادگستری ....و دادن برگه قیمت به تولید کننده و خریدار ...بالا نبردن قیمت زمین .بدون علت .....اگر دور قانون جنگل را خط بکشید مطمنا دوباره به قانون قبل از انقلاب بر میگردیم ....البته نهادههایی که در این منقوله مسکن و خودرو سرمایه گذاری کردند برای سودهای باد اورده ..شاید ضرر کنند ..از این بابت که نمی توانند خانه متری یک میلیون ساختند به 40 میلیون بفروشند .کل یک برج 16 طبقه ساخته به 6 میلیادر ...الان هر خانه انرا می دهد 6 میلیادر ..ایا دولت ونهادهای قضایی نباید جلوی این شخص را بگیرند ..که روی یک برج 60000 هزار میلیادر سود نکند ..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار