بازدید 13818

پاسخ 45 چهره سياسي به يك پرسش

پيروان راستين راه امام (ره) چه كساني هستند؟
کد خبر: ۱۰۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳ 02 June 2010

پيروان راستين راه خميني كبير( ره) چه كساني هستند؟؛ پرسشي كه اين روزها بسيار شنيده مي‌شود و شايد ايامي بهتر از روزهاي منتهي به بيست و يكمين سالروز عروج ملكوتي امام خمینی (ره) براي پاسخگويي به آن نباشد.

خبرگزاري ايسنا، در جست‌وجوي پاسخ اين پرسش مجموعه گفت‌وگوهايي را با 45 تن از شخصيتهاي سياسي انجام داده است كه گزيده آنها درپي مي‌آيد:

عليرضا افشار، معاون فرهنگي اجتماعي وزير كشور، به خبرنگار ايسنا گفت: صرف نزديك بودن به حضرت امام در دوران حيات ايشان به هر دليلي نمي‌تواند ملاكي براي رهرو ايشان بودن قلمداد شود.

 افشار خاطرنشان كرد: پيروي از حضرت امام اين است كه ما به شيوه ايشان مطابق توصيه‌ها و آموزه‌هاي‌شان عمل كنيم. توصيه‌هاي امام(ره) از اول نهضت انقلاب و قبل از آن توسط افراد مورد وثوق، هم‌چنين مجامع و محافل و نوارهاي سخنراني ايشان و بعد از شكل‌گيري انقلاب بيانات‌شان در مناسبت‌هاي مختلف موجود است و عمل به اين توصيه‌ها صداقت پيروي راه حضرت امام را نشان مي‌دهد.

وي تاكيد كرد: نبايد با فرمايشات حضرت امام گزينشي برخورد شود و تنها به بعضي از فرمايشات ايشان كه فكر مي‌كنيم مطابق ميل ماست عمل كنيم؛ چراكه چنين نگاهي صداقت، راستي و راست بودن را در پيروي از حضرت امام نمي‌رساند.

معاون فرهنگي اجتماعي وزير كشور گفت:يك نكته بسيار ظريف و حساس اين است كه كساني كه به امام(ره) نزديك‌تر هستند، وقتي مي‌توانند مدعي پيروي از راه امام باشند كه به افكار و انديشه‌ها و سيره ايشان پايبند بمانند و به آن عمل كنند وگرنه صرف نزديك بودن به حضرت امام در دوران حيات ايشان به هر دليلي نمي‌تواند ملاكي براي رهروي امام بودن قلمداد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محتشمي‌پور، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، نيز به ايسنا گفت: هركس كه راه امام را بشناسد، قبول داشته باشد و به آن عمل كند، پيرو راستين امام(ره) خواهد بود.

محتشمي‌پور تاكيد كرد: مردم،‌ ويژگي‌هاي اصلي راه امام و پيروان راستين امام(ره) را مي‌دانند و مي‌شناسند.

وي با بيان اين‌كه وقتي افراد به راه امام عمل كنند، پيروان واقعي اين راه خواهند بود، درباره برخي از مهمترين ويژگي‌هاي راه امام گفت: يكي از مهمترين ويژگي‌هاي راه امام، صداقت، پرهيز از دروغ، افترا، تهمت و غيبت است.

سعيد ابوطالب،نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، گفت: كساني رهرو امام(ره) محسوب مي‌شوند كه به صفات امام(ره) زيبنده باشند. امام(ره) يك حقيقت كلي است و تعاليم و سنت ايشان يك روح كلي دارد. شخصيت امام(ره) به واسطه اخلاص ايشان و نيز مطالعات مختلفي كه داشته، شكل گرفته است و اگر مي‌خواهيم پيرو امام(ره) باشيم بايد كل اين شخصيت و سلوك را درك كنيم و همه آن را به عنوان يك روح كلي بپذيريم.

وي افزود: نگاه امام به جامعه، آزادي، شرع، فلسفه، عدالت، نسبت حاكميت و ملت، حوزه نيروهاي اجتماعي، عرفان و موضوع مهم اخلاق، همگي جزو شخصيت و سلوك امام(ره) است و بايد همه را با هم بپذيريم. نمي‌توانيم عملكرد يا جمله‌اي از امام را جدا كنيم و آن را به جاي امام(ره) نمايش دهيم و بگوييم ما پيرو امام هستيم چون به اين حرف امام(ره) عمل مي‌كنيم.

اين نماينده سابق مجلس همچنين با تاكيد بر اين‌كه ‌امام مظهر و سمبل وحدت و موجب شكل‌گيري يك اتحاد ملي و وحدت كلمه است، تصريح كرد: كساني كه واقعا در مسير امام گام برمي‌دارند كساني هستند كه هميشه دعوت به وحدت و وفاق مي‌كنند. اگر كسي دم از اختلاف و جدايي بزند، حتما پيرو راستين امام(ره) شناخته نخواهد شد.

وي تاكيد كرد: ياران امروز امام كساني هستند كه دعوت به وحدت و تحمل منتقد و مخالف مي‌كنند و تاكيد دارند كه به خاطر اسلام، انقلاب، كشور و مردم در كنار هم باشيم و برادري و اتحاد را حفظ كنيم.

ابوطالب با بيان اين‌كه كساني در عمل مسير امام را طي مي‌كنند كه سلوك آن‌ها ايجاد وحدت و همدلي است، افزود: اين همان چيزي است كه امروز رهبر انقلاب تحت عنوان جذب حداكثري و دفع حداقلي از آن ياد مي‌كنند.

علي شكوري‌راد نيز با بيان اين‌كه پيروان راستين امام (ره) آنهايي هستند كه هرگز پيوندشان را با مردم از دست نمي‌دهند، گفت: پيروان راستين امام (ره) آنهايي هستند كه در كنار پيوند هميشگي با خدا، پيوند با مردم را هم حفظ مي‌كنند.

وي به خبرنگار ايسنا گفت: اگر كسي بخواهد پيرو واقعي حضرت امام (ره) باشد، بايد ميزان را راي مردم بداند، درغير اينصورت، در حقيقت، پيرو راه حقيقي امام (ره) نيست.

شكوري‌راد با بيان اين‌كه انديشه‌هاي حضرت امام (ره) كليتي است كه هويتي ايجاد مي‌كند، افزود: براي شناخت پيروان راستين امام (ره) بايد ديد افراد تا چه حد به انديشه‌هاي حضرت امام (ره) نزديك هستند، و وقتي مي‌گوييم خط و انديشه امام (ره)،يك هويت را شامل مي‌شود. 

شكوري‌راد همچنين پيروان راستين امام (ره) را آنهايي دانست كه در جهت خدمت به مردم كار مي‌كنند و گفت: افرادي كه فقط مدعي راه امام (ره) هستند، در جهت خدمت به خود و جناح سياسي خود كار مي‌كنند و مردم به راحتي مي‌توانند مدعيان و پيروان راستين امام (ره) را از روي عملكرد افراد بازشناسند.

حميد رضا ترقي، معاون بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي، گفت: پيروان راستين حضرت امام (ره) كساني هستند كه در راه ولايت فقيه حركت مي‌كنند.

ترقي نيز  در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه پيروان راستين حضرت امام كساني هستند كه تمامي مواضع ايشان را بدون كم و كاست قبول داشته باشند، اظهار كرد: طبيعتا شناخت اين افراد بر اساس ارزيابي و محك زدن موضع‌گيري‌هاي فعلي آنان با خط ولايت و رهبري امكان‌پذير است.

وي افزود: اگر ما مواضع و عملكرد افراد را با معيارها و شاخص‌هايي كه رهبري تعيين مي‌كنند محك بزنيم بر اساس چنين محك زدني مشخص مي‌شود كه آيا اين رفتارها منطبق بر آن معيارها هستند كه بتوانيم بگوييم افراد مورد نظر ما پيرو راه امام(ره) هستند؟

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ اسلامي اظهار كرد: يقينا همانطور كه حضرت امام (ره) در وصيت‌نامه خود تاكيد كردند، ادعاي طرفداري از ايشان تنها نمي‌تواند ملاك يا شاخصي براي طرفدار امام دانستن آنها باشد بلكه عمل است كه بايد اثبات كننده درستي اين ادعا قرار بگيرد.

ابولقاسم رئوفيان، دبيركل حزب اسلامي ايران زمين، درباره ويژگي‌هاي پيروان راستين امام(ره) گفت: كساني كه داعيه‌ رهروي راه امام (ره) را دارند بايد پاسخ دهند كه به فرمايشات و منويات امام(ره) چقدر عمل شده است.

رئوفيان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: كساني كه خودشان را رهرو راه امام (ره) مي‌دانند و مدعي خط امام (ره) بوده و هستند بايد با توجه به شاخصه‌هاي مهم امام(ره) كه شاخصه‌هاي يك رهبر ديني بود در همان راستا عمل كنند و در تقويت آن ويژگي‌ها در خودشان بكوشند، نمي‌شود حرف از در خط امام بودن زد، داعيه‌ رهروي راه راستين امام(ره) را داشت اما به دور از آن شاخص‌ها و ويژگي‌ها عمل كرد.

وي حفظ حريم خصوصي افراد،  استكبارستيزي منطبق بر مباني و اصول ديني، سياسي و الهي را از ديگر ويژگي‌هاي نگاه امام(ره) كه بايد مورد توجه پيروان ايشان باشد، دانست..

دبيركل حزب اسلامي ايران زمين همچنين تاكيد  امام(ره) بر لزوم رعايت حقوق مردم و توجه به صلاح دين و دنياي مردم را از ديگر شاخص‌هاي مورد توجه دانست و اظهار كرد: امام(ره) در پاسداشت اخلاق مردم، فرهنگ جامعه و اين‌كه فقر مادي و فرهنگي از جامعه زدوده شود و غناي فرهگي نهادينه شود و طبقاتي شدن جامعه جاي خود را به برقراري عدالت اجتماعي در بعد اقتصادي بدهد هم تاكيد داشتند؛ بنابراين كساني كه داعيه رهروي راه امام(ره) را دارند بايد اين ويژگي‌ها را عملي كنند.

رضا طلايي‌نيك، نماينده مجلس هفتم، نيز با بيان اين‌كه كليدواژه‌هاي امام در گفتار و رفتار پيروان راستينش تجلي دارد، گفت: پيروان راستين امام (ره) بايد در عمل به الگوهاي رفتاري و فكري امام (ره) پيشگام باشند.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اتكا به انديشه‌ها و الگوهاي اخلاقي، سياسي و مديريتي امام (ره) شاخص پيروي از رهبر كبير انقلاب است.

وي افزود: امام (ره) با توجه به تنوع شرايط و مقتضيات گوناگون در قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي الگوهاي فكري، سياسي و اخلاقي بر مبناي اسلام ناب را داشته است، لذا تنوع و جامعيت رويكردهاي اقتصادي و عملگرايي امام در مقاطع گوناگون معيار پيروي از امام است.

اين كارشناس مسايل راهبردي بيان كرد: كليدواژه‌هايي مانند اسلام ناب، مردم، قانون اساسي، نظام، استقلال، آزادي، ولايت فقيه، اخلاق، مرجعيت، روحانيت، دانشگاهيان، دشمن‌شناسي، برادري، وحدت، محرومين، عدالت، ظلم‌ستيزي، استكبارستيزي، آخرت‌گرايي، ايمان، استقامت، علم و مواردي از اين قبيل فرهنگ جامع پيروي از امام را تشكيل مي‌دهد كه بايد فارغ از شعارگرايي و فراتر از نمادگرايي، آموخته‌هاي نظري و عملي امام در نهاد شخصيتي يارانش تجلي يابد.

وي با تاكيد بر اين‌كه پديده تلخ استفاده ابزاري از امام (ره) و يا فاصله گرفتن از برخي الگوهاي فكري و عملي امام (ره) بايد آسيب‌شناسي و مراقبت شود، افزود: ادعاي پيروي از امام (ره) در گفتار و رفتار و فارغ از استفاده ابزاري بايد عينيت يابد.

اين نماينده سابق مجلس گفت: اعتقاد و التزام عملي به مجموعه مباني و اصول اسلام و نظام، شاخص‌هاي واقعي براي پيروي از امام (ره) است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سالك، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، اظهار كرد: كساني كه طرفدار واقعي امام (ره) هستند ويژگي‌هايي دارند از جمله اين‌كه اين افراد داراي ايمان قوي و راسخ به خداوند متعال توام با معرفت، يقين و باور هستند.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد اين ويژگي‌ها توضيح داد: اين افراد صاحب انديشه و تفكر بر اساس جهان‌بيني اسلامي و معتقد به قدرت حكومت اسلامي هستند و بر مدار حق و عدل حركت مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه آنها پايبند به اخلاق و ارزش‌هاي الهي و انساني از قبيل اخلاص، صدق، راستگويي، محبت و خدمتگزاري به مردم هستند و خود را خادم مردم مي‌دانند، ‌گفت: ويژگي بعدي آنها دشمن‌شناسي، مقابله با ترفندها و توطئه‌هاي شيطان بزرگ و دشمنان اسلام و جريانات انحرافي است..

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: اين افراد معتقد به عدم تفكيك دين از سياست هستند و وقتي صحبت از جمهوري اسلامي مي‌شود بين جمهوريت و اسلاميت جدايي نمي‌اندازند..

وي گفت: آنها كساني هستند كه به حكومت عدل الهي به رهبري امام زمان (عج) اعتقاد دارند و در زمره منتظران حضرت مهدي (عج) هستند. آنها براي گسترش فرهنگ اهل بيت در عرصه جهاني تلاش مي‌كنند و از هيچ قدرتي جز قدرت خداوند نمي‌ترسند و در مقابل قدرت‌هاي شرق و غرب از جمله آمريكا و اسرائيل سر فرود نمي‌آورند. آنها كساني هستند كه پشت سر مقام ولايت حركت مي‌كنند نه يك قدم جلوتر و نه يك قدم عقب‌تر. اين افراد طرفدار قانون و قانون‌گرا هستند و تلاش مي‌كنند كه قوانين الهي در جامعه پياده شود.

محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي، نيز به ايسنا گفت« بايد در عمل مجري مواضع و بيانات حضرت امام(ره) بود» و ادامه داد: كساني كه سعي مي‌كنند خواست‌ها و دستورات امام(ره) را بدون تفسير به راي خود و فارغ از علاقه‌هاي شخصي و گروهي اجرا كنند، پيروان راستين راه ايشان هستند.

وي افزود: آن‌چه كه از مجموعه بيانات امام(ره) استنباط مي‌شود، اين است كه ايشان هيچ زماني توقعي جز اجراي احكام اسلامي نداشتند؛ بنابراين مسلماني كه وظايف اسلامي‌اش را به نحو جامع و با اعتقاد راسخ اجرا مي‌كند، به يك تعبير ديگر پيرو راستين حضرت امام محسوب مي‌شود.

وي همچنين درباره وجه تمايز مدعيان پيروي از امام(ره) با پيروان راستين ايشان اظهار كرد: مي‌توان عمل اين مدعيان را با مواضع و بيانات امام(ره) سنجيد و دانست صرف ادعاي پيروي از امام(ره) كافي نيست. مواضع حضرت امام در بيانات و نوشته‌هاي ايشان كاملا مشخص است؛ بنابراين كساني كه در عمل مجري اين مواضع و بيانات باشند، منحصرا پيرو راستين امام(ره) هستند، در غير اين صورت اين افراد مدعياني هستند كه پيروي از راه و خط امام را هم وسيله و ابزاري در نظر گرفته‌اند تا نيات خود را عملي كنند.

وي همچنين با بيان اين‌كه يك ميراث مهم امام(ره) موضوع ولايت فقيه است و اين ميراث بايد به عنوان يك ميراث اسلامي قلمداد شود، تاكيد كرد: احياگر اين ميراث اسلامي در قرن ما حضرت امام بودند و كساني كه به هر دليلي پايبند به اين ميراث نباشد، ادعاي‌شان در پيروي از خط و راه امام (ره) يك ادعاي كذب و دروغ به حساب مي‌آيد.

محمد سلامتي، عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز گفت: امام خميني(ره) نظامي را پايه‌گذاري كرد كه ويژگي‌هايي داشته است و بر اين اساس هركس اين نظام را بپذيرد، مي‌توان گفت كه پيرو خط امام است.

وي با بيان اينكه « آزادي هم يكي از ويژگي‌هاي خط امام و هم از جمله مطالبات مردم است» آزادي قلم و بيان را نيز از جمله آزادي‌هاي مصرح قانون اساسي و عقايد پيروان راستين امام(ره) برشمرد.

وي تصريح كرد: وقتي عده‌اي نسبت به اين مسايل حساس هستند و مثلا وقتي مي‌بينند آزادي‌ها رعايت نمي‌شود، انتقاد مي‌كنند، اين‌ها خط امامي هستند. وقتي عده‌اي نسبت به حذف ارزش‌ها و اخلاق اسلامي در جامعه و يا بخش‌هايي كه در اختيار مسوولان است، انتقاد مي‌كنند، پيروان راستين امام(ره) هستند؛ چراكه نسبت به اين‌كه ديدگاه‌هاي امام(ره) بايد پياده شود، حساس هستند و نقد آن‌ها درست و در واقع دفاع از نظام عليه حركت‌هايي است كه ممكن است ضد نظام تلقي شود.

 عماد افروغ، پژوهشگر مسايل سياسي - اجتماعي و نماينده پيشين مجلس نيز در گفت‌وگو با ايسنا ويژگي‌هاي پيروان واقعي امام (ره) و نيز راه‌هاي تشخيص وفاداران واقعي از مدعيان را تشريح كرد.

اين پژوهشگر مسايل اجتماعي به خبرنگار ايسنا گفت:« يكي از ملاك‌هاي جدايي طرفداران واقعي و طرفداران غير واقعي امام مي‌تواند همين مساله باشد كه طرفداران واقعي امام در تلاش مستمر براي فهم انديشه‌هاي امام هستند و مي‌كوشند تا با نظارت و نقادي خود، فاصله‌گيري‌ها از انديشه‌ها و سيره حضرت امام را فرياد بزنند و جلوي آن را بگيرند.»

اين نماينده پيشين مجلس اظهار كرد:« براي تميز دادن وفادار واقعي و صادق راه امام (ره) از وفادار كاذب اين راه بايد به ميزان درك و عمل آنها به انديشه‌هاي امام (ره) نگاه و استناد كرد.»

افروغ با بيان اين‌كه نسبتي بين پيروان و طرفداران واقعي امام(ره) با انديشه‌هاي ايشان وجود دارد، تصريح كرد:« به ميزاني كه انديشه‌هاي امام خوب فهم و عمل شود، مي‌توان وفادار واقعي را از وفادار غير واقعي تميز داد.انديشه‌هاي امام از يك عمق، جامعيت و انبساطي برخوردار است كه مي‌توان آن را ملاك داوري بسياري از سياست‌ها و رفتارها قرار داد و منحصر به تميز و تشخيص وفادار واقعي از غير واقعي نيست. فهم انديشه‌هاي امام كار ساده‌اي نيست و توقع نداريم كه همگان اين انديشه را بشناسند و به جامعيت آن پايبند باشند، بلكه متناسب با اقشار و مخاطبان مختلف، مي‌توان گفت كه توقع اين است كه كدام قشر با كدام سطح و لايه از انديشه‌هاي امام (ره) آشنا باشد.»

افروغ با تاكيد بر اين‌كه انديشه‌هاي امام در جامعيت خود مي‌تواند يك وجه تمايز باشد، تصريح كرد: « علاوه بر انديشه‌ها، بحث سيره‌ عملي امام يعني نحوه‌ سلوك و مواجهه ايشان با پديده‌ها و موضوعات مختلف نيز مي‌تواند ملاك داوري ديگري باشد، يعني سيره نظري مربوط به انديشه‌هاي امام، يك تجلي نيز در سيره‌ عملي ايشان دارد كه بايد به هر دوي اين‌ها توجه و عنايت شود.»

وي در ادامه به چگونگي تشخيص و شناخت عامه مردم نسبت به انديشه‌ها و پيروان راستين امام اشاره كرد و افزود: «آنها وظيفه دارند كه متناسب با وقت و سطح سواد و معرفت خود به برخي از آثار امام رجوع كنند. مردم عادي وظيفه دارند كه فرصتي يا در روز يا هفته به اين اختصاص بدهند كه با آثار امام به صورت مستقيم آشنا شوند و آب را از سرچشمه بنوشند؛ چراكه وقتي اين انديشه‌ها فيلتر مي‌خورد و با واسطه‌هايي روبرو مي‌شود، خواه‌ناخواه بهره‌برداري سياسي، گروهي و جناحي و به اصطلاح رنگ تعلق به خود مي‌گيرد و اين رنگ‌هاي تعلق موجب مي‌شود كه پيام آن‌طور كه بايد و شايد منتقل نشود.»

وي همچنين همراهان امام در زمان حيات ايشان و كساني كه مستقيما از امام شناخت دارند، را منبع ديگري براي شناخت انديشه‌ و پيروان راستين امام عنوان كرد.

اين پژوهشگر مسايل اجتماعي، قانون اساسي را يكي ديگر از منابع شناخت در اين زمينه برشمرد و ادامه داد:« فراموش نكنيم كه قانون اساسي، مورد تاييد امام بود و اگر ايشان اين قانون را تاييد نمي‌كرد، جنبه قانوني به خود نمي‌گرفت، بنابراين خود قانون اساسي نيز مي‌تواند در يك سطح، معرف انديشه امام باشد.»

حجت‌الاسلام والمسلمين قاسم روانبخش، سخنگوي ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه، به خبرنگار ايسنا گفت: ياران امام كساني هستند كه ويژگي‌هاي حضرت امام را در خود داشته باشند يا حداقل در درجات پايين‌تر از اين ويژگي‌ها برخوردار باشند و تلاش كنند كه اين ويژگي‌ها را در خود قوي‌تر كنند.

وي ادامه داد: ياران راستين امام داراي ايمان هستند، به هويت اسلامي توجه ويژه دارند، از بصيرت و دشمن شناسي لازم برخوردار بوده و ولايت‌پذير هستند و در راستاي خط ولايت و قانون حركت مي‌كنند و براي گسترش عدالت تلاش دارند.

وي افزود: اين افراد پاك دست هستند، با مفاسد مبارزه مي‌كنند و از اشرافي‌گري و خوي كاخ نشيني پرهيز مي‌كنند و در راستاي گسترش تحقق فرهنگ ساده زيستي تلاش مي‌كنند.

روان‌بخش با بيان اين‌كه طرفداران راستين امام در جهت خدمت به مردم و پيشرفت و تعالي همه جانبه مردم تلاش مي‌كنند، گفت: آنها در واقع خدمت به مردم را عبادت مي‌دانند، اين افراد در راستاي نهادينه كردن آزادي به معناي واقعي كلمه در چارچوب اسلام تلاش مي‌كنند.

اين عضو هيات علمي پژوهشكده امام خميني(ره)، شجاعت و ايستادگي در برابر مستكبران و زياده خواهان و پرهيز از رفاقت بازي در كارها را از ديگر ويژگي‌هاي طرفداران راستين امام عنوان كرد.

فرزند چهارمين شهيد محراب حجت‌الاسلام والمسلمين اشرفي اصفهاني،نيز با انتقاد از كمرنگ شدن معرفي چهره‌ امام خميني(ره) در جامعه، ايثارگري و فداكاري را از جمله ويژگي‌هاي پيروان راستين ايشان عنوان كرد.

اشرفي اصفهاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، افزود: پيروان راستين امام، ايشان را به عنوان ولي فقيه و جانشين بر حق امام عصر(عج) مي‌شناختند و اطاعت از ايشان را بر همگان واجب مي‌دانستند.

وي با اشاره به خاطره‌اي از پدر شهيد خود گفت: آيت‌الله اشرفي اصفهاني بارها و بارها مي‌گفتند كه اطاعت از امام و ولي فقيه بر همگان، حتي بر فقها و مجتهدين ديگر واجب است.

وي هم‌چنين با اشاره به اين‌كه بزرگاني بودند كه در عمل نشان دادند كه بايد مطيع ولي فقيه باشند و حتي به قيمت خون خود نيز اين مطلب را به اثبات رساندند، يادآور شد: شهداي محراب، شهداي هفتم تير، شهيد بهشتي، شهيد مفتح، شهيد مطهري و شهداي ديگر فدايي امام بودند و براي تحكيم انقلاب و نظام جمهوري اسلامي از جان خود نيز مايه گذاشتند؛ بنابراين بهترين معرف براي شناخت ياران امام(ره)، ايثارگري، فداكاري و جانبازي است كه هم شخصيت‌هاي بزرگ و هم توده عظيمي از مردم در طول دفاع مقدس و توطئه‌هاي اوايل انقلاب اين مساله را نشان دادند و اين عظمت و جايگاه امام(ره) را نشان مي‌دهد.

 سيد كماالدين سجادي، دبيركل جامعه‌ اسلامي كارمندان، نيز به ايسنا گفت: پيروان راستين حضرت امام كساني هستند كه آرمان‌ها و افكار ايشان را به طور كامل باور دارند و به آن «عامل» هستند.

سجادي اظهار كرد: پيروان راستين حضرت امام در هر مقطع زماني در جهت حفظ و تعالي نظام و حمايت از محكمات آن همچون قانون اساسي، اصل مترقي ولايت فقيه و جنبه‌هاي جمهوريت و اسلاميت نظام به طور توامان فداكارانه ايستاده‌اند.

وي افزود: با توجه به اين‌كه پس از ارتحال حضرت امام، جانشين برحق ايشان يعني مقام معظم رهبري بهترين شارع افكار و راه حضرت امام هستند، تبعيت از مقام معظم رهبري به معني پيمودن دقيق راه و خط امام محسوب مي‌شود. در اين زمان كه ما در آن هستيم، كساني كه به نداي رهبري توجه كامل دارند و در مسير ايشان حركت مي‌كنند، همچنين كساني كه در حال حاضر گفتمان پيشرفت و عدالت و برنامه‌هايي چون سند چشم‌انداز را مورد توجه قرار داده‌اند، ادامه دهندگان راه حضرت امام(ره) قلمداد مي‌شوند.

دبيركل جامعه‌ اسلامي كارمندان همچنين با بيان اين‌كه مدعيان راه حضرت امام كساني هستند كه در شعارها و بيانيه‌هايشان فقط از خط و راه امام دم مي‌زنند، ولي نسبت به سفارشات و توصيه‌هاي حضرت امام بي‌اعتنا هستند، ادامه داد: رفتار اين افراد به اندازه كافي به ميراث حضرت امام كه نظام مقدس جمهوري اسلامي است صدمه زده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين  ابراهيمي ،عضو ارشد جامعه‌ روحانيت مبارز، نيز به ايسنا گفت: معتقدان به اسلام، نظام و رهبري پيرو راستين حضرت امام (ره) هستند.

 ابراهيمي گفت: پيروان راستين حضرت امام (ره) كساني هستند كه اسلام را قبول داشته باشند، انقلاب و نظام اسلامي را قبول داشته باشند، به امام (ره) به عنوان رهبري مقتدر معتقد باشند و مقام معظم رهبري را هم قبول داشته باشند. ما معتقديم كساني كه از امام (ره)، مقام معظم رهبري، اسلام و انقلاب تبعيت كرده‌اند و بر اين اصول پايدار بوده‌اند پيرو حضرت امام (ره) و يا به عبارتي خودي هستند.

نماينده‌ مردم بيرجند در خانه ملت، در خصوص چگونگي تشخيص پيروان راستين حضرت امام (ره) از مدعيان اين راه، گفت: اين افراد را مي‌توان در عمل از يكديگر تشخيص داد. خيلي‌ها ادعا كردند اما در عمل مانده‌اند؛ اما كساني كه پيرو واقعي باشند افرادي هستند كه رفتارشان بتواند گفتارشان را تاييد كند.

عليرضا محجوب، دبيركل خانه كارگر، گفت: اسلام امام(ره) يك اسلام ايجابي و اسلام وحدت بود و امروز پيروان راستين حضرت امام(ره) نيز بايد در همين راه حركت كنند؛ به اين معنا كه اسلام پيروان راستين حضرت امام(ره) نيز نبايد سلبي باشد.

محجوب در گفت‌وگو با ايسنا،‌گفت: شعار معروف حضرت امام «همه باهم» بود و اين همان شعاري است كه همچنان بر سر در جهاد سازندگي نيز حك شده است؛ لذا اگر بخواهيم مسلك بنيانگذار انقلاب را در يك جمله توصيف كنيم همين مسلك همه با هم است.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين تاكيد كرد كه باور به ولايت فقيه نيز يكي از اصول مهم راه امام است..

محجوب همچنين گفت: ‌در آن دوران برخي، كج رفتاري‌هايي داشتند اما ايشان حتي هيچ گاه كج رفتارها را متهم به غير نمي‌كردند. سراسر صحبت‌ها و فرمايشات ايشان حتي نهيب‌ها و فريادهايشان جنبه تربيتي داشت و باعث رشد مي‌شد. امروز نيز هر كس در راه رشد و تربيت اسلامي قدم بردارد، در مسير خط امام حركت كرده است.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت:‌ خط امام(ره) خط همه كساني است كه به ولايت فقيه باور دارند؛ چرا كه معتقدند هر ولي فقيه به غير از حضرت امام(ره) همان ارج و قرب ايشان را دارند و نمي‌توان ولايت فقيه را مختص يك شخص كرد.

سيد شهاب‌الدين صدر، نايب رييس دوم مجلس و عضو ارشد فراكسيون اصولگرايان مجلس نيز تصريح كرد: افرادي كه پيرو راستين حضرت امام(ره) هستند بايد همان آرمان‌هايي كه ايشان به آن معتقد بوده و آنها را دنبال مي‌كردند را به طور كامل و جامع دنبال كنند و يكي از آن مسائل، حفظ نظام و جمهوري اسلامي است.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه همه‌ پيروان امام(ره) بايد حفظ نظام اسلامي را به عنوان اصل اولي دنبال كنند، گفت: همه بايد تلاش كنيم تا اين نظام از گزند تهديدات، اعم از توطئه‌هاي داخلي و عوامل خارجي، محفوظ بماند.

دبيركل انجمن اسلامي پزشكان ايران معتقد است كه خط امام(ره) در داخل و خارج خط شفافي است كه پيروان آن، بايد آن را دنبال كنند.

وي افزود: يادگار ارزشمندي كه امام براي انقلاب و ما گذاشتند موضوع ولايت فقيه و قانون اساسي است. اگر راه امام(ره) را ادامه مي‌دهيم بايد با وحدت كلمه، همدلي و هماهنگي، بدون تفرقه و شكاف بين اقشار مختلف مردم، پيرو رهنمودهاي امام و رهبري حركت كنيم تا از تهديدات به سلامت عبور كرده و مشكلات را حل كنيم.

محمد رضا تابش،دبيركل فراكسيون خط امام(ره) مجلس، به ايسنا گفت: پيروان راستين حضرت امام كساني هستند كه در فرآيند عمل به منويات ايشان يا در مسئوليت‌ها و كارهاي مرتبط، ثبات قدم دارند و به خاطر اين‌كه در قدرت هستند يا نيستند، ترديدي در آنها از اين بابت حاصل نشده است.

تابش اظهار كرد:‌ كساني كه در عمل منويات و نظرات حضرت امام را ملاك عمل و چراغ راه خود قرار داده‌اند و در همه شرايط و فراز و نشيب‌ها به خط و راه امام پايبند بوده‌اند و توانستند اين پايبندي را در عمل به منصه ظهور برسانند را مي‌توان پيرو راستين امام(ره) ناميد. اين افراد كساني هستند كه حوادث روزگار، از قدرت خارج شدن و يا قدرت گرفتن، آنها را از پيروي از راه و خطي كه برگزيده بودند منصرف نكرده و البته تعداد اين‌ها خيلي زياد هم نيست، چرا كه متاسفانه در روزگار ما بيشتر افراد خود را با قدرت تنظيم مي‌كنند و همراه با قدرت تغيير مشي، منش و روش مي‌دهند.

اسدالله بادامچيان، عضو باسابقه حزب موتلفه اسلامي و نايب رييس كميسيون سياست داخلي و امور شوراهاي مجلس، نيز  وحدت‌گرايي و همگرايي، ايمان عملي به انقلاب و ارزش‌هاي امام(ره)، التزام به قانون اساسي و خط اصيل ولايت فقيه را از جمله ويژگي‌هاي پيروان راستين حضرت امام خميني(ره) در شرايط فعلي كشور برشمرد.

بادامچيان در گفت‌وگو با ايسنا، التزام عملي به خط امام(ره) و رهبري را از مهم‌ترين ويژگي رهروان خالص و صادق امام عنوان كرد و گفت: كسي نمي‌تواند مدعي باشد كه در خط امام حركت مي‌كند؛ اما ولي فقيه زمان را قبول نداشته باشد. به اين معنا كه تاكيد بر اعتقاد به ولي فقيه در كنار اعتقاد به امام ضروري است.

بادامچيان با تاكيد بر اين‌كه در شرايط فعلي آنها كه به رهنمودهاي ولايت فقيه عمل مي‌كنند،‌ مي‌دانند كه اعتقاد به نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي، اصل ولايت فقيه عادل و خط امام، مبناي اصولگرايي است، ادامه داد: پيروان راستين امام به جاي منازعات و دعواهاي جناحي و گروهي، خط اصيل امام و رهبري را دنبال مي‌كنند.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس اخلاص، تزكيه و تقوا، مقابله با استكبار جهاني و آمريكا و اسلام آمريكايي و اسلام متحجر را از ديگر ويژگي‌هاي رهروان راستين بنيان‌گذار انقلاب برشمرد.

پرويز سروري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، نيز با اشاره به برخورد حضرت امام(ره) با نوه خود اظهار كرد: برخورد قاطع با مفاسد اجتماعي و اقتصادي، كه با ارزش‌هاي جامعه در تضاد هستند، از ويژگي‌هاي راه امام (ره) است.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اين‌كه توسعه‌ اسلام به عنوان خط تعيين‌كننده انديشه‌هاي امام(ره) است،به ايسنا گفت: از ديگر ويژگي‌هاي امام(ره) آن است كه در مسائل سياست خارجي، قاطعيت در برابر كفار و رحمانيت در برابر مردم داشتند، لذا مدعيان خط امام(ره) بايد به آن التزام داشته باشند.

وي با اشاره به كساني كه ولايت فقيه را مختص به امام خميني(ره) مي‌دانند، گفت: حضرت امام(ره) مهم‌ترين ويژگي حركت خود را در موضوع ولايت فقيه عنوان كردند و به همين دليل بحث ولايت‌مداري از ويژگي‌هاي پيروان راستين راه و خط امام (ره) است.

علي عباسپور، نماينده مردم تهران در مجلس،نيز  با بيان اين‌كه تاكيد حضرت امام (ره) بر حركت در چارچوب قانون اساسي و اهداف جمهوري اسلامي ايران بود، گفت: يكي از مشخصه‌هاي پيروان راه و خط امام(ره) قانون‌گرايي و تبعيت از قانون است.

عباسپور تهراني‌فرد در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: پيروان راستين خط امام(ره) نبايد با حرف‌هاي تفرقه‌انگيز و تهمت‌هاي ناروا جامعه را گروه گروه كنند، بلكه بايد به دنبال وحدت و يكپارچگي باشند.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ثمره عمر حضرت امام (ره) را تشكيل حكومت اسلامي دانست و گفت: اعتقاد به حكومت جمهوري اسلامي ايران، عدم جدايي دين از سياست، تبعيت از ولايت مطلقه فقيه از ويژگي‌هاي پيروان خط امام (ره) است.

نماينده مردم تهران،« تضاد در عمل و گفتار»، «عدم پايبندي به قوانين مجلس» ،« تضعيف اقتدار قواي سه‌گانه» و« تشكيك در اصول حضرت امام (ره)» را از ويژگي‌هاي مدعيان دروغين خط امام (ره) دانست.

علي محمد حاضري،دبير كل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها،نيز اظهار كرد: پيروان راستين امام (ره) كساني هستند كه با انديشه‌هاي امام برخورد گزينشي نمي‌كنند.

حاضري در گفت‌وگو با ايسنا، تاكيد كرد: يكي از شاخص‌هاي برجسته انديشه امام اين است كه امام مردم‌گرا بودند و از ابتدا عليه استبداد شاه قيام كردند.

وي  گفت: اصل تقدم اخلاق و معنويت و ديانت بر سياست از جمله ويژگي‌هاي انديشه امام خميني محسوب مي‌شود. بر اساس انديشه امام، براي تحقق و حفظ قدرت، انجام هر كاري مجاز نيست و اين مساله نيز از نكات مهمي است كه در انديشه ايشان وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز، نيز به ايسنا گفت: هركس گفتار و پندار امام(ره) را در خود جلوه دهد، از پيروان امام (ره) محسوب مي‌شود.

 اكرمي در ارزيابي از ويژگي‌هاي پيروان راستين خط، انديشه و راه امام (ره) افزود: ارادتمندان و پيروان حضرت امام (ره) كساني هستند كه اولا امام را از راه رفتار، گفتار و اعتماد و پندار و باور‌هاي ايشان بشناسند. هم‌چنين اين افراد بعد از شناخت بايد به رفتار، كردار و پندار‌هاي امام (ره) باور داشته و آنها را بپذيرند و قبول كنند و نكته سوم اين‌كه بكوشند به اندازه‌اي كه برايشان ميسور است، همان گفتار و پندار را در خودشان جلوه داده و در خود عملي كنند، لذا اين افراد پيروان امام (ره) محسوب مي‌شوند.

اكرمي ادامه داد:مساله احترام، حرمت و كرامت انساني براي امام (ره) بسيار ارزشمند بود و مي‌كوشيد در گفتار و رفتار خود، حرمت و كرامت افراد را نشان دهد. هم‌چنين در كارهاي خود قاطع و جدي بود. اگر به مطلب و باوري مي‌رسيد، ديگر زمان و مكان براي ايشان مطرح نبود. از هر فرصتي استفاده مي‌كرد تا آن حرف را بزند و تصميمي را عملي كند و آن موضوع اجرايي شود. لذا پيروان ايشان نيز بايد چنين ويژگي‌هايي داشته باشند.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد: اگر هركسي در هر جايگاهي كه هست حداقل خود را با وصيتنامه حضرت امام (ره تطبيق كند، مي‌فهميم كه او واقعا مريد امام(ره) و امام(ره) مراد اوست يا خير.

حجت‌الاسلام والمسلمين حميد رسايي،نماينده‌ اصولگراي تهران در مجلس، نيز تصريح كرد: كسي‌كه امروز دشمنان براي او كف و سوت بزنند، جزء مدعيان است، نه پيروان راستين امام (ره).

رسايي به ايسنا گفت:پيروان راستين حضرت امام (ره) كساني هستند كه دقيقا در مسير و خطي كه ايشان تعريف كرده بودند، حركت كنند. مهم‌ترين ويژگي‌هايي كه از نظر امام(ره) به عنوان يك شاخص و معيار براي ما مي‌تواند به حساب آيد، اين است ‌كه با دشمنان امام، دشمن و با دوستان ايشان، دوست باشيم. به همين دليل امام(ره) بارها و بارها به ما در اين مورد تاكيد كرده و ملاك‌هايي را هم ياد‌آور شده‌اند.

وي همچنين تصريح كرد: يك ويژگي و شاخصه مهم ديگر حضرت امام (ره)، مردم‌داري و توجه به محرومان و مستضعفان بود، تا جايي كه ايشان مي‌فرمودند تا كسي نداند فقر و گرسنگي چيست نمي‌تواند به فكر فقرا و مستمندان باشد. امام(ره) جنگ بين فقر و غنا و جنگ بين راحت‌طلبي و رفاه و مبارزه را هميشگي مي‌دانست، لذا اين‌ها از جمله ويژگي‌هاي بارز و مهم حضرت امام (ره) به حساب مي‌آمد.

رسايي در ارزيابي از چگونگي تشخيص مدعيان از پيروان راستين حضرت امام (ره) نيز گفت: كسي كه عملش با گفتارش دوتا باشد، به عنوان مدعيان به حساب مي‌آيد. اگر كسي مدعي پيروي از خط امام (ره) باشد، ولي امروز دشمنان امام (ره) براي او كف و سوت بزند، او جزء مدعيان است. كسي كه در زندگي خود به دنبال رفاه‌طلبي است، اما ادعاي مبارزه مي‌كند، نيز جزء مدعيان خط امام (ره) به حساب مي‌آيد.

فاطمه آليا،عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي،نيز به ايسنا گفت: پيروان راستين امام (ره) كساني هستند كه علاوه بر احترام به شخصيت ايشان، هميشه مقيد به عمل در چارچوب انديشه‌هاي امام (ره) هستند.

آليا تبلور انديشه‌هاي امام (ره) را در نظريه «ولايت فقيه» دانست و گفت: پيروان راستين امام (ره) پيرو ولي فقيه هستند، زيرا حضرت امام (ره) در تبيين تاثير ولايت فقيه در تحولات، جايگاه ويژه‌اي دارند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد بر «دشمن‌شناسي» امام خميني (ره)، گفت: حمايت از آرمان‌هاي مردم فلسطين، مبارزه با رژيم اشغالگر صهيونيستي و شك كردن به تعريف و تمجيد دشمنان از موارد مورد تاكيد حضرت امام (ره) بوده است. بهترين محك براي تشخيص پيروان راستين امام (ره) و مدعيان دروغين ايشان تطبيق عملكرد افراد با انديشه‌ها و فرازهاي وصيت‌نامه‌ي حضرت امام (ره) است.

 لاله افتخاري، عضو هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، گفت: با شناخت شاخص‌ها و ويژگي‌هاي رفتاري حضرت امام(ره) مي‌توان گفت كساني كه براساس اين شاخص‌ها، ‌عملكردشان كاملا منطبق بر ويژگي‌هاي امام است، آنها نزديك‌ترين افراد به امام(ره) هستند و در مقابل كساني كه از اين شاخص‌ها فاصله بگيرند، به ميزان بعد آنها از اين شاخص‌ها، ‌دوري آنها از حضرت امام(ره) بيشتر مي‌شود.

افتخاري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار كرد:‌ حضرت امام(ره) ويژگي‌هايي داشتند و بر شاخص‌هايي تاكيد داشتند مثل وحدت، اطاعت از ولي فقيه، ‌تاييداتي كه ايشان نسبت به شخص مقام معظم رهبري داشتند، و همچنين دشمن‌شناسي، ‌حركت در مسير خلاف دشمن، خنثي‌سازي نقشه‌هاي دشمن، توجه به ارزش‌هاي اسلامي و پياده كردن اينها يا بسياري ويژگي‌هايي كه ايشان مطرح مي‌كنند مثل تلاش در جهت مشخص كردن خط بين دشمنان نظام و دوستان و پرهيز از اين‌كه صحبتي شود كه دشمنان نظام افراد را تاييد كنند. در واقع هر وقت آنها از ما راضي شدند، بايد بدانيم همانجاست كه ما دچار لغزش و آسيب شده‌ايم. همه اين ها ويژگي‌هايي است كه حضرت امام(ره) در فرمايشاتشان بر آن تاكيد دارند، بنابراين كساني كه نسبت به اين فرمايشات امام(ره) بيش از همه پايبند باشند و ولايت‌پذيري آنها از همه قوي‌تر باشد و در راه ولايت بيش از همه حركت كنند، پشتيبان و گوش به فرمان ولايت باشند و توجه به عدم وابستگي به شرق و غرب مدنظر آنها باشد ،بيش از هر كسي به امام نزديك هستند؛ هرچند كه از نظر نسبت با امام هيچ رابطه‌اي نداشته باشند و شايد اصلا امام را نديده باشند.

نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: در غير اين صورت هر قدر افراد از اين ديدگاه‌ها چه در عمل و چه در گفتار فاصله بگيرند، به همان نسبت از حضرت امام (ره) دورند؛ هرچند كه نزديك‌ترين افراد به ايشان باشند.

 مسعود پزشكيان ، عضو دولت اصلاحات و عضو فعلي فراكسيون اقليت مجلس، نيز به ايسنا گفت: آنها كه ادعاي همخواني با راه و فكر امام خميني(ره) را دارند، بايد در عمل‌ اين ادعا را ثابت كنند، نه در گفتار و كلام‌شان. پيروان راستين حضرت امام بايد بر اساس شاخص‌ها شناسايي شوند،اين شاخص‌ها در مباحثي همچون عدالت، راستگويي و ... قابل تشخيص است.

نماينده تبريز در مجلس با اشاره به برخي ويژگي‌هاي شخصيتي بنيانگذار انقلاب خاطرنشان كرد: حضرت امام(ره) به دنيا وابستگي نداشتند و پست و مقام برايشان مهم نبود. ايشان شانتاژ نمي‌كردند، دروغ نمي‌گفتند و با آبروي هيچ كس بازي نمي‌كردند.

پزشكيان با بيان اين‌كه گذشته افراد يكي از ملاك‌هاي تشخيص ادعاي اشخاص در پيروي از خط امام است، در عين حال با اظهار ناخشنودي از برخي عملكردها در محدود كردن دايره پيروان خط امام(ره) عنوان كرد: حضرت امام وقتي يك پيام مي‌دادند آن پيام قادر بود كه يك بسيج عمومي ايجاد كند كه در اين بسيج عمومي انواع و اقسام اشخاص با افكار متفاوت وجود داشت و امام همه را به عنوان ملت ايران قبول داشتند.

پزشكيان با اشاره به نامه هشت ماده‌اي حضرت امام(ره) ، عنوان كرد كه بنيانگذار انقلاب تجسس در زندگي افراد و بردن آبروي مردم و فاش كردن اسرار زندگي آنها را به هيچ عنوان برنمي‌تابيد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسينيان،رييس كميسيون سياست داخلي و امور شوراهاي مجلس، نيز به ايسنا گفت: مسوولان و بانيان احياي خط امام(ره) بايد مباني فكري ايشان را براي مردم همواره يادآوري كرده و اينان وظيفه دارند كه به مردم تفهيم كنند كه امام(ره) چه مي خواست ، چه آرزويي داشت و براي رسيدن به آرمان هاي خود چه اقداماتي انجام داد.

حسينيان در گفت‌وگو با ايسنا،خاطرنشان كرد: امروز افرادي كه لباس وارونه پوشيده و به نام حضرت امام(ره) مي‌خواهند، اسلام آمريكايي را در كشور حاكم كنند، بايد به مردم معرفي شوند تا پيروان راستين حضرت امام (ره) از اهل نفاق متمايز گردند.

وي با تاكيد به اين‌كه پيروان راستين بنيانگذار انقلاب كساني هستند كه خط امام و آرمان‌هاي امام (ره) را دنبال مي كنند، افزود: اگر بخواهيم در يك كلمه آرمان و خط امام(ره) را توصيف كنيم، بايد گفت كه آرمان حضرت امام (ره) حاكميت اسلام ناب محمدي (ص) در سر تا سر جهان بود.ما بايد تلاش كنيم كه پرچم اسلام به اهتزاز در آيد و اين آرمان حضرت امام(ره) بود و امروز هر كس يار واقعي ايشان است، بايد حركتش در اين مسير باشد.

به گفته حسينيان، در شرايط امروز كشور هر كس كه به اسلام اصيل پايبند است و براي حاكميت اسلام تلاش مي كند، امروز و فردا و آينده در خط امام (ره) معرفي مي‌شوند.

اين نماينده اصولگراي مجلس همچنين بر لزوم تمايز قائل شدن بين اهل نفاق و پيروان راستين امام راحل تاكيد كرد.

مصطفي كواكبيان، دبير كل حزب مردم‌سالاري،نيز به ايسنا گفت: پيروان راستين حضرت امام(ره) گاهي مصداق آن داستان معروفند كه مادري حاضر نيست فرزند واقعي خود را از دست بدهد، ولو آن‌كه آن فرزند براي مدتي در دست نامادري افتاده باشد.

كواكبيان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با برشمردن ويژگي‌هاي پيروان راستين بنيان‌گذار انقلاب، عنوان كرد: ياران واقعي امام خميني نه در شعار، بلكه در عمل بايد تابع انديشه‌هاي تابناك آن حضرت باشند و اين انديشه‌ها را به صورت يكپارچه و منسجم باور كنند.نبايد اين‌گونه باشد كه بخشي از انديشه‌هاي امام(ره)، مثلا مربوط به « اسلاميت نظام» مورد توجه برخي قرار گرفته و « جمهوريت» را ناديده بگيرند و يا ابعاد مربوط به نقش و راي مردم را قبول كنند، اما ارزش‌هاي ديني و اسلامي را فراموش كنند.

وي با تاكيد به اين‌كه جامعيت انديشه‌هاي حضرت امام(ره) را بايد با تمام وجود پذيرفت و پيروان راستين آن حضرت به همه زواياي مكتب سياسي ايشان پايبند باشند، ادامه داد: ياران دلسوز امام خميني(ره) كساني هستند كه از دستاوردهاي مهم آن بزرگوار با تمام وجود دفاع كنند. يعني براي تقويت هرچه بيشتر نظام جمهوري اسلامي بكوشند.

وي با بيان اين‌كه ممكن است برخي از اشكالات و نابساماني‌ها هم وجود داشته باشد، افزود: ياران امام بايد درصدد رفع اين نابساماني‌ها و اشكالات برآيند و نه اين‌كه در جهت تخريب چهره‌ي جمهوري اسلامي بخواهند كوچك‌ترين اقدامي انجام دهند.

نماينده‌ مردم سمنان در مجلس با يادآوري اين جمله از حضرت امام(ره) كه « حفظ نظام از اوجب واجبات است»، گفت: گاهي براي حفظ نظام بايد از مسائل شخصي و جناحي و گروهي هم گذشت. به عبارت ديگر به خاطر يك دستمال نبايد قيصريه را به آتش كشيد. هركس براي نظام بيشتر دلسوزي داشته باشد، قطعا بيشتر راهكارهايي ارايه خواهد داد كه اين نظام با بالندگي بيشتر تداوم يابد و در اين راستا حمايت از رهبري نيز بايد همواره مدنظر باشد.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس با برشمردن يكي ديگر از ويژگي‌هاي پيروان راستين حضرت امام(ره) گفت: ياران واقعي امام (ره) بايد از بيت شريف بنيان‌گذار جمهوري اسلامي حمايت و جانبداري كنند و اجازه ندهند كه اين بيت مورد تعرض و اهانت عناصر تازه به دوران رسيده قرار گيرد. شكي نيست كه حجت‌الاسلام‌والمسلمين حاج سيدحسن خميني، متولي اصلي در اين زمينه بايد مورد حمايت و تقويت قرار گيرد و برخي از مطبوعات و سايت‌ها كه با اندك بهانه‌اي به ايشان تعرض مي‌كنند، نبايد اجازه‌ي چنين اقدامي پيدا كنند. ما بر اين اعتقاديم كه كساني كه با امام خميني(ره) مخالف باشند، قطعا اين مخالفت را از بيت ايشان شروع مي‌كنند.

حسن غفوري‌فرد، نماينده اصولگراي تهران، نيز با بيان اين‌كه پيروان هر فرد، معتقدان و ملتزمان به خط‌مشي و سياست‌هاي آن فرد هستند، گفت: كساني كه خطوط اصلي حركت امام را درك كرده و تاييد مي‌كنند و در عمل پيرو آنها هستند، پيروان راستين ايشان به شمار مي‌آيند.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه روحيه مبارزه با سلطه اعم از مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي از جمله ويژگي‌هاي حضرت امام(ره) بود، گفت: بعضا ديده مي‌شود كه برخي‌ها با استبداد داخلي مبارزه مي‌كنند و در آغوش استعمار خارجي مي‌افتند و يا بالعكس، اين در حالي‌است كه امام(ره) از تئوري نه شرقي، نه غربي خود دست برنداشتند و حتي در سخت‌ترين شرايط استقلال فكري را در عمل نشان دادند.

وي عدالت‌طلبي، توجه به مردم و مستضعفان را از شاخصه‌هاي اصلي حكومت حضرت امام دانست و گفت: اگر كساني اعتقاد به يكي از اين شاخص‌ها را از دست بدهند، نمي‌توانند مدعي پيروي از حضرت امام باشند.

به گفته اين عضو جامعه اسلامي مهندسين، اگر كساني جمهوريت يا اسلاميت نظام را قبول نكنند، از خط امام(ره) به دور هستند. همچنين اگر كساني در اين شرايط فكرشان توجه استكبار جهاني باشد يا از قدرت‌هاي سلطه ترسي به دل داشته باشند، نمي‌توانند مدعي پيروي خط امام باشند.

غفوري‌فرد همچنين تصريح كرد: درصورتي كه افراد به راي مردم تمكين نكنند، يا به قانون مصوب مجلس التزام نداشته باشند، نمي‌توانند پيرو راستين خط امام(ره) باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، نيز در تشريح ديدگاه خود درباره اين پرسش كه «پيروان راستين راه امام(ره) چه كساني هستند؟»، با تاكيد براينكه پيروان راستين مجموعه ميراث امام(ره) را با جامعيت دنبال مي‌كنند؛ پيروي از ولايت فقيه، ساده‌زيستي، سازش‌ناپذيري با استكبارجهاني و مردم محوري را از جمله ملاك‌هاي شناسايي پيروان راستين امام(ره)، خواند.

مصباحي‌مقدم در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه مقام معظم رهبري اصول و مباني راه و انديشه امام (ره) را طي 21 سال گذشته به درستي رعايت كرده‌اند، ‌گفت:« مرحوم حاج احمد آقاخميني نيز در وصيت نامه‌اش خطاب به فرزندانشان تاكيد داشتند، مبادا از رهبري فاصله بگيريد.»

وي خطاب به مدعيان راه و انديشه امام (ره) گفت:« پيروان راستين راه و انديشه‌هاي امام خميني (ره) كساني هستند كه مجموعه ميراث امام را با جامعيت آن دنبال كند. طبيعتا اگر برخي از نظرات و انديشه‌هاي امام از سوي برخي پذيرفته شود و برخي ديگر به كنار گذاشته شود، به جرات مي‌توان گفت كه اين افراد پيروان راستين راه و انديشه‌هاي امام نيستند.»

وي اظهار داشت:« انديشه و راه امام(ره) در آغاز شروع نهضت در سال 1342 تا لحظه رحلت ايشان، يك روند را طي كرد و هيچ تغييري نكرد. حضرت امام(ره) در تمام عمر در فكر پياده‌سازي اراده و احكام الهي بر روي زمين بودند.»

وي اخلاص را بزرگترين ويژگي شخصيتي حضرت امام (ره) دانست و خاطرنشان كرد:«‌ امام براي شخصيت خودش هيچ شاني قائل نبود. اگر افراد، گروه‌ها، احزاب و جمعيت‌ها اين مشي را داشته باشند، همه چيز درست مي‌شود و دچار اختلافات مختلف نمي‌شوند. اگرچه امام از اختلاف سلايق استقبال مي‌كرد، ولي همواره معتقد بود اين اختلاف به معناي اختلاف در اصول نيست.»

مصباحي‌مقدم پيروي از اصول شريعت را جزو جداناپذير زندگي امام خميني(ره) عنوان كرد و افزود:« امام(ره) در اوج عرفان به عرفاني كه شريعت را برنمي‌تابيد و دست كم مي‌گرفت، انتقاد مي‌كرد. حفظ شريعت، التزام به شريعت و لوازم شريعت از اصول رفتار امام (ره) بود. اگر كسي مدعي حركت در راه امام (ره) است، ولي به شريعت التزام نداشته باشد، به قطعيت مي‌توان گفت ادعاي بدون پشتوانه‌اي دارد.»

وي تئوري ولايت فقيه امام خميني(ره) را مورد اشاره قرار داد و افزود:« امام(ره) مي‌فرمودند نگهبان ولايت فقيه باشيد، تا به كشورتان آسيبي نرسد. امام محور جامعه را ولي فقيه مي‌دانستند. لذا اگر كسي ادعاي پيروي راه امام(ره) را دارد، ولي اين اصل را در شعار و عمل كنار گذارد، ادعاي غيرواقعي كرده است.» 

وي همچنين ساده‌زيستي را شرط لازم براي در مسير ماندن مدعيان پيروي از راه و انديشه‌هاي امام خميني برشمرد و اظهار كرد:« امام تاكيد داشتند مديران و رهبران نظام اسلامي ايران بايد زندگي خود را با زندگي طبقات متوسط به پايين كشور تطبيق دهند. آنان نبايد با كاخ‌نشينان همنشين شوند، تا مبادا خوي كاخ‌نشيني در آنان اثر گذارد و موجب شود كه از توده‌هاي مردم فاصله بگيرند.»

نماينده مردم تهران سازش‌ناپذيري با استكبار جهاني را از ديگر مولفه‌هاي ياران واقعي امام(ره) برشمرد و تصريح كرد: «حضرت امام با نقش بر آب كردن نقشه‌هاي استكبار، نشان دادند قدرت اسلام بر قدرت جهنمي استكبار غلبه دارد.سازش ناپذيري امام با صهيونيزم اصل جدايي‌ناپذير مشي ايشان بود، لذا بايد گفت هر كس اندك تعلل و تسامحي در مقابله با استكبار و صهيونيزم كند، دروغ آشكاري گفته است.»

جواد آرين منش، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، نيز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، گفت: هدف حضرت امام(ره) چيزي جز حاكميت اسلام نبود، لذا پيروان راستين امام(ره)، پيروان اسلام هستند.

آرين‌منش اظهار كرد: رصد كردن ديدگاه‌هاي امام(ره)، مطالعه‌ي مكرر وصيت‌نامه‌ي ايشان، پيروي از رهنمودهاي رهبري و مبارزه عليه استكبار جهاني از وظايف پيروان راستين راه امام (ره) است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص تفاوت مجلس امروز با مجلس مورد انتظار امام(ره) نيز خاطر نشان كرد: امام(ره) انتظار داشت مجلس شوراي اسلامي در جهت محروميت‌زدايي، مقابله با فقر، فساد و تبعيض و تصويب قوانين راهگشا بوده و گام‌هاي بلندتري بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين درايتي نيز در رابطه با ويژگي پيروان راستين امام (ره) گفت: پيروان راستين امام (ره) كساني هستند كه به امام (ره) وفادار هستند و حرف و راه امام (ره) برايشان حجت است و از اين موضوع استفاده ابزاري نمي‌كنند.

مشاور رييس‌جمهور در دولت هشتم در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: آنها كه به راه امام (ره) معتقدند بايد بدانند امام فقط با اتكا به مردم و رضايت مردم توانست آنچه را كه بايد در مملكت اتفاق بيفتد رقم زند.

درايتي با بيان اين‌كه شناخت پيروان راستين امام (ره) از مدعيان سخت نيست، گفت: با گذشت 30 سال از انقلاب با توجه به برجسته شدن مبارزات امام (ره) از سال 42، با سابقه تاريخي مشخصي روبرو هستيم، پس امكان تشخيص افرادي كه همراهي‌شان با امام (ره) جدي، روشن و مشخص بوده است وجود دارد.

وي تصريح كرد: اينكه بعضا افرادي كه هيچ همراهي با امام (ره) نداشته‌اند امروز ادعايشان بيشتر است، كار را براي تشخيص مدعيان از پيروان راستين امام براي عوام كمي مشكل مي‌كند.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر، رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس، نيزتاكيد كرد: پيرو حضرت امام (ره) كسي است كه به گفتار و رفتار امام(ره) اقتدا كند و تنها شعار ندهد، بلكه به رهنمودهاي امام (ره) عمل كند.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: سخنان امام(ره) در مورد مقابله با استكبار جهاني، امور داخلي، ساده زيستي، به فكر محرومان بودن، پرهيز از تجمل و مصرف زدگي، ياري پابرهنگان و مستضعفان موجود است و پيروان راستين امام كساني هستند كه به اين سخنان عملا پايبند باشند.

رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس، با بيان اين كه كسي پيرو امام است كه در عمل به ايشان و رهنمودهايشان پايبند باشد، تصريح كرد: امروز راه امام همان راه رهبري است، اگر كساني با ولايت فقيه درگيري دارند يا به قانون تسليم نمي‌شوند ديكتاتورند؛ چون تسليم قانون و اراده‌ي ملت نمي‌شوند. چنين افرادي اگر از امام(ره) سخن بگويند مي‌گوييم دروغ مي‌گويند. چرا كه اگر راست مي‌گويند بايد در عمل به سخنان امام(ره) پايبند باشند.
به گفته وي، راستي‌آزمايي اين اظهارات آن است كه ببينيم افراد در عمل چه مي‌كنند، و الا شعار دادن و حرف زدن، كافي نيست.

بيژن نوباوه ،عضو اصولگراي كميسيون فرهنگي مجلس، نيز پيروان راستين امام (ره) را كساني كه سيره‌ي ايشان را درك كرده باشند، دانست و با يادآوري اين‌كه اين سيره‌ محدود به جغرافياي خاصي نبود ،تصريح كرد: امام (ره) نيز اين مساله را ثابت كردند، لذا همه‌ي دنياي اسلام ايشان را به عنوان يك رهبر آزادانديش مي شناسد كه اين بزرگ‌ترين خصلت حضرت امام است.

نوباوه در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب، افزود: در قرن حاضر روشن‌ترين خط، سيره حضرت امام (ره) است. يعني اگر بين شخصيت‌هاي تاريخ معاصر تعداد معدودي را بخواهيم انتخاب كنيم كه داراي خط و سلوك و سيره كاملا آشكار و مشخص باشند، امام(ره) در راس آنها قرار مي‌گيرد.

عضو كميته رسانه‌ و هنر مجلس تصريح كرد: امروز پيروان راستين حضرت امام(ره) كساني هستند كه سيره‌ي سياسي و معنوي ايشان را خوب درك كرده و افق‌هاي ديدشان وسيع‌تر از آن چيزي است كه در گذشته فكر مي‌كردند، يعني امام(ره)، شعار آزادي انسان‌ها را از زير يوغ استعمار و استكبار سر دادند و امروز رشد اسلام‌گرايي به خصوص در بين جوامع فقير و زير ظلم مانند سياهپوستان آمريكا و مردم تحت ستم آفريقا و حتي مردم تحت سلطه آمريكاي جنوبي و آمريكاي لاتين همه بر گرفته از سيره آزادي‌خواهانه حضرت امام(ره) است و هيچكس نمي‌تواند اين مساله را نفي كند.

نوباوه همچنين تاكيد كرد:كساني كه امروز اين سيره را ناديده مي‌گيرند و شعارهايي مي‌دهند، در واقع خودشان محدود فكر كرده و خودشان افراد محدودي هستند؛ چرا كه امام(ره) يك انسان بسيار بسيط و باز در امور سياسي ، مذهبي و بين‌المللي بود. ايشان با سيره‌اي كه ارائه كرد، بسيار در تقريب مذاهب اسلامي و از بين بردن اختلافات ميان فرقه‌هاي مختلف اسلامي موثر عمل كرد و امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب، حتي موردي از خطاي سيره حضرت امام عنوان نشده است.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ارزيابي از چگونگي شناخت مدعيان از پيروان راستين امام(ره) نيز، خاطر نشان كرد: زمانيكه كسي در برابر سيره‌ي حضرت امام(ره) كه سيره‌ي جهاني دارد و مساله‌ي اسلام را جهاني نگاه مي‌كند، خود را محدود مي‌كند. اين امر نشان مي‌دهد كه او نه خط امام(ره) را فهميده و نه اين‌كه اصلا ايشان را قبول دارد.

وي گفت: مدعياني كه امروز خط امام(ره) و مساله‌ي فلسطين را زير سوال مي‌برند، كساني هستند كه در ناآگاهي مطلق بسر مي‌برند.

ستار هدايتخواه، سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس،نيز تصريح كرد: معنويت‌گرايي و پايبندي به آموزه‌هاي اخلاقي و معنوي اسلام، از ويژگي‌هاي پيروان راستين حضرت امام (ره) است.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي از پيروان راستين خط، انديشه و راه امام گفت: امام و حركت ايشان تجلي عيني اسلام ناب محمدي (ص) بود، بنابراين پيروان راستين امام(ره) كساني هستند كه در همه عرصه‌هاي زندگي پايبندي به اسلام و آموزه‌هاي اسلام را از خود ظهوروبروز دهند و در واقع در همه عرصه‌هاي زندگي پايبند به اين آموزه‌ها باشند.

وي افزود: پيروي از خط امام(ره) يكسري مشخصات عيني دارد كه از مهم‌ترين و بارزترين آن تبعيت محض از ولايت فقيه است؛ چرا كه اساسي‌ترين انديشه‌ي امام در روزگار ما و منشاء حركت ايشان براي تشكيل حكومت اسلامي انديشه ولايت فقيه بوده است، بنابراين پايبندي به اين انديشه و تلاش براي ترويج اين تفكر يكي از ويژگي‌هاي بارز پيروي از راه و انديشه‌ حضرت امام (ره) است.

وي باورمندي به كارآمدي اسلام براي اداره‌ي جامعه در همه عرصه‌هاي زندگي و تلاش براي تحقق عيني و عملي اسلام در عرصه‌هاي مختلف زندگي را از ديگر ويژگي‌هاي پيروان امام (ره) دانست.

سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: استكبار‌ستيزي و مبارزه با ستم و استكبار در همه نقاط عالم، حمايت از مستضعفان و محرومان جهان و عدالت‌خواهي، معنويت‌گرايي و پايبندي به آموزه‌هاي معنوي و اخلاقي اسلام هم از مهم‌ترين ويژگي‌هاي پيروان راستين حضرت امام(ره) است.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين اسلامي، نماينده‌ اصولگراي مجلس، گفت: كساني كه عدل و انصاف دارند و به مردم خدمت صادقانه مي‌كنند اينها پيروان راستين امام (ره) و كساني‌اند كه در مسير امام گام برمي‌دارند، و در مقابل كساني كه از عدل و انصاف خارج شوند و از خدمت به مردم سر باز بزنند ولو اين‌كه فرزندان امام(ره) هم باشند اعتباري در انديشه‌ امام (ره) ندارند.

حسين اسلامي با تاكيد بر اين‌كه نزديك‌ترين افراد به امام (ره) اگر از مسير خدمت به مردم و عدل و انصاف خارج شوند هيچ‌گونه اعتباري ندارند، گفت: من معتقدم امام (ره) متعلق به تمام ملت ايران و يك شخصيت آرماني و الهي بشمار مي‌رود. در نتيجه نمي‌توان ايشان را به يك جماعت خاص اختصاص داد بلكه ايشان ذخيره‌اي الهي براي عصر حاضر بودند.

اين نماينده اصولگراي مجلس، يادآور شد: كساني كه به عنوان راست‌قامتان در راستاي فرمايشات امام (ره) و در مسير انديشه‌ي ايشان حركت مي‌كنند مسير بسيار پرسنگلاخ و سختي پيش‌رو دارند. در واقع نه كساني كه با امام (ره) بودند مي‌توانند بگويند كه ما پيرو راستين اماميم و نه مي‌توان گفت كساني كه با امام (ره) نبودند پيرو راستين امام (ره) نيستند. بلكه در اين زمينه ريزش و رويشي اتفاق افتاده است.

اسلامي تصريح كرد:كساني كه در مسير عدل، انصاف و خدمت خالصانه به مردم هستند پيروان واقعي حضرت امامند و اين افراد مي‌توانند هر كسي، در هر لباسي، هر سمتي و هر سني باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبداللهي ، نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري، نيز به ايسنا گفت: طرفداران راستين امام(ره) كساني هستند كه براساس شاخص‌ها، اصول و فروعي كه امام(ره) داشته‌اند حركت كرده و آنها را مدنظر قرار داده‌اند.

عبداللهي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه اين اصول و شاخص‌ها تدوين، نوشته و جمع‌آوري شده است، گفت: امام(ره) بر تداوم انقلاب و حركت در اين راستا و بر اصل ولايت فقيه تاكيد فراوان داشتند و در اين راستا مي‌گفتند پيرو ولايت فقيه باشيد تا به مملكتتان آسيبي نرسد، درواقع ايشان ولايت فقيه را عامل نجات جامعه عنوان مي‌كردند، امام بر مساله استكبارستيزي و مقابله با استكبار نيز تاكيد ويژه‌اي داشتند.

اين عضو جامعه مدرسين و حوزه علميه قم ادامه داد: كساني پيرو راستين امام هستند كه به شاخص‌ها و تاكيدات امام(ره) توجه داشته باشند، اگر كسي ولايت فقيه را قبول نداشته باشد و در برابر ولايت فقيه بايستد و موضع‌گيري‌هايش مبتني بر اسلام و استكبارستيزي نباشد نمي‌توان از اين فرد به عنوان پيرو راستين امام(ره) نام برد.

علي اسلامي‌پناه، عضو فراكسيون خط امام(ره) مجلس، به ايسنا گفت: نگاه يكسان و يكنواخت به همه ملت از جمله ويژگي‌هاي انديشه و افكار امام خميني (ره) است و كساني كه سيره عملي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي را قبول دارند، رهبروان واقعي راه، فكر و انديشه‌ي حضرت امام (ره) به شمار مي‌آيند.

وي افزود: امام خميني (ره) به عنوان شخصيتي كه حاصل تمام خوبي‌هاي يك ملت است، با ورود به عرصه‌ي جامعه انقلابي را راهبري كرد كه در طول تاريخ كشور و حتي در تاريخ ساير كشورها بي‌نظير بود؛ اكنون كه اين انقلاب به راه و كارش ادامه مي‌دهد، ما بايد به عنوان پيروان اين شخصيت بزرگ حافظ دستاوردهايي باشيم كه با كمك بنيان‌گذار انقلاب اسلامي و نثار خون شهيدان به بار نشست.

اسلامي پناه با تاكيد بر اين‌كه پيروان حضرت امام (ره) بايد به ارزش‌هايي همچون دين اسلام تكيه كنند، اظهار كرد: به دليل وجود اين ويژگي، قلب ما بايستي همواره براي خدمت به مردم آنچنان بتپد كه هميشه خدمت را پيشه خود ساخته و به قدرت و اقتدار غير محبت‌آميز رو نياوريم.از سوي ديگر بايستي نگاه يكساني به همه‌ي انسان‌ها داشت و شهروندان را به درجه يك و دو تقسيم نكرد.

وي  اظهار كرد:پيروان راستين حضرت امام خميني (ره) نبايد خود را نزديك به خدا، انقلاب و دلسوزتر و والاتر و فهميده‌تر از همه‌ي ملت بدانند؛ چرا كه همه‌ي ملت و ياران راستين حضرت امام دلسوز اين نظام جمهوري اسلامي و ارزش‌ها هستند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: كساني كه سيره عملي حضرت امام (ره) را قبول دارند، رهبروان واقعي ايشان هستند و كساني كه تنها تمايل دارند كه فقط نامي از ايشان بماند و به سيره‌ي عملي امام (ره) توجهي ندارند،‌مدعيان پيروي از راه امام(ره)‌هستند.

فاطمه راكعي ، دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش، نيز به ايسنا گفت:وصيت‌نامه و فرمان هشت ماده‌اي امام (ره) مبناي عمل و رفتار پيروان واقعي امام در عرصه‌هاي مختلف است و هركس با هر داعيه‌اي غير از اين رفتار كند، پيرو راستين حضرت امام نيست.

وي اظهار كرد: در رابطه با نوع زيست، زندگي، نوع رفتار با ديگران، نحوه‌ زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي، نوع رفتار با اعضاي خانواده و ... از سال‌هاي اول پيروزي انقلاب بسيار شنيده‌ايم كه همگي نمونه رفتار و فرهنگ اسلامي در شخصيت امام (ره) است.

اين فعال سياسي تصريح كرد: پيروان راستين امام (ره) كساني هستند كه هم به لحاظ ديدگاه‌ها و عملكردهاي اجتماعي و هم به لحاظ رفتارها و خصلت‌ها و سيره عملي، فردي، خانوادگي و اجتماعي شبيه امام (ره) و ادامه دهنده راه آن بزرگوار باشند.

راكعي، ساده‌زيستي، برخورد مناسب با زنان، برخورد مسوولانه و متعهدانه نسبت به مسائل مردم، متواضع بودن در مقابل مردم، مردم را اصل دانستن، احترام قائل بودن براي مردم، معتقد بودن به حفظ كرامت و عزت انسان‌ها و برخورد قيم‌مآبانه نداشتن با مردم را از ديگر خصلت‌هاي پيروان راستين امام دانست.

دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش افزود: كسي كه اين موارد را رعايت كند پيرو راستين امام (ره) است، حتي اگر به زبان نياورد و آنها كه خلاف اين باشند، حتي اگر صدايشان گوش عالم را كر كند كه پيرو امام هستند، همه تشخيص مي‌دهند كه پيرو راستين امام (ره) نيستند

 جهانبخش محبي‌نيا، عضو هيات رييسه مجلس، نيز تصريح كرد: پيروان راستين خط امام (ره)، امام را مصادره نمي‌كنند و ايشان را ابزاري براي نيات سياسي خود قرار نمي‌دهند.

محبي‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا،با بيان اين‌كه پيروان راستين امام (ره)، فرد را به امت مي‌رسانند، نه امت را به فرد، خاطر نشان كرد: تحجر، افراط، خودبيني و شخصيت‌سازي كاذب از راه امام (ره) فاصله بسياري دارد.

به اعتقاد وي، «دين»، «آزادي»، «توسعه» و «وحدت» معيارهايي براي تشخيص پيروان راستين خط امام (ره) از مدعيان دروغين آن هستند.

نماينده‌ي مردم مياندوآب با تاكيد بر اين‌كه رهروان راه امام (ره) پاسخگوي نيازهاي واقعي مردم هستند و از مردم جدا نمي‌شوند، گفت: آنها جامعه‌اي مي‌سازند كه در مقابل تمام مدعيان تفكرات زميني قابل دفاع باشد، در حالي كه مدعيان دروغين پيروي از راه امام (ره)، راديكاليسم كوري را بر جامعه حاكم مي‌كنند.

محبي‌نيا با بيان اين‌كه راه امام (ره) برآمده از اسلام است، گفت: اسلام دين سيرت و صورت است و به همين دليل بايد سيرت و صورت راه امام (ره) را در كنار هم پاس بداريم.

بهروز جعفري، نماينده مردم سميرم، نيز تصريح كرد: امروزه مشخص است كه بسياري از انديشه‌هاي امام (ره)در ارتباط با آمريكا، رژيم صهيونيستي و ساير مسائل مورد هجمه كساني قرار مي‌گيرد كه داعيه خط امام(ره) را دارند، ولي در واقع اين موارد را قبول ندارند.

بهروز جعفري در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي از ويژگي‌هاي پيروان راستين خط، راه و انديشه امام راحل گفت: پيروان راستين خط امام(ره) كساني هستند كه به افكار و انديشه‌هاي حضرت امام « نه در نظر، بلكه در عمل» و «نه در زمان حيات،‌بلكه بعد از رحلت» آن بزرگوار پايبند هستند.

وي افزود: اين پيروان به مباني عقيدتي امام(ره) پايبندند. عمده مباني عقيدتي حضرت امام(ره) نيز ولايت‌فقيه است، لذا اگر كسي معتقد به پيروي از امام(ره) است، امروز قطعا بايد به آن انديشه محكم پايبند باشد.

به نظر اين نماينده مجلس، هم‌چنين كسي كه ادعاي پيروي از خط و انديشه‌ي امام(ره) را دارد، نبايد آن را به‌صورت گزينشي و مقطعي داشته باشد، يعني جايي كه مورد نظرش باشد ،بگويد پيرو خط حضرت امام است و جايي كه مدنظر وي نيست، به آن عمل نكند.

وي همچنين به بحث دشمني با آمريكا، صدور انقلاب، تكيه بر ريشه‌ها و اصول انقلاب به عنوان نظرات خاص امام در اين موارد اشاره كرد و گفت: كسي كه مدعي خط و انديشه‌ي امام(ره) است، بايد همان ديد‌گاه‌ها را هم‌اكنون نيز داشته باشد.

جعفري تصريح كرد: در واقع حضرت امام، « جمهوري اسلامي و قانون اساسي » را به يادگار گذاشتند، لذا پيرو امام بايد اصول آن را به صورت كل قبول داشته باشد، نه به صورت مقطعي، گزينشي و سليقه‌اي.

وي ادامه داد: « جمهوري اسلامي» و « نظام قانون اساسي» هركدام يك مجموعه واحد هستند و همه اصول آن بايد در كنار يكديگر ديده شود، نه اين‌كه بخشي ديده شود و بخش ديگر ناديده گرفته شود. اگر افراد به اين مساله توجه داشتند، مي‌توان گفت پيرو راستين امام(ره) هستند.

نماينده مردم سميرم در ارزيابي از چگونگي شناخت مداعيان از پيروان راستين امام(ره) نيز گفت: امروز هركس كه به همه اصول قانون اساسي پايبند باشد، جزء پيروان است.  اگر امروز اطاعت از مقام معظم رهبري را اطاعت از امام(ره) قلمداد كنيم، مي‌توان ادعا كرد پيرو امام هستيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد خرسند، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي، نيز گفت: پيروي از يك شخص يا يك مكتب و تفكر در التزام عملي به آن فكر و انديشه حاصل مي‌شود.

خرسنددر گفت‌وگو باايسنا اظهار كرد: از آن‌جا كه حضرت امام(ره) موسس يك نظام مقدس بودند، ادعاي پيروي از ايشان وقتي قابل قبول است كه ما در همان خط و مسيري كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ترسيم كرده‌اند به صورت عملي گام برداريم.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اين‌كه نترسيدن امام از هيمنه ظاهري قدرت‌هاي استكباري و منفعل نشدن ايشان در برابر اين قدرت‌ها عاملي در خور توجه است، افزود: امروز كساني كه از خط و راه امام دم مي‌زنند ولي با قدرت‌هاي جهاني هم نوا مي‌شوند و نقطه منافع‌شان با اين قدرت‌ها گره مي‌خورد يا اين‌كه اين قدرت‌ها حامي اين افراد شده‌اند، بدانند كه نمي‌توانند ادعا كنند كه پيرو راه امام(ره) هستيم.

وي با بيان اين‌كه محوريت قرار گرفتن ولايت فقيه نيز يكي از شاخص‌هاي راه حضرت امام است، اظهار كرد: امام اين اصل را به منصه ظهور و مرحله عمل رساندند و طي آن نظام جديدي را در دنيا تعريف كردند، ‌نظامي كه هم مي‌تواند سعادت دنياي بشر و هم سعادت آخرت بشر را تامين كند.

وي افزود: بنا به فرموده امام خميني(ره) ولايت فقيه استمرار حركت انبياء است؛ بنابراين احياي نظام در گرو استمرا ولايت فقيه مي‌دانستند و مي‌فرمودند بهترين اصل قانون اساسي ولايت فقيه است و پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين مملكت آسيبي نرسد. اما شاهد بوديم كه پس از انتخابات سال گذشته افرادي در مقابل ولايت فقيه ايستادند، حال مي‌توان پذيرفت كه اين اشخاص در مسير راه حضرت امام حركت مي‌كنند؟

خرسند افزود: مثلا افرادي كه دم از خط امام مي‌زنند ولي در مقابل ولايت فقيه مي‌ايستند همچون كساني هستند كه دم از تابعيت از سنت پيامبر مي‌زدند اما در زمان حيات پيامبر و بعد از رحلت ايشان در مقابل رسول اكرم(ص) ايستادند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي افزود: امروز كساني از دموكراسي و راي مردم دم مي‌زنندن كه راي مردم را قبول ندارند و ارزشي براي راي مردم قايل نيستند و مي‌خواهند با قداره‌كشي و اخلال‌گري مقابل راي مردم كودتا كنند.با وجود چنين مشخصه‌هايي خود مردم بايد قضاوت كند و ببنيد چه كساني به راه و روش حضرت امام التزام عملي دارند.

مرتضي طلايي، عضو شوراي شهر تهران توجه ويژه به مردم و خدمت به آنها، نشان دادن كارايي حكومت ديني و اهميت دادن به وحدت و يكپارچگي در جامعه را از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي امام خميني (ره) عنوان كرد.

مرتضي طلايي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: يكي از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي حضرت امام، ارزش و جايگاهي بود كه ايشان براي مردم قائل بودند و امام به مردم و خدمت به آنها توجه ويژه‌اي داشتند و يكي از ويژگي‌هاي مريدان، پيروان و رهروان امام بايد اين باشد كه روحيه خدمتگزاري بدون منت به مردم را داشته باشند.

اين عضو شوراي شهر تهران افزود: يكي ديگر از ويژگي‌هاي امام اين بود كه در شرايطي كه همه مي‌گفتند حكومت ديني مفهوم ندارد و شكل نمي‌گيرد، حكومت ديني را شكل دادند بنابراين يكي از ويژگي‌هاي پيروان حضرت امام اين است كه كارآمدي نظام ديني را براي دنيا به نمايش بگذارند و نشان دهند كه دين مي‌تواند در تامين سعادت دنيا و آخريت جامعه اثرگذار باشد.

طلايي تاكيد كرد: مي‌توانيم بگوييم كساني كه جامعه را به وحدت، همدلي، صفا و صميميت دعوت كنند و براي حفظ اين انقلاب، كشور و خدمت به اين مردم دل بسوزانند و صادقانه، بدون ادعا و بدون منت به مردم خدمت كنند، نشانه‌هايي از امام و سيره ايشان دارند.

نجفقلي حبيبي، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز به ايسنا گفت: پيرو راستين امام(ره) بايد انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي ايشان را بشناسد و در عمل هم متناسب با زمان خود آن‌ها را پياده كند.

حبيبي با بيان اينكه گفتن اينكه من پيرو هستم، كافي نيست، با اشاره به اين‌كه از اين منظر، پيروان واقعي و حقيقي امام عده كمي مي‌شوند، گفت: عده‌اي ديدگاه‌هاي خود را بر آراء امام تحميل مي‌كنند و امام را درست نشناخته‌اند و در واقع حرف خود را به جاي امام مي‌زنند و متاسفانه اين روزها هم بسيار متداول شده است كه هركس به هر شكلي كه مي‌خواهد حرف‌هاي امام(ره) را مطابق سليقه خود نه مطابق واقعيت تفسير ‌كند، اين‌ها پيرو واقعي نيستند. عده‌اي هم ممكن است انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي امام را خوب شناخته باشند، ولي آن‌جايي كه مصالح و منافع شخصي، گروهي و دنياي آن‌ها مطرح مي‌شود، نتوانند به درستي به آن ديدگاه‌ها عمل كنند.

اين عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها گفت: بايد ديد فردي كه ادعاي پيروي از امام را دارد چقدر حاضر است براي حفظ مصالح اسلام از منافع شخصي خود عبور كند؟

وي، عدالت‌طلبي را نيز از ديگر ويژگي‌هاي پيروان راستين امام برشمرد و اظهار كرد: مدعيان پيروي از امام (ره) زياد هستند ولي كساني كه توانسته‌اند ايستادگي، پايداري و وفاداري كنند فراوان نيستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پیروان واقعی امام (ره)درکنج عزلت خون دل میخورند
بسمه تعالي آنقدر امروز شاهد دروغ گفتن هستيم آنهاي كه در پستهايي مشغول شدند وخود را خط امامي دانستند بعد از مدتي توزرد از آب درامدند كه ديگه نمي توان تشخيص راست يا درستي آنرا تشخيص داد وصيت امام اين بود نگذاريد پيشكسوتان جهاد وشهادت در پيچ وخك زندگي گرفتار شوند ولي متاسفانه اكنون بدترين اجحافها در حق اين قشرصورت ميگيرد واين اقايان وقتي دنبال پست ومقامند از نام فرزندان امام استفاده ابزاري ميكنند
از 45 نفر 40 نفر شون که اصولگرا هستند. اصلاح طلبان پس کجا قرار دارند. کمی هم انصاف داشته باشید.
بسمه تعالي بنده هم رزمنده جانبازي هستم كه در بابر مافياي نفتي ايستادم واكنون شش ماه است كه بيكار شدم هم نمايندگان وهم نهادرياست جمهوري ميدانند ولي هيچكدام علي رغم قولشان مشكل مرا حل نكردند كاش يكبار ديگر وصيت امام را بخوانند
بنام خدا . وي با بيان اين‌كه وقتي افراد به راه امام عمل كنند، پيروان واقعي اين راه خواهند بود، درباره برخي از مهمترين ويژگي‌هاي راه امام گفت: يكي از مهمترين ويژگي‌هاي راه امام، صداقت، پرهيز از دروغ، افترا، تهمت و غيبت است .اين بخشي از عبارات آقاي محتشمي است حتا اگر اين يك مورد ملاك قرار گيرد با ايشان مصداق پيدا نمي كند چرا كه دروغ و افتاريي بزرگ است اگر گفته شود امام خميني مخالف فلسطينيان و دفاع از حقوق مردم فلسطين بوده و يا آنرا مشروط به شرايط دانسته كه گاهي حمايت شود و گاهي نشود
کسی مثل "شکوری راد" که چند وقت پیش در دانشگاه علم و صنعت رسماً اعلام کرد ولایت فقیه را قبول ندارد ، چطور درباره ی حضرت امام ازش میپرسید ؟؟! حرفهای امثال اون که ارزشی نداره
چقدر اینها با هم فرق دارند. فقط می توانم بگویم : زنده باد اصلاحات.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان