بازدید 6976

پایان سفر سه روزه عراقچی به افغانستان

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان برای یک سفر سه روزه شامگاه روز جمعه (۲۱ آذر) در راس هیاتی جهت گفتگو با مقامات کشور افغانستان درخصوص مسائل مورد علاقه دو طرف وارد کابل شد و در ادامه سفر منطقه‌ای خود شامگاه روز یکشنبه کابل را ترک کرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ 14 December 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در این سفر معاون وزیر خارجه کشورمان با عبدالله عبدالله، رئیس شورایعالی مصالحه ملی افغانستان، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، حمداله محب، مشاور امنیت ملی، حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان و میرویس ناب، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان ملاقات کرد.

در این ملاقات‌ها مسائل روابط دوجانبه، روند صلح در افغانستان، مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی و نگرانی‌های مشترک دو طرف از جمله تروریسم، مواد مخدر و مشکلات ناشی از بیماری کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در ملاقات با همتای افغان خود، حملات تروریستی راکتی صبح روز شنبه به شهر کابل را محکوم کرده و ضمن تسلیت به مناسبت شهید و مجروح شدن جمعی از مردم بیگناه در این حمله، ابراز امیدواری کرد با برقراری صلح در افغانستان امنیت و آرامش در این کشور برقرار شود.

در جریان این سفر آخرین بخش‌های باقیمانده از سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور بین دو معاون وزیر خارجه مورد مذاکره قرار گرفت و به مرحله نهایی خود نزدیک شد.

قرار است این سند پس از نهایی شدن به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

درگفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی افغانستان، عراقچی با اشاره به اشتراکات فراوان و به هم پیوستگی دو ملت ایران و افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صلح و امنیت در افغانستان را به مثابه صلح و امنیت در ایران می‌داند و با توجه به پیشرفت‌های مقدماتی حاصله در گفتگو‌های بین‌الافغانی ضمن تاکید بر موضع دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از این گفتگو‌ها با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی آن کشور، به شمول طالبان، آمادگی کشورمان برای کمک به اجماع سازی و کمک به پیشبرد و موفقیت تلاش‌های صلح را اعلام کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: شرکت کنندگان در گفتگو‌های بین‌الافغانی بتوانند با حفظ دستآورد‌های مردم افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱، به ویژه قانون اساسی و ساختار سیاسی برآمده از آن، حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان از طریق انتخابات، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و... در کشورشان، به توافقی پایدار برای حل اختلافات و برقراری صلح دست پیدا کنند.

دو طرف افتتاح راه آهن خواف- هرات به دست روسای محترم جمهور دو کشور در روز ۲۰ آذرماه را یک تحول تاریخی مهم و تعیین کننده در جهت تسهیل و افزایش تجارت دوجانبه و اتصال اقتصاد افغانستان به بازار‌های جهانی دانسته و بر لزوم سرمایه گذاری جهت امتداد این خط آهن در مسیر جاده ابریشم با هدف تقویت ارتباطات منطقه‌ای و گسترش آن در سراسر افغانستان به عنوان یک پیش نیاز برای بهره برداری از منابع طبیعی و رشد و شکوفایی اقتصادی آن کشور تاکید کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران طرف افغان را به بهره گیری از این ظرفیت‌ها در اجرای قطعه چهارم راه آهن خواف – هرات که ساخت آن بر عهده دولت افغانستان است و همچنین اجرای سایر پروژه‌های خط آهن دعوت کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار