بازدید 8559

تکذیب گلایه‏ های احمدی نژاد از مجلس

کد خبر: ۱۰۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲ 01 June 2010
دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری دو روز پس از انتشار خبر سخنان محمود احمدی‎نژاد در جمع اعضای کمیسیون اصل نود، « همه سخنان منتسب به رئیس‎جمهور» را رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این دفتر در حالی بر انتشار اخبار موثق ریاست جمهوری تنها از کانال معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ایشان تاکید کرده و انتشار اخبار با استفاده از منابع «موهوم» و «ناشناس» را عملی غیرقانونی خوانده است که خبرگزاری فارس به عنوان تنها مرجع منتشر کننده این خبر در جوابیه‎ ای اعلام کرد: خبر منتشره به صورت غیر رسمی ازسوی یک مقام رسانه‌ای دولت دریافت شده و فایل صوتی وی نیز در این خبرگزاری موجود می‌باشد. این خبرگزاری که اتفاقا گرایش نزدیک به دولت دارد، در واکنش به اینکه دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری پیگرد قانونی انتشار اخبار محرمانه دولت را حق خود خوانده بود، از ارائه مستندات خود به مراجع ذی‎صلاح سخن گفته است!

ماجرای این تایید و تکذیب‎ها از آنجا شروع شد جمعی از اعضای کمیسیون اصل نود هفته گذشته به دیدار محمود احمدی‎نژاد رفتند تا درمورد مسائلی همچوم اجرایی نشدن برخی قوانین، شکایات مطروحه علیه دولت در این کمیسیون و بویژه شکایت نادران از رحیمی با رئیس‏جمهور گفت‎وگو کنند.  دیداری که پس از انتشار جزئیاتی از آن از سوی خبرگذاری فارس با واکنش تند نایب رئیس کمیسوین اصل نود مواجه شد که این دیدار را محرمانه خوانده و از انتشار جزئیات ان ابراز تعجب کرد. محمدابراهیم نکونام به خبرآنلاین گفته بود که این موضوع را پس از بازگشت به پایتخت پیگیری خواهد کرد. البته او هنوز از گلپایگان به تهران نرسیده، دفتر ریاست جمهوری اظهارات منتسب به رئیس جمهور را تکذیب کرد.

نخستین عقب نشینی دولت

اگرچه اینبار دفتر ریاست جمهوری اقدام به تکذیب اظهارات منتسب به رئیس جمهور درباره دروغ خواندن انحراف یک میلیاردی از اجرای بودجه 85، نمود اما این اولین باری نیست که چنین مطالبی از سوی احمدی‎نژاد مطرح می‎شود و اتفاقا تا پیش از این نیز هرگز تکذیب نشده بود.

این درحالی است که حتی تکذیب برخی اخبار از سوی سایت ریاست جمهوری و یا سخنگویان دولت، بعدها تایید می‎شد. کما اینکه بارها همین خبرگزاری فارس خبر برکناری وزیری را منتشر کرده بود که اغلب از سوی غلامحسن الهام سخنگوی پیشین دولت تکذیب می‏شد اما در فاصله چند روزه با آن، این اتفاق در قالب نامه‏ای رسمی از سوی رئیس جمهور رخ می‏داد!

البته باید گفت اظهاراتی از سوی رئیس جمهور برای کوچک شمردن نقش مجلس و جایگاه نمایندگان تازگی نداشته است. کما اینکه او در هنگام معرفی کابینه‎اش به مجلس نیز چنین مشیی در پیش گرفت و پس از آنکه به جای ارسال معرفی نامه وزرای ش به مجلس، انها را درقاب تلویزیون معرفی کرد؛ بار دیگر در دفاع از وزاری معرفی شده در مقابل موجی از انتقادات برآمده از سوی نمایندگان که حداقل 6-7 وزیر معرفی شده را فاقد صلاحیت خوانده بودند گفت: چطور به رئیس جمهوری که 24 میلیون رای آورده اعتماد نمی‏کنید و می‎گویید که وزرای معرفی شده ، رای اعتماد نمی‎آوردند. او حتی در دفاع رسمی از کابینه دومش در مجلس نیز از تریبون مجلس اعلام کرد که نمایندگان به اعتبار اعتماد به او به عنوان رئیس جمهور کشور، به وزرایش رای اعتماد دهند. او حتی نسبت به اعلام تذکر علی عباسپور نماینده تهران که درخواست نوبت برای صحبت در خلال سخنان رئیس جمهور در دفاع از لایحه بودجه، داشت نیز با لحن خاصی گفت: آن آقایی که آن عقب ایستاده‎ای بشین! این همه هر روز شما حرف می‎زنید بگذارید امروز هم من از تریبون مجلس حرف بزنم!

این‎بار هم احمدی‎نژاد به گونه‎ای دیگر به تفاخر آراء خود در قبال پایگاه و جایگاه اجتماعی و آراء نمایندگان پرداخت. به گفته رئیس‌جمهور کسی که با 6 هزار رأی نماینده شده خود را مصون و مبرا و نماینده مردم می‌داند اما خود این فرد، رئیس‌جمهور را با بیش از 24 میلیون رأی نماینده ملت نمی‌داند!؟ او به این بهانه به طرح سوال و استیضاح وزرایش از سوی نمایندگان انتقاد کرده و آن را منجر به اتلاف وقت وزرایش خوانده بود!

البته احمدی‎نژاد موارد دیگری را نیز در اتهام زنی به نمایندگان مجلس در پرونده ریاست جمهوری خود دارد. کما اینکه در آخرین مصاحبه تلویزیونیش در صداوسیما در سال گذشته مستقیما نمایندگان اقتصاددان مجلس را هدف قرار داد و با زیرسوال بردن سوابق علمی و اجرایی آنها، از اصلاحات مجلس بر لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها گلایه کرده و مصوبه نهایی مجلس را غیرقابل اجرا خواند.
چنانچه لحن نامه او به رئیس مجلس در اعتراض به اصلاح لایحه بودجه 87 در مجلس  و موارد دیگری از این دست را نیز به این فهرست بیافزاییم، شرح مفصلی می‎شود که از حوصله این مقال خارج است. تنها به یادآوری این نکته اکتفا می‎کنیم که احمدی‎نژادعلی‎رغم تمامی اتهاماتی که به مجلس می‎زند در جمع همین نمایندگان در سال گذشته از ستادی برای تخریب دولت خبر داده بود.

تایید و تکذیب انحراف یک میلیاردی بودجه

در حالی دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری اقدام به تکذیب همه سخنان منتسب به احمدی‎نژاد در جمع نمایندگان عضو کمیسیون اصل نود پرداخت که بخشی از اظهارات وی به تکذیب دوباره تخلف دولت در اجرای بودجه 85 باز می‎گشت. به این ترتیب مشخص نیست که تکذیبیه دفتر رئیس جمهور به معنی تایید این تخلف است یا نه؟ البته  احمدی‎نژاد پیش از این نیز بارها به این موضوع پرداخته بود. چه آنکه قرائت گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه 85 در فاصله دو ماهه با انتخابات ریاست جمهوری، این فرصت را به رقبای انتخاباتی او داده بود تا به نقد عملکرد اقتصادی دولت بپردازند و البته احمدی‎نژاد در تمامی این مناظره‎ها و حتی در وقت اضافه نیز گزارش دیوان محاسبات را دروغ خواند.

او این‏بار نیز بحث تخلف یک میلیون دلاری دولت را ضربه‌ای را به دولت نهم دانست و گفت: با اینکه این ادعا، کذب محض است، چرا کمیسیون اصل 90 در این زمینه احقاق حق نکرد؟ البته رئیس جمهور درحالی این اتهام را تکذیب کرد که دو روز پیش از انتشار این خبر رئیس مجلس از ادامه بررسی‎ها در این زمینه از سوی مجلس و دیوان محاسبات خبر داده بود.


موج انتقادات به دولت

تاخیر دفتر رئیس جمهور در تکذیب سخنان منتسب به احمدی‎نژاد سبب شد تا موجی از انتقادات از سوی نمایندگان مجلس شامل حال دولت شود. اگر این دفتر در همان روز انتشار خبر مذکور اقدام به تکذیب آن می‏کرد این مسائل مطرح نمی‎شد تا از آن به تخریب روابط دولت و مجلس تعبیر شود.

در این فاصله بود که محمدرضا باهنر به عنوان معاون نظارت مجلس در واکنش به اصرار رئیس جمهور به عدم ابلاغ دو قانون مصوب مجلس اعلام کرد: اگر نهادهای حکومتی از جمله قوای سه گانه به وظایف خود عمل کنند و در قبال مسئولیت‌های خود پاسخگو باشند، قاعدتاً مشکلی به وجود نمی‎آید. وی افزود: تخلفات دولت از قانون زیاد است و در جاهایی احساس می‌کنیم که دولت در تخلف از قانون عمد دارد.

امیدوار رضایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در واکنش به اظهارات ‌رئیس‌جمهور مبنی بر این که به جز دو قانون " تخصیص دو میلیارد تومان تسهیلات برای قطار شهری " و نیز "قانون حمایت از تولید مسکن "، هیچ قانون دیگری را نمی‌توانید پیدا کنید که اجرا نشده باشد یا آن را به تعویق انداخته باشیم یا از ابلاغ آن سرباز زده باشیم، گفت: تنها در بخش سلامت بیش از صد قانون توسط دولت اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است!

علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز رویه دولت را در جهت تضعیف مجلس دانست و گفت: برخوردهای اخیر به تئوری حضرت امام (ره) در خصوص در راس امور بودن مجلس خدشه وارد می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار