بازدید 34968
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین / جشن تولد صدام حسین با ۲۲ میلیون شمع! / سخنرانی سالوادور آلنده در سازمان ملل / نبرد بر سر کانال استراتژیک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 05 December 2020

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین

پس از به قدرت رسیدن پوتین، هنگامی که یلتسین می‌خواست قدرت را به وی تحویل دهد، یک خودنویس «مونته‌گراپا / مونتگراپّا / MONTEGRAPPA» به او داد. هنگام دادن این خودنویس، یلتسین به پوتین گفت که با این خودنویس من قدرتم را به تو می‌دهم. این حرکت نمادین انتقال قدرت در کنار سایر حرکات نمادین مانند بستن ساعت به مچ دست راست (پوتین علاقه دارد که ساعت خود را به مچ راست ببندد، در کرملین حامیان او نیز از این رفتار او پیروی می‌کنند) قسمتی از ظرافت‌های سیاست روسیه است و پوتین دوست دارد که از چنین اقداماتی برای انتقال معانی استفاده کند. پس از اتمام دو دوره ریاست‌جمهوری پوتین، کمی پس از اینکه قدرت را به مدودف تحویل داده بود، در مصاحبه با مجله فرانسوی فیگارو، پوتین در پاسخ به این که چه چیزی را با خود از کرملین برده است، جواب داد: تنها خودنویس مونته‌گراپای خود را از کرملین برده‌ام؛ این اشاره ظریفی بود به این حقیقت که پوتین به واقع قدرت خود را به مدودف تحویل نداده است و قصد ندارد به این زودی‌ها کرملین را ترک کند. تصاویر حرکت نمادین یلتسین را در ویدیو تابناک ببینید.

 


اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی

«فردیناند والدو دمارا / Ferdinand Waldo Demara» یک شیاد آمریکایی بود که موفق شد، خود را به عنوان سی شخص مختلف جا بزند و در سمت های مهندس، مدیر کالج، معاون کلانتر، وکیل و ... فعالیت کند؛ اما شاید مهمترین شیادی او حضور در جنگ کره به عنوان یک ستوان جراح بود، او در جنگ کره به عنوان یک جراح چندین عمل جراحی کرد و حتی دولت کره از او به خاطر تلاش‌هایش از وی تقدیر کرد. وقتی خبر این واقعه در مطبوعات انعکاس پیدا کرد، با پیگیری‌های پزشکی که دمارا هویت او را جعل کرده بود معلوم شد که در واقع دمارا یک پزشک نیست. اعترافات او که در برنامه‌ای با مجری‌گری گروچو مارکس کمدین معروف مطرح شده است با زیر نویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


سخنرانی سالوادور آلنده در سازمان ملل

اقتصاد تک محصولی شیلی، که روی صادرات مس تکیه داشت، تحت مدیریت آلنده شرایط نامساعدی پیدا کرده بود. فشارهای آمریکا به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن یک سیاست‌مدار مارکسیست و اختلافات داخلی آلنده با مجلس شیلی، شرایط را برای او سخت کرده بود. او در سخنرانی خود در سازمان ملل از این مساله گلایه می‌کند؛ اما آنچه در این سخنرانی بیشتر جلب توجه می‌کند، گلایه آلنده از شرکت های چند ملیتی است. او می‌گوید که این شرکت‌ها بدون اینکه نماینده منافع عمومی هیچ جایی باشند، روی مهمترین تصمیمات کشورهای در حال توسعه تاثیر می‌گذارند. این سخنرانی را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

نبرد بر سر کانال استراتژیک

پس از استقلال مصر، بریتانیا برای اینکه کنترل خود روی کانال سوئز را حفظ کند، پیمانی با مصر امضا کرد که اجازه می‌داد نیروهای نظامی بریتانیا در محدوده کانال سوئز بمانند؛ اما پس از رسیدن عبدالناصر به قدرت، او به نیروهای نظامی دستور داد تا کنترل کانال را به دست بگیرند و سپس آن را ملی‌ کرد. در واکنش به این تصمیم بریتانیا، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس به مصر حمله کردند، ولی شوروی که به عبدالناصر نزدیک بود، تهدید کرد که اگر نیروهای دشمن از مصر عقب‌نشینی نکنند، اروپای غربی را بمباران هسته‌ای خواهد کرد. برای اجتناب از یک جنگ هسته‌ای، آمریکا نیز تهدید کرد که اگر عقب‌نشینی نشود، تحریم‌های اقتصادی بر سه نیروی مهاجم اعمال خواهد کرد. نهایتا با تهدید آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای مهاجم، بحران کانال سوئز به پایان رسید. اما آنچه این درگیری را اتفاقی مهم در تاریخ قرن بیستم می‌کند، این حقیقت است که نشان داد، بریتانیا و فرانسه دیگر جایگاه خود به عنوان قدرت جهانی را از دست داده‌اند و ابرقدرت‌های واقعی شوروی و آمریکا هستند. توضیحات بیشتر را همراه با تصاویری از این دوره در ویدیو تابناک ببینید.

 


جشن تولد صدام حسین با ۲۲ میلیون شمع!

هرچند صدام حسین در سال ۱۹۹۸ در صحنه بین الملل منزوی بود، در عراق هنوز بر امور مسلط بود و موقعیت باثباتی داشت. در این سال برای دیکتاتور پیشین عراق یک جشن تولد بزرگ برگزار شد. به گفته‌های رسانه‌های دولتی کویت، ۲۲ میلیون شمع در این جشن تولد برای او توسط عراقی‌ها روشن شد که طبیعتاً این همراهی مردمی بعد از سرکوب گسترده داخلی، متاثر از وحشت عمومی از حزب بعث و استخبارات عراق بود. کیک تولد صدام حسین توسط «عزت ابراهیم دوری / عزة ابراهیم الدوری» معاون اول پیشین صدام حسین بریده و تقسیم شد که در تصاویر بر جای مانده از این جشن تولد قابل مشاهده است. تصاویری از این مراسم تولد، دیکتاتور عراق را که نمایشی برای نشان دادن مقبولیت صدام بود را در تابناک می‌بینید.

 


چگونه بمب آتش‌زای ناپالم به ارتش آمریکا وارد شد؟

اولین باری که ارتش آمریکا از ناپالم استفاده کرد، در جریان جنگ جهانی دوم و نبرد تینیان بود. این نبرد به منظور شکست ژاپن در اقیانوس آرام انجام شد. پیش از آن فیلمی به فرماندهان آمریکایی نشان داده شد که در آن برای اولین بار آزمایش این سلاح جدید نمایش داده می‌شد. قدرت مخرب و استراتژیک این سلاح به سرعت نظر آن‌ها را جلب کرد. ناپالم نوعی ماده چسبناک آتش‌زاست که از آن به عنوان سلاح استفاده می‌شود؛ این ماده آب‌گریز، چسبناک و دیرسوز است. این یعنی با آب خاموش نمی‌شود، از بدن یا موادی که به آن چسبیده باشد جدا نمی‌شود و به دلیل دیرسوز بودن مدت‌ها روشن می‌ماند و ماده‌ای که به آن چسبیده است، به عنوان سوخت آتش می‌زند. در این ویدیو، تصاویری از اولین آزمایش ناپالم توسط ارتش آمریکا را ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
اگر شما بیش از 3 ثانیه یک نفر را منتظر نتیجه کنید
معمولا صفحه را ترک میکند
و فیلم های شما همه بالای این زمان هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر