بورس تابناک در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد

بودجه انبساطی با رنگ و بوی نفت و برجام/ اما و اگر‌های تحقق ارقام مرتبط با بورس در بودجه ۱۴۰۰/ پیش بینی گردش جریان نقدینگی در صنایع بزرگ

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بودجه انبساطی سال ۱۴۰۰ رنگ وبوی نفت و برجام دارد و خوشبینانه است، گفت: سال آینده و با توجه به پیش بینی ثبات اقتصادی و نبود رکود تورمی فعلی، حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بازار ثانویه به نظر چندان امکان‌پذیر نمی‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 04 December 2020

بودجه انبساطی با رنگ و بوی نفت و برجام/ اما و اگر‌های تحقق ارقام مرتبط با بورس در بودجه ۱۴۰۰/ پیش بینی گردش جریان نقدینگی در صنایع بزرگ

مدیرعامل کارگزاری تدبیرگران فردا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در پاسخ به این پرسش که ارقام پيش بيني شده دولت براي فروش اوراق و سهام در بودجه ۱۴۰۰ چه تاثیری می‌تواند بر روند بازار داشته باشد، اظهار كرد: در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق، ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی و ۹۵ هزارمیلیارد تومان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده است.

محسن رحمتی گفت: از این بین، دولت در نظر دارد، با انتشار اوراق و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مشتمل بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان یعنی بخش اعظم (حدود دو سوم) را در بازار سرمایه به فروش برساند که رقم بالایی است.

رحمتی ادامه داد: از این رقم حجم بیشتر یعنی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق خواهد بود که به نظر انتشار اوراق مساله‌ای ایجاد نمی‌کند، چون بازار بدهی به اندازه‌ای بزرگ شده که بتواند این مبلغ را جذب کند، لیکن فروش ۱۲۵ هزار میلیارد اوراق در بازارسرمایه می‌تواند بر نرخ بهره تاثیرگذار باشد و نرخ بهره را افزایش دهد، در نهایت نکته خاصی وجود ندارد و بخش اعظم این اوراق جذب بازار می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در رابطه با بخش دوم یعنی واگذاری ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی که به دو طریق انجام می‌شود و لزوما می‌تواند از طریق بورس نباشد، باید جزئیات را بررسی کنیم. در کل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس در دو قالب یعنی عرضه‌های اولیه و بخشی نیز در بازار ثانویه انجام می‌شود که امسال بخش دوم حاشیه ایجاد کرد.

رحمتی خاطرنشان کرد: دولت در سال جاری با فروش سهام شرکت‌های قبلا پذیرش شده در بازار ثانویه به نسبت حجم خوبی از سهام شرکت‌ها را فروخت، لیکن از آنجایی که دولت با کسری بودجه مواجه بود، در برگشت بازار نتوانست منابع را از طریق شرکت هایش به بازار تزریق کند.

وی ادامه داد: سال آینده بازار سرمایه رونق سابق را نخواهد داشت، رکود تورمی را نخواهیم داشت و فضای اقتصادی ثبات بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین این حجم واگذاری در بازار ثانویه به نظر می‌رسد چندان امکان‌پذیر نباشد، مگر آنکه رونقی همچون نیمه نخست امسال در بازار سرمایه را شاهد باشیم که بعید به نظر می‌رسد، چون سال آینده شرایط تورمی امسال را نخواهیم داشت و بازار باثبات همراه خواهد بود. به همین دلیل، عرضه ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی کار سختی است، ولی فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق به نظر انجام می‌شود.

رحمتی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص جریان نقدینگی در هفته پیش‌ روی نیز گفت: با توجه به از تب و تاب افتادن بورس و برگشت بازار سرمایه به تحلیل، عمده نقدینگی به سمت صنایعی حرکت می‌کند که تحلیل پذیرترند، p/e معقول‌تر دارند یا امکان سودسازی و سودآوری بهتری داشته باشند، همچون صنایع فلزی‌ها و بانکی‌ها نیز تا حدودی پی به ای‌های خوبی دارند، ولی به نظر می‌رسد جریان نقدینگی در هفته پیش‌ رو عمدتاً در صنایع بزرگی همچون فلزی‌ها می‌ماند، ولی درمورد نماد‌های بانکی خیلی مطمئن نیستم.

بودجه انبساطی با رنگ و بوی نفت و برجام/ اما و اگر‌های تحقق ارقام مرتبط با بورس در بودجه ۱۴۰۰/ پیش بینی گردش جریان نقدینگی در صنایع بزرگ

وی همچنین در مورد نمادهای پالایشی و پتروشیمی نیز گفت: این نمادها سودهای خوبی را محقق خواهند کرد و همان گونه که شاهد بوديم، دارا دوم ۱۴ درصد بالاتر از NAV باز شد که البته پيش بيني مي شود تعدیل شده و قيمت آن کاهش ‌یابد ولی همین موضوع، یعنی باز شدن بالاتر ازNAV نشان دهنده توجه فعالان بازار و علاقه آنها به این صنعت است، چون این نمادها جزو صنایع سودآور هستند و امکان رشد قیمتی در ماه‌های آینده را دارند و جزو صنایع هستند که پيش بيني مي شود سودهای خوبی محقق كنند.

وي همچنین در خصوص قانون جدید پیش گشایش گفت: همواره در بازار با مشکل جهت‌دهی بعضی معامله‌گران در پیش گشایش ها مواجه بودیم که بیشتر در نمادهای کوچک ـ چه در سمت خرید و فروش  ـ رخ می داد و بر این اساس، اردرهاي خرید یا فروش سنگینی در پیش گشایش گذاشته مي شد و چنین به نظر می رسید که این سهم با قیمت خیلی خوبی صف خرید می شود يا بالعكس و سهامداران به خريد يا فروش سهم ترغيب می شدند و بدین صورت قیمت سهم به طور مصنوعی بالا يا پایین باز می‌شد، سازمان بورس و اوراق بهادار در سنوات گذشته با شیوه‌های مختلف همچون اخطار و تذکر به کارگزاران، مسدود کردن حساب معامله‌گران که چنین اردرهایی داشتند، سعی می‌کرد با این شیوه مقابله کند، لیکن در نهایت به این نتیجه رسید که این اقدامات تأثیر کافی ندارد. در نتیجه سیستمی اين امکان حذف شد تا صف هاي خرید و فروش واقعی‌تر شود.

رحمتي در پايان در خصوص کلیت بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه خیلی انبساطي دیده و با فروش بالای نفت پيش بيني شده، دولت در هزینه‌های جاری و عمرانی رشد خوبی داشته. تنها دليلي که می‌توان برای این بودجه با چنین ارقامی متصور بود این است که دولت چنین فکر می‌کند که شرایط سیاسی بازتر شده، برجام دوباره برقرار شود، بودجه رنگ و بوی نفت و برجام دارد و پیش‌فرض دولت این بوده که به دوران قبل از ترامپ برمی گردیم در این خصوص مقداری شك و شبه وجود دارد؛ هرچند می‌دانیم وضعیت بهتر می‌شود، به نظر پیش‌فرض دولت کمی خوش بينانه است، در کل بودجه انبساطی بوده و عمده تمرکز درآمد برنفت و برجام است درآمد مالیات خوبی دیده شده که می‌تواند محقق شود، ليكن در بحث فروش نفت ابهام وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
حیف اون سهمیه و افزایش سهمیه بودجه که برای صدا و سیما در نظر گرفته شده

بی خاصیت ترین رسانه میلی جهان با بزرگترین تعداد کارمند در منظومه شمسی

کاش بودجه صدا سیما را به آموزش و پرورش میدادند
دولت باید بودجه انقباضی می ریخت تا پالس ضعف برای مذاکرات با بایدن نفرسته. هر چی مجلس زحمت میکشه این دولت ضعیف و سازشکار فقط رشته میکنه. برجامی که با تنفس مصنوعی ادامه پیدا کنه هیچ فایده نداره.
دولت بیاد جواب بده. این ارز 4200 تومنی که به کالاها داد، به چه کالاهایی داده؟ کدوم کالا هست که قیمتش در بازار با ارز 4200 تومنی تعیین بشه؟
بورسیهای عزیز
توصیه منو گوش کنید وتا خیلی دیرنشده سرمایه تان رابکشیدبیرون ازمن گفتن بود بعدش نگیدچرانگفتی اقا فرشاد (:
وزیر خارجه آلمان رسما گفت اروپا از برجام عبور کرده و دنبال توافق بهتره!!؟
ظریف هم فقط توییت اعتراضی زده و خواهش کرده تعهدات برجام رو انجام بدن!
چی از برجام‌مونده حالا‌که کسی توش نیست؟
با این بودجه تخیلی و بخصوص بشدت نظامی و بسیار کم بنیه رفاهی سال سختی را در پیش داریم!
بایدن با کمال بی شرمی برای بازگشت به برجام شرط تعیین کرد و این فقط بخاطر ذوق زده شدن یه عده در داخل بود که فکر کردن بایدن فرشته نجات کشور هست به خدا توکل کنید بجای کدخدا؟؟!
ایهاالناس. کمک کنید. علت مرگ مردم در بیمارستان ها اینه که پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و پزشکی و بهداشتی را که کرونا گرفته اند به زور وادار می کنند سر کارشان حاضر شوند. بزرگترین جنایت به مردم و کادر درمانی. چند هزار نفر از بین بیکاران استخدام کنید. کافی فقط حقوق یک نفر از گردن کلفتها را به این افراد اختصاص دهید.
در حالی که دولت به سمت کوچک شدن است اما حقوق دولتی ها در حال رشد نجومی است !!!
مادرتاریخ افرادی مثل شهیدان امیر کبیر وتهرانی مقدم وستاری و باکری زیاد داشتیم والان هم داریم ولی معیارهای جاری ما اجازه بروز وظهور این نفرات را نمیدهد اگر رئیس جمهوری مثل شهید امیرکبیر و وزرائی مثل تهرانی مقدم وشهید فخری زاده ویا برادران باکری داشتیم قطعا دراین چهل سال به استقلال وخودکفائی لازم میرسیدیم ودیگر دنبال خام فروشی وزدوبند نبودیم آمریکا 50 سال قبل هواپیمای بوئینگ را ساخته وما امروز دنبال این هستیم که با چند واسطه قطعات یدکی آنرا بگیریم الان که سختی تحریم را تحمل کرده ایم نبایستی هم چوب را بخوریم وهم تره را تمام این نفراتی که دررسانه ها برای 1400 تبلیغ میشوند معدلشان روحانی وقالیباف هستند که درعمل فرقی ندارن این به اون میگه هول نشو اونم میگه اگه توانایی داشتی مرغ 29 هزارتومن نمیشد اصلاهیچکدام دراین فکر نیستند که مانند کمتر از 4سال صدارت امیر کبیر ویا شهید عملگرا تهرانی مقدم بدون هیاهو پایه های استقلال و خودکفائی کشور را مستحکم کنند اون حراف است واین انشاخوان واقتصاد مواج پولامیره سمت طلا وبورس ومسکن و ارز اجنبی تمام هم وغم دولت اینه که ی جوری با غرب را بیاد به فرض که بایدن واروپا بدون قیدو شرط مثل 30 سل اول انقلاب عمل کنند خب ما میشیم عربستانی عقب افتاده که از ماکولات تا مفروشات و جت جنگنده تحت فرمان غرب عمل میکند پس زعمای قوم طرحی نو دراندازند
اخه یکی گه وارد باشه می فهمه این بودجه بر اساس واقعیت درست نیست مثلا درامد مالیاتی که دیده شده است اصلا درست در نمی اید.
هر کس تو کسب و کار است میداند این مالیات برای رسیدگی به درامد سال قبل است یعنی امسال که کرونا بوده و همه یا تعطیل بوده اند و یا ضرر کرده اند و این واضح است بعد چطور این درامد محقق میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برجام داره نفسهای اخرشومیکشه
سرمایه تان را از بورس خارج کنید
چرا بودجه هایی که به موسسات فرهنگی اختصاص می یابد بررسی نمی شود ؟
ایم موسسات چه منافعی برای عامه مردم دارند ؟
عملکرد آنها چیست و به چه کسی گزارش می دهند ؟
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان: برجام دیگر به کار نمی‌آید. باید با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم که شامل برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای ایران است. ایران نباید موشک‌های بالستیک داشته باشد و باید رفتار منطقه‌ای‌اش را عوض کند.
روحانی: بگذارید انها که دردیپلماسی تجربه بیست وچندساله دارند و عملکرد موفقیت امیز داشتند کارشان را انجام دهند !!!
اقای روحانی! نتیجه ۷ سال ونیم مدارا ومذاکره یعنی «فشار حداکثری» ! جلوی چشممان هست وبا پوست وگوشت واستخوانمان داریم انرا حس میکنیم ! براستی بعدازاینهمه سال مذاکره وماموریتهای بیشمار ژنو ! و قدم زدنها و درنهایت امتیاز دادن های یکطرفه نتیجه ای بجز « شدیدترین وبیسابقه ترین تحریمهای اعمال شده درتاریخ » حاصل شد؟؟؟!!!
منکه ازسیاست ودیپلماسی چیزی نمیدانم شما که فارغ التحصیل حقوق از اسکاتلند هستید و نفرات دستکاه دیپلماسی تان همگی مجرب وموفق هستند به من عامی بفرمایید چرا بعداز اینهمه سال مذاکره درنهایت یک توافقنامه ونه معاهده به گونه ای تنظیم شد که با تغییر دولت در امریکا همه چیز دود شود وبرود به هوا؟؟!! لطفا بفرمایید چنانچه امریکا مجددا به برجام برگردد ( که قطعا بدون گرفتن امتیاز در موضوع غروب هسته ای و محدودیت های موشکی و کاهش اقتدارمنطقه ای ایران میسر نخواهد بود) چه تضمینی هست که رییس جمهور بعدی امریکا( که هیچ بعید نیست بازهم ترامپ بشود) انرا دوباره بی اثرنکند ؟؟؟!!!
اقای روحانه فکرنمیکنبد وقت ان رسیده که جاده یکطرفه برجام مسدود شود ؟ وقت ان نرسیده که گره کور معیشت مردم و برجام نافرجام را از هم بازکنیم؟؟!!!
اخر عاقبت این بودجه نا شفاف به جیب مردم متصل خواهد شد
با اقتصاد دولتی و ملی بودن منابع این سوال پیش میاید که سوبسید باید به مردم داده شود یا باید از مردم مالیات گرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
هردوتاش چون اختلاس ها قابل کنترل نیستند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل