بازدید 21031

نمای مونولیت چیست؟

آیا تاکنون نام نمای مونولیت به گوش شما خورده است و آن را به عنوان یک نمای زیبا در واقعیت مشاهده نموده اید؟ در این نوشته قصد داریم این نما را که یکی از زیباترین و سبک ترین نماهای ساختمانی است به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۰۱۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 29 November 2020

نمای مونولیت چیست؟

به گزارش «تابناک»،  در صنعت ساختمان سازی پیشرفت های زیادی در مورد سبک سازی سازه انجام شده است و سعی بر آن شده تا نماهای سبک برای سازه طراحی گردد تا وزن اضافی بر ساختمان وارد نگردد. مونولیت نوعی نمای ساختمان است که با استفاده از ترکیب ذرات سنگ مرمر, گرانیت, کوارتز و رنگ های طبیعی ساخته میگردد. در فرآیند ترکیب و فراوری مونولیت از رزین های روان کننده و مواد ضد اشعه UV نیز استفاده میگردد.

این نما که با عنوان نمای سنگدانه نیز شناخته شده در مقایسه با نماهای سنگی سبک تر می باشد. همانطور که می دانید یکی از قابل توجه ترین مسائل در صنعت ساخت و ساز، وزن سازه است زیرا سازه های سنگین در برابر زلزله آسیب پذیرتر هستند و استفاده از مصالح سنگین در ساخت آن ها میزان خطرات و آسیب ها را دوچندان می نماید، از این رو مهندسین و سازندگان سعی می کنند از نماهای سبک نظیر نمای مونولیت استفاده کنند. این پوشش سبک وزن است که این ویژگی به عنوان بزرگ ترین مزیت آن در برابر سایر نماها شناخته شده است.

نمای سنگدانه را به راحتی می توان با کمترین هزینه و بدون هیچ عیب و ایرادی ترمیم نمود. همچنین سرعت اجرای آن باعث شده، سازندگان از آن استقبال کنند. بزرگ ترین مسئله ای که در مراحل نهایی ساخت و ساز مجتمع های مسکونی و ساختمان های چند طبقه پیش می آید مربوط به نماکاری است، اما سرعت بالای اجرای پوشش مونولیت این مسئله را حل نموده زیرا نه تنها منجر به صرفه جویی در زمان می گردد بلکه هزینه ها را نیز کاهش می دهد. در کل مزایای بی شمار این نما، آن را به نمایی مطلوب برای ساختمان های امروزی تبدیل نموده و با داشتن رنگ های شاد و متنوع، زیبایی بی نظیری را به نمایش می گذارد.

نمای مونولیت دارای ویژگی های زیر میباشد:
  • در صنعت ساختمان سازی باید توجه ویژه ای نسبت به وزن سازه صورت گیرد. مصالحی مانند سنگ, آجر, شیشه, کامپوزیت و… وزن بسیار سنگینی دارند و در هنگام وقوع زلزله و بلایای طبیعی امکان سقوط و پرتاب آنها وجود دارد. به همین دلیل استفاده از نمای مونولیت مورد توجه بسیاری از معماران و سازندگان قرار گرفته است. یکی از مهمترین ویژگی پوشش مونولیت, سبکی وزن آن است. این نما نسبت به دیگر نماهای سنگی وزن سبک تری دارد که حدودا نصف وزن سایر نماهاست.
  • هزینه اجرای نمای مونولیت در مقایسه با سایر نماهای ساختمانی از جمله سنگ, شیشه و کامپوزیت بسیار پایین تر است اما ایمنی آن بالاتر از دیگر نماهاست.
  • سیلیکون و رزین اکریلیک به کار رفته در نمای مونولیت باعث ایجاد سطحی نفوذناپذیر در برابر آب و رطوبت میگردد و به عبارتی میتوان گفت این نما نوعی عایق رطوبتی محسوب میگردد.
  • نمای مونولیت در برابر تغییرات جوی و تغییرات دما مقاوم بوده و همچنین گرد و غبار را به خود جذب نمیکند. علاوه بر آن, این نما در برابر حرارت نیز اشتعال پذیر نمیباشد.
  • در صورت خرابی بخشی از نمای مونولیت میتوان آن را با کمترین هزینه و بدون ایجاد تضاد رنگی تعمیر و بازسازی نمود.
  • یکی از مزیت های این نوع نما آماده سازی و خشک شدن سریع آن است. مصالح ساختمانی مورد احتیاج برای نمای مونولیت در سطل هایی به صورت آماده در بازار موجود میباشد. برای اجرای این نما کافی ست مقداری آب به این مصالح آماده اضافه نموده و با استفاده از یک ماله فلزی ضد زنگ, سطح مورد نظر را با آن پوشش داد.
  • نمای مونولیت دوام و عمر طولانی دارد و امکان پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی آن بسیار پایین است. این نما نسبت به سایر نماها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و به دلیل استفاده از رنگ های طبیعی در ساخت آن, نمایی زیبا دارد.
منبع: ساختمانچی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار