بازدید 19530

عرضه مرغ با قیمت ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان در بازار

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور از چند روز گذشته روزانه نزدیک به ۳۰۰ تن مرغ گرم را با قیمت کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کند که پایین‌تر از قیمت مصوب است.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 26 November 2020

 

به گزارش تابناک و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «امید گیلانپور» افزود: توزیع روزانه مرغ گرم در تهران انجام شده و برنامه‌ریزی کردیم تا در استان‌های دیگر هم این مرغ توزیع شود و قیمت برای مصرف‌کننده کاهش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره علل افزایش قیمت مرغ در بازار، اظهار داشت:‌ افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته، ناشی از اتفاقاتی است که از ابتدای سال ۹۹ بخش تولید با آن روبه‌رو بوده است.

وی افزود: برای تولید محصولات پروتئین دامی، نیازمند واردات نهاده‌های دامی هستیم و تحریم موجب محدودیت تامین ارز و پاندومی کرونا موجب افزایش قیمت غلات و نهاده‌های دامی در جهان شد.

گیلانپور تصریح ‌کرد: محدودیت ارز و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در جهان، میزان نهاده قابل دسترس برای کشور را کاهش داد و موجب شد تامین نهاده برای تولید کاهش یابد.

وی ادامه‌ داد: تا پایان آبان‌ماه نزدیک به ۲.۵ میلیون تن نهاده کمتر از میزان مورد نیاز تامین شد و این کمبود، ترکیب نامناسب آن و توزیع نهاده در زمان نامناسب سبب شد که تولید با ریسک زیادی مواجه شود.

این مسوول گفت: با وجود اینکه قیمت گوشت مرغ شیب افزایشی قابل قبولی داشت، اما تولیدکنندگان به دلیل عدم اطمینان از دسترسی به نهاده دامی انگیزه جوجه‌ریزی را از دست دادند.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با زیان وارده به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، خاطرنشان‌ کرد: بخش دیگری از حلقه این زنجیره یعنی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه هم به دلیل بی‌توجهی نهادهای قیمت‌گذار به هشدارهای ما مبنی بر ضرر و زیان بخش جوجه یک‌روزه در زمان کاهش جوجه‌ریزی، دچار افت شدید قیمت در هفته‌های متوالی به کمتر از قیمت مصوب شدند.

وی افزود: در این شرایط تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه میزان تولید را کاهش دادند و همین امر موجب کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای جوجه گوشتی در مهر ماه شد و امروز تبعات کاهش جوجه‌ریزی در این ماه را شاهد هستیم.

گیلانپور با اشاره به این که مساله مهم در تولید، پیوستگی تامین نهاده‌ها و ایجاد اطمینان در تولیدکنندگان است، عنوان ‌کرد: اگر شرایط تحریم وضعیتی را برای کشور به وجود آورده که نمی‌توانیم به تثبیت قیمت‌ها برای تولیدکنندگان مطمئن باشیم، باید بتوانیم نهاده‌ها را به میزان کافی تامین کنیم.

وی ادامه‌ داد: با وجود همه تلاش‌ها در بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان نهاده کمتری دریافت کردند و شاهد افزایش شدید قیمت بودیم.

این مسوول تاکید کرد: بخش کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی به بازار و مصرف‌کننده توجه دارد. مصرف کننده باید به قیمت مناسب کالا را تهیه کند و تقاضای خود را افزایش دهد.

گیلانپور در ادامه با اشاره به عملکرد سامانه بازارگاه در تامین نهاده‌ دام و طیور، گفت: سامانه بازارگاه خلق نهاده نمی‌کند و این سامانه وظیفه دارد نهاده وارد شده به کشور را با یک سیر منطقی بین تولیدکنندگان عرضه کند.

 

وی افزود: اصلاحاتی در سامانه بازارگاه انجام شد تا مطمئن شویم تولیدکننده‌ای این نهاده را دریافت می‌کند که در زمان دریافت آن در حال تولید بوده و میزان نهاده متناسب با تولیدی است که انجام می‌دهد. در عین حال تولید انجام شده باید با قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، یکی از اهداف ارز ترجیحی را رسیدن محصولات پروتیینی با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برشمرد و اظهار داشت:‌ عدم تامین کافی، با ترکیب نامناسب و تواتر زمانی نامناسب موجب شد مقدار نهاده به میزان کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد و در نتیجه میزان تقاضای نهاده در سامانه بازارگاه به مراتب بیش از عرضه آن در این سامانه بود.

وی ادامه‌ داد: در چنین شرایطی نه فقط سامانه بازارگاه، بلکه هوشمندترین سامانه یعنی بازار هم نمی‌تواند در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت کند.

گیلانپور خاطرنشان‌ کرد: سامانه بازارگاه میزان نهاده اختصاص یافته و تولید هر واحد تولیدی را شفاف کرده و ما به طور مشخص می‌دانیم هر تولیدکننده چه میزان نهاده دریافت و چه میزان کالا تولید کرده است.

وی تاکید کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم که با دسترسی‌های ایجاد شده با سامانه تجارت و گمرک، همه نهاده‌های ترخیص شده از گمرک را در بازارگاه عرضه کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری مجدد مسوولیت تنظیم بازار مرغ به وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: مرغی که امروز به دست مصرف‌کننده رسیده نزدیک به ۴۰ روز پیش جوجه‌ریزی شده و تولید جوجه آن هم به زمان دورتری باز می‌گردد، بنابراین مشکلی که امروز به وجود آمده پدیده یک هفته تا ۱۰ روز اخیر نیست.

گیلانپور با اشاره به نارسایی‌های چگونگی بازگشت وظایف منتزع شده از وزارت جهاد کشاورزی، تاکید کرد: هرجا مسوولیتی واگذار می‌شود باید اختیارات آن هم واگذار شود، قانون تکلیف را مشخص کرده و معلوم است چه وظایفی باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

وی گفت: اگر ما به عنوان دستگاه تخصصی باید همه وظایف این قانون را انجام دهیم، لازمه آن این است که همه وظایف و اختیارات به صورت کامل بازگردد تا بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی