بازدید 19077
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

چالش مرغی مسئولان؛ چرا قیمت مرغ پر کشید؟ / منتظر ارزانی باشیم یا عادت کنیم؟

یک فعال صنعت مرغداری گفت: اگر نهاده‌ها به صورت کامل با همان قیمت دولتی تامین شود، قطعا قیمت مرغ با همان قیمت مصوب یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع خواهد شد. البته این اتفاق با توجه به روند و فرآیند تولید، به گونه‌ای نیست که ظرف ده روز انجام شود، بلکه باید به آن یک فرصت یک ماهه تا ۴۵ روز داده شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 23 November 2020

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران

محمدرضا مقامی فرد؛ این روزها شاهد افزایش قیمت مرغ و رسیدن آن به قیمت های لاکچری هستیم. این شرایط در حالی رخ می دهد که مسئولین وعده کاهش قیمت مرغ را در مرداد ماه سال جاری داده بودند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ۲۱ مرداد ماه سال جاری، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی طی مصاحبه‌ای درباره قیمت مرغ گفت: جو به میزان کافی در کشور موجود است و با همت بانک مرکزی، وزارت صمت در حال تدارک برای واردات کنجاله و دانه سویاست که امیدواریم با این تدابیر قیمت مرغ کاهش یابد.

به هر صورت این وعده‌ها در حالی بود که سایت تابناک اقتصادی در گفتگو با نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در اواخر شهریورماه این هشدار را داده بود که در صورت تامین نشدن نهاده برای مرغداران، ممکن است یک جهش قیمت وحشتناکی را در قیمت مرغ در پاییز سال جاری شاهد باشیم. به هر صورت هر آنچه بود امروز شاهد رسیدن قیمت مرغ حتی به ۴۰ هزار تومان هستیم و این جای نگرانی است.

خبرنگار تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور به بررسی آخرین وضعیت گوشت مرغ در کشور پرداخته و از چرایی این لاکچری شدن قیمت مرغ پرسیده است.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های مرغداران، علیرغم همه تاکیدات و هشدار‌هایی که مرغداران داشتند، کامل تامین نشد.

وی ادامه داد: در کنار این مساله، دستگاه دولتی قیمتی را برای گوشت مرغ مصوب کرد که این قیمت در صورت عدم تامین کامل نهاده‌ها منطقی نبود. به همین خاطر، این ترس در مرغداران وجود داشت که جوجه ریزی را انجام بدهند و با شرایط موجود قیمت تمام شده بالاتر از قیمت دستوری باشد و گرفتار تعزیرات شوند. روی همین قضیه، میل و رغبت مرغداران برای جوجه ریز کم شد و این مساله هم اکنون بر روی بازار تاثیر گذاشته است. این فعال صنعت مرغداری با اشاره به کاهش عرضه مرغ اظهار داشت: هم اکنون قیمت مرغ ده نرخی شده است!

اسدالله نژاد گفت: مرغداران ما هرگز تعیین کننده قیمت مرغ نبودند. اواخر سال گذشته تا اوایل سال جاری مرغداران در هر مرغ ضرر ۴ تا ۵ هزار تومانی داشتند و این موضوع موجب شد تا مرغداران بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس چه کسانی قیمت مرغ را تعیین می‌کنند، پاسخ داد: این دفترداران و واسطه‌ها هستند که با توجه به شرایط بازار قیمت مرغ را تعیین می‌کنند.

قیمت مرغ حباب دارد!

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با اشاره به قیمت کنونی مرغ، گفت: این قیمت هم اکنون بالاتر از قیمت تمام شده است، ولی نکته جالب‌تر اینکه بین قیمت مرغ زنده و قیمت مرغ گرم که به دست مصرف کننده می‌رسد، حباب بسیار بزرگی وجود دارد.

وی افزود: اگر اکنون قیمت مرغ زنده را فرضا درب مرغداری به کشتارگاه ۲۲ هزار تومان بفروشند، این مرغ نباید با قیمت بیش از ۳۲ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما هم اکنون عملاً دیده می شود که بعضا قیمت تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده است!

این فعال صنعت مرغداری افزود: حتی در مرغ زنده نیز قیمت بالاتر از قیمت تمام شده می‌باشد. وی گفت: دلیل هم این است که اگر ۵۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز هم به نرخ مصوب تامین و باقی نهاده‌ها از بازار آزاد خریداری شود، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده باید ۱۸۵۰۰ تا ۱۹۰۰۰ تومان باشد.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که مرغدار نیمی از مرغ‌های خود را به نرخ مصوب ۱۴۰۰۰ تومانی می‌فروشد؛ بنابراین اگر این قیمت تمام شده‌ای که باید ۱۹۰۰۰ تومان باشد به ۲۲۰۰۰ تومان می‌رسد، چندان شکافی در آن دیده نمی‌شود. اما اگر مرغ ۲۲۰۰۰ تومانی به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، این یک شکاف و انحراف بسیار بزرگ است.

اسدالله نژاد درباره وضعیت نهاده‌ها هم گفت: به نسبت ماه گذشته سطح سهمیه تخصیصی افزایش یافته است؛ به این معنا که مرغداران هم اکنون ۶۵ تا ۷۵ درصد ذرت و ۴۵ درصد سویا را تامین می‌کنند. منتهی مساله‌ این است که تامین و بارگیری با تاخیر فراوان صورت می‌گیرد و عملاً مرغدار ۳۰ تا ۳۵ روز مجبور است تا دان مورد نیاز واحد خود را از بازار آزاد تهیه کند و گا‌ه ممکن است نهاده‌ها زمانی به دست مرغدار برسد که مرغی نداشته باشد؛ بنابراین، تامین حدود ۵۰ درصد نهاده‌ها انجام می‌شود، اما با تاخیر صورت می‌گیرد. وی افزود: بنابراین اولاً تامین ۱۰۰ درصدی صورت نمی‌گیرد و ثانیاً همان ۵۰ درصدی هم که تامین می‌شود با تاخیر است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با تکذیب فروش نهاده‌های دولتی در بازار آزاد توسط مرغداران گفت: سازوکاری که برای تامین نهاده در نظر گرفته شده به صورتی است که اصلا امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. هم اکنون سامانه دامپزشکی، جوجه ریزی، کشتارگاه و سماصط (مدیریت اطلاعات صنعت طیور) به یکدیگر متصل است و امکان انجام چنین کاری وجود ندارد؛ یعنی تا زمانی که سامانه سماصط مجوز صادر نکند، تا مرغدار مرغ خود را در سامانه انجمن جوجه یک روزه خرید نکند، تا دامپزشکی برگه قرنطینه را تایید نکند، از طریق سامانه بازارگاه هیچ سهمیه‌ای تخصیص داده نمی‌شود.

اسدالله نژاد در مورد درخواست‌های مرغداران از نهادها، گفت: در ابتدا باید عرض کنم که سازمان جهاد کشاورزی در این قضیه مرغداران قصورات کمی داشته و می‌توان گفت تلاش خود را انجام داده است. به عبارت بهتر دیگر وظایف جهاد کشاورزی ایجاب نمی‌کرده است که از این بیشتر تلاش کند.

به عنوان نمونه تخصیص ارز دیگر از عهده وزارت جهاد کشاورزی خارج بوده است یا اینکه مسئول ترخیص کالا از گمرکات نیست. هم اکنون چیزی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده در بنادر دپو شده است. یا اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار نیست. تنظیم بازار در اختیار وزارت صمت می‌باشد. مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی از سامانه بازارگاه شروع می‌شود و ورودی نهاده به سامانه بازارگاه هم جوابگوی نیاز بازار نیست. وی افزود: در مجموع انصاف نیست که تمامی قصورات در این زمینه را به گردن جهاد کشاورزی انداخت.

بازار سیاه؛ مقصد نهاده دامی با دلار ۴۲۰۰

وی در مورد پیشنهادها برای متعادل شدن وضعیت قیمت مرغ گفت: دو راهکار بیشتر وجود ندارد؛ نخست این است که دولت نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های مرغدارای را تماما با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند که تجربه چند ماه گذشته بیانگر آن است که دولت توان انجام این کار را ندارد. بزرگترین مشکل و انحراف در نهاده‌ها از ترخیص نهاده تا ورود به سامانه بازارگاه است که باید توسط دولت علت این موضوع بررسی شود. باید دولت بررسی کند که این نهاده‌هایی که در بازار سیاه توزیع و فروخته می‌شود، از کجا آمده است.

راهکار دوم آنکه دولت سیاست آزادسازی نهاده‌های دامی و قیمت مرغ را در پیش بگیرد و به دهک‌های پایین جامعه، مستقیم یارانه پرداخت کند. قطعا اگر این کار صورت بگیرد، قیمت مرغ همین حدودی خواهد بود که ما هم اکنون در بازار شاهد آن هستیم.

اسدالله نژاد اظهار داشت: اگر نهاده‌ها به صورت کامل با همان قیمت دولتی تامین شود، قطعا قیمت مرغ با همان قیمت مصوب یعنی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع خواهد شد. البته این اتفاق با توجه به روند و فرآیند تولید به گونه‌ای نیست که ظرف ده روز انجام شود، بلکه باید یک فرصت یک ماهه تا ۴۵ روز داده شود.

وی با اشاره به اینکه مرغداران هم راضی به این قیمت‌های لاکچری نیستند، افزود: مرغداران به حداقل‌ها راضی هستند. حتی در این مدت متحمل زیان‌های سنگینی هم شده اند، اما مرغداران فارغ از این مسائل باز هم به حداقل‌ها راضی هستند چرا که این ضرر‌ها به هر حال به شرایط کشور و حضور در یک جنگ اقتصادی باز می‌گردد و می‌گشت.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در مورد وضعیت جوجه ریزی در حال حاضر گفت: جوجه ریزی هم اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه است و با توجه به اینکه سرانه مصرف هم به دلایل معیشتی کاهش پیدا کرده، پیش بینی این است که همین میزان جوجه ریزی نیاز بازار را تامین خواهد کرد. البته جوجه ریزی با توجه به تغییراتی که در سامانه بازارگاه ایجاد شده است، افزایش یافته و از همین جهت است که می‌گویم احتمالاً مشکل فعلی مرغ حل خواهد شد.

وی افزود: سه مساله موجب ایجاد شرایط کنونی شده است؛ اول اینکه جوجه ریزی کاهش یافته است.
دوم آنکه با توجه به نیاز بازار، مرغدار مجبور به تخلیه سریع سالن‌ها و این موضوع موجب شده هم سن و هم متوسط وزنی مرغ‌های کشتار کاهش یابد.

سوم اینکه مردم با دیدن افزایش قیمت یک محصول، میل به خریدشان افزایش می‌یابد و به نوعی احتکار خانگی رخ می‌دهد. اسدالله نژاد در مورد قیمت واقعی مرغ گفت: الان قیمت تمام شده برای مرغدار ۱۸۵۰۰ تا ۱۹۰۰۰ تومان است و قیمت فروش باید بین ۲۷۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ تومان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۰
بشینین خونه و منع تردد رو رعایت کنید و به این قیمتها عادت کنید وگرنه کرونا میاد سراغتون ها!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
فوقش از گرسنگی میمیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
صمت: صدور مجوز تورم
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دقیقا
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
یک قبر بکن برا خودت و چند متر کفنم بخر
که بازمانده ها با این وضع تورم و گرانی به دردسر نیفتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بهتر، به مرغان تریاک میدن، هورمون میزنن و ..... هزارتا مرض میگیریم با این مرغای هورمونی و معتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
هرچه مشکل و بی نظمی است از این دلار۴۲۰۰ است فقط فساد ازش می‌باره ، دلار با این قیمت باید قطع شود و به دهک های پایین یارانه قطع این ارز داده شود وگرنه توی این آب همیشه گل آلود یک عده از این دلار۴۲۰۰ به ثروت‌های نجومی میرسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
معنی همه چی تو این کشور عوض شده. ارزونی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شما تعطیلی میبینید؟
فقط یک منع تردد ۹ به بعد است که همش تردد اضافه است اگر این منع تردد همیشگی هم بشه خیلی خوب میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
فقط ببینید قیمت سیبزمینی و تخم مرغ سر از کجا درمیاره

چون وقتی مردم تهی دست نتونن مرغ بخرن، میرن سیبزمینی می خرن و قیمت سیبزمینی تا 12 هزار هم میرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای خوراک دام و طیور و دارو بوده را برای خرید ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش المان
و وسایل آرایش زنان پولدار
و اتومبیلهای چند میلیاردی آغازاده هاشون
و ورود سیگار از بنادر رسمی
و بخور بخورهای مافیای هزار سر و چنگال رفته است
چرا نباید مرغ بدون سر و پر و شکم خالی پرواز نکند ؟
چرا نباید عده ای در سطل های زباله شهرداری دنبال تهیه خوراک خودشان باشند ؟
وقتی ایران مال با پول پس انداز هزاران نفر از مردم
توسط یک مشت دزد با ده هزار متر خلافی ساخته میشود
ودر بندر عباس ۱۲ متر آلونک یک زن و ۳ کودکش را ده نفری تخریب میکنند
و دنبال فیلمبردار می گردند ، تا به زندان بیندازند
چرا نباید مسولان شعار محو و نابودی کشورهای دیگر را بدهند؟
چون از عمد....!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
چرا می گوییم ارزان نگه داشتن دلار بدترین سیاست است و چرا می گوییم غیر ممکن است که دولتی بتواند برای میان مدت قیمت دلار را دستوری پایین نگه دارد و چرا می گوییم حتی تصور دلار بیست هزار تومنی هم محال است. فقط توجه کنید که مثلا قیمت مرغ به 35 هزار تومن یا پوشک به صد هزار تومن رسیده. اگر قرار باشد دلار 15 هزار تومن یا بیست هزار تومن باشد به این معنی است که بزودی شاهد قاچاق معکوس گوشت مرغ و پوشک از کشورهای همسایه و پایانه های بندری خواهیم بود. خوب این قاچاق به دلار نیاز دارد. اگر دلار کافی وجود نداشته باشد قیمت دلار دوباره سر به اسمان خواهد گذاشت. برای اینکه اقتصاد ایران بتواند دلار بیست هزار تومنی را ببنید نیاز به درامد ارزی بالای صد میلیارد دلار در سال دارد که در حتی میان مدت محال است. حتی اگر اصلا امریکا و اروپا وام هم بدهند و نفت هم بخرند باز غیر ممکن است. مشکل ما کارشناسان و تحلیلگران سفارشی است که مطابق نابلدی مسئولان و مدیران اقتصادی و خواست انها می خواهند از مسئولیت شانه خالی کنند و براحتی می گویند تقصیر دلال است یا حباب است یا روانی است و.... و مشکل بزرگتر برخی مردم و فعالین اقتصادی هستند که به این حرفها و بهانه ها باور دارند و به علم اقتصاد خیر. برویم ببینیم در این چند ده سال کدام کار علمی و تولید واقعی و بومی ولی در عین حال قابل رقابت با بازار جهانی را انجام دادیم که حالا انتظار داریم اقتصاد ایران مانند اقتصاد ویتنام یا چین عمل کند؟! همین عدم توجه به علمی تفکر کردن باعث می شود که برخی این مسئولین را معجزه هزاره یا دیپلمات هزاره یا شیخ دیپلمات و... می نامند و مچکر می شوند ولی سال بعد متنفر میشوند! و این چرخه هر چهار سال ادامه می یابد. چون مطابق توصیه دین و عقل عمل نمی کنیم و از یک سوراخ دهها بار گزیده می شویم.
اگر این مدیران بروند در کشوری که تورم کم دارد شرط می بندم سر سال نشده تورم بالا تحویل می دهند و بعد می گویند دولت سایه نگذاشت و ما هیچ کاره هستیم!!!
اي مسئولان شما چطور قيمت دلار و سكه رو پايين اوردين ولي مرغ و لبنيات حبوبات و ميوه و لاستيك و خودرو را نمي توانيد يه جاي كار مي لنگه به امام حسين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
صادرات لجام گسیخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
کار نمی لنگه ، خودشون می لنگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بخش بزرگی از گرونی ها مربوط به صادرات است
از منابع ارزان قیمت این مردم استفاده میکنند بعد با افتخار صادر میکنند
اگر منابع به قیمت جهانی در اختیار تولید کننده قرار گرفت و بعد توانست محصول تولیدی را صادر کند میتواند به خودش افتخار کند
سعی کن عادت کنی که اذیت نشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خبر از گرسنه نداری خب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سومدیریت که فقط در کرنا نیست در تمام امور مشکل داریم
این خبر یادتون هست حتما ؟
در فروردین ماه که قیمت مرغ ۸ هزار تومان بود ( از مرغداری ) بخش های دولتی ۲۴ هزار تن مرغ از مرغداران خرید و جمع کرد .

و الان بعد از ۹ ماه به صورت یخ زده با قیمت ۱۸ هزار تومان داره بین مردم توزیع میکنه ؛ هر کیلو ۱۰ هزار تومان سود خالص ، حساب کنید ۲۴ هزار تن چقدر سود میشه؟

علی برکت الله
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
بعد 45 سال هنوز درگیر مرغ هستیم .

علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عاشق اين تيكتم

علی برکت الله
اگر این نماینده ها راست میگویند ویک زره به فکر موکلین خود هستند همین فردا وزیر جهاد کشورزی را با استیضاح عزل کنند ووزیر صنعت را هم حداقل کارت زرد بدهند و زمان اصلاح هم تعیین نمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
مجلس نهایتا بتونه بودجه موسسه فلان شخص و بنیاد فلان آدم رو افزایش بده
اجازه دخالت تو کارها رو نداره
چرا نهادهای دامی در داخل تولید نمیشه؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
لازم نیست تولید بشه

دور ریز سیفی جات و میوه ها رو بتونن مدیریت کنن، نیازی به واردات نهاده های دامی نیست
یک سوال اگر دولت نداشته باشیم تورم به نظر شما کمتر نمی شود؟ تخم مرغ/ لبنیات / مرغ / لاستیک / حبوبات
خجالت بکشید
برو بازار پرویزخان و صف طویل کامیونهای مرغ که داره صادر میشه عراق رو ببین علت پر کشیدن قیمتش رو متوجه میشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اگه صادر کنن خوبه پولش کجا میره معلوم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
این بهانه نداشته باشید چه بهانه ای درست می کنید؟
همین یک قلم نسبت به مردم لطف داشت واگر هم گران میشد به نوعی تبش پایین میامد وبا وضعیت مردم سازگار میشد متاسفانه اینقدر این دست وآن دستش کردند که مرغ هم پر کشید ورفت وما باید این قلم را نیز از سفره بی مقدار خود کم کنیم وچیزی بنام گوشت خریدنش برایمان ناممکن شد و خدا میداند بعد از مرغ نوبت کدام کالای اساسی مورد نیاز مردم خواهد رسید که پر بکشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بعد از مرغ، قیمت سیبزمینی وحشتناک بالا میره

چون کسی که مرغ نتونه بخره، میره سیبزمینی می خره
عادت کنید بهترین گزینه است... از یکسال پیش تا الان حرف مسئولین را رصد کنید ببینید واقعا چی گفتند راجع به قیمت ها الان در اخرین اظهار نظر هم گفته قیمت فروش باید بین ۲۷۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ تومان باشد.
عادت که نه. منتظر باشید که گران‌تر بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
الان در پیک همه قیمتا هستیم ولی به مرور زمان کاهش قیمتا رو شاهد خواهیم بود مثل چند دقیقه آخر بازی فینالیه که بردی
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
چرا باید عادت کنن
خب مرغ نخورید یه مدت ...مگه من از اول عمرم مرغ نخوردم مردم هی حرص میزنید تا یه چیزی کمیاب و گرون میشه بیشتر به سمتش میرید....اونقدر نخرید تا التماستون کنند برید بخرید ...در برخی از وشورها با نخریدن به جنگ این حبابها میرن ..شما هم یه بار امتحان کنید خب
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
همین یه قلم رو بشه به مردم فهموند خیلی از این چیزها حل میشه.. حداقل مواد فاسد شدنی مثل لبنیات و مرغ رو راحت میشه با دو سه هفته تحریم چنان به خاک سیاه نشوند که دیگه جرات گرون کردن نداشته باشن.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
داداش نخریدیم که صادر کردن به کشورهای همسایه، اونا که نگران مردن ما نیستن به فکر جیب شون هستن
42 ساله عادت کردی ایندفه هم روش!
من فقط نمیفهمم این نهاده های دامی دست کدوم نهاد یا مافیاییه که نمیتونن کنترلش کنن!!
هرکی گرون میکنه آخرش میرسه به نهاده های دامی که گرون میرسه دستشون!!!
دیگه علف و یونجه و دون چیه که از خارج وارد شه؟؟؟؟
یعنی در حد علف هم تولید نداره ایران؟
تا زمانیکه تعدادی دلال رو اعدام نکنید اقتصاد درست نمیشه بازاری اگه افسار به دهنش نزنی تبدیل به موچود خون آشامی میشه چرا کشورای جنگ زده مثل سوریه و عراق تورم ایران رو ندارن برای اینکه دلال ندارن ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سیستم بازار و توزیع را باید اصلاح کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دوست عزیز فکر میکنی دلال کیه ؟ این دلال را فقط برای من و تو علم کرده اند . همش به بی عرضگی خودشون برمیگرده ، یا شاید هم .....
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تا کی می خوای دلال دلال کنی و حواله به ملت کنی.
پس چرا امارات .هند.بحرین..مالزی.مادگاسکار.نیکارگوو
دلال پیدا نمی شه.
می دونی چرا؟
چون کار دست کار دان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
منم مصرف کننده ام. شما چرا تولید کننده نشدی تا درد تولید را هم بفهمی.
فقط انتقاد!!!!
اعدام اعدام اعدام
بابا دوزار مطالعه هم خوب چیزیه

خون اصالت خودشو از دست نمیده.
روش شما روش مغول است.
که بیشتر 72 ساعت جواب نمیدهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
وقتی دلال هست که کشور بی سر و صاحاب هست
مردم دارند به این افزایش قیمت های افسار گسیخته می‌خندند ولی این خنده از گریه غم انگیز تره پس مواظب باشید که صبر ملت بی نهایت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
فقط لطفا به پامون هم شلیک کنید، فقط به سرمون شلیک نکنید
کلا اسم کشور را از ایران باید بزاریم کشور چالش ها
مرغ هم بالاخره از تنهایی و عقب ماندگی در اومد مثل دلار و سکه و طلا مدال حباب گرفت دیگه میتونه سینه ائی جلو بده و کله اش رو بالا بگیره و بادی به غبغب بندازه و خرامان خرامان راه بره و قد قد کنان بگه منهم حبابی شدم . هر وقت یک نفر میاد وعده گشایش میده نمیدونم چرا زلزله میافته تو معیشت مردم ...
آقا یک کمپین نه به مرغ راه بندازید.. سه چهار هفته نخرید ببینم به چه خاک سیاهی بشینن این گرون فروشها...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
دوست عزیز مرغ زند ،ماشین یا کالای وارداتی نیست که با نخریدن و یک کمپین پایین بیاید و تولید مرغ یک پروسه ۴۵ روزه داره و اگر قیمت مرغ بالا بره تولید کننده برای بهره بردن از سود بیشتر تولیدش رو افزایش میده و قطعا۴۵ روز بعد مرغ به دیلی تولید حداکثری کاهش قیمت پیدا خواهد کرد
ناراحت نشو تابناک جان، ولی واقعا که ماله کش شده ای ! آخه "منتظر ارزانی باشیم" یعنی چه؟ بچه گیر آوردی؟
تورم باید عادلانه و مهندسی توزیع شود. فشار به یک صنف فقط با اشعار توپولیستی و فقیر پسند به جایی نمیرسد.
مگر تولید کننده مرغ خانه و خودرو نمیخواهد؟ مگر تولید کننده مرغ به پزشک و دارو نیاز ندارد؟ مگر به انوع دانه و برق و آب و باقی هزینه ها نیاز ندارد. مگر فرزندان دانش آموز و دانشجو ندارد.
کاملا تفاسیر سیاسیون تفسیر در سطح دانش و معلومات است. چرا برای نمونه یک سیاستمدار با حجم انبوهی از دارایی وارد این چرخه تولید نشده است تا به دیگران یاد بدهد ارزان میشود تولید کرد!!!!!!!!!!!!!!!
دهان باز و منتقد و تمامیت خواه همراه با استراتژی تنبلی ...
بعد از 40 سال. همه چیز کوپنی می شود. می خواستیم برای جهان از همه لحاظ الگو باشیم
42ساله وقت داشتن هیییییچ کاری نکرده اند ! حالا میگید برای برنامه هاشون 45 روز وقت می خوان!!
خودت داری می نویسی ، خنده ات نمی گیره ؟
این جوک ها رو نگه دار شب یلدا هم بگو ، دور هم که نیستیم به خاطر کرونا ، حداقل دلمون شاد شه !
همین مرغ با دلار 12 تومنی کیلو 15 تومن بود (بعد از عید) الان دلار 25 تومن (دوبرابر) چرا قیمتش 36 تومن (سه برابره) ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
وقتی دلار ۱۲ بود نهاده های دامی با دلار ۴۲۰۰ وارد میشد ولی الان با دلار ۲۵ پس منتظر افزایش دوباره قیمتها باشید
نه منتظر ارزانی باشید و نه عادت کنید فقط دست دعا بردارید از این بدتر نشه.
مرغداران وامور صنفی مرغداران ودلالان همه دریک کفه ترازو نشسته آند وبه زیر کشیدن آنها آسان نیست ،انها فقط بفکر سودههای باد آورده هرچه بیشتر هستند واین بهانه ها ازجمله کمبود نهاده‌های دامی وبهای تمام شده وسایربهانه ها فقط نشانه دخالت مافیا درامورارزاق ضروری مردم است ،وبی کفایتی مسولین دراین آشفته بازار کاملا برای مردم بارز است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
یا علی
شما ورود کن و مرغداری بزن.
بنظرم دوتا جوجه بگیر بزرگ کن و کیلویی 10 هزارتومن بفروش

ببین میتونی
چیزی مونده که پر نکشیده باشه؟!!
جنس گران با قیمت دلار 50 هزار تومان به مردم تزریق می کنند .مرغ .نخود..شیر ماست..سر به فلک ولی با فریبکاری دلار را ارزان وانمود ارزانیقیمت کنند
فروش در کشورهای همجوار عربی بخصوص عراق و دسترسی به دلار "توسط دولت یا نهادهای صاحب قدرت مشخص نیست ". گوسفند نیز چند روز دیگر همین مسیر را طی خواهد نمود /احتمالا هدف تامین درامد برای زیر ساختارهای کشور است که اصلی ترین رکن زیر ساختار در ایران رضایت کشورها وسیاستمدارن خارجی برای جلب مشارکت در ستیز با آمریکاست
کلی جشن گرفتیم واسه رفع تحریمهای تسلیحاتی...... ترامپ هم که آدرس دادن واشنگتن دیسی هم که دیگه رفتش.....پس دیگه چرا گرونی.....؟؟؟؟!!!!!!!!!چی ارزون شد؟؟؟چقدر؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا" که سیمان و مرغ و مواد شوینده و کارمزدهای بانکی و لاستیک و لبنیات و روغن و دلار و ................ گرون شده....
اون تحول و بهبود اقتصادی که رییس جمهور محترم اخیرا فرمودن همینها بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این یعنی چی؟؟؟
بشینین خونه تون.... مطلقا" بیرون نیایین.....سرکار نرین..... درآمد نداشته باشین.......
و در کنارش مرتب قبوض طبق معمول بیان و بانکها به خاطر تاخیر در اقساط مرتب اخطار و اخطار و اخطار بفرستن!!!!!!!!!!!!!!!! همه چیز هم مرتب گرون بشه.....
واقعا" یعنی چی؟؟؟؟
دولت محترم که اهل بخشیدن اقساط و قبوض نیست....حداقل نمیتونه به تعویق هم بندازه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مملکت داری اینجوریه واقعا"؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جز عادت چار ه ای هست، حداقل کمتر اذیت میشید
گران فروشی یعنیزفرختن کالا بسیار بالاتر از قیمت تمام شده وقتیکه خوراک دام با قیمت بالا تامین میشود و مرغ تولیدی گران تمام میشود ارزانی ان فقط خیال خام است تازه همان هم در مشورهای همسایه بسیار گرانتر از این است که صادرات هم بصرفه بوده و لذا حرف از ارزانی فقط خوشخیالی است
در تنظیم قیمت مرغ و تخم مرغ و اجناس دیگر 42 ساله موندیم و انوقت ادعای مدیریت جهانی داریم و معتقدیم کشورهای دیگر باید از ما الگو بگیرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
هر کجا شعار حاکم بود از عمل خبری نیست و هرکجا عمل حاکم شد از شعار خبری نیست. ما دو تا پروژه افتتاح می کننیم هنوز راه نیفتاده در بوق کرنا می کنیم ولی آنطرف آبی ها فقط عمل می کنند.
این نهاده ها دست کسانی است که دست کسی بهشون نمیرسه یعنی زورشون بهشون نمیرسه.
روحانی و احمدی نژاد و خاتمی نداره، سالهاست همینه
تکنولوژی تولید یونجه و سویا از موشک خیلی پیچیده‌تره. ما قد و نیم قد موشک داریم، اما «نهاده دامی» رو باید از خارج وارد کنیم. کدوم رو باور کنیم؟
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
اینکه کسانی که در زمینه موشک کار می کردند کارشان را درست انجام داده اند ولی کسانی که در زمینه اقتصاد و کشاورزی و صنعت خودرو کار می کردند بیشتر به فکر منافع شخصی بودند تا منافع ملی و کشور و مردم. علی برکت الله.
ببینید بازاری یا مغازه دار مریض نیستند که آنهم دسته جمعی قیمت مرغ و یا ... را بالا ببرند حتماً یک اشکال دولتی پیش می آید که بازار بهم می ریرد یا اینکه دولت ارز تخصیص نمی دهد یا اینکه بخشنامه ای بی مورد صادر می کند و یا یک کالایی را افزایش قیمت می دهد که روی دیگر کالا ها اثر می گزارد و جا جایی رانت می دهد و بازار روال خودش را می رود و این دولت است که بخاطر بی تدبیری باعث افزایش قیمت می شود و به جای این بازرسی های بی فایده باید بروند یقه افرادی را بگیرند که اختلال بوجود می آورند
واقعاً باید تاسف بخوریم که کاری کرده اند که همه ما درگیر قیمت های مرغ و گوشت و ارز و دلار سکه هستیم و گویی هیچ چیز مهمتر از اینها نیست
مرغ را به خاطر بسپار قیمت ها پریدی است....
ما خودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم!!!
من نا یادمه توایران مرغ غذای گرانی بوده درصورتی که دراینجا ‌اکثر کشورهای توسعه یافته ارزانترین گوشت مال مرغ هست وطرفدارآنچنانی ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
در سوئیس کیلویی 28 دلار در فروشگاها
ناشناس
| Japan |
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
رد ژاپن یک مرغ تمیزکرده دوسه کیلویی کمتراز۱۰دلاراست!
چالش مرغی مسئولان؛ چرا قیمت مرغ پر کشید؟ / منتظر ارزانی باشیم یا عادت کنیم؟ :
در آماری که در اخبار تلویزیون 3/9/99 از زبان یکی از مسولین نقل شد: از 52 واحد تولیدی مرغ که نهادهای مورد نیاز به قیمت مصوب دریافت کرده بودند، 45 واحد تولید از تعهدات خود تخلف کرده بودند و تولیداتشان را به خارج از چرخۀ توزیع ارسال کردند. یعنی بیش از 86 درصد از واحدهای تولیدی در توزیع فراورده هایش «تخلف » کردند!! جوجه میکشند تا قیمت کاهش نیابد! جوجه ریزی نمیکنند تا قیمت کاهش نیابد! کم جوجه ریزی میکنند، تا قیمتها را بالا نگهدارند! و ده ها بهانه دیگر. نتیجه اخلاقی اینکه "عادت کنیم"!
قتل عام جوجهای یک روزه یعنی همین؟//.
یعنی ما در ایران کنجاله و سویا کم داریم؟ اگر کم داریم نمی توانیم آن را در ایران بکاریم؟
در ایران همه چیز حباب دارد به سفره قشر ضعیف که فقط ترکیدن دارد.
بازار سیاه کالاهای با ارز 4200 تومانی که ارز آقای جهانگیری می باشد فقط به وسیله ی عده ای خاص که خود آقایان مسئولین می دانند تامین می شود. علی برکت الله.
"منتظر ارزانی باشیم یا عادت کنیم؟"
چو دانی و پرسی سوالت خطاست.
کدام گرانی بوده که ارزان شده است؟ فقط یک مثال بزنید. نگویید شد 3 برابر بعد 20% کاهش یافت که این سبیل دولتیان بوده است. که به مرگ بگیرند تا به تب راضی شویم.
عادت کنیم یعنی چی !!!!! باید منتظر بود بالاتر بره که خوردنش لذت بخش تر بشه ، میدونی اگه این مرغ بشه کیلوئی 100 هزار تومن خوردنش چه لذتی داره
عادت کردم به همین خنده ی زیبا
آقا این چه وضعیه توروخدا چهارتا مدیر کاربلد و اصلح بگذارید.خسته و درمانده شدیم از این همه گروننی.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی